Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • DSpace İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Mahammadzade, Akshin" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Yüksek hızlı trenlerde kullanılan fren balatalarının aşınma davranışlarının incelenmesi
    (Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2023) Mahammadzade, Akshin; Eki̇nci̇, Şerafetti̇n
    Günümüzde demiryolu ulaşımında güven, hız ve konfor taleplerinin artması yüksek hızlı trenlerin kullanılmasını zorunlu kılmıştır. Trenlerde yükün ve hızın artması yüksek hızlı trenlerde kullanılan fren balatasında aşınma sorunlarının oluşmasına neden olmuştur. Yüksek hızlı trenin artan frenleme hızının neden olduğu yüksek sıcaklık, fren balatasının aşınma bölgesindeki yapısının ve bileşiminin değişmesine neden olur. Bu çalışmada hızlı trenlerde kullanılan bakır esaslı fren balatasını 1800 m sabit kayma mesafesinde, 1, 1.5, 2 ve 2.5 m/s hızlarda, 25 oC, 200 oC, 300 oC, 400 oC sıcaklıklarda ve 40 N, 60 N ve 80 N yük altında Pin-on-Disk test düzeneği kullanılarak aşınma davranışları incelenmiştir. Pin-on-Disk cihazında, 40 N yük ve 1 m/s hızda gerçekleştirilen aşınma testleri, bakır bazlı fren balatasının 350 km/saat hızında çalışan yüksek hızlı trenlere karşılık gelmektedir. Deneyler, farklı hızlarda ve yüklerde bakır bazlı fren balatasının aşınma davranışını incelemek için diğer parametrelerle birlikte yapılmıştır. Deneyler sonucunda sürtünme katsayısı ve aşınma oranı bulunmuştur. Numunelerin yoğunluk, sertlik, değerleri belirlenmiştir. Balata numunesinin yüzey özelliklerini incelemek için Taramalı Elektron Mikroskobu (SEM) kullanılmıştır. Deneyler sonucunda, balata numunesi 25 oC sıcaklıkta yapılan testlerde ortalama sürtünme katsayısının 0.311-0.423, aşınma oranının 1.74-2.88x10-8.(cm3.N-1.m-1), 200 oC sıcaklıkta yapılan testlerde ortalama sürtünme katsayısının 0.355-0.45, aşınma oranının 2.11-3.93x10-8.(cm3.N-1.m-1), 300 oC sıcaklıkta yapılan testlerde ortalama sürtünme katsayısının 0.36-0.621, aşınma oranının 2.4-5.51x10-8.(cm3.N-1.m-1), 400 oC sıcaklıkta yapılan testlerde ise ortalama sürtünme katsayısının 0.4-0.67, aşınma oranının 3.21-6.8x10-8.(cm3.N-1.m-1) aralığında olduğu tespit edilmiştir. Sonuçta sıcaklığın artmasıyla sürtünme katsayısı ve aşınma oranı artmış, yükün artışına paralel olarak sürtünme katsayısı ve aşınma oranının ise azaldığı gözlemlenmiştir. Sürtünme yüzeyleri arasında, bakırın yumuşaması nedeniyle, abrasif aşınmadan adhezif aşınmaya geçilerek malzeme transferi oluşmuştur.

| Selçuk Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Selçuk Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Konya, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim