Yazar "Aksoy, Yasemin Erkal" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Barriers on Breast Cancer Early Detection Methods(AVES, 2015) Aksoy, Yasemin Erkal; Turfan, Esin Ceber; Sert, Ebru; Mermer, GulengulObjective: Breast cancer is the most common type of cancer in women throughout the world. It is the second leading cause of cancer related deaths, after lung cancer. Breast cancer is the most common cancer in women in Turkey with a rate of 23,4%. One out of every four women has breast cancer. This study was conducted to determine the barriers on methods of early diagnosis of breast cancer. Materials and Methods: The research population consisted of women over the age of 40 years who live in the neighborhood of Doganlar (N=2404). The sample size was determined (n=251) with Epi Info Statcalc account program with 95% confidence interval, with the incidence of breast cancer accepted as 24%. Women over the age of 40 years who agreed to participate were included in the study. In order to collect the necessary data, a 27-item questionnaire including socio-demographic characteristics and methods of early diagnosis was created according to the literature. This study was conducted between March-October 2012 in Doganlar neighborhood. Results: Two-hundred-fifty-four women participated in the study, with a mean age of 54,27 +/- 1, and an average monthly income of 895,0197 TL (min= 0 TL, max= 7000 TL). 79,1% were married, 89,8% were housewives, 56,7% were literate, and 83,1% had health insurance. The status of performing regular Breast Self Examination (BSE) was significantly higher in women who had knowledge about BSE, (p= 0.000). Married (p= 0.015) women and those who had a social security system (p= 0.048) had significantly higher rates of mammography. Women who were informed on mammography (p= 0.000) had significantly higher rates of mammography. When reasons for not getting mammography was addressed, it was observed that 99,2% was due to lack of information and education. Women who had regular BSE had significantly higher Clinical Breast Examination (CBE) (p= 0.024). Women's sociodemographic characteristics did not affect the status of performing regular BSE and CBE significantly. Conclusion: Barriers against implementation of breast cancer screening methods in women were related to level of education and lack of adequate information about breast cancer screening, and symptoms of breast cancer. Women's lack of information about signs, symptoms and treatment in the early stages of breast cancer needs to be eliminated. Health care providers may have a key role in increasing breast cancer early detection rates.Öğe Ebelik öğrencilerinin fiziksel aktivite ve akademik başarı durumlarının incelenmesi(2019) Aksoy, Yasemin Erkal; Çatalgöl, Şeyma; Çolak, Melek Balçık; Yeşil, Yeşim; Karapolat, HaleAmaç: Araştırma, Balıkesir, Konya, İzmir olmak üzere üç şehirdeki lisans eğitimine devam eden ebelik bölümü öğrencilerinin yıl sonu başarı puanı ile fiziksel aktivite arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla tanımlayıcı türde yapılmıştır.Materyal-Metod: Araştırma evrenini Konya, Balıkesir ve İzmir illerindeki devlet üniversitesi ebelik bölümü birinci sınıfta öğrenim gören 234 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri literatür taranarak hazırlanan öğrencilerin sosyo-demografiközelliklerini içeren anket formu ile Uluslararası Fiziksel Aktivite Değerlendirme Anketi Kısa Formu kullanılarak toplanmıştır.Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortancası 19.0 (min18.0, max28.0), beden kütle indeksleri ortancası 20.83(min15.78, max31.74) olarak saptanmıştır. Ebelik birinci sınıf öğrencilerinin %6.8’inin sigara ve %11.5’inin alkol kullandığı saptanmıştır. Sigara kullanma durumları ile yaş, vücut ağırlığı, boy, başarı puanı, toplam MET (Metabolik Eşdeğer)değeri ve beden kütle indeksi arasında anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır (p0.05). Ebelik öğrencilerinin başarı puanları ile düzenli fiziksel aktivite yapma durumları (toplam MET skoru), beden kütle indeksi, vücut ağırlıkları karşılaştırıldığında aralarında anlamlı bir ilişki olmadığı saptanmıştır (p0.05).Sonuç: Çalışmanın üniversite birinci sınıf öğrencilerinde yapılmış olması nedeniyle bir adaptasyon süreci yaşadıkları vebu nedenle düzenli fiziksel aktivite yapamadıkları görülmüştür. Çalışmanın daha fazla sayıda, farklı yaş grupları ve farklısınıflarda tekrarlanması önerilmektedir.Öğe Normal ve riskli gebeliklerde sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının değerlendirilmesi(2017) Aksoy, Yasemin Erkal; Turfan, Esin ÇeberAmaç: Bu araştırma, normal ve riskli gebeliklerde sağlıklı yaşlam biçimi davranışlarının değerlendirilmesi amacıyla tanımlayıcı tipte planlanmmıştır.. Yöntem: Araştırmanın evrenini Konya doğumevinde yüksek riskli gebelik ve normal gebelik polikliniğinde hizmet alan tüm gebe kadınlar oluşturmakta idi. Örneklem büyüklüğü power analizi ile her grup için 71 kifli olarak hesaplandı (toplam n142). Veri kayıplarının önlemek amacıyla toplamda 145 gebe kadına ulaşıldı Araştırma gönüllü olarak katılmayı kabul eden, 18 yaşlarınndan büyük, psikolojik bir rahatsızlığı olmayan, en az ilkokul mezunu olan gebeler alındı. Araştırrmada sosyodemografik soru formu ve Sağlıklı Yaflam Biçimi Davranıfllar› (Health Promoting Lifestyle Profile, HPLP) ölçeği ile verilertoplandı. Bulgular: Gebelerin HPLP toplam puan ortalaması normal gebelerde 117.2724.24, riskli gebelerde ise 123.6225.44 olarak hesaplandı. Normal ve riskli gebeliklerin HPLP toplam puanları arasında anlamlı fark bulunmadı. Ancak ölçeğin alt boyutlarından ağlık sorumluluğu (p0.047), egzersiz (p0.031) ve stres yönetiminde (p0.039) normal ve riskli gebeler arasında anlamlı fark bulundu. Sonuç: Bu çalışmada gebelerin sağlıklı yaflam biçimi davranışlları ve etkileyen faktörler incelenmişltir. Çalışlmanın sonucuna göre gebelikte riskli durumların ortaya çıkması ya da önceden var olması gebelerin sağlıklı yaşam biçimi davranış düzeylerinde farklılık ortaya çıkarmakta ve olumