Yazar "Kara, Nail" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Betonarme çerçevelerde etriye düzeninin yatay yük taşıma kapasitesine etkileri üzerine deneysel bir çalışma(Selçuk Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, 2006) Akın, Süleyman Kamil; Kara, Nail; Kaltakcı, Mevlüt YaşarDeprem; doğal afetler içerisinde, herhangi bir uyarı göstermeksizin meydana gelmesi, süresi ve etkisinin kestirilememesinin yanı sıra, dinamik bir kuvvet olması açısından kendine has özelliklere sahiptir. Daha önce herhangi bir yatay yük etkisi altında bulunmamış olan taşıyıcı sistem, kısa bir zamanda önemli bir yatay yük etkisi altına girer. Taşıyıcı sistem kusurları çok kısa sürede ortaya çıkar ve tedbir almak imkansızdır. Güvenilir bir uyarı sisteminin de mevcut olmaması, yapıların deprem etkilerine dayanıklı olarak tasarlanması ve yapılması gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Dünyada her gün birçoğu ancak aletler yardımıyla ölçülebilen irili ufaklı yüzlerce deprem meydana gelmektedir. Bu depremlerin yapılar üzerine etkisi olmamakla beraber oluşan şiddetli depremlerde yapılarda oluşan hasarlar sonucunda meydana gelen can ve mal kayıpları, tüm dünyada deprem hareketinin yapılar üzerindeki etkileri üzerinde yoğunlaşılmıştır. Türkiye ve dünyada halen kullanımda olan birçok yapı, deprem etkilerinin daha iyi anlaşılmasından ve depreme dayanıklı yapı tasarımını temel alarak oluşturulan yapı yönetmeliklerinden önce inşa edilmiş olup, modern deprem yönetmeliklerinin getirdiği kıstasları sağlamaktan uzaktır. Bu yapıların acil olarak olası bir depreme en etkin, en hızlı, en ekonomik olarak hazırlanması gerekmektedir. Bu çalışmada, ABYYHY (1998) hükümlerinin şart koştuğu etriyeleri 135 derece kancalı olarak imal edilen, birleşim bölgelerinde sıklaştırılan ve kolon kiriş birleşim bölgesinde devam ettirilen, yönetmelik hükümlerindeki asgari beton kalitesine sahip 3 katlı 3 açıklıklı betonarme çerçevenin deprem etkisini benzeştiren tersinir-tekrarlanır yatay yükler altındaki davranışı ile etriyeleri 90 derece kancalı olarak imal edilen, birleşim bölgelerinde etriye sıklaştırması yapılmamış, kolon kiriş birleşim bölgesinde etriyesi bulunmayan ve mevcut binaları temsil etmesi açısından düşük kaliteli betona sahip 3 katlı 3 açıklıklı betonarme çerçevenin deprem etkisini benzeştiren tersinirtekrarlanır yatay yükler altındaki davranışı incelenecek ve elde edilen sonuçlar karşılaştırılarak irdelenecektir.Öğe Betonarme çerçevelerde kısmi kuşaklamanın etkinliği üzerine deneysel bir çalışma(Selçuk Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu, 2008) Akın, Süleyman Kamil; Kara, Nail; Kaltakcı, M. YaşarDeprem etkisi altındaki ülkelerde oluşturulan modern deprem yönetmeliklerinden önce yapılmış yapıların deprem güvenliğinin artırılması gerekmektedir. Bu konudaki çalışmalar tüm dünyada araştırmacıların başlıca çalışma konularındandır. Yapılan güçlendirme çalışmalarının yapı davranışı üzerine etkilerinin irdelenmesi amacıyla yapılan deneyler ışığında en etkin, en ekonomik, en hızlı güçlendirme metodolojisi oluşturulmaya çalışılmaktadır. Etkin güçlendirme metotlarından birisi de çelik kuşaklama ile yatay yüklere karşı güçlendirmedir. Bu güçlendirme metodunda kullanılan çelik kuşaklamaların kesitinin seçiminde yatay yük altında kuşaklamalarda oluşan basınç kuvvetinin sonucu olarak ortaya çıkan burkulma etkisi baskın rol oynamaktadır. Bu çalışmada, kuşaklamalar yalnızca çekme kuvveti alan çubuklar şeklinde oluşturulmuş ve kuşaklamanın etkinliği 1/5 modellenmiş 3 katlı, 3 açıklıklı 4adet deney numunesinde tersinir-tekrarlanır yatay yükler altında test edilmiştir.Öğe The effect of stirrups and hooked steel fibers instead on moment-rotation capacity of beam-column connections(Selçuk Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu, 2008) Akın, Süleyman Kamil; Kara, NailIn earthquakes the energy should be dissipated by structural elements. The energy concentrated in beam-column connections and the earthquake loads forces the connections to rotate. As a result of this, the connections should have the ability of rotation without reduction in axial load capacity of columns. The concrete in the connection zone should not break, collapse and should stay stiff for no reduction in the load bearing capacity of connection. Because of this all codes forces design engineer and constructor to continue stirrups in beam or column without break in the connection. While application of reinforcement according to the design in construction stage , to put stirrups in connection is very hard and takes a lot of time also it is very hard to concrete this region also. This study concerns with the use of hooked steel fibers instead of stirrups in beam column connections. Recent studies made clear that , use of steel fibers increase ductility, stiffness and toughness in concrete[1] [2] [3] [4]. In this study 5 beam-column connections are tested under cyclic loading. First specimen has stirrups in connection zone according to code, the rest have no stirrups but have hooked steel fibers instead in connection zone with varying volumetric ratio 0,000%, 0,250%, 0,375%, 0,500%. The specimens are tested in Selcuk University Civil Engineering Department Structural Laboratory. Earthquake loads are simulated on the 1/1-scaled specimens and all vertical and horizontal displacements are taken by a dozen of LVDT and this data is sent and saved by the help of an electronic device and computer program. The experimental moment and rotation capacities are found and compared.Öğe Güçlendirme Tekniği Olarak Yeni Nesil Ön Üretimli Beton Panel Uygulamasının Araştırılması(Selçuk Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, 2019) Aksoylu, Ceyhun; Kara, NailBu çalışmada, bina sakinlerinin binayı terk etmelerine gerek kalmadan uygulanabilecek bir güçlendirme yöntemi araştırılmıştır. Bu amaçla, özellikle (ülkemizdeki) mevcut betonarme binalarda sıklıkla görülen hatalara sahip olarak üretilen 1/3 ölçekli, deprem dayanımı zayıf, iki katlı ve tek açıklıklı güçlendirilmemiş tuğla dolgu duvarlı bir adet betonarme çerçeve referans numune olarak üretilmiştir. Ayrıca referans numune ile aynı özelliklere sahip 1 adet betonarme çerçeve dolgu duvarları, önüretimli yüksek dayanımlı yeni çapraz beton paneller ile güçlendirilerek deprem etkisini benzeştiren tersinir – tekrarlanır yatay yükleme altındaki davranışları test edilmiştir. Deney sonuçları, SAP2000 v17.3’de yapılan analitik çalışma ile karşılaştırılmış olup uygulanan tekniğin deney elemanlarının enerji yutma kapasitelerini artırdığını ve deprem davranışlarını iyileştirdiğini göstermiştir.Öğe Investigation Of The Use Of Teflon (Ptfe), Lead, Brass And Carbon Fiber Plates As Friction Pads In Rotational Friction Dampers(Selçuk Üniversitesi, 2022) Suci, Ensar; Kara, NailIn terms of civil engineering buildings, earthquake mitigation is a rapidly developing new research area. In general, it is aimed to reduce the effects of earthquakes by consuming some of the earthquake energy acting on the buildings through various mechanisms, so that less earthquake energy will affect the building and smaller accelerations will occur in the building. One of these mechanisms, rotational friction dampers, are mechanisms that convert kinetic energy into thermal energy, work with a rotational deformation mechanism, and consist of steel plates and friction pads, which are clamped with high-strength bolts. In order to improve the damping behavior of these dampers operating according to the Coulomb friction law (Ff = µ × N), it is necessary to steadily increase the friction coefficient (µ) or the force acting perpendicular to the friction surfaces (N). The dampers should be stable in increasing displacements while operating, maintain their capacity under repetitive cyclic loads, dissipate sufficient energy and should not decrease in resistance. In this experimental study, different friction pad materials have been tried to improve the friction coefficient in rotational friction dampers. Energy dissipation behavior was observed by clamping the dampers formed with Teflon (PTFE), lead, brass and carbon fiber friction pads with bolts clamped at certain torques. By comparing the test results obtained, the suitability of the use of these materials as friction pads was determined. The best result in comparison in terms of energy consumption was achieved in dampers with lead friction pads, brass friction pads, carbon fiber friction pads, respectively. It was found that the Teflon (PTFE) material was not suitable for use as a friction pad.Öğe Sanayi yapılarının maliyetinde etkin parametrelerin irdelenmesi(Selçuk Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, 2007) Taştekin, M. Soner; Kara, Nail; Arslan, M. Hakanİnşaatı yapılacak her yapının projelendirilmesinde, güvenlikle birlikte maliyetin düşünülmesi gerekir. Yapılan araştırmalar ülkemizde özellikle endüstri yapılarında uygulama çeşitliliğini gözler önüne sermektedir. Bu çalışma, sanayi yapılarının yapım teknolojilerinin özellikle ekonomik yönden karşılaştırılması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, aynı boyutlarda bulunan prefabrike betonarme, çelik ve kompozit sanayi yapıları, yapıların ömürleri ve bakım masrafları da dikkate alınarak bütün avantajları ve dezavantajlarıyla ekonomik olarak karşılaştırılmıştır. Yapılan karşılaştırmada kullanılan değişkenler; Yapı tipi (Prefabrike Betonarme (P), Çelik (Ç) ve Kompozit (K)), deprem bölgesi, nakliye mesafesi ve yapının açıklığı olarak belirlenmiştir. Bu kapsamda seçilen 3 farklı tip yapı (P, Ç, K) 3 değişik açıklık (15, 18 ve 22) için ve 4 değişik deprem bölgesi baz alınarak, SAP2000 programı yardımıyla analiz edilmiş ve boyutlandırılmıştır. Statik ve dinamik çözümleri yapılan bu sistemlerin 4 farklı nakliye mesafesine göre (50-100-150 ve 200 km) maliyet analizleri yapılmış ve elde edilen sonuçlara göre sistemler karşılaştırılmışlardır. Çalışmada toplam 3 x 3 x 4 x 4 =144 çerçeve analiz edilmiştir. Bu çalışmada güdülen en önemli amaç, uygulayıcılar için sistem seçiminde maliyet karşılaştırması yapabilmek ve etkin parametreleri ortaya koymaktır.