Grafik/Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 3 / 3
  • Öğe
    Türk Resminde Göç Konulu Eserlerin Renk Yapısının İncelenmesi: Nuri İyem Örneği
    (Selçuk Üniversitesi, 2021 Nisan) Yılmaz Arıkan, Emine Nur
    Osmanlı İmparatorluğu’nun son döneminde doğmuş ve Türkiye Cumhuriyeti döneminde eğitim almış olan, Türk Resim Sanatının modernleşme sürecinin yeni dönem sanatçılarının eserleri ve kişilikleri her zaman araştırmalara konu olabilmiştir. Türk resminin yeni dönem sanatçılarının önemli isimlerinden Nuri İyem bu çalışmada ele alınarak göç konulu resimleri değerlendirilmiştir. Toplumsal değişimin önemli kırılma noktalarından olan “göç” olgusunu birçok Türk resim sanatçısı ele alarak eser vermiştir ancak; Nuri İyem ’in sadece göç konulu eserlerinin toplandığı basılı bir çalışmanın olması sanatçının eserlerini renk bağlamında daha etkin analiz etmeyi mümkün kılmıştır. Nuri İyem, Türkiye’de modern sanatın köksüzlüğü üzerine eleştirel bir tutuma sahip olmuştur ve kendi toplumsal gerçeklerinden beslenen bir tutumla, çağdaşlaşmanın aynı zamanda evrensel bir sanat yaratabilmenin temelinde kendi gerçekliğimize ait özelliklerin bulunması gerektiğini savunmuştur. Modernlikle yerelliği birleştirmeyi amaçlayan sanatçının eserlerinde kullandığı renk yapısını bilgisayar programları aracılığı ile analiz ederek ortaya koymak bu araştırmanın ana eksenini oluşturmaktadır. Çalışma, kaynak tarama tekniğinin yanı sıra, renklerin oranlarını tespit etmek için yazılım aracılığı ile frekans analizi teknikleri kullanılarak nitel yöntemle gerçekleştirilmiştir.
  • Öğe
    Renk Teorisi ve Temel Yanılgılar
    (Selçuk Üniversitesi, 2012) Polat, Harun Hilmi
    Her ne kadar günümüz literatüründe çogunlukla Sarı, Kırmızı ve Mavi’den ana renk olarak bahsedilse de pigmentlerle üretim yapan basım teknolojilerinde birincil ana renk olarak Siyan Mavi, Macenta ve Sarı kullanılmaktadır. Bu ana pigmentler deki Siyan Mavi, Macenta ve Sarı’nın ikişerli karışımında ise ikincil ana pigment renkleri olarak Kırmızı, Yeşil ve Koyu Mavi, elde edilmektedir. Ana renk ne demektir? Gerçekte ana renkler nelerdir? Sarı, kırmızı ve mavi ana renkler midir? Ana renk denilen mavi nasıl bir mavidir? Kırmızı pigmentte mi ışıkta mı ana renktir? Işık ana renkleri ile pigment ana renkleri neden birbirinden farklıdır? Bu araştırma yukarıdaki sorulara yanıt aramakla birlikte, kaynaklarda birbirleri ile çelişen renk teorilerinin detaylı analizini yaparak günümüz bilim ve teknolojileri ışığında doğru olan ana ve ara renkleri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Ve renk teorilerinin anlatıldığı kaynaklardaki çelişkiler ile bilimsel olarak ana, ara ve tamamlayıcı renkleri ortaya koyması açısından aynızamanda bu alanda yapılacak gelecek çalışmalara kaynaklık etmesi bakımından önemlidir. Geçmişte deneyimlere dayalı ifade edilmeye çalışılan renk teorileri, günümüzde bilim ve teknolojilerdeki gelişmelerle daha kapsamlı açıklanabilmektedir. Özellikle Young’ın görme fizyolojisine yönelik incelemeleri ve renk algısını gerçekleştiren koni hücrelerinin fonksiyonunu açıklaması ve Helmholtz’un, Newton’un da ortaya koyduğu rengin, fizik deneylerinin sağladığı birikimle üç renkli kuramını ortaya koymuştur. Isaac Newton ve Thomas Young’un deneylerinden ortaya çıkan sonuçlara göre beyaz ışığın güneşin tüm renklerini içinde barındırdığını söyleyebiliriz. Işık, tüm beyaz ışığı gözümüze yansıtan bir objeye düştüğünde, o obje gözümüze beyaz renkli olarak görünür. Young yaptığı deneylerde uyguladığı eleme yöntemleriyle tayfın altı renginin, yine aynı tayfta yer alan üç temel (kırmızı, yeşil ve koyu mavi) renge indirgenebileceğini bulmuştur. Ayrıca bu üç rengi ikişer ikişer karıştırarak diğer üç renk, yani: siyan mavisi, macenta ve sarı renklerin de elde edilebileceğini ispatlamıştır. Bu üç renk kendi içerisinde değişik oranlarda katılarak doğanın sonsuz renkleri elde edilebilir.
  • Öğe
    Çizgi filmlerde grafik ifade ve konu açısından kültürel etkiler: Türk çizgi film örnekleri
    (Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2014) Kaba, Fethi
    Sinemanın atası sayılan optik oyuncaklar, çizgi film, sonrasında sinema ve yirminci yüzyılda da televizyonun etkinliği kültürel yansımaları da arttırmıştır. Bu kültürel yansıma, kültürden sanat eserine, sanat eserinden topluma etkileşmiş ve toplumlararası karşılıklı alış-veriş içinde ortaya çıkan kültür değişimini de hızlandırmıştır. Modernizm döneminde yeni bir sanat formu ve endüstri alanı ortaya çıkan çizgi filmlerde grafik ifadeler, öyküler, karakterler, diyaloglar yaratıcısının kültüründen ve dönemin sanat akımlarından etkilendiği gibi yaratıldığı toplumun kültürel değerlerini de farklı kültürlere tanıtmak için etkin bir yol olmuştur. Bu makalede, tarihsel süreçte üretilmiş çizgi filmler üzerinde kültürel etkiler grafik ifade ve tema açısından araştırılarak, Türkiye'de üretilen çizgi filmler üzerinde kültürel etkiler örneklenerek incelenecektir.