Yazar "Çardak, Osman" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Conceptual Problems in Biology-Related Topics in Primary Science and Technology Textbooks in Turkey(2009) Dikmenli, Musa; Çardak, Osman; Öztaş, FulyaDetermination of conceptual problems which may cause alternative conceptions in science and technology textbooks is significant to increase in success of pupils and teachers. It is a vital issue to arrange books in a way removing or decreasing these faults in order to improve a better education via textbooks. This study aims to determine conceptual problems which may cause alternative conceptions in biology topics in science and technology textbooks of primary schools. In this study, the units of each textbook were analyzed page by page according to document examination method and conceptual problems were determined. The founded conceptual problems have been classified such as; misidentifications, overgeneralizations, oversimplifications, obsolete concepts and terms, under generalizations. The finding of research results have been shown that various conceptual problems which may cause alternative conceptions in pupils' textbooks about biology topics. The obtained results of research were compared with related literature and in the light of findings some recommendations were developed for future planning and development activities pupils' textbooks.Öğe High School Students' Images of an Environmental Scientist(SILA SCIENCE, 2010) Dikmenli, Musa; Çardak, Osman; Öztaş, Fulya; Yakışan, MehmetUnderstanding the nature of science and how an environmental scientist works develops the abilities of the students in participating in environmental discussions and critically evaluating environmental problems. Therefore, it is important to work on the image of the scientist, as well as attitudes towards scientists. The purpose of this study is to investigate high school students' images of environmental scientists. In this respect, six questions were used to determine 227 high school seniors' images of environmental scientists. The students were asked to draw a picture of an environmental scientist. In addition, questions were asked on the age of the environmental scientist, his or her job, work setting, and sources of images. In the analysis of the data, firstly, the number of the drawings depicted by the students and the gender of the scientists in these drawings were determined. Then, each drawing was evaluated according to indicators of a standard image of a scientist determined in previous research. A description method was used in analyzing the data. The students' answers were coded and the frequency distribution shown. It was determined in this study that high school students generated drawings displaying both positive and negative images of a scientist. Some of those drawings showed similarities with stereotypical images of scientists reported in previous research.Öğe Konya ilinde ilköğretimde uygulanan fen bilgisi ders programlarının I.kademeden II.kademeye geçiş durumu(Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 1998-08-25) Çardak, Osman; Ünal, AyvazBu araştırmanın amacı, İlköğretimde uygulanan Fen Bilgisi ders programının amaç, konu, metot, araç-gereç ve değerlendirme boyutları açısından ilköğretim I. kademeden II. kademeye geçiş durumunu ortaya koymaktır. Geçiş durumunda ölçüt olarak süreklilik, aşamalılık ve tutarlılık ölçütleri alınmıştır. Araştırma tarama modelindedir ve örneklem olarak, Konya İli Merkez İlçelerindeki 20 İlköğretim okulu alınmıştır. Veriler, konu ile ilgili kaynakların incelenmesi, araştırıcı tarafından hazırlanan I. ve II. kademe Fen Bilgisi öğretmenlerine açık ve kapalı uçlu sorulardan oluşturularak uygulanan anketler sonucunda elde edilmiştir. Anket soruları, 44 sorudan oluşmaktadır ve İlköğretim I. kademe ile II. kademe öğretmenlerine uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; İlköğretim I. kademe öğretmenleri, II. kademe öğretmenlerine göre yan alana sahip olma yönünden daha avantajlıdır. İlköğretim I. ve II. kademe öğretmenlerinin çoğunluğu (%60), programın amaç ve konularının süreklilik, aşamalılık ve tutarlılık ilişkilerinden memnun olduklarını belirtmelerine rağmen bazıları da (%40) kısmen ya da hiç memnun değildirler. Öğretim metodu kullanımının öğrenci açısından bilinenden bilinmeyene ve basitten karmaşığa olmasını I. ve II. kademe öğretmenlerinin büyük çoğunluğu uygulamaktadır. I. ve II. kademe öğretmenlerinin büyük çoğunluğu ders kitaplarına bağımlı kalmamakta ve ihtiyaç halinde yardımcı kaynaklar kullanmaktadır. Her iki kademe öğretmenleri ideal ölçme aracı olarak yazılı sınavları kullanmaktadır. Bu sonuçlara göre ilköğretim Fen Bilgisi programlarının Milli Eğitim Müfredat programlarında belirtilen amaçlara ulaşabilmesi için yeniden gözden geçirilmelidir.