Yazar "Kaya, Damla" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Fren balatalarında kullanılan lastik tozunun boyutunun etkisi ve tribolojik özelliklerinin deneysel araştırılması(Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023) Kaya, Damla; Ciniviz, MuratOtomotiv sektörü 19. Yüzyılda enerji kaynağı olarak buhar gücünün kullanılması ile başlar ve içten yanmalı motorların keşfi ile devam eder. Günümüzde alternatif enerji kaynakları ile çalışan otomotivlerin üretimi yerini almıştır. Dünden bugüne insanoğlunun hayatını kolaylaştırmada büyük bir faktörü bulunmaktadır. Otomobil parçaları içerisinde fren tertibatı güvenlik sistemidir ve enerji kaynağı fark etmeksizin her araçta bulunmak zorundadır. Fren sisteminin bir parçası olan balata, frenlemeyi sağlayan en büyük parçalardan birisidir. Bu neden ile gösterdiği davranışlar oldukça önem sarf etmektedir. Sürtünme kuvvetinin yüksek olması ve dolayısıyla frenleme kuvvetinin güçlü olması beklenir. Bu araştırmada, 425, 250, 106, 75 μm ve eleğin en alt tavasında çok küçük mikron boyutlarına sahip lastik tozunun fren balatalarında yarattıkları davranışlar, Krauss test düzeneğinde 15,2 Bar sabit basınç ve 130-240-250 Nm sabit tork altında sürtünme katsayısı incelenmiştir. 100 Kn kesme kuvveti ile balata ile sacın tutunumu ve karışımın homojen dağılımı incelenmiştir. Sertlik değeri 100 kg.f kuvvet altında Rockwell sertlik cihazı ile incelenmiştir. Yapılan deneyler sonucunda, 25 μm boyutunda lastik tozuna sahip balatanın sürtünme değerlerinin, diğer balatalara oranla düşük olduğu belirlenmiştir. Lastik boyutu büyüdükçe sürtünme katsayısının düşmesinin sebebi fırınlama esnasında büyük boyutlu olanların tam olarak pişmemesidir. Böylece balatanın disk üzerinde lastik özelliğinden dolayı daha kolay kayması ile sürtünme katsayısı düşük çıkmaktadır.425, 250, 106, 75 ve Pan μm boyutlarındaki lastik tozuna sahip balatalara ait kesme testi sonuçları incelendiğinde, 250, 106, 75 ve Pan μm boyutuna sahip balataların kesme test sonuçları birbirine yakın iken, 425 μm boyutuna sahip balataların kesme testi sonucunun düşük olduğu belirlenmiştir. Bunun sebepleri lastik tozlarının boyutuna göre fırınlama süresinin değişmemesi ve yapıştırıcı malzemenin yüzeyde tam tutunum sağlayamadığı düşünülmektedir.