Yazar "Tepeli, Kezban" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 11 / 11
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Büyük kas becerilerini ölçme testi (bükböt)'nin Türkiye standardizasyonu(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007-07-05) Tepeli, Kezban; Arı, Ramazan; Büyüköztürk, ŞenerKezban TEPEL, ?Büyük Kas Becerilerini Ölçme Testi (BüKBÖT)'nin Türkiye Standardizasyonu? Bu arastırmanın genel amacı, 3-10 yas ABD çocukları için hazırlanan Test of Gross Motor Development-Second Edition (TGMD-2) testinin aynı yaslardaki Türk çocukları için norm degerleri nedir? sorusuna cevap aramaktır. Bu genel amaca baglı olarak asagıdaki sorular cevaplanmaya çalısılmıstır; 1-Büyük kas becerilerini Ölçme testi (BüKBÖT)'nin Türkiye için geçerlik ve güvenirlik katsayıları nedir? 2- Büyük kas becerilerini Ölçme testinin yaslara göre Türkiye norm degerleri nedir? Büyük Kas Becerilerini Ölçme Testi (BüKBÖT)'nin Türkiye standardizasyonunu yapmak için, her cografi bölgeden iki il olmak üzere toplam 14 il (Ankara, Konya, stanbul, Tekirdag, zmir, Aydın, çel, Adana, Diyarbakır, Sanlıurfa, Erzurum, Elazıg, Samsun, Trabzon) arastırma kapsamına alınmıstır. Her ilde sosyokültürel düzey, yas, cinsiyet, engelli olup olmama degiskenlerine göre tabakalı örnekleme ile belirlenen 3-10 yas arası 1600 çocuktan veri toplanmıstır. 3-10 yas arası 1600 kız ve erkek denege BüKBÖT'ün iki alt testine (lokomotor ve nesne kontrol) baglı 12 motor beceri uygulanmıstır. Deneklerin bu becerilerdeki performansları arastırmacı tarafından kaydedilmistir. Elde edilen veriler yukarıda belirtilen iki alt amaç dogrultusunda analiz edilmistir. Gelistirilen BüKBÖT'in geçerlik çalısmasında, yapı geçerligi ve içerik geçerligi ölçütlerine bakılmıstır. Testin güvenirlik çalısmasında ise hakemler (gözlemciler) arası tutarlılık, testin aralıklı tekrarı ve testin iç tutarlıgı ile ilgili güvenirlik ölçütlerine bakılmıstır. Analizler sonucunda, BüKBÖT `ün 3, 4, 5, 6 ve 7 yas çocukları için geçerli ve güvenilir bir test oldugu, fakat 8, 9, 10 yaslarındaki çocuklar için ise ilave standardizasyon çalısmalarına ihtiyaç oldugu söylenebilir. Testin (BüKBÖT) 3, 4, 5, 6 ve 7 yasındaki Türk çocukları gelistirilen norm degerleri tablolar halinde sunulmustur.Öğe Comparison of gross motor development of 3-7 years old children in different geographical regions(2018) Tepeli, KezbanThis study was carried out to determine whether gross motor development of 3-7 years old children differed according to their geographical regions. 131 children from the Mediterranean Region, 149 children from the Southeastern Anatolia Region, 214 children from the Marmara Region, 107 children from the Aegean Region, 114 children from the Black Sea Region, 161 children from the Central Anatolia Region, 115 from the Eastern Anatolia Region children were included in the study. Of the children participating in the study, 475 were girls and 516 were boys. In order to collect data, Test of Gross Motor Development-Second Edition (TGMD-2) was used. Kruskal Wallis H test was used to compare locomotor, object control and gross motor total test scores of the three, four, five, six and seven age groups children according to the geographic regions. The results of the analysis showed that locomotor subtest scores of children aged 5 and 7 years were differentiated according to their geographical regions. Mann Whitney U test was used to determine the difference between the two groups. As a result of the paired comparisons, locomotor subtest scores of children in five age group living in Black Sea Region were found to be significantly lower than locomotor subtest scores of children living in Southeast Anatolia, Marmara and Central Anatolia Regions. The locomotor subtest scores of the children seven age in the Black Sea Region were significantly higher than the locomotor subtest scores of children living in Southeast Anatolia and Eastern Anatolia Regions. In addition, it was determined that gross motor total test scores of the children of seven age groups differed according to the geographical region. As a result, gross motor total test scores of children in seven age group living in the Black Sea Region were found to be significantly higher than the gross motor total test scores of children living in Eastern Anatolia.