Yazar "Kaplan, Zeynep" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Dîvânu Lugâti't-Türk'te Çocuk ve Çocuk Eğitimi(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Kaplan, Zeynep; Gönen, SinanBir arada yaşayan bireylerin oluşturduğu toplum, kültürü var edip gelecek nesillere aktarmada önemli bir rol üstlenir. Toplumun çekirdeği aile; bireyin sosyal, kültürel, vb. açılardan gelişimine katkı sağlayan bir yapı konumundadır. Bu noktada aile mefhumu toplumu, toplum kültürü, kültür ise var olduğu coğrafyayı besleyen ve uzun yıllar yaşamasını sağlayan döngünün zincirlerini oluşturmaktadır. Kültürün aktarıcısı ve devamlılığını sağlayacak olan geleceğin yetişkinleri, çocuklardır. Bir toplumun gelişmesi, üretmesi, adını duyurması ve geleceğe yön vermesi için gereken şey her anlamda donanımlı bir nesil yetiştirmektir. Yeni doğan bir çocuğun; içerisinde bulunduğu toplumun, kültürün, ailenin bir parçası olması ve o yapının şekline bürünmesi beklenir. Bu yolda atılacak ilk adım ise aile içerisinde başlamaktadır. Aile üyeleri davranışları ve sözleriyle çocuklarına iyi örnek olmalıdırlar. Bu sebeple Dîvânu Lugâti't-Türk'te çocuk ve çocuk eğitimi adına inceleme yapmaya başlarken çocukların ilk iletişim kurdukları aile ortamları dikkati çekmektedir. Bebekliğin ilk dönemlerinde anne-çocuk arasındaki müzikal iletişim aracı olan ninni metninin içerdikleri, toplumun hafızasında yolculuğuna devam eden atasözleri, çocukların eğitimi açısından öğütler barındıran kültürel olgulardır. Çocukların ilk sosyalleşme ortamları olan oyun ve oyun içerisinde yer bulmuş oyuncaklar da çocuğun eğitimi ve gelişiminde önemli etmenlerdir. Bu bağlamda çocuğun doğumu, bebekliği, anne-baba-kardeş ve çevreyle etkileşimi önem arz etmektedir. Dîvânu Lugâti't-Türk, içerdiği zengin cümle ve metin örnekleriyle yazın dünyasında incelenmek üzere araştırmacılara birçok pencere aralamıştır. İçerisinde dilin ögelerini, yapısını barındıran; o dile mensup olan Türk kültürü malzemelerini içeren; günlük yaşamdan aile yapısına, ritüellere, edebiyata, tarihe, coğrafi özelliklere, vb. toplumu ilgilendiren unsurlara rastlanmaktadır. Dîvânu Lugâti't-Türk'te çocuk ve çocuk eğitimi ile ilgili unsurlardan yola çıkılarak on birinci yüzyılda çocuk ve çocuk eğitimine bakış ele alınmış; günümüzle karşılaştırması yapılmak suretiyle benzer ve farklı yönleri tespit edilmeye çalışılmıştır.