Yazar "Yavuzekinci, Mustafa" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş grubu çocukların okula hazır bulunuşluk becerilerinin çoklu zekâ alanları açısından incelenmesi(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Yavuzekinci, Mustafa; Pirpir, Devlet AlakoçBu araştırma okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş grubu çocukların okula hazır bulunuşluk becerilerinin çoklu zekâ alanlarına göre incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu genel amaç çerçevesinde 5-6 yaş grubu çocukların okula hazır bulunuşluk becerilerinin, çocukların demografik özellikleri (yaş, cinsiyet, okul öncesi eğitime devam süresi) ve ailelerinin demografik özelliklerine (ailedeki çocuk sayısı, baba meslek, anne çalışma durumu, anne-babanın yaşı, anne-babanın öğrenim durumu, ailenin sosyo-ekonomik düzeyi) göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırma genel tarama modelinde olup, araştırmada genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş grubu 200 çocuk oluşturmuştur. Araştırma kapsamında; araştırmanın çalışma grubunu oluşturan çocukların çoklu zekâ alanlarının belirlenebilmesi amacıyla "Teele Çoklu Zekâ Envanteri" ve okula hazır bulunuşluk becerilerinin belirlenebilmesi amacıyla "Marmara İlköğretime Hazır Oluş Ölçeği" kullanılmıştır. Ayrıca araştırmada çocuklar ve ailelerinin demografik özelliklerinin belirlenebilmesi amacıyla "Genel Bilgi Formu" kullanılmıştır. Araştırmanın istatistiksel değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler; ortalama, standart sapma, sayı ve yüzde olarak ifade edilmiştir. Araştırmada verilerin normal dağılım gösterip göstermediği Kolmogorov-Smirnov testi ile değerlendirilmiş, bu doğrultuda "Marmara İlköğretime Hazır Oluş Ölçeği" puanlarının normal dağılım göstermediği belirlenmiş ve nonparametrik testlerden yararlanılmıştır. Bu nedenle çalışma kapsamında ikili grup karşılaştırmalarında Mann-Whitney U testi, ikiden fazla grup karşılaştırmalarında Kruskal-Wallis Varyans Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda 5-6 yaş grubu çocukların okula hazır bulunuşluk becerileri cinsiyet değişkeni açısından incelendiğinde; çizgi çalışmaları ve labirentler alt boyutlarında kız çocuklarının lehine anlamlı bir farklılık saptanırken, matematik becerileri, fen becerileri, ses çalışmaları alt boyutları ile uygulama formu toplam puan ortalamalarında anlamlı bir farklılaşma saptanmamıştır. Yaş değişkeni açısından matematik becerileri, fen becerileri, ses çalışmaları alt boyutları ile uygulama formu toplam puan ortalamaları açısından 72-78 aylık çocukların lehine anlamlı bir farklılaşma saptanırken, çizgi çalışmaları ve labirentler alt boyutlarında anlamlı bir farklılaşma saptanmamıştır. Okul öncesi eğitime devam süresi değişkeni açısından ise, 13 ay ve üzeri süredir okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların matematik becerileri ve ses çalışmaları alt boyutları ile uygulama formu toplam puan ortalamalarının 6-12 ay arası okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların puan ortalamalarından anlamlı derecede yüksek olduğu saptanırken; fen becerileri, çizgi çalışmaları, labirentler alt boyutlarında anlamlı bir farklılaşma saptanmamıştır. Ailedeki çocuk sayısı, anne yaş ve baba yaş değişkenleri açısından "Marmara İlköğretime Hazır Oluş Ölçeği" uygulama formu alt boyutları ile uygulama formu toplam puanları açısından anlamlı farklılaşma saptanmamıştır. Anne öğrenim durumu değişkeni açısından matematik becerileri alt boyutu ile uygulama formu toplam puan ortalamaları açısından lisans ve üzeri mezun annelerin çocuklarının lehine anlamlı bir farklılık saptanırken, fen becerileri, ses çalışmaları, çizgi çalışmaları ve labirentler alt boyutlarında anlamlı bir farklılaşma saptanmamıştır. Baba öğrenim durumu değişkeni açısından matematik becerileri ve ses çalışmaları alt boyutları ile uygulama formu toplam puan ortalamaları açısından lisans ve üzeri mezun babaların çocuklarının lehine anlamlı bir farklılık saptanırken; fen becerileri, çizgi çalışmaları ve labirentler alt boyutlarında anlamlı bir farklılaşma saptanmamıştır. Baba meslek değişkeni açısından matematik becerileri ve ses çalışmaları alt boyutları ile uygulama formu toplam puan ortalamaları açısından babası memur olan çocuklar lehine, labirentler alt boyutu puan ortalamalası açısından ise babası esnaf olan çocuklar lehine anlamlı bir farklılık saptanırken; fen çalışmaları ve çizgi çalışmaları alt boyutlarında anlamlı bir farklılaşma saptanmamıştır. Çalışan annelerin çocuklarının matematik becerileri, fen becerileri ve ses çalışmaları ile uygulama formu toplam puan ortalamalarının çalışmayan annelerin çocuklarına kıyasla anlamlı derecede farklılık gösterdiği saptanırken; çizgi çalışmaları ve labirentler alt boyutlarında anlamlı bir farklılaşma saptanmamıştır. Çocukların ailelerinin gelir düzeyleri arttıkça matematik becerileri, fen becerileri, ses çalışmaları ve labirentler alt boyutları ile uygulama formu toplam puan ortalamalarının anlamlı derecede farklılaştığı saptanırken; çizgi çalışmaları alt boyutunda ise anlamlı bir farklılaşma saptanmamıştır. Araştırma sonucunda çocukların "Marmara İlköğretime Hazır Oluş Ölçeği" uygulama formundan elde ettikleri puan ortalamalarının "Teele Çoklu Zekâ Envanteri" nin sözel-dilsel zekâ alanı puanlarına göre incelenmesi sonucunda; fen becerileri ve çizgi çalışmaları alt boyutlarında anlamlı bir farklılık saptanmazken; matematik becerileri, ses çalışmaları ve labirentler alt boyutları ile uygulama formu toplam puanlarında sözel-dilsel zekâ alanı açısından üst grupta yer alan çocuklar lehine anlamlı bir farklılaşma saptanmıştır. Mantıksal-matematiksel zekâ alanı puanlarına göre; fen becerileri, ses çalışmaları ve labirentler alt boyutlarında anlamlı bir farklılık saptanmazken; matematik becerileri ve çizgi çalışmaları alt boyutları ile uygulama formu toplam puanlarında mantıksal-matematiksel zekâ alanı açısından üst grupta yer alan çocuklar lehine anlamlı bir farklılaşma saptanmıştır. Görsel-uzamsal zekâ alanı puanlarına göre, matematik becerileri, fen becerileri ve ses çalışmaları alt boyutları ile uygulama formu toplam puanlarında anlamlı bir farklılık saptanmazken; çizgi çalışmaları ve labirentler alt boyutlarında görsel-uzamsal zekâ alanı açısından üst grupta yer alan çocuklar lehine anlamlı bir farklılaşma saptanmıştır. Sosyal zekâ alanı puanlarına göre, ses çalışmaları ve labirentler alt boyutlarında anlamlı bir farklılaşma saptanmazken; matematik becerileri, fen becerileri ve çizgi çalışmaları alt boyutları ile uygulama formu toplam puanlarında sosyal zekâ alanı açısından üst grupta yer alan çocuklar lehine anlamlı bir farklılaşma saptanmıştır. Müzikal-ritmik zekâ alanı puanlarına göre, fen becerileri, çizgi çalışmaları ve labirentler alt boyutlarında anlamlı bir farklılaşma saptanmazken; matematik becerileri ve ses çalışmaları alt boyutları ile uygulama formu toplam puanlarında müzikal-ritmik zekâ alanı açısından üst grupta yer alan çocuklar lehine anlamlı bir farklılaşma saptanmıştır. Bedensel-kinestetik zekâ alanı puanlarına göre, ses çalışmaları, çizgi çalışmaları ve labirentler alt boyutlarında anlamlı bir farklılaşma saptanmazken; matematik becerileri ve fen becerileri alt boyutları ile uygulama formu toplam puanlarında bedensel-kinestetik zekâ alanı açısından üst grupta yer alan çocuklar lehine anlamlı bir farklılaşma saptanmıştır. İçsel-özedönük zekâ alanı puanlarına göre, matematik becerileri, fen becerileri, ses çalışmaları, çizgi çalışmaları ve labirentler alt boyutları ile uygulama formu toplam puanlarında içsel-özedönük zekâ alanı açısından üst grupta yer alan çocuklar lehine anlamlı bir farklılaşma saptanmıştır.