Yazar "Kaplan, Deniz" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Mezar ve Via: Olba Çiftlik Yerleşimlerinin Tarihlendirilmesi Üzerine Yeni Görüşler(Selçuk Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Arkeloji Bölümü, 2022) Kaplan, Deniz; Kürüm, HidayetKırsal alan ve yerleşim, geçmişten günümüze önemini korur ve kentin zenginliği ile kırsalın gelişmişliği arasında önemli bir bağlantı mevcuttur. Kent merkezlerinin üretime ihtiyacı vardır, bu da chora olarak tanımlanabilecek kırsal alanlarda yerleşimlerin gelişmesine yol açmıştır. Dağlık Kilikia, Anadolu içerisinde kırsal ve kent arasındaki ilişkinin en çok araştırıldığı alandır. Bu çalışmada bir Dağlık Kilikia kenti olan Olba’daki çiftlik yerleşimlerinin tarihlendirilmesi üzerine sunulan görüşler tartışılmaktadır. Literatüre, “Veteran yazıtlı yerleşim”, “Düğürlük sırtlarında bulunan yerleşim” ve “Keşlitürkmenli yolu üzerindeki çiftlik yerleşimi” olarak geçen alanlar, çalışmanın kapsamı içerisinde yer almaktadır. Bu kapsamda çiftlik yerleşimlerini oluşturan “tarım toprağı - çiftlik evi – mezar” üçlemesinden oluşan her bir ünitenin tanımları yapılmakla birlikte özellikle tarihlemeleri üzerinde durulmaktadır. Çünkü söz konusu çiftlik yerleşimlerinin tarihlemeleri için sunulan görüşler geliştirilmeye oldukça açıktır. Yollar ve mezarlar, Olba kenti çiftlik yerleşimlerinin tarihlendirilmesi hususunda yeni bilgiler sunmaktadır. Bu bağlamda Olba kenti çiftlik yerleşimleri, yolların inşa edilmeye başlandığı MS 75-76 yıllarından sonra ve mezarların inşa edildiği MS 2. yüzyılın sonlarından önce inşa edilmeye başlanmış olmalıdır. Dolayısıyla Olba çiftlik yerleşimleri MS 1. yüzyılın sonu ve MS 2. yüzyılın ortaları arasında ilk olarak hayat bulmaya başlamış olmalıdır. Mezar ve via/yol kullanılarak yapılan değerlendirmeler sadece Olba çiftlik yerleşimleri için değil; bilakis Dağlık Kilikia Bölgesinin doğusundaki çiftlik yerleşimlerinin tarihlemelerine ilişkin de yeni kriterler sunmaktadır.Öğe Sabite Tur Gülerman Ve Nerkis Hanım Tarafından Okunmuş Olan Ortak Klasik Türk Müziği Eserlerinin Karşılaştırmalı İcrâ Analizi(Sosyal Bilimleri Enstitüsü, 2022) Kaplan, Deniz; Karakaya, OğuzKlasik Türk Müziği eserlerinin günümüze gelmesinde meşk yönteminin etkili olduğu bilinmektedir. Geleneğin aktarılması ile oluşan çeşitli üslûp ve tavır farklılıkları, kişiye özgü icrâ anlayışlarını ortaya çıkartmaktadır. Bu sebeple, eserler icrâ edilirken yapılan bireysel yorumlamalar süsleme ve icrâ teknikleri ile gösterilmektedir. Bu süsleme teknikleri, Batı müziğinde nota üzerinde gösterilirken Türk müziği notalarında kullanımı çok sık tercih edilmemektedir. Bu nedenle, Türk müziği eserleri üzerinde kullanılan süsleme teknikleri ve değiştirici işaretlerin tespiti için yapılan bu araştırma, Klasik üslûptaki kadın ses icrâcılarının önemli temsilcilerinden Sabite Tur Gülerman ve Nerkis Hanım (Neyyire İpekçi) tarafından icrâ edilen şarkı formundaki ortak yedi eser tespit edilerek kendi seslerinden dikte edilip notaya alınmış ve icrâ teknikleri yorumlanmıştır. Bu araştırmada tarama modeli kullanılmış olup, nitel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanılmıştır. Ayrıca, görüşme tekniği kullanılarak ses eğitimi alanında eğitim veren altı akademisyene standartlaştırılmış açık uçlu görüşme soruları sorulmuş ve uzman görüşleri alınmıştır. Elde edilen veriler tablolar halinde gösterilmiştir. Bu tablolar üzerindeki verilerden hareketle betimsel analiz yapılmıştır. Araştırma sonucunda Nerkis Hanım'ın Sabite Tur Gülerman'a kıyasla falsetto süsleme tekniğini daha fazla kullandığı ve Sabite Tur Gülerman'ın çarpma, vibrato, iii glissando, portamento, tril, tremolo ve falsetto süsleme tekniklerinden vibratoyu daha sık kullandığı tespit edilmiştir. Eserlerin icrâsında Sabite Tur Gülerman'ın sade bir icrâ elde ettiği ve Nerkis Hanım'ın ise hem klasik icra hem de gazelhan tavrını yansıttığı, bu icralarda hançere kullanımını çok sık tercih ettiği sonuçlarna ulaşılmıştır.