Öğe Lise 1 Biyoloji Ders Kitaplarındaki Kavram Yanılgıları Üzerine Bir Araştırma(2004) Dikmenli, Musa; Çardak, OsmanSon yıllarda, kavram yanılgıları ile ilgili çalışmaların çoğu öğrenciler ve öğretmenler üzerine odaklanmıştır. Fakat biyoloji ders kitaplarındaki kavram yanılgıları ile ilgili yeterli çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışmanın amacı, 2003-2004 öğretim yılında lise 1. sınıflarda okutulmakta olan biyoloji ders kitaplarında "Canlılığın Temel Birimi - Hücre" ünitesindeki kavram yanılgılarını belirlemektir. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından önerilen 4 adet lise 1 biyoloji ders kitabı olduğu belirlenmiş ve bunlardan 3 tanesinde kavram yanılgılarına rastlanmıştır. Ünite metinlerindeki her cümle anlam bakımından analiz edilmiştir. Analiz sonucunda 14 kavram yanılgısı ve 10 eksik bilgi tespit edilmiştir. Kavram yanılgılarından bazıları şunlardır; "Plastitler sadece bitki hücrelerinde bulunan organellerdir", "Bir kromozom iki kromatitten oluşmaktadır", "Mayoz ergenlik döneminde başlar, üreme dönemi boyunca sürer". Tespit edilen kavram yanılgılarının lise öğrencilerinde görülen kavram yanılgıları ile benzerlik göstermesi, kavram yanılgılarının ders kitaplarından da kaynaklanabileceği görüşünü desteklemektedir.Öğe Lise birinci sınıf öğrencilerinin canlıların çeşitliliği ve sınıflandırılması ünitesindeki kavram yanılgılarının tespiti ve kavram haritaları ile giderilmesi(Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2002-09-20) Çardak, Osman; Ertuğrul, KuddisiBu çalışmanın amacı, lise biyoloji derslerindeki canlıların çeşitliliği ve sınıflandırılması konusundaki lise 1. sınıf öğrencilerinin sahip oldukları kavram yanılgılarını tanımlamak ve bu konudaki kavram yanılgılarının giderilmesinde geleneksel biyoloji öğretimi metodu ile kavramsal değişim metinleri ile birlikte verilen kavram haritalarının etkisini karşılaştırmak ve kavram haritası kullandırılan grubun kavram haritalarına yönelik tutumlarını incelemektir.Bu çalışma bahar 2001 döneminde bir genel lisenin iki lise 1. sınıfından biyoloji dersi alan 92 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir.Kavram haritaları ve geleneksel biyoloji öğretim metotları deney ve kontrol gruplarına uygulanmıştır.Bu çalışma yaklaşık altı hafta sürmüş ve konuyla ilgili başarı testi grupların basan durumlarını karşılaştırmak amacıyla başlangıçta her iki gruba verilmiştir.Buna ilaveten kavram haritaları tutum ölçeği sadece ön ve son test olarak deney grubuna verilmiştir. Araştırmanın hipotezleri t-testi ve varyans analizi kullanılarak test edilmiştir. Verilerin analiz edilmesiyle,lise öğrencilerinin canlıların çeşitliliği ve sınıflandırılması konusu ile ilgili kavram yanılgılarının olduğu tespit edilmiştir. Kavram haritalarıyla canlıların çeşitliliği ve sınıflandırılmasını öğrenen öğrencilerin aynı konuyu geleneksel metotla öğrenen öğrencilere göre basan düzeyleri istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde fazla çıkmıştır.Bunlara ilaveten biyoloji derslerinde bir öğretim aracı olarak kavram haritalarının kullanımı, deney grubu öğrencilerinin istatistiksel olarak pozitif tutum kazanmalarını sağlamıştır (P< 0,05).