Yazar "Ulvi, Aleyna" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ortaokul öğrencilerinin kalp sağlığını geliştirmeye yönelik tutumları, beslenme ve egzersiz davranışlarının belirlenmesi(Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024) Ulvi, Aleyna; Şekerci, Yasemin GümüşKardiyovasküler hastalıklar, dünyada ve ülkemizde ölümlere, yaşam kalitesinin azalmasına ve ekonomik kayıplara neden olmaktadır. Beslenme ve fiziksel aktivite kardiyovasküler hastalık için önlenebilir risk faktörü olarak tanımlanmıştır. Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin kalp sağlığı tutumu ve beslenme egzersiz davranışlarını belirlemek, kalp sağlığı tutumu ve beslenme egzersiz davranışını etkileyen faktörleri saptamak ve kalp sağlığı tutumu ve beslenme egzersiz davranışları arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Kesitsel türdeki araştırma Konya'da üç farklı ortaokulda yürütülmüştür. Örnekleme 6., 7. ve 8. sınıflarda öğrenim gören 351 öğrenci dahil edilmiştir. Veriler Tanıtıcı Bilgi Formu, Çocuklar İçin Kalp Sağlığı Tutum Ölçeği ve Beslenme-Egzersiz Davranış Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, bağımsız örneklem t testi, One Way ANOVA, Kruskall Wallis Analizi, Mann Whitney U testi ve Pearson Kolerasyon analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırmaya katılan ortaokul öğrencilerinin yaş ortalaması 13,03±0,83 olup, %60,7'si kızdır. Annelerinin %76,9'u ev hanımı, babalarının %43,9'u işçidir. Öğrenciler Kalp Sağlığı Tutum Ölçeği'nden 71,62±7,89, Beslenme-Egzersiz Davranış Ölçeği'nden 158,18±23,6 puan almışlardır. Öğrencilerin kalp sağlığı tutumu ile sınıf düzeyi, ebeveyn mesleği, baba eğitimi, kilo algısı, düzenli spor yapma durumu, kilo algısı, boş zaman aktivitesi ve stresle başetme yöntemleri arasında ilişki belirlenmiştir (p<0,05). Öğrencilerin beslenme egzersiz davranışları ile cinsiyet, sınıf düzeyi, ebeveyn mesleği, baba eğitimi, gelir algısı, aile tipi, sağlık algısı, uyku süresi, kilo algısı, beslenme durum algısı, çeşitli boş zaman aktiviteleri ve stresle başetme yöntemler arasında ilişki saptanmıştır (p<0,05). Ayrıca öğrencilerin kalp sağlığı tutumları ile sağlıklı beslenme egzersiz davranışları arasında ilişki belirlenmiştir (p<0,05). Çalışmada ortaokul öğrencilerinin kalp sağlığı tutumu orta düzeyde bulunmuştur. Öğrencilerin beslenme egzersiz davranışları toplam puanı ise ortalamanın üzerindedir. Çalışmada ortaokul öğrencilerinin sağlıklı beslenme egzersiz davranışları, kalp sağlığı tutumu üzerinde zayıfta olsa etkili bulunmuştur. Beslenme ve fiziksel aktivitenin kalp sağlığı tutumu ile ilişkili olduğu düşünüldüğünde, bu alışkanlıklarda pozitif değişimler elde edilmesi sağlık sonuçlarını olumlu yönde etkileyecektir. Sonuçlar ortaokul öğrencilerinde sağlıklı yaşam alışkanlıklarının geliştirilmesi için çeşitli faktörlerin göz önünde bulundurulmasının önemini vurgulamaktadır.