Öğe Comparison of Gross Motor Development of 3-7 Years Old Children in Different Geographical Regions(Selçuk Üniversitesi, 2018 Aralık) Tepeli, KezbanThis study was carried out to determine whether gross motor development of 3-7 years old children differed according to their geographical regions. 131 children from the Mediterranean Region, 149 children from the Southeastern Anatolia Region, 214 children from the Marmara Region, 107 children from the Aegean Region, 114 children from the Black Sea Region, 161 children from the Central Anatolia Region, 115 from the Eastern Anatolia Region children were included in the study. Of the children participating in the study, 475 were girls and 516 were boys. In order to collect data, Test of Gross Motor Development-Second Edition (TGMD-2) was used. Kruskal Wallis H test was used to compare locomotor, object control and gross motor total test scores of the three, four, five, six and seven age groups children according to the geographic regions. The results of the analysis showed that locomotor subtest scores of children aged 5 and 7 years were differentiated according to their geographical regions. Mann Whitney U test was used to determine the difference between the two groups. As a result of the paired comparisons, locomotor subtest scores of children in five age group living in Black Sea Region were found to be significantly lower than locomotor subtest scores of children living in Southeast Anatolia, Marmara and Central Anatolia Regions. The locomotor subtest scores of the children seven age in the Black Sea Region were significantly higher than the locomotor subtest scores of children living in Southeast Anatolia and Eastern Anatolia Regions. In addition, it was determined that gross motor total test scores of the children of seven age groups differed according to the geographical region. As a result, gross motor total test scores of children in seven age group living in the Black Sea Region were found to be significantly higher than the gross motor total test scores of children living in Eastern Anatolia.Öğe Development of selcuk sexual development scale (36-72 months)(ASSOC MEASUREMENT & EVALUATION EDUCATION & PSYCHOLOGY, 2019) Alptekin, Ayşe; Tepeli, KezbanThis study aimed to develop valid and reliable measurement tools aiming to obtain information from the child and family to determine the sexual identity and gender behaviors of children with normal development at 36-72 months. The research was designed in the general screening model of quantitative research methods. The validity and reliability analyses of three different subscales, namely the Sexual Identity Sub-scale of the Selquk Sexual Development Scale (SSDS, 36-72 Months), the child form, the Gender-Related Behavior Sub-Scale, the child form, and the Sexual Identity and Gender-Behavior Sub-Scale were conducted. SPSS 20, LISREL 8.80 and FACTOR software were used to analyze the data. The target population of the study consists of 36-72 months of normal development children living in the central districts of Konya between 2017-2018. As a result of the Exploratory Factor Analysis, the eight-item two-factor structure for the SSDS Sexual Identity Sub-scale child form, the eight-item single-factor structure for the Child Form of the Gender-Behavior Sub-Scale, the eight-item two-factor structure for the family form of the Sexual Identity and Gender-Behavior Scale were obtained. The results of the Confirmatory Factor Analysis of these structures showed the compatibility of the structures to the model. The reliability coefficients of the scales were calculated as.61 for the Sexual Identity Sub-Scale child form,.66 for the Child Behavior Sub-Scale, and.85 for the Sexual Identity and Gender Behavior Sub-Scale family form.