Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • DSpace İçeriği
  • Analiz
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Haji, Khalat Abdi Haji" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Bağımsız denetim ve etik çerçevesinde nepotizm favoritism ve kronizm etkisi: Irak örneği
    (Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024) Haji, Khalat Abdi Haji; Bezirci, Muhammet
    Bu çalışmada, etik çerçevesinde nepotizm, favoritizm ve kronizmin bağımsız denetim süreci üzerindeki etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda çalışmada, bağımsız denetim görevi yürüten denetim elemanlarının denetimde bağımsızlık, sorumluluk, nepotizm, favoritizm, kronizm, hile ve yolsuzluk algı düzeyleri ile denetimde etik pozisyon algılarının ne düzeyde olduğu; belirlenen algı düzeylerinin bireylerin sosyo-demografik özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı ve aralarında korelasyon ilişki düzeyleri araştırılmıştır. Araştırma, Irak örneği örnekleminde gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri nicel veriler olarak şeklinde toplanmıştır. Araştırmaya farklı tanımlayıcı özellikleri bulunan116 denetçi gönüllü olarak katılım sağlamıştır. Çalışmanın sonunda, elde edilen verilerin istatistiksel analizleri sonucunda, araştırmaya katılan denetçilerin, denetim faaliyetlerini yürütürken uymaları gereken kurallar ile yetki ve sorumluluklarını yeterli düzeyde bildikleri, ancak, bunun uygulamaya tam olarak geçiremedikleri ve bu konuda bazı çekinceleri olduğu, denetçilerin yine etik ilkeleri bilmelerine karşın zaman zaman buna uyulmayabileceği veya kişiden kişiye değişebileceği şeklinde bir algı içinde bulundukları; denetçilerin, denetimde bağımsızlık, sorumluluk, nepotizm, favoritizm, kronizm, hile ve yolsuzluk algı düzeyleri ile denetimde etik pozisyon algı düzeylerinin cinsiyet, medeni durum ve öğrenim durumuna göre farklılık göstermediği; sorumlu ortak baş denetçiler ile kıdemli denetçilerin denetimlerdeki ahlaki hilelere karşı daha duyarlı veya bilgili oldukları; büyük ve orta ölçekli şirketlerde çalışan denetçilerin etik ve ahlaki kurallara karşı daha esnek davranabildikleri tespit edilmiştir. Ayrıca, denetim elemanlarının, denetimde bağımsızlık, sorumluluk, nepotizm, favoritizm, kronizm, hile ve yolsuzluk algı düzeyleri ile denetimde etik pozisyon algı düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı, pozitif yönde ve farklı şiddetlerde korelasyon ilişkilerinin bulunduğu tespit edilmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İşletme ve muhasebe bölümü öğrencilerinin girişimcilik ve inovasyon becerilerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Türkiye ve Irak örneği
    (Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018) Haji, Khalat Abdi Haji; Alkan, Alper Tunga
    Bu araştırmada Türkiye ve Irak'ta işletme ve muhasebe bölümü öğrencilerinin girişimcilik ve inovasyon becerilerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amacla her iki ülkeden katılımcıların uyruk, cinsiyet, yaş ve muhasebecilik mesleğini isteme değişkenlerine göre girişimcilik ve inovasyon becerileri karşılaştırılmıştır. Çalışma, ilişkisel araştırma modellerinden biri olan nedensel karşılaştırma modeli temel alınarak gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmanın çalışma grubunu Türkiye ve Irak'ta 4 yıllık fakültelerde öğrenim gören, 370 işletme ve muhasebe bölümü öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın genel amacı doğrultusunda katılımcıların algıladıkları girişimcilik becerilerini belirlemek için Sünbül ve Yılmaz (2009) tarafından geliştirilen 'Üniversite Öğrencilerine Yönelik Girişimcilik Ölçeği' ve inovasyon becerilerine yönelik algılarını belirlemek için Hurt, Joseph ve Cook (1977) tarafından geliştirilen ve Sarıoğlu (2014) tarafından Türkçe 'ye uyarlanan 'Bireysel Yenilikçilik Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre Türk katılımcıların girişimcilik ve yenilikçilik algıları çok yüksek, Iraklı öğrencilerin girişimcilik algıları ise yüksek düzeyde olduğu anlaşılmıştır. Girişimcilik gerekse de yenilikçilik ölçeklerinden elde edilen puanların öğrencilerin uyruklarına göre anlamlı bir farklılık gösterdiği görülmüştür. Türk işletme ve muhasebe bölümü öğrencilerinin girişimcilik ve yenilikçilik (inovasyon) algılarının Iraklı hemcinslerinden anlamlı olarak daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Girişimcilik ölçeğinden elde edilen puanların hem Türk hem de Iraklı öğrencilerin cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Her iki uyrukta da Türk ve Iraklı erkek işletme ve muhasebe bölümü öğrencilerinin girişimcilik algılarının, kız öğrencilerin girişimcilik algılarından anlamlı olarak daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Diğer taraftan bireysel yenilikçilik ölçeğinden elde edilen puanlarda Iraklı öğrencilerin cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık bulunamazken, Türkiye örnekleminde erkek işletme ve muhasebe bölümü öğrencilerinin inovasyon algılarının kızlara kıyasla daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın diğer bulgusu ise Iraklı öğrencilerin girişimcilikleri yaşlarına göre farklılık göstermezken Türk öğrencilerin yaşlarına göre anlamlı bir farklılık söz konusudur. Diğer taraftan her iki ülke örnekleminde de bireysel yenilikçilik (İnovasyon) puanları ile yaş grubu arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Araştırmanın son bulgusu ise hem Türk hem de Iraklı öğrencilerin girişimcilik ve inovasyon düzeylerinin aylık gelirlerine ve yaşadıkları yerleşim yerlerine göre anlamlı farklılık göstermesidir. Her iki ülkede de araştırma örnekleminin gelir durumu arttıkça inovasyon ve girişimcilik düzeyi artmaktadır. Benzer şekilde büyükşehir ve şehirlerde yaşamlarını geçiren katılımcıların taşrada ikamet eden akranlarından daha yüksek inovasyon ve girişimcilik düzeylerine sahip olduğu görülmüştür.

| Selçuk Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Selçuk Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Konya, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim