Yazar "Nurol, Sena" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Spikerlik Eğitiminde Boğumlama Ve Ses Bozukluklarının Düzeltilmesinde Ses Eğitimi Yöntemlerinin Etkisi(Selçuk Üniversitesi, 2012) Yiğit, Nalan; Nurol, SenaBu çalışma, seslerini profesyonel olarak kullanacak olan spikerlik eğitimi alan bireylerde boğumlama ve ses bozukluklarının düzeltilmesinde ses eğitiminin etkisini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Kontrol gruplu ön test-son test deneysel modele göre yapılan çalışmada, spikerlik eğitimi almakta olan bireylerden, boğumlama ve /veya ses bozuklukları belirlenen 16 öğrenci, 8’er kişilik iki gruba ayrılarak, bunlardan biri “kontrol grubu”, diğeri de “deney grubu” olarak adlandırılmıştır. Deney grubundaki bireylere 10 hafta süreyle ses eğitimi uygulanmıştır. Bu süre sonunda, çalışma öncesinde yapılan ölçüm ve değerlendirmeler her iki grupta da yeniden yapılmıştır. Ön test ve son test değerlendirmeleri kamera kayıtları üzerinde üç uzman tarafından yapılmıştır. Kontrol ve deney gruplarından, çalışma öncesinde ve çalışma sonrasında elde edilen veriler istatistik olarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda kontrol ve deney grupları arasında, hem çalışma öncesinde, hem de çalışma sonrasında elde edilen akustik ve aerodinamik ölçüm verileri Fo (Temel Frekans), Jitter, Shimmer, NHR (Noice Harmonic Ratio), MFS (Maksimum Fonasyon Süresi), S/Z oranı) bakımlarından önemli farklılıklar bulunmamıştır. Boğumlama ve ses bozuklukları değerlendirme formundan elde edilen verilerin (/r/ (gılama), /s/ (ıslıklama), /ş/, /c/, /ç/, /z/, hızlı boğumlama, ağır boğumlama, şiddete ilişkin bozukluk, perdeye ilişkin bozukluk, tona ilişkin bozukluk (garık ses ve gırtlak sesi) değerlendirmesi sonucunda, bu bozukluklar bakımından kontrol grubunda değişme olmadığı, ancak deney grubunda gelişme sağlandığı belirlenmiştir. Bu sonuçlar ışığında uygulanan ses eğitimiyle belirlenen boğumlama ve ses bozukluklarında gelişme sağlandığı sonucuna varılmıştır.Öğe Spikerlik eğitiminde ses kalitesi ve boğumlama bozukluklarının düzeltilmesinde ses eğitimi yöntemlerinin etkisi(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009) Nurol, Sena; Yiğit, NalanBu çalışma, seslerini profesyonel olarak kullanacak olan spikerlik eğitimi alan bireylerde ses kalitesi ve boğumlama bozukluklarının düzeltilmesinde ses eğitiminin etkisini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Çalışmada, spikerlik eğitimi almakta olan bireylerin, yapılan ses akustik ve aerodinamik ölçümler ve perseptüel değerlendirme sonuçlarına göre ses kalitesi ve /veya boğumlama bozuklukları olanlar belirlenmiştir. Ses kalitesi ve/veya boğumlama bozukluğu olan 16 öğrenci 8'er kişilik iki gruba ayrılarak, bunlardan biri ?kontrol grubu?, diğeri de ?deney grubu? olarak adlandırılmıştır. Bireylerden yapılan ölçüm ve değerlendirme verileri, ?çalışma öncesi veriler? olarak alınmıştır. Kontrol grubundaki bireylere hiçbir uygulama yapılmamış, deney grubundaki bireylere ise 10 hafta süreyle ses eğitimi uygulanmıştır. Bu süre sonunda, çalışma öncesinde yapılan ölçüm ve değerlendirmeler her iki grupta da yeniden yapılmıştır. Kontrol ve deney gruplarından, çalışma öncesinde ve çalışma sonrasında elde edilen veriler istatistik olarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda kontrol ve deney grupları arasında, hem çalışma öncesinde, hem de çalışma sonrasında S dışında elde edilen akustik ve aerodinamik ölçüm verileri (Fo (Temel Frekans), Jitter, Shimmer, NHR (Noice Harmonic Ratio), MFS (Maksimum Fonasyon Süresi), S, Z ve S/Z oranı) bakımlarından önemli farklılıklar bulunmamıştır. Akustik değerlendirmelerde önemli farkın bulunmaması öğrencilerin tümünde ses probleminin olmadığını göstermektedir. Kontrol ve deney grupları arasında, çalışma süresince akustik ve aerodinamik özelliklerde saptanan değişmeler bakımından, S dışındaki özelliklerde istatistiksel olarak önemli farklılık olmadığı saptanmıştır. Perseptüel değerlendirme sonucunda elde edilen verilerin (/r/ (gılama), /s/ (ıslıklama), /ş/, /c/, /ç/, /z/, Hızlı Boğumlama, Ağır Boğumlama, Şiddete İlişkin Bozukluk, Perdeye İlişkin Bozukluk, Tona İlişkin Bozukluk (Garık ses ve gırtlak sesi) değerlendirmesi sonucunda, bu bozukluklar bakımından kontrol grubunda değişme olmadığı, ancak deney grubunda gelişme sağlandığı belirlenmiştir. Bu sonuçlar ışığında ses eğitiminin sağlıklı seslerin akustik özelliklerinde önemli bir değişme meydana getirmediği, bunun yanında, perseptüel değerlendirme ile belirlenen boğumlama ve ses kalitesi bozukluklarında gelişme sağlandığı sonucuna varılmıştır.