Yazar "Geban, Ömer" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme (ATBÖ) yaklaşımının kullanıldığı sınıflarda argümantasyon ve soru yapılarının incelenmesi(2012) Günel, Murat; Kıngır, Sevgi; Geban, ÖmerBu çalışmanın amacı, Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme (ATBÖ) yaklaşımının uygulandığı sınıflardaki öğrenci ve öğretmen sorularının incelenmesi ve genel soru sorma örüntüsü ile argüman oluşturma ilişkisinin belirlenmesidir. Çalışma, sınıflarında ATBÖ yaklaşımını uygulayan üç öğretmen ve toplam 146 öğrenci ile yürütülmüştür. Video kayıtlarının deşifre edilmesiyle elde edilen yazılı dokümanların analizinde söylem çözümlemesi yöntemi kullanılmıştır. Sonuçta, öğretmenin soru sorma stratejileri ile uygulama düzeyinin sınıf içerisindeki müzakere sürecinin oluşumunda ve devam etmesinde etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca, öğretmenin soru sorma stratejisi ile öğrencilerin soru üretmesi arasında bir ilişki de tespit edilmiştir. Bununla beraber, öğretmenin kullandığı pedagojik manevraların müzakerelerin devam etme sürecinde önemli rol aldığı sonucuna varılmıştır.Öğe Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme (ATBÖ) Yaklaşımının Kullanıldığı Sınıflarda Argümantasyon ve Soru Yapılarının İncelenmesi(2012) Günel, Murat; Kıngır, Sevgi; Geban, ÖmerThe purpose of this study was to analyze the argument-based inquiry approach implementations with respect to questioning in the classrooms. In addition, the study aimed to explore the relationship between levels of questioning and negotiation of ideas. The study was conducted with three teachers and 146 students. The video transcripts obtained from these teachers' classrooms were analyzed through discourse analysis. The findings indicated that teachers' questioning and implementation level are two crucial factors in starting and sustaining the negotiation of ideas in science classrooms. In addition, a relationship was detected among teachers' questioning patterns, number and type of questions generated by students. Finally, the talk moves used by the teacher facilitated students' talk and negotiation.Öğe How Does the Science Writing Heuristic Approach Affect Students' Performances of Different Academic Achievement Levels? A Case for High School Chemistry(Royal Soc Chemistry, 2012) Kıngır, Sevgi; Geban, Ömer; Günel, MuratThis study investigates the effects of the Science Writing Heuristic (SWH), known as an argumentation-based science inquiry approach, on Grade 9 students' performance on a post-test in relation to their academic achievement levels. Four intact classes taught by 2 chemistry teachers from a Turkish public high school were selected for the study; one class from each teacher was assigned as the treatment group, and the other class from each teacher was assigned as the control group. Students in the treatment group were instructed using the SWH approach while those in the control group were instructed using traditional instruction. Students' achievement levels were determined based on their chemistry mean scores for the previous semester, which were used to determine the impact of the treatment on varying levels of achievement. A test measuring students' achievement in chemical change and mixture was administered as pre- and post-test for both groups. The data were analyzed by using Analysis of Covariance (ANCOVA). The findings indicate that the SWH approach contributed to students' test performances significantly better than the traditional approach. Student performance on the post-test differed with respect to their academic achievement levels significantly. Low achievers and middle achievers in the SWH group significantly outperformed those in the traditional group on the post-test.