Yazar "Özceylan, Eren" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Application of Fuzzy Mathematical Programming Approach to the Aggregate Production/Distribution Planning in a Supply Chain Network Problem(Academic Journals, 2010) Paksoy, Turan; Pehlivan, Nimet Yapıcı; Özceylan, ErenThis paper presented an application of Fuzzy mathematical programming model to solve network design problems for supply chains via considering aggregate production planning (APP). APP goals to minimize all costs through optimal levels of production, subcontracting, inventory, backorder and work levels over a time period to meet the demand. Fuzzy logic was applied to solve the uncertain production/distribution/subcontracting costs and capacities. However, most of the existing models deal the APP problems without integrating supply chain networks. In our model, APP and supply chain design problem were considered within a single plan horizon to get better managerial results. A supply chain network which includes suppliers, manufacturers, subcontracts, retailers and customers, was developed to illustrate the performance of the proposed model. A numerical example was presented to clarify the features proposed approach. In applying the model, decision makers should find a potential to represent their human resources policies regarding the overtime and subcontract production under material requirements constraints.Öğe Çok ürünlü bozulma faktörlü kapalı döngü esnek bir tedarik zinciri için karma tamsayılı bir doğrusal programlama modeli(Selçuk Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, 2012) Özceylan, ErenTedarik zincirini oluşturan aktörlerin sayılarının ve yerlerinin tespiti, aralarındaki malzeme akış miktarının belirlenmesi ve taşıma maliyetlerinin minimizasyonu, tedarik zinciri yönetimi içinde ağ tasarımı problemi olarak ele alınmaktadır. Günümüzde işletmeler, bir yandan sahip oldukları tedarik zinciri ağlarını genişletirken, bir yandan da genişleyen ağlar arasındaki iletişime ve geç cevap verilen müşteri taleplerine çözüm aramaktadırlar. Bahsedilen problemler, aşamaların atlatılması sayesinde, geleneksel tedarik zincirleri yerine esnek tedarik zincirlerinin tercih edilmesi ile daha kolay çözülebilmektedir. Çok çeşitli ürünlerin, genişleyen ağlarda ki akışı, uzun mesafeler ve süreler aldığından, müşterilere ulaşana kadar ürünlerde bir takım bozulmalar olmaktadır. İstenen sayıda talebe cevap verilebilmesi için, bozulan bu miktarların aynı aşamada ve aynı anda yenileriyle değiştirilmesi gerekmektedir. Kapalı döngülü esnek tedarik zincirlerindeki toplama ve geri dönüşüm merkezleriyle, bozulan bu ürünler ve diğer geri dönüşüm ürünleri sürece tekrardan dâhil edilebilmektedir. Bu çalışmada, yukarıda bahsedilen problemlerin bütünleşik bir şekilde çözülebilmesi adına, çok ürünlü bozulma faktörlü kapalı döngülü esnek bir tedarik zinciri ağı tasarımı için karma tamsayılı bir doğrusal programlama modeli geliştirilmiştir. Geliştirilen model LINDO 6.0 paket programında sayısal örnek üzerinden test edilmiş ve sonuçlar yorumlanmıştır.Öğe Demontaj hattı dengeleme problemi içeren kapalı çevrim tedarik zincirlerinin bulanık ortamda modellenmesi ve optimizasyonu(Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-10-08) Özceylan, Eren; Paksoy, Turanİleri tedarik zinciri (İTZ) sayesinde kullanıcılara ulaştırılan ürünlerin geri toplanması, yeniden işlenmesi, demonte edilmesi vb. işlemler tersine tedarik zinciri (TTZ) faaliyetleridir ve kullanılmış ürünlerin yeniden pazara sunumu bu faaliyetler ile gerçekleşir. Üretim ve dağıtım işlemlerinin gerçekleştirildiği ileri lojistik zincirine tersine lojistik faaliyetlerinin entegre edilmesi sonucu oluşan yapılar kapalı döngü tedarik zinciri (KDTZ) olarak bilinmektedir. Bu entegrasyonun başarılı olmasındaki kilit nokta, KDTZ?nin en önemli süreçlerinden biri olan demontaj ve hat dengeleme faaliyetlerine bağlıdır. Fakat tersine lojistik veya KDTZ ağlarının tasarımı, ileri lojistik ağlarına göre daha karmaşıktır. Ürünlerin müşterilere ulaştırılmasına ek olarak, hangi ürünlerin hangi müşterilerden ne miktarda toplanacağının belirlenmesi, toplama, geri dönüşüm veya benzeri merkezlerin nerelerde konumlandırılacağı, üründeki deformasyon oranının neye göre sınıflandırılacağı gibi kararlar ve bu kararların tamamının belirsizliklere bağlı olması tasarım aşamasını oldukça zorlaştırmaktadır. Bu çalışmada sırasıyla tersine lojistik ve KDTZ ağ tasarımı problemleri ile demontaj hattı dengeleme (DHD) problemleri entegre edilmiş; talep, kapasite, geri dönüşüm oranları ve amaç fonksiyonu katsayılarının belirsiz olduğu entegre modeller bulanık programlama yoluyla modellenmiştir. Önerilen modeller hipotetik verilere dayalı sayısal örnekler yardımıyla GAMS paket programında çözülmüş ve elde edilen sonuçlar senaryo analizleri aracılığıyla yorumlanmıştır.