Dergi Yayın Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Kilim motiflerinin ve heybe dokumaların modern giysilere yansımaları(Selçuk Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi, 2016) Çelik, DeryaTürk el sanatlarının zengin ürün yelpazesi içinde yer alan ve yaygın kullanım alanı bulan kilim dokumalar; insan yaşamında doğumdan ölüme kadar geçen fiziksel ve duygusal etkinliklerin görsel iletişim aracı konumundadır. Son yıllarda gelenekseli modern yorumlama tavrı, özellikle moda tasarımı alanı içinden giysi parçalarında belirgin derecede popüler bir hal almıştır. Bu çalışma, gelenekçi tasarımlar alanı içinden, anlam yüklü Anadolu kilim motiflerinin özgün değerlerini koruyarak çağdaş kadın giysilerine yansıtılması üzerine bir denemedir. Pek çok kilim motifi içinden anlamları ve giysilerle uyumları göz önünde bulundurularak; “oynayan kadın”, “ejderha”, “koçboynuzu”, “bereket”, “eli belinde”, “nazarlık ve muska”, “pıtrak”, motifleri seçilmiştir. Belirlenen motiflerle birlikte Anadolu yerel dokumalarının vazgeçilmez parçalarından heybe olgusu da tasarımlarda vurgulanmıştır. Önemli kültürel bir miras olan kilimlerin ve kilim motiflerinin yaşatılması, gelecek nesillere aktarılması, farklı alanlarda kullanılarak yaygınlaştırılması açısından bu çalışma oldukça önemlidir.Öğe Geleneksel Çerkes giysilerinden modern tasarımlar(Selçuk Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi, 2016) Mangır, Ahu FatmaGiyim olgusu ilk anlamda örtünmek ve korunmak için kullanılan bir ihtiyaç gibi görünse de toplumların kültürel yaşamlarına göre şekillenmiş, zamanla değişik işlevler edinmiş ve farklı amaçlar dâhilinde de kullanılmıştır. Giyim profillerinin şekillenmesini etkileyen en önemli unsurlar arasında kültür, İnanç, yaşam tarzı, zevk ile beğeniler, sosyal statüler ve ekonomi değişkenleri oldukça önemlidir. 20. yüzyıldan sonra hızlı bir tempoda değişen moda kavramı içinde geleneksel giyim kültürü yapılarından uzaklaşılmaya başlanmıştır. Geleneksel giysi parçalarının günümüz eğilimlerine uygun bir halde yeniden yorumlanması bir ekol halini almış ve son yıllarda pek çok giysi koleksiyonundaki unsurlarda karşımıza çıkmaktadır. Bu düşünce ile çalışmada gelenekçi tavır benimsenerek, günümüz estetik beğenileri çerçevesinde özgün giysi tasarımları yapılmıştır. Bu kapsamda giyim kültüründe özel bir yapıya sahip olan Kafkasya bölgesi kadın giyimi, taşıdığı stil bakımından farklı bir vizyon sunduğu için çalışmanın odak noktası olarak seçilmiştir. Çalışmada geleneksel Çerkes kadın giysi parçalarında kullanılan malzeme, renk, model, kesim, dikim ve süsleme özellikleri incelenerek, bazı parçalar yeniden yorumlanmıştır. Çağdaş giysi tasarımları oluştururken esin kaynağı olarak belirlenen Çerkes kadın kıyafetleri ele alınmış ve geleneksel ögeler, çağdaş yorumlar ile bir arada kullanılıp 5 farklı tasarım yapılmıştır. Tasarımlar oluşturulurken geleneksel Çerkes kadın kıyafetlerinin kesim dikim ve süsleme unsurları dikkate alınmıştır ve bu özellikler modern kıyafetlere yansıtılmıştır.Öğe Anadolu geleneksel kadın kıyafetlerinden cepken formunun uzakdoğu geleneksel origami sanatı ile sentezi(Selçuk Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi, 2016) Filiz, Asuman YılmazMilleti meydana getiren en önemli unsurlar geleneksel değerler ve kültürdür. Toplumun varlığını sürdürebilmesi adına kültürel değerlerin varlığının korunmasının önemi büyüktür. Kültürel değerleri yaşatmak, saklamak ve korumakla gerçekleştirilebileceği gibi yeni yorumlar kazandırarak özünü kaybettirmeden varlığını yeniden yansıtmakla da mümkün olabilmektedir. Bununla beraber eldeki değerleri kaybetmemek adına da büyük özen gösterilmelidir. Geleneksel değerlerden giyim-kuşam günümüzde yeniden etkili olmaya başlamıştır. Birçok moda tasarımcısı koleksiyon oluştururken geleneksel öğeleri kullanmakta böylelikle zamanla kaybolmaya yüz tutan değerleri yeniden gündeme getirerek ilgi çekici kılmaktadır. Ayrıca tasarımlarında farklılık