Öğe Farklı Bilişsel Tempoya Sahip 5-6 Yaş Grubu Çocukların İşitsel Muhakeme ve İşlem Becerilerinin İncelenmesi(Selçuk Üniversitesi, 2013) Er, Sema; Tepeli, KezbanFarklı bilişsel tempoya sahip 5-6 yaş grubu çocukların işitsel muhakeme ve işlem becerilerini incelemek amacı ile yapılan bu çalışmada, “Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5-6 yaş grubu çocukların Selçuk İşitsel Muhakeme ve İşlem Becerileri Testi’nin Genel Bilgi, Sözel Anlamsızlıklar, Aritmetik Muhakeme, Analojik Tamamlama, Nedensel Muhakeme, Benzerlikler alt test ve toplam test puan ortalamaları bilişsel tempolarına göre farklılaşmakta mıdır?” sorusuna cevap aranmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Konya il merkezindeki ilköğretim okullarının bünyesindeki anasınıfları ile bağımsız anaokullarına devam eden çocukların içinden tesadüfî küme örnekleme yöntemi ile seçilen 9 okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 350 çocuk oluşturmuştur. Araştırma genel tarama modelindedir. Araştırmaya katılan çocukların bilişsel tempolarını belirlemek için Wright (1971) tarafından geliştirilen ve Seçer vd. (2009) tarafından Türkçeye uyarlanan “Kansas Reflection-Impulsivity Scale for Preschool (KRISP A)” kullanılmıştır. Çocukların işitsel muhakeme ve işlem becerilerini belirlemek için Tepeli vd. (2012a) tarafından geliştirilen Selçuk İşitsel Muhakeme ve İşlem Becerileri Testi (SİMİBT) kullanılmıştır. Çocukların Selçuk İşitsel Muhakeme ve İşlem Becerileri Testi toplam test ve alt test puanları, sahip oldukları bilişsel tempo bakımından F testi ile karşılaştırılmıştır. Gruplar arası farkın nasıl yorumlanması gerektiğini ortaya koyabilmek için Tukey Testi yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre, okul öncesi dönemdeki çocukların Selçuk İşitsel Muhakeme ve İşlem Becerileri Testi’nin Genel Bilgi, Sözel Anlamsızlıklar, Aritmetik Muhakeme, Analojik Tamamlama, Nedensel Muhakeme, Benzerlikler alt test ve toplam test puanları bilişsel tempolarına göre anlamlı düzeyde farklılaşmıştır. Özellikle reflektif çocuklar, diğerlerine göre SİMİBT’in alt testlerinden ve toplam testinden daha yüksek puanlar elde etmişlerdir.Öğe Farklı yetersizliği olan 48-72 ay çocuklarda cinsel gelişimin incelenmesi(ANKARA UNIV, FAC EDUCATIONAL SCIENCES, 2019) Alptekin, Ayşe; Tepeli, KezbanThis study is a case study which is one of the qualitative research methods and a general survey model which is one of the quantitative research methods. The sexual identity and gender behaviors of children with different disabilities (hearing impairment, intellectual disability, autism spectrum disorder) were examined. Selcuk Sexual Development Scale (36-72 Months) was used as the data collection tool. SPSS 20 software and coding method were used for data analysis. The sample of the study consists of 48-72 months of children who reside in Konya between 2017-2018, who have been diagnosed with medical diagnosis by the health board, and who have been diagnosed with educational diagnosis by guidance research centers, who have a mild level of inadequacy, and who have achieved at least one word-expressing language development at least. As a result of the research, the reasons of non-preferential behaviors of children with intellectual disabilities were grouped under 5 themes, children with autism spectrum disorder were gropued under 6 themes and children with hearing impairment under 3 themes. It has been determined that the acquisition of children with sexual identity of children with hearing-impairment is more sufficient than children with intellectual disabilities and children with intellectual disabilites' sexual identity acquisition is more sufficient than children with autism spectrum disorder.