Yazar "Kul, Serdar" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çağdaş Türk Resminde Bir İfade Aracı Olarak Tek Tür İmge Kullanımı(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Kul, Serdar; Dalkıran, Ahmetİnsan, var olduğu andan itibaren gördüklerini ve düşündüklerini farklı zeminler üzerine aktarmıştır. Bu aktarım, başlangıçta dini ve toplumsal konular olurken I. ve II. Dünya Savaşları’ndan sonra bireysel yaklaşımlara doğru kaymıştır. Yıkımın getirdiği dehşetin sonuçları, bilgi ve sanayi gelişiminin ise sunduğu yenilikler sanatçının kendi zihninde oluşan ya da zihinsel düşüncesinin altında yatan imgelere yönelmesine sebep olmuştur. Sanatçılar, bu imgeleri, simgeler aracılığıyla gün yüzüne çıkarmakta ve ortaya çıkardıkları eserler ile de izleyiciye sunmaktadırlar. Üretim dönemlerine göre sanatçılar, farklı türde imgeleri kullanarak resim yaparken, çok nadir sayıdaki sanatçı ise sanat hayatları süresince tek tür imge ile resimlerine biçim vermektedir. Türkiye Cumhuriyeti’nin sınırları içerisinde yaşayan ve çağdaş Türk resim sanatının 1950–2021 yılları arasındaki sürecinde, bir ifade aracı olarak tek tür imge ile resimlerine biçim veren sanatçılardan; Salih Acar kuşları, Durmuş Ali Akça atları, Ferruh Başağa güvercinleri, Tamer Bilgiç’in haşhaşları, Ahmet Dalkıran ağaçları, Sedef Yılmabaşar Ertuğan kedileri, Ergin İnan böcekleri, Fevzi Karakoç’un atları, Mehmet Kapçak keçileri, Süleyman Saim Tekcan’ın atları, Ahmet Yeşil ipleri, tuvallerine yansıtmışlardır. Araştırma, ismi geçen sanatçıların, hayatları boyunca, kendilerini ifade etmek için neden tek tür imgeye bağlı kaldıklarını sorgulamak üzerine inşa edilmiştir. Sanatçıların, doğup büyüdükleri çevre ve kişiliklerini var eden toplumsal yapı içerisindeki konumları, “sanat sosyolojisi” temele alınarak incelenmiştir. Bu bağlamda toplum, birey gibi kavramlar ile bu kavramlar arasındaki ilişkiler irdelenmiştir. Ortaya koydukları ürünlerde ise “sanat felsefesi” temel alınarak nesne ve ürün bağlantılarının içeriği sorgulanarak, sanatçıların eserleri var ederken geçirdiği yaratıcı süreçler ve bunların oluşum aşamaları incelenmiştir. Ayrıca sanat psikolojisinin kendi kuram ve yöntemlerine bakılarak, kişinin sanatçı olma ve ürün verme nedenleri gibi sorulara, araştırma çerçevesinde, cevaplar bulunmaya çalışılmıştır. Bu bağlamda, çağdaş Türk resim sanatında, kendilerini ifade etmek için resimlerinde tek tür imge kullanan ve bu kullanımında istikrar arz eden sanatçılar ile onlara ait örnek çalışmaların bir kaynakta toplanması araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Bu sayede sanatın üçayağından biri olan izleyicinin; sanatçıyı ve eserini daha iyi anlayacak olması ayrıca bu araştırma ile yeni sanatçı adaylarının da kendilerini anlayacak, kavrayacak ve hatta kendi çalışmalarına yön vermede bu araştırmadan yararlanacak olması düşüncesi ise araştırma konusunu önemli bir hale getirmektedir. Genel tarama modelinin esas alındığı araştırmada, “nitel araştırma’’ yöntem ve tekniklerinden faydalanılmıştır. Nitel verileri elde edebilmek için, araştırma sürecinde, “doküman incelemesi” yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, yurt içi kütüphanelerde ve ulusal/uluslararası sanal ortamlarda yapılmış; elde edilen veriler derlenerek toplanmıştır. Ayrıca konuyla alakalı bildiri, makale ve ulusal tez veri merkezindeki tezlerin taraması yapılarak araştırmayı destekleyici bilgilerden yararlanılmıştır. Yararlanılan tüm kaynakların gerçeği yansıttığı varsayılmıştır.