Öğe Fuzzy Multi-Objective Optimization of a Green Supply Chain Network with Risk Management that Includes Environmental Hazards(TAYLOR & FRANCIS INC, 2012) Paksoy, Turan; Yapıcı Pehlivan, Nimet; Özceylan, ErenAmong the leading environmental risks, global climate alteration has become one of the most important controversial issues. Greenhouse gas emissions (CO2, methane, etc.) and air pollution have motivated a need to develop and improve environmental management strategies. As a consequence, environmental sanctions are forcing commercial enterprises to re-consider and re-design supply chain processes in a green way. This article provides a multi-objective model to design a closed-loop supply chain (CLSC) network in a green framework. Our first and second objectives are to minimize all the transportation costs for the supply chain's forward and reverse logistics; the third objective is to minimize total CO2 emissions; the fourth objective is to encourage customers to use recyclable materials as an environmental practice. To provide more realistic modeling by treating the uncertainty in decision-makers' objectives, fuzzy modeling is used in this study. The model is explained and tested via fulfilling a numerical example. In scenario analyses, analytic hierarchy process (AHP), fuzzy AHP (F-AHP), and fuzzy TOPSIS (F-TOPSIS) approaches were applied and compared to evaluate different objectives to guide decision-makers.Öğe A Multi Objective Model for Optimization of a Green Supply Chain Network(Amer Inst Physics, 2010) Paksoy, Turan; Özceylan, Eren; Weber, Gerhard-WilhelmThis study develops a model of a closed-loop supply chain (CLSC) network which starts with the suppliers and recycles with the decomposition centers. As a traditional network design, we consider minimizing the all transportation costs and the raw material purchasing costs. To pay attention for the green impacts, different transportation choices are presented between echelons according to their CO2 emissions. The plants can purchase different raw materials in respect of their recyclable ratios. The focuses of this paper are conducting the minimizing total CO2 emissions. Also we try to encourage the customers to use recyclable materials as an environmental performance viewpoint besides minimizing total costs. A multi objective linear programming model is developed via presenting a numerical example. We close the paper with recommendations for future researches.Öğe Supply Chain Optimisation with Assembly Line Balancing(TAYLOR & FRANCIS LTD, 2012) Paksoy, Turan; Özceylan, Eren; Gökçen, HadiSupply chain management operates at three levels, strategic, tactical and operational. While the strategic approach generally pertains to the optimisation of network resources such as designing networks, location and determination of the number of facilities, etc., tactical decisions deal with the mid-term, including production levels at all plants, assembly policy, inventory levels and lot sizes, and operational decisions are related to how to make the tactical decisions happen in the short term, such as production planning and scheduling. This paper mainly discusses and explores how to realise the optimisation of strategic and tactical decisions together in the supply chain. Thus, a supply chain network (SCN) design problem is considered as a strategic decision and the assembly line balancing problem is handled as a tactical decision. The aim of this study is to optimise and design the SCN, including manufacturers, assemblers and customers, that minimises the transportation costs for determined periods while balancing the assembly lines in assemblers, which minimises the total fixed costs of stations, simultaneously. A nonlinear mixed-integer model is developed to minimise the total costs and the number of assembly stations while minimising the total fixed costs. For illustrative purposes, a numerical example is given, the results and the scenarios that are obtained under various conditions are discussed, and a sensitivity analysis is performed based on performance measures of the system, such as total cost, number of stations, cycle times and distribution amounts.Öğe Tedarik zinciri yönetiminde üretim/dağıtım ağlarının tasarımına yeni model yaklaşımları(Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010) Özceylan, Eren; Güleş, Hasan KürşatTedarik zinciri ağı, malzeme tedariki işlemlerini yerine getiren, bunları yarı mamul ve mamullere dönüştüren ve bunları daha sonra dağıtım kanallarıyla müşterilere ulaştıran hizmet ve dağıtım seçeneklerinden oluşan yapılardır. Bu ağ yapısında bulunan öğelerin, sayılarının ve yerlerinin tespiti, birbirleri arasındaki fiziksel akış miktarının belirlenmesi gibi alt problemleri içeren ağ tasarımı problemi tedarik zinciri yönetimi içinde stratejik bir öneme sahiptir. Bu çalışmada, öncelikle tedarik zinciri yönetimi ve model tasarımı konularına değinilmiştir. Tedarik zinciri üzerindeki genel ve özel kısıtlar dikkate alınarak verimlilik artışı, kar iyileştirilmesi ve maliyetlerin kontrol edilebilir hala getirilmesi gibi amaçlar altında matematiksel modeller geliştirilmiş ve her bir model hipotetik veriler doğrultusunda sayısal örneklerle test edilip, yorumlanmıştır.