Yazar "Kaya, Dolu" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Diş hekimliği öğrencileri tarafından yapılan giriş kavitelerinin değerlendirilmesi(Selçuk Üniversitesi, Diş Hekimliği Fakültesi, 2022) Kaya, Dolu; Belli, SemaBu çalışmanın amacı, Selçuk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi'nde, Endodonti Anabilim Dalı 'nda Endodonti preklinik ve klinik uygulama eğitimi almakta olan Dönem 3, 4 ve 5. sınıf öğrencileri tarafından hazırlanan giriş kavitelerini değerlendirmek ve endodonti eğitiminin gelişimine katkıda bulunmaktır. Tanımlayıcı tipteki bu çalışma Selçuk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Etik Kurulu tarafından onaylanmıştır. Çalışmada, 2019-2020 ve 2020-2021 akademik yılında, endodonti dersi preklinik ve klinik uygulama aşamasındaki 3, 4 ve 5. sınıf öğrencileri tarafından 389 dişte hazırlanan giriş kaviteleri değerlendirilmiştir. Araştırmada veriler Tanıtıcı Bilgi Formu ve Giriş Kavitesi Preparasyonu Değerlendirme Formu kullanılarak toplanmıştır. Tanıtıcı Bilgi Formu; öğrenci, hasta ve giriş kavitesi preparasyonu yapılan diş ile ilgili bilgileri içeren 19 sorudan oluşmaktadır. Giriş Kavitesi Preparasyonu Değerlendirme Formu; hazırlanan giriş kavitesini, ideal giriş kavitesi kriterlerine göre değerlendiren 16 sorudan oluşmaktadır. Değerlendirme formundaki her evet cevabı için "1" puan, hayır cevabı için "0" puan verilerek toplam puan elde edilmiştir. Bu puan ilgili diş için değerlendirilen kriter sayısı ile orantılı olarak yüzdelik puana çevrilmiştir ve yüzdelik puan üzerinden giriş kavitesi değerlendirilmiştir. Buna göre alınabilecek minimum puan "0", maksimum puan "100"dür. Tüm formlar aynı araştırmacı tarafından doldurulmuştur (DK). Tüm veriler SPSS 22 paket programında değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde bağımsız iki grup için Mann Whitney U testi, ikiden fazla grup için Kruskal Wallis Testi, ikili ilişki için Ki-kare (Çapraz tablo) testleri kullanılmıştır. Hazırlanan giriş kavitelerinin genel başarı puanı ortalaması 66,58'dir ve dönem bazında değerlendirildiğinde 3, 4 ve 5'in başarı puanları sırasıyla 68,19, 58,02 ve 73,58'dir. Başarı puanı en yüksek olan dişler üst ve alt premolar (sırasıyla 71,74 ve 69,56), en düşük olanlar ise üst molar dişlerdir (59,59). Giriş kavitesi hazırlanan dişlerin %41,1'inde pulpa odası tavanının, %29'unda desteksiz diş dokularının tamamen kaldırılmadığı, %17,2'sinde en az bir kanal ağzının ayırt edilemediği, %14,1'inde pulpa odası tabanına frez ile zarar verildiği, anterior dişlerin %49,2'sinde lingual omuzcuk, %27'sinde insizal kenardaki pulpa boynuzlarının kaldırılmadığı, çürük dişlerin %32,8'sinde çürük dokuların tamamen kaldırılmadığı gözlenmiştir. Ayrıca hataların çoğunluğuna molar dişlerde rastlanmıştır. Çalışmada öğrenciler tarafından hazırlanan giriş kavitelerinin başarı puanı, gerek preklinik gerekse klinik eğitiminde bazı değişikliklerin ve yeniliklerin yapılması gerekliliğine işaret etmektedir. Öğrencilerin ikinci klinik uygulama yılına göre ilk klinik uygulama yılında daha başarısız olması, preklinik eğitiminde klinik simülasyon şartlarının yetersiz olduğu anlamına gelebilir. Preklinik eğitiminde sanal gerçeklik, pulpa odası anatomisini taklit eden 3 boyutlu dişler gibi teknolojik gelişmelerden daha fazla faydalanılabilir ve fantom laboratuvarında hasta ağzını daha iyi taklit eden modellerin kullanımı artırılabilir.