Öğe Frostig Görsel Algı Eğitim Programı ile Birlikte Verilen Nesne Kontrol Beceri Eğitiminin 54-59 Aylık Çocukların Nesne Kontrol Becerilerine Etkisi(Selçuk Üniversitesi, 2013) Tepeli, KezbanBu çalışma, Frostig görsel algı eğitim programı ile birlikte verilen nesne kontrol beceri eğitiminin 54-59 aylık çocukların nesne kontrol becerilerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya anaokuluna devam eden, yaşları 54 ay ve 59 ay arasında değişen, 40’ı kız, 40’ı erkek olmak üzere toplam 80 çocuk katılmıştır. Araştırmaya katılan çocukların görsel algılarını ölçmek için Frostig (1961) tarafından geliştirilen “Frostig Gelişimsel Görsel Algı Testi”; nesne kontrol becerilerini ölçmek için Ulrich (2000) tarafından geliştirilen ve Tepeli vd. (2008) tarafından Türkçeye uyarlanan “Büyük Kas Becerilerini Ölçme Testi (BüKBÖT)” nin Nesne Kontrol Beceriler alt testti kullanılmıştır. Araştırmada ön-test son-test kontrol gruplu deneysel model kullanılmıştır. Deneme modeli üç deney ve bir kontrol grubunu içermektedir. 1. deney grubuna Frostig görsel algı eğitim programı ile birlikte nesne kontrol beceri eğitim programı, 2. deney grubuna sadece nesne kontrol beceri eğitim programı, 3. deney grubuna ise Frostig görsel algı eğitim programı uygulanmıştır. Kontrol grubunda yer alan çocuklarla herhangi bir ek çalışma yapılmamıştır. Çalışmaya alınan deney ve kontrol gruplarındaki çocukların son-test nesne kontrol beceri puanlarının yapılan işleme göre farklılaşıp farklılaşmadığı, tek faktörlü Kovaryans Analizi (ANCOVA) ile test edilmiştir. ANCOVA’nın anlamlı olduğu durumlarda Bonferroni Testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre dört farklı grupta bulunan çocukların BüKBÖT’ün Nesne Kontrol Beceriler alt testinden aldıkları ön-testte göre düzeltilmiş son-test puan ortalamaları arasında, yapılan ANCOVA analizi sonucuna göre anlamlı bir farkın olduğu belirlenmiştir (F(3,75)= 50.598, p< 0.001). Gruplar arası farkın anlamlılığını test etmek için yapılan Bonferroni testi sonucuna göre Frostig görsel algı eğitim programı ile birlikte nesne kontrol beceri eğitimi verilen grup ile sadece nesne kontrol beceri eğitimi verilen grubun nesne kontrol beceri düzeltilmiş son-test puan ortalamaları arasındaki fark istatistiksel açıdan anlamlı bulunmamıştır (p>0.05). Ancak üç farklı deney grubundaki çocukların nesne kontrol beceri düzeltilmiş son-test puan ortalamaları, kontrol grubundaki çocukların nesne kontrol beceri düzeltilmiş son-test puan ortalamasından anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.001).Öğe Okul Öncesi Dönemdeki İkiz Çocukların Alıcı Dil Gelişimlerinin Karşılaştırılmalı Olarak İncelenmesi(2013) Yılmaz, Elif; Tepeli, Kezban; Koçak, NurcanAraştırmanın amacı okul öncesi dönemdeki çocukların alıcı dil gelişimlerinin ikizlik du-- rumlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Bu genel amaç çerçevesinde ikiz çocuklar ile ikiz olmayan çocukların ve tek yumurta ikizleri ile çift yumurta ikizlerinin alıcı dil gelişimleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın ça-- lışma grubu 2010--2011 bahar yarıyılı ve 2011--2012 güz yarıyılında Konya merkez ilçelerinde okul öncesi eğitim kurumuna devam eden ve normal gelişim gösteren 62 ikiz (31 çift ikiz) ve 62 ikiz olmayan olmak üzere 124 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı ola-- rak "Kişisel Bilgi Formu" ve "Peabody Resim Kelime Testi kullanılmıştır. Verilerin analizin-- de "t testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi dönemdeki çocukların alıcı dil gelişimlerinin ikizlik durumlarına (ikiz çocuk--ikiz olmayan çocuk, tek yumurta ikizi--çift yu-- murta ikizi) göre farklılaşmadığı belirlenmiştir.