Yazar "Urhan, Yasin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe "Hünername" adlı eserdeki çadırlı minyatürlerin incelenmesi(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018-04-20) Urhan, Yasin; Hidayetoğlu, Hafize MelekGeleneksel Türk-İslam sanatları içinde yer alan minyatür sanatı, içerdiği zengin görsel malzeme sayesinde araştırmacılar için önemli bir kaynak olmuştur. 16. yüzyılda klasik dönemin etkisiyle en güzel örneklerin sunulduğu minyatür sanatı farklı bilim alanları için yardımcı unsur fonksiyonu yüklenmiştir. Bu ihtişamlı çağda Osmanlı sanatçıları ile birlikte Tebriz, Herat ve Şiraz 'dan gelen sanatçıların oluştuğu klasik dönemde önemli eserler ortaya konulmuştur. Farklı konularda hazırlanan eserler saray nakkaşhanesinde ve özel proje ekiplerince müşterek bir çalışmayla ortaya konulmuştur. Bu çalışma, klasik dönemde hazırlanmış Osmanlı tarihi konulu Hünername adlı bir eserde içinde çadır olan yirmi dört minyatürün incelenmesini içermektedir. Hünername, Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi'nde H. 1523-1524 kaydıyla bulunmaktadır. Çalışmanın ilk bölümünde 16. yüzyıl Osmanlı tarihine genel bir bakış sunularak 16. yüzyıl Osmanlı dönemi sanat hayatı incelenmiştir. İkinci bölümde şehname ve şehnamecilik hakkında bilgiler sunulmuştur. Üçüncü bölümde Hünername'nin içeriği, müellifi, hattatları ve nakkaşları anlatılmıştır. Dördüncü bölümde çadırın tanımı, özellikleri, tarihi süreci ve çadır çeşitleri sunulmuştur. Son bölümde ise içinde çadır bulunan yirmi dört minyatür şekil ve içerik açısından incelenmiştir. Çalışmamızda, 16. Yüzyılda minyatür sanatının zengin bir birikime ve sanat seviyesine sahip olduğu, şehnamelerin tarihi veriler dışında da önemli kültürel bilgiler sunduğu tespit edilmiştir. Çadırın önemi belirtilerek Hünername adlı eserde zengin görseller sunan minyatürler şekil ve içerik açısından incelenmiş ve çadırın Türk toplumunun ayrılmaz bir parçası olduğu vurgulanmıştır.Öğe Nakkaş Hasan ve sefer-savaş konulu minyatür örnekleri(Selçuk Üniversitesi, 30.06.2024) Urhan, YasinNakkaş Hasan Paşa, 16. ve 17. yüzyıl Osmanlı minyatür sanatının önemli sanatçılarındandır. Hayatı ile ilgili bilgiler sınırlıdır. Özellikle devlet adamlığı yönü tarihi kaynaklarda takip edilebilmiştir. Nakkaş Hasan, Enderun’da eğitim görmüş ve Harem-i Hümâyun hizmetinde bulunmuştur. Beylerbeyliği ve vezirlik makamına kadar ulaşmıştır. Nakkaş Osman’ın Osmanlı tasvir anlayışına yön verdiği III. Murad (1574 – 1595) devrinde Nakkaş Osman’ın çalışma ekibinde yer alan Nakkaş Hasan, 1600’lü yılların başına kadar yirmi civarında esere katkı sunmuştur. Konusu gereği sefer, savaş ve mücadeleleri tasvir eden minyatürler zengin kültürel içerik sunmaktadır. Nakkaş Hasan’ın eserlerinde de savaş ve sefer konulu minyatür örneklerine fazlaca rastlanmaktadır. Tasvirler metinlerdeki anlatımları esas alarak gerçekçi bir anlayışla yansıtmıştır. Kıyafet, başlık, mimari yapı ve doğa unsurları figürleri dönemin zihniyetine ışık tutmaktadır. Nakkaş Hasan, eserlerinde sade bir anlatımı benimsemiş, gereksiz detay ve yüzey tezyinatından uzak durmuştur. Hikâye anlatma anlayışını öncelemiştir. İçeriğin tasviri kadar yerleşim planı, renk dengesi, doluluk boşluk oranları gibi kompozisyon ilkelerine de dikkat etmiştir. Bu yönüyle eserleri biçim ve muhteva açısından bütünlük arz etmektedir. Nakkaş Hasan minyatürlerinin genel özellikleri üzerine araştırmalar yapılmıştır; ancak bu çalışma, Nakkaş Hasan minyatürlerinin genelinden bir tema etrafında toplanmış minyatürleri birlikte incelemekte ve nakkaşın konuyu ele alış biçimini muhteva ve şekil açısından ortaya koymaktadır.