Yazar "Ural, Dilek" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Konya İlinde Organik Gıda Tercihini Etkileyen Faktörler ve Tüketici Eğilimlerinin Belirlenmesi(Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2022) Ural, Dilek; Direk, MithatBu çalışma ile Konya il merkezinde potansiyel ve mevcut organik gıda tüketicilerinin; demografik özelliklerini, satın alım davranışlarını, tüketim eğilimlerini, tüketimlerini etkileyen faktörleri, organik tarım konusundaki bilinç düzeylerini, satın alma nedenlerini ve ne sıklıkta satın aldıklarını, organik gıdalar için ek bir ödeme yapmaya razı olup olmadıklarını belirleyerek, organik tarımla ilgilenen firmalara, yerel yöneticilere ve çiftçilere bilgi sağlamak ayrıca organik gıda tüketimini arttırmaya yönelik stratejilerin belirlenmesi konusunda sektöre katkıda bulunmak hedeflenmiştir. Organik gıda tüketimi hususundaki genel algıyı görebilmek için, toplamda 21 sorudan oluşan bir anket hazırlanmıştır. Çalışmanın örnek büyüklüğü Basit Tesadüfi Olasılık Örneklemesi yöntemine göre 384 olarak hesaplanmış, toplamda ise 553 kişiden veri toplanmıştır. Araştırma verileri SPSS 26.0 programında analiz edilmiştir. Anket sonuçlarının analiz edilmesi aşamasında bütün sorulara ait alınan cevapların frekans ve yüzdesel frekans tabloları düzenlenerek sonuçlar değerlendirilmiştir. Sonraki aşamada kategorik değişkenler arasındaki ilişkilerin belirlenmesinde Ki kare testleri kullanılmıştır. Sıralı değişkenler arasındaki ve sıralı değişkenler ile sürekli değişkenler arasındaki ilişkiler ise Spearman korelasyon testi ile değerlendirilmiştir. Analizler sonucunda katılımcıların %8.5’inin organik gıda terimini bilmediği, %17.4’ünün bildiği halde hiç tüketmediği, %74.1’inin ise bildiği ve tüketmekte olduğu belirlendi. Tüketicilerin %31.8’inin haftada bir kez organik ürün satın aldığı ve en sık satın aldığı ürün/ürün grubunun %27.6 ile sebze ve meyveler olduğu belirlendi. Tüketicilerin organik bir gıda satın almalarındaki en önemli nedenlerinin sağlık için faydalı olması olduğu, satın almama sebeplerinin ise fiyatlarının yüksek olması olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada tüketicilerin organik ürün satın alma sıklığı ile cinsiyet, yaş, medeni durum, çocuk sayısı ve aylık gelirleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmazken eğitim durumu ve çalışma durumları arasında anlamlı ilişki bulunduğu tespit edilmiştir. Tüketicilerin organik ürün satın alma nedenleriyle ilgili ifadelere katılım düzeyi ile yaş, eğitim durumları, çocuk sayısı, aylık gelirleri arasında anlamlı ilişkilerin bulunduğu tespit edilmiştir. Tüketicilerin organik ürün tüketmek için geleneksel ürünlere göre ilave fiyat farkı ödemeye gönüllü olma durumları ile aylık ortalama gelirleri arasında ise anlamlı ilişki olmadığı belirlenmiştir. Sonuç olarak organik ürünler ve konvansiyonel ürünler arasındaki fiyat farkının azaltılması, tüketicilerin ekolojik üretim hakkında bilgi seviyesi ve farkındalığının artırılması ve organik ürün satış yerlerinin sayısının artırılarak tüketicilerin organik ürünlere ulaşmasının kolaylaştırılması önerilmektedir.