Öğe Okul öncesi dönemdeki ikiz çocukların alıcı dil gelişimlerinin karşılaştırılmalı olarak incelenmesi(Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2013) Yılmaz, Elif; Tepeli, Kezban; Koçak, NurcanAraştırmanın amacı okul öncesi dönemdeki çocukların alıcı dil gelişimlerinin ikizlik durumlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Bu genel amaç çerçevesinde ikiz çocuklar ile ikiz olmayan çocukların ve tek yumurta ikizleri ile çift yumurta ikizlerinin alıcı dil gelişimleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın çalışma grubu 2010-2011 bahar yarıyılı ve 2011-2012 güz yarıyılında Konya merkez ilçelerinde okul öncesi eğitim kurumuna devam eden ve normal gelişim gösteren 62 ikiz (31 çift ikiz) ve 62 ikiz olmayan olmak üzere 124 çocuktan oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Kişisel Bilgi Formu" ve "Peabody Resim Kelime Testi" kullanılmıştır. Verilerin analizin-de "t testi" kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi dönemdeki çocukların alıcı dil gelişimlerinin ikizlik durumlarına (ikiz çocuk-ikiz olmayan çocuk, tek yumurta ikizi-çift yumurta ikizi) göre farklılaşmadığı belirlenmiştir.Öğe Okul öncesi öğretmenlerinin saldırgan davranışlarla baş etme stratejilerinin incelenmesi(2016) Özdemir, Sema Öngören; Tepeli, KezbanBu araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin saldırgan davranışlarla baş etme stratejilerini inceleyen nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma evrenini, 2012-2013 ve 2013-2014 eğitim öğretim yılında Kırşehir il merkezinde bulunan M.E.B'na bağlı beş bağımsız anaokulu ve beş ilkokula bağlı anasınıfında görev yapan 36 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini, Kırşehir il merkezindeki beş bağımsız anaokulu ve bir ilkokula bağlı anasınıfında görev yapan 12 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak "Öğretmen Bilgi Formu, Öğretmen Görüşme Formu ve Gözlem Formu" kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, okul öncesi öğretmenlerin saldırgan davranışlarla baş etmede kullandıkları stratejiler; sözel uyarı, II. tip ceza verme, görmezden gelme, çözüm yolu sunma, bilişsel ikna, çocuğun yerini değiştirme/mola verme, I tip ceza verme, rehberlik sağlama, sorunu anlama, yardım alma ve empati olarak belirlenmiştir. Araştırma bulguları incelendiğinde hem görüşme hem de gözlem sonuçlarına göre öğretmenlerin saldırgan davranışlarla baş etmede en çok sözel uyarıyı kullandıkları saptanmıştır.Öğe Üç Farklı Programa Göre Eğitim Alan Okul Öncesi Çocukların Sosyal Kural Algılarının İncelenmesi(Selçuk Üniversitesi, 2012) Tepeli, Kezban; Yılmaz, ElifBu çalışmada, üç farklı programa (Montessori Yaklaşımı, Çoklu Zekâ Kuramına Dayalı Eğitim ve Milli Eğitim Bakanlığı Tarafından Uygulanan Okul Öncesi Eğitim Programı) göre eğitim alan okul öncesi çocukların sosyal kural algıları incelenmiştir. Normal gelişim gösteren ve yaşları 60 ile 66 ay arasında değişen toplam 62 çocuk çalışmaya katılmıştır. Çocukların 21 tanesi Montessori Yaklaşımına göre, 19 tanesi Çoklu Zekâ Kuramına göre, 22 tanesi ise Milli Eğitim Bakanlığı tarafından halı hazırda uygulanan okul öncesi eğitim programına göre bir eğitim-öğretim yılı boyunca okul öncesi eğitim almışlardır. Deneysel bir çalışma olan bu araştırma da ön-test ve son-test verileri, Smetana (1981) tarafından geliştirilen Ahlaki ve Sosyal Kural Algısı Ölçeği’nin Sosyal Kural Algısı alt ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra, araştırmanın amaçlarını test etmek amacıyla, ANCOVA, ANCOVA’nın anlamlı olduğu durumlarda Bonferroni Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çocukların Sosyal Kural Algısı alt ölçeğinin Sosyal Kurallarda Ciddiyet, Sosyal Kurallarda Otoritenin Yokluğu ve Sosyal Kurallarda Ceza alt boyutlarına ait puanların çocukların eğitim aldığı okul öncesi eğitim programına göre değiştiği saptanmıştır. Bonferroni çoklu karşılaştırma sonuçları, farklılığın Montessori Yaklaşımı’na göre eğitim alan grubun lehine olduğunu göstermiştir. Sosyal Kuralların Yokluğu ve Sosyal Kuralları Genelleme alt boyutlarına ait puanların ise çocukların eğitim aldığı okul öncesi eğitim programına göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı tespit edilmiştir.