Yazar "Güneş, Sümeyye Nur" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Solunum fonksiyon testi işlemine çocukları hazırlamada üç farklı yöntemin etkinliğinin belirlenmesi(Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2023) Güneş, Sümeyye Nur; Küçükoğlu, SibelÇalışma, Solunum Fonksiyon Testi (SFT) işlemine çocukları hazırlamada üç farklı yöntem olan Anlatma, Anlatma+Gösterme ve Uygulamalı Animasyon yöntemlerinin SFT parametreleri ve çocuğun işleme bağlı korkusu üzerine etkisini incelemek amacıyla randomize kontrollü deneysel tasarımda gerçekleştirildi. Çalışma Konya Şehir Hastanesi Çocuk İmmünoloji ve Alerji Polikliniğinde bulunan Çocuk SFT biriminde yürütüldü. Çalışma verileri Mart-Aralık 2022 tarihleri arasında Konya Şehir Hastanesi çocuk polikliniklerine başvuran, tanı ve tedavi için SFT istemi yapılan 6-12 yaş grubu çocuklardan toplandı. Veri toplama aracı olarak Tanıtıcı Özellikler Bilgi Formu, SFT Parametreleri Ölçüm Formu ve Çocuk Korku Ölçeği kullanıldı. Çalışmaya alınan çocuklar randomize olarak üç gruba atandı. Anlatma+Gösterme Grubu'nda (n=32) yer alan çocuklar işleme hazırlanırken, anlatma yöntemine ek olarak araştırmacı tarafından kendi üzerinde uygulamalı olarak SFT işlemi gösterildi. Uygulamalı Animasyon Grubu'nda (n=32) yer alan çocuklara, anlatma yöntemine ek olarak "Balık Animasyon" çizgi filmi kullanıldı. Kontrol grubunda (Anlatma Yöntemi=32) rutin uygulamaya devam edildi. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, Shapiro Wilk normallik testi, Pearson ki-kare testi, Fisher's Exact testi, Karışık Düzen Varyans Analizi (ANOVA), Bonferroni düzeltmesi kullanıldı. Çalışmada güç ve etki büyüklüğü hesaplandı. İstatistiksel anlamlılık 0,05 olarak kabul edildi. Çalışmada ilk ölçüm zamanında alınan tüm SFT parametrelerinin benzer özellik gösterdiği belirlendi (p>0.05). İkinci ölçüm zamanında alınan FIVC yüzde ortalaması "Anlatma+Gösterme" grubunda "Uygulamalı Animasyon" grubundan istatistiksel olarak daha düşüktü (p<0,05). Son ölçüm zamanında alınan FIVC yüzde ortalaması "Anlatma" grubunda "Anlatma+Gösterme" grubundan istatistiksel olarak daha yüksekti (p<0,05). Ayrıca üçüncü ölçüm zamanında alınan PEF ortalaması "Anlatma+Gösterme" grubunda "Uygulamalı Animasyon" grubundan istatistiksel olarak daha düşüktü (p<0,05). İşlemden önce ve işlemden sonra alınan çocuk korku puan ortalamaları gruplar arasında anlamlı fark göstermediği (p>0,05), "Anlatma", "Anlatma+Gösterme" ve "Uygulamalı Animasyon" gruplarında işlemden önce alınan çocuk korku puan ortalaması işlemden sonra alınan çocuk korku puan ortalamasından daha yüksek olduğu bulundu (p<0,05). Sonuç olarak; SFT parametrelerinden FIVC'nin 2. ve 3. ölçümleri arasında anlamlı fark olduğu, en düşük FIVC ortalamasının "Anlatma+Gösterme" grubunda olduğu bulundu. SFT parametrelerinden sadece PEF'in 3. ölçümünde en yüksek puan ortalamasının "Uygulamalı Animasyon" grubunda olduğu tespit edildi. Çocukları SFT işlemine hazırlamada kullanılan "Anlatma", "Anlatma+Gösterme" ve "Uygulamalı Animasyon" grubundaki çocukların işlem öncesine göre işlem sonrası korku düzeylerinde düşüş olduğu bulundu.