arayışına giren tasarımcılar geleneksel giysileri yeniden yorumlayarak toplumun kültürel değerlerinden beslenmektedir. Bu kapsamda çalışma varolan kültürel değeri yeniden yorumlamak ve somut çıktıları geleceğe aktarmak üzerine yapılan bir modeldir. Son yıllarda moda tasarımı alanında Anadolu kadın kıyafetleri odaklı geleneksel önermeler çok fazla kullanılagelmektedir. Çalışmada geleneksel bir kadın üst kıyafeti olan cepken ile bir Uzakdoğu gelenekseli olan Japon origami sanatı bir arada yorumlanmaya çalışılmıştır. Çalışma disiplinler arası ve uluslararası bir değeri taşıması bakımından da önem arzetmektedir.Öğe Gaziantep iline ait kutnu dokumalarının günümüz giysi tasarımlarında kullanılması(Selçuk Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi, 2016) Bor, ArzuKültür; bir toplumda geçerli olan ve gelenek halinde devam eden, duygu, düşünce, dil, bilgi, inanç, ahlak, sanat kavramlarını içeren, sosyal olarak kuşaktan kuşağa aktarılan karmaşık bir bütündür. Bu bütün içinde Gaziantep, günümüzde kutnu-alaca ve meydaniye dokumacılığı ile ülkemiz el dokuma sanayine ekonomik ve kültürel boyutta önem kazandırmaktadır. Üstün teknik ve sanat ürünü olan bu dokumalardan kutnu, kendine has renkleri, dokunuşu ve desenlerin çeşitliliği ile günümüz ev ve giyim eşyalarında ana-yardımcı malzeme olarak kullanılmaktadır. Bu noktadan çıkışla çalışmada, farklı türlere sahip kutnu örneklerinin günümüz giysi tasarımlarında kullanılabilirliğine dikkat çekilerek, giysi tasarımı ilke ve yöntemleri doğrultusunda çalışmalar yapılmış, kültürel değerimizden olan geleneksel kutnu dokumalarının yaşatılması amaçlanmıştır. Çalışmada, kutnu dokumanın özellikleri için yöntem olarak kaynaklar incelenip literatür taraması yapılmış; dokumanın giysi tasarım detaylarında kullanıldığı görsellere yer verilmiştir. Renk ve desen özellikleri dikkate alınarak giysiler, siluetler üzerinde tasarlanıp renklendirilmiş ve modeller analiz edilmiştir. Kutnu dokumalarının günümüz giysi tasarımlarında kullanılması amacına yönelik olarak yapılan değerlendirme sonucunda; modanın önemsendiği ve zaman zaman geleneğe dönüşün gerçekleştiği günümüzde kutnu dokumaların üretimine destek verilerek doğal, vücuda zarar vermeyen giysilerin üretiminin sağlanabileceği önerisi ile özgün tarzını yaratmak isteyen kişilere alternatifler sunulması gayesiyle dokumaların giysi tasarım detaylarında kullanılması önerileri örnekler ile sunulmuştur.Öğe Selçuklu çini motiflerinin geleneksel ağaç baskı kalıpları ile giysi tasarımlarında kullanımına dair denemeler(Selçuk Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi, 2016) Kuç, ElifTokat yöresine ait yazmacılık sanatı ağaç baskı kalıpları ve Selçuklu dönemi kültür mirasına ait sanatsal üslubun, günümüz şartlarında sürdürülebilir nitelik taşıyan tasarımlar ile tanıtılması önemlidir. Son zamanlarda geleneksel olanı modern yorumlarla yenileme arzusunun, özellikle moda tasarımı alanında ve giysilerde belirgin şekilde popüler olduğu görülmektedir. Dünyaca ünlü modacıların elinden çıkan 2016-2017 tasarımlarında bunu gözlemlemek mümkündür. Bu sebeple bu çalışmada amaçlanan; İlk olarak Konya Karatay Çini Eserler Müzesi duvar süslemeleri ve çinilerinde görülen motiflerin, giyim ve giyim aksesuarlarına yeni tasarımlar yapılarak aktarılmasını sağlamaktır. İkinci olarak Motiflerin kumaş yüzeylerine (tasarımlarda kullanılan kumaş yüzeylerine) aktarma işlemi tokat yöresi ağaç baskı kalıpları kullanılarak yapılmasını sağlamaktır. Böylece bu motiflerin farklı alanlarda ve tasarımlarda sıklıkla kullanımını ve geleneksel ağaç baskı kalıplarının kullanımını yaygınlaştırılmayı sağlayıp yeni bir bakış açısı kazandıracaktır. Bu bakış açısı ile hazırlanan tasarımlarda, Konya Karatay Çini Eserler Müzesi ve müze içerisinde olan buluntu çinileri ile duvar çini motiflerinden yararlanılmıştır. Çinilerde görülen bitkisel, figürlü ve geometrik motfileri giyim ve giyim aksesuarlarına uygulayarak giysi tasarımı yapılmıştır.