Yazar "Kandemir, Mitat" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Kahramanmaraş'ta geleneksel yöntemlerle edik yapımı(2018) Karakız, Cem; Kandemir, MitatTürk kültürünün zengin örneklerini yansıtan sanat dallarından biri olan dericilikinsanoğlunun var olduğu dönemden bugüne kadar varlığını sürdürmektedir. Deri birçokfarklı alanda kullanılmıştır. En önemli kullanım yerlerinden birisi ise ayakkabıdır. Esikkurganında bulunan altın elbiseli adamın yanında bulunan ayakkabı, verilen önemin birgöstergesidir. Türk kültür tarihinde ayakkabı biçimleri Orta Asya’dan başlayarak çeşitlenipdeğişik adlarla anılmıştır. Bunlardan biride eski adıyla “Edük”, günümüzdeki adıyla“Edik”tir. Daha çok manda ve sığır derisinden üretilen edik, tarihi ve kültürel özellikleriaçısından oldukça önemlidir. Edikin Anadolu’ nun farklı yörelerinde ve Kahramanmaraşcivarında giyildiği bilinmektedir. Halen Kahramanmaraş'ta birkaç ayakkabı atölyesindeüretimi yapılmakta, yurtiçi ve yurtdışına pazarlanmaktadır. Bu çalışmada, dericilik elsanatları alanında önemli bir yeri olan edikin üretiminde kullanılan malzemeler ve üretimyönteminin belgelendirilmesi amaçlanarak, Kahramanmaraş ilinde üretim yapan çarıkustaları ile görüşülmüş, üretim aşamaları da fotoğraflanmıştır.Öğe Kanaviçe iğne tekniğinin günümüz teknolojisinde tasarım ve uygulama süreçleri(2018) Odabaşı, Emine; Kandemir, MitatTürk işlemelerinde kullanılan teknikler oldukça çeşitlidir. Bu teknikler arasın yer alankanaviçe, Türk el sanatları içerisinde geçmişten günümüze kadar değerini korumuştur.Günümüzde de hala yapılan zevkli ve gösterişli bir işleme türüdür. Sanayi devrimiylebirlikte teknoloji ve makineleşme hızla gelişmiştir. Günümüzdeki teknolojik gelişmeler nakışalanını da etkilemiş, geliştirilen bilgisayar destekli nakış makinelerinin kullanımıyaygınlaşmıştır. Böylece daha kısa zamanda, daha ucuza, daha az insan gücü ile üretimsağlanmıştır. Kendine özgü estetik çizgisi ve teknik özellikleri bulunan kanaviçe tekniğiningünümüzde bilgisayar destekli nakış programları ile tekniğe bağlı kalınmadanuygulanmakta böylece geleneksel özelliğini yitirmektedir. Bunu önlemenin yolu bilgisayardestekli nakış programında kanaviçe tekniğini bilen nitelikli eleman yetiştirmektir. Budoğrultuda yapılan bu çalışma da; belgesel tarama ve iş analizine dayalı betimsel bir yöntemkullanılarak, kanaviçenin aslına uygun olarak günümüze kazandırılması, bilgisayarlı desteklinakış makinelerinde uygulanması için desen tasarımlarını hazırlama, tüm aşamaları içerenöğretim programı önerisi hazırlama ve geliştirme sağlayarak benzer çalışmalara örnekoluşturması amaçlanmıştır. Bu kapsamda Konya merkezinde bulunan kanaviçe tekniği ileyapılmış ürünlerin fotoğrafları çekilmiştir. Bunlardan iki adet kanaviçe örneğinin deseniçıkartılarak Accurate4 Nakış Desen programında tasarımı yapılmıştır. Hazırlanan desenkalıpları bilgisayarlı nakış makinelerinde denenerek kalıp üzerinde düzeltmeler yapılmış veürüne dönüştürülmüştür. Bu uygulama ile bilgisayarlı nakış makinelerinde kanaviçegeleneksel tekniğinin uygulanabileceği sonucuna varılmıştır.Öğe Macaristan Kaloça (Kalocsa) Bölgesi İşlemelerinde Görülen Üslup Özelliklerinin Değerlendirilmesi(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022) Kandemir, Mitat; Nas, EmineHalk sanatları bakımından oldukça zengin bir ülke olan Macaristan kültür birikimi, geçmişi ve bugünü ile dünyaya renk katan bir ülkedir. Macar halk sanatları içerisinde işlemeler önemli yer tutmaktadır. Zengin süsleme özellikleri ile geleneksel sanatlar arasından sıyrılarak ön planda kendini gösteren işlemeler, yöresel unsurlar ve estetik kalıplar çerçevesinde üslup kazanmaktadır. Çalışmada odak noktası, özgün değer taşıyan ve geleneksel üslubu bozulmadan günümüze ulaşan işleme grupları üzerine kurgulanmıştır. Bu kapsamda Macaristan geleneksel el sanatları alanındaki üslup özellikleri ile dikkat çekici bir konumdadır. Bölgenin genelinde 19. yüzyıl ortalarından itibaren ivme gösteren el sanatları, özellikle Kaloça (Kalocsa) bölgesinde var olan işleme tekniği ile popülerlik kazanmıştır. Bu işlemeler kültürel özelliklerin bir yansıması haline gelmiş ve ayırt edici bir üslup kazanmıştır. iii Dünya kültür mirasına hizmet eden Kalocsa işlemelerinin literatürde, teoride ve uygulamada yer alması ve lisansüstü bir çalışmada problemi oluşturması gerekliliği düşünülerek çalışmanın konu başlığı “Macaristan Kaloça (Kalocsa) Bölgesi İşlemelerinde Görülen Üslup Özelliklerinin Değerlendirilmesi” olarak belirlenmiştir. Araştırmada; olayların ve olguların tümel biçimde ele alınması ile beraber anlamlarını bulmaya yönelik gözlemlerin sayısal olmayan bir biçimde incelenmesi ve yorumlanmasına dayanan nitel yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın etnografik yapısı olduğu için; bulgular betimsel ve yorumlayıcı bir yaklaşım benimsenerek tarama -survey- modeline uygun biçimde tasarlanmıştır. Bu yaklaşımda ihtiyaç duyulan veriler doğrudan inceleme ve gözlem yöntemi ile doğal ortamından elde edilmiş olup örneklem dâhilinde alan (saha) çalışması yapılmıştır. Katılımcı gözlem, yapılandırılmış (topical) görüşme, odak grup görüşmesi, doküman/kayıt incelemesi ve alan notundan oluşan araçlar bir arada kullanılmıştır. Araştırmanın genel amacı; toplum yapısı içinde oluşan bir maddi kültür ögesini odak noktası belirleyerek kültürel ve sanatsal değerini detaylı analiz etmektir. Bu çalışma kapsamında; “Macaristan Kaloça Bölgesi İşlemelerinde Görülen Üslup Özelliklerinin Değerlendirilmesi” başlıklı çalışmada örneklemde yer alan işlemelerin kültürel kimliklerini oluşturan etmenler ve tasarım sürecindeki unsurlar incelenerek; konu, malzeme, yapım tekniği ve süsleme tasarımı açısından değerlendirilmiştir.