Yazar "Uyan, Semih" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Televizyon reklamlarında evlilik seremonisinin temsili(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Uyan, Semih; Özdengül, Aşina GülerarslanReklamların tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de insanların bilinçaltlarını etkileyen ve istenilen doğrultuda ikna kabiliyetiyle yönlendiren iletişim faaliyetleri arasında ilk sırada yer aldığı bilinmektedir. Geçmişten günümüze popülerliğini kaybetmeyen hatta her geçen gün gelişen yeni iletişim teknolojilerine entegre olabilen yapısıyla televizyon ve televizyon reklamcılığı ise insanların yaşamını etkilemeye devam etmektedir. Kitleleri etkileyen ve 7'den 77'ye herkesin mutlaka kendine hitap eden bir şeyler bulabildiği televizyon, aslında artık bir radyo gibi arka plan mecrası olarak görülse de kimsenin vazgeçemediği bir reklam mecrası olarak değerini korumaktadır. Neredeyse her evde var olan hatta birden fazla olan televizyon özellikle aile fertlerinin genelde birlikte faydalandığı bir kitle iletişim aracıdır. Kitle iletişim araçları ve reklamlarla tüketimin ön planda olduğu bir kültürün kurgulanması ve tüketicileri de bu kültürün içine çekmesi amacıyla bazı faaliyetler söz konusudur. Yayınlanan reklamlarda tüketiciler ürün ve hizmetleri kıyas edebilmekte ve televizyon karşısında onları tüketmenin hayalini kurmaktadır. Toplumların ekonomik ve kültürel yapısı, yaşam tarzı, üretim-tüketim ilişkileri, alışkanlıkları, gelenek ve görenekleri gibi birçok faktör evlilik seremonisinin temsilinde önemli rol oynamaktadır. Ancak aile içerisinde evlenme çağında olan kız ya da erkeğin evliliğe dair birçok fikir edindiği iletişim ortamında özellikle evlilik seremonisinin temsil edildiği reklamlar bize toplumsal cinsiyet sunumunun da yardımıyla birçok gerçeği göstermektedir. Buradan hareketle tez çalışmasının ilk bölümünde teorik olarak evlilik seremonisi, aile ve ritüel ana başlığı altında evlilik, aile ve ritüel kavramlarıyla birlikte özellikle evlilik seremonisinde yer alan eş seçimi, kız isteme söz kesme, nişan, kına gecesi, çeyiz gibi konular kapsamlı şekilde ele alınmıştır. İkinci bölümde ise tüketim kültürü, toplumsal cinsiyet ve televizyon reklam aracı olarak kullanımı ana başlığı altında tüketim toplumunun toplumsal cinsiyet rolleri açısından reklamlarda kadın ve erkek sunumuyla birlikte özellikle reklam mesajının oluşturulma aşamasındaki format, anlatım tarzı, çekicilik türleri konuları detaylandırılmıştır. Çalışmanın üçüncü ve son bölümünde ise; seçilen evlilik seremonisinin temsil edildiği reklamlar üzerinde tüketim kültürü içerisinde yer alan ürün ve hizmetlerin kullanımı ile toplumsal cinsiyet rolleri bağlamında gelin ve damadın beklentileri tanımlanırken evlilik seremonisindeki uygulamaların ritüellerle bağlantısı dahilinde inceleme yapılmıştır. Evlilik ritüellerinin, günümüz modern toplumun beklentilerine göre şekillendiği ve evlilik seremonisinde vazgeçilemeyen bir unsur olduğu görülmüştür. Ayrıca bu süreçte ortaya çıkan tüketim odaklılık ile ritüeller arasında da bir etkileşim olduğu sonucuna varılmıştır.