Öğe STRENGTHENING AND SEISMIC PERFORMANCE IMPROVEMENT OF THE BUILDING OF CHAMBER OF ARCHITECTS IN AKSARAY (HISTORICAL IBRAHIM AGA MANSION)(INT SCIENTIFIC CONFERENCE SGEM, 2009) Sezer, Rifat; Yildiz, Mustafa; Dulgerler, O. Nuri; Kara, Nail; Dere, YunusThe historical Ibrahim Aga Mansion purchased by the Chamber of Architects of Aksaray and wished to be used as the service building for the chamber. In this study, the strengthening project before the restoration of the building was prepared. The building had no foundations under the stone walls and suffered from cracks and decaying of the wooden floors. Since the existing structural system did not allow restoration of the building, strengthening and redesign of the structural system was the main priority. In the retrofit project prepared, the exterior of the building is totally preserved, and the interior which had low load-carrying capacity and functionality is redesigned for more functionality and a new structural system made of reinforced concrete and steel members was proposed. The foundations were combined into a raft foundation, the basement walls were changed into shear walls, basement and ground floors designed as a reinforced concrete whereas the roof columns, beams and floors were designed as a steel system. The exterior walls and the interior structural system were anchored together in order to prevent possible settlements and deformations that may occur in the future. The prepared strengthening project has been put into practice and the construction work is still undergoing.Öğe The transition from moderately thick shells to thick shells of general shape by using finite element analysis(ELSEVIER SCIENCE BV, 2007) Ozkul, Tulay Aksu; Kara, Nail; Kumbasar, NahitTwo types of shell bending elements are presented for the analysis of both moderately thick and thick shells of general shape. The first is a 2-D curved trapezoidal finite element with eight nodes, and it is based on a formulation that includes thickness shear deformation and does not neglect z/R in comparison with unity. The second is a 3-D rectangular prism isoparametric finite element with 20 nodes based on 3-D elasticity theory. To demonstrate the accuracy of these finite elements, a number of examples ranging from moderately thick to thick shell applications are presented and discussed with respect to thickness-to-shell radius ratios. In each example, the transitions from moderately thick shells to thick shells are calculated and compared with each other. (c) 2006 Elsevier B.V. All rights reserved.Öğe Use of hooked steel fibers instead of stirrups in beam-column connections(Selçuk Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, 2006) Akın, Süleyman Kamil; Kara, NailIn an earthquake the energy should be dissipated by structural elements. The energy concentrated in beam-column connections. As a result of this, the concrete in the connection zone should not break, collapse and should stay stiff for no reduction in the load bearing capacity of connection. Because of this all codes forces design engineer and constructor to continue stirrups in beam or column without break in the connection. While application of reinforcement according to the design in construction stage , to put stirrups in connection is very hard and takes a lot of time also it is very hard to concrete this region also. This study concerns with the use of hooked steel fibers instead of stirrups in beam column connections. Recent studies made clear that, use of steel fibers increase ductility, stiffness and toughness in concrete. In this study 5 beam-column connections are tested under cyclic loading. First specimen has stirrups in connection zone according to code, the rest have no stirrups but have hooked steel fibers instead in connection zone with varying volumetric ratio 0,000%, 0,250%, 0,375%, 0,500%. The specimens are tested in Selcuk University Civil Engineering Department Structural Laboratory. Earthquake loads are simulated on the 1/1-scaled specimens and all vertical and horizontal displacements are taken by a dozen of LVDT and this data is sent and saved by the help of an electronic device and computer program. The experimental load – deflection capacities are found and compared.