Öğe Science Students' Misconceptions of the Water Cycle According to Their Drawings(2009) Çardak, OsmanThis study conducted by based on student drawings and interviews was held with the aim of determining misconceptions of science students receiving education in universities about the water cycle. There are a number of techniques to indicate misconceptions of students. Open ended questions, two-stage diagnosis tests, concept maps, word association and interviews are some of these techniques. In addition, science educators have started to use drawings methods in order to ensure students to understand science and to obtain knowledge about their misconceptions recently. As a result of analysis of drawings and interviews, it was seen that more than half of students has comprehensive or partially conceptual knowledge, but approximately one fourth of students has misconceptions about this subject. In addition, it was determined that students have misconceptions like water cycle is only evaporation of water from the earth to the atmosphere and its return to the earth from the atmosphere by condensing.Öğe Student Science Teachers' Ideas About Endangered Bird Species: Hermit Ibis, Chukar Partridge(2009) Çardak, Osman; Dikmenli, MusaIn this study, student science teachers' ideas and views of endangered bird species and their protection are analysed. 173 student science teachers studying at Selcuk University in the department of science education, participated in the study. Data analysis provides evidence that the majority of students thought that human intervention is required to protect endangered birds. Student teachers gave their opinions relating to hunting prohibitions, preventing pollution and protecting the environment and appropriate environmental possibilities for reproduction of bird species. Literature on the subject has been scanned, results have been discussed, and some recommendations relating to protection of endangered bird species have been made.Öğe Students' Ideas About Dangerous Animals(2009) Çardak, OsmanThe aim of this article was to study the concepts and thoughts of primary education students about dangerous animals. A total of 316 primary education students attending a primary school in Turkey participated in the study. The research data was obtained through open-ended questions and word association tests. Data obtained from the questions directed at the students were analysed one-by-one. As the students made many associations, words of the same or similar meaning were coded together. Associations encountered less than three times, and those that could not be coded with the others, were removed. Certain categories were formed according to relationships of meaning, and the usage frequency of the words in each category was calculated quantitatively. As a result of the analysis of the data, it was found that students considered the features that make animals dangerous include: being venomous, having a large size, being vicious and wild, and also being sneaky. Furthermore, students think that vertebrate animals are more dangerous than invertebrates. They are not sufficiently aware of significantly dangerous small and harmful invertebrates that can cause death. Furthermore, it has been observed that the students have significantly insufficient knowledge and alternative concepts of animals such as snakes, scorpions, spiders and centipedes. In the light of these results, suggestions have been developed.Öğe A Study on Biology Student Teachers’ Conceptions of Learning(Elsevier Science Bv, 2010) Dikmenli, Musa; Çardak, OsmanThe purpose of this study is to investigate biology student teachers' conceptions of learning. This study focuses on the following question: How do biology student teachers conceptualize the term "learning"? A total of 86 biology students, who were studying to become secondary biology teachers at the education faculty of a university in Turkey, participated in this study. To reveal participating students' conceptions of learning they were asked to answer the open-ended question: "What is learning?''. Data obtained from the question was analyzed and the frequencies of the responses were classified in six categories. The results of this study have shown that the variation of participating students' conceptions of learning includes all of six conceptions of learning identified originally by Marton et al. (1993). Participants focused mainly on the conceptions of learning as the increase of knowledge and learning as the acquisition of facts or procedures. These results are compared with related literature and recommendations are provided.