Yazar "Yeles Karaman, Sinem" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Sosyo-kültürel adaptasyon sürecinde yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin kültürlerarası iletişim duyarlılığı(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018-04-30) Yeles Karaman, Sinem; Balcı, ŞükrüKüreselleşmenin gelişen boyutları ile beraber, dünyanın daha küçük bir yer haline gelmesi kültürlerarası iletişimi geliştirmiştir. Kültürlerin bir araya gelmesi kültürleşmeyi zorunlu kılmış ancak bu durum bazen bireyler arasında sorun doğururken bir taraftan da kabullenip bir arada yaşamayı desteklemiştir. Bu noktada bir araya gelen kültürlerin yaşadıkları süreçler akademik çevrenin ilgisini çekmiş ve çalışmalar artarak devam etmiştir. Bu çalışma Selçuk üniversitesinde çeşitli fakültelerde okuyan yabancı uyruklu öğrenciler örneğinde incelenmiştir. Söz konusu öğrencilerin kültürlerarası duyarlılıklarının ne düzeyde olduğunu araştırmak üzere yapılan bu çalışma ile çeşitli durumlar karşısında öğrencilerin yaşam doyumu, duyarlılık dereceleri incelenmiştir. Çalışmada yöntem olarak saha araştırması tercih edilmiş ve 225 öğrenciye anket yapılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre; kültürlerarası iletişim duyarlılık düzeyinde etkili olan ilk ve en önemli faktörün "Reddetme" olduğu ortaya çıkmıştır. Diğer faktörler sırasıyla, "Savunma, Geri Çevirme, Küçültme, Kabul Etme ve Uyum Sağlama"dır. Kültürlerarası iletişim duyarlılığının cinsiyete göre sonuçlarında erkeklerin kadınlardan küçültmede anlamlı farklılık taşıdığı sonucu elde edilmiştir. Katılımcıların Erasmustan faydalanmak istemeleri küçültmede "evet" cevabı anlamlı farklılık göstermiştir. Ancak farklı kültüre sahip başka bir ülkede yaşama isteği ile kültürlerarası iletişim duyarlılık faktörleri arasında anlamlı farklılık görülmemiştir. Cinsiyete göre yaşam doyumu düzeylerindeki farklılığın sınandığı t-testi bulgularında ise anlamlı farklılık görülmemiştir.Öğe Yalan haber ve medya okuryazarlığı: Medya okuryazarlığının medya önyargıları üzerindeki etkileri(Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2024) Yeles Karaman, Sinem; Balcı, ŞükrüMedya araçlarındaki çeşitlenme, gelişen dijital ortamlar yoğun bir bilgi akışını daha da hızlandırmıştır. Geleneksel medyanın aksine, daha kolay ulaşılabilen yeni medya ile yalan haber, yanlış bilgi, dezenformasyon ve manipülasyon içeren içeriklere ulaşmak daha kolay hale gelmiştir. Özellikle yalan haber çağımızın önemli bir sorunu olarak hem bireysel hem de toplumsal olarak ciddi problemlere yol açabilecek bir potansiyele sahiptir. Haberin, insanların bilgilenmesi, biliçlenmesi, karar vermesi gibi noktalarda bir çok işlevi olduğu düşünüldüğünde toplumsal olarak özellikle demokratik süreçlerin gelişmesi için oldukça değerli olduğu bilinmektedir. Medya okuryazarlığı yalan haber de dahil olmak üzere, bireylerin medya içeriklerine karşı bilinçlenmesi, eleştirel bakış açısıyla medya metinlerini çözümlemesi açısından son yıllarda önemi daha da artan bir kavram olarak bilinmektedir. Dünyada farklı uygulama alanları bulunan medya okuryazarlığı dersi ülkemizde öğretim ve iletişim fakültelerinde seçmeli ve zorunlu ders olarak verilen medya okuryazarlığı dersi, öğrencilerin medyaya karşı daha bilinçli davranmayı öğretmeyi amaçlamaktadır. Medya okuryazarlığının medya ön yargılarına etkilerini ele alan bu çalışma 600 üniversite öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin medya ön yargıları, medyaya güvenleri ve medya araçlarında yayınlanan haberlere güven düzeylerinin ölçülmesi amaçlamıştır. Elde edilen sonuçlara göre, medya okuryazarlık dersi alan katılımcıların medya okuryazarlık düzeylerinin ve medya ön yargılarının yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte, medya okuryazarlığı dersi alanların medyada yayınlanan habere güven düzeylerinin de yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Katılımcıların, medya okuryazarlık düzeylerinin haberlere güven düzeyi üzerinde negatif anlamlı etkisi olduğu görülmüştür. Ayrıca, katılımcıların kitle iletişim araçlarında yayınlanan haberlere güven düzeyi azaldıkça medya ön yargı düzeyinin arttığı ve sosyal medyaya güvenleri ile yalan haber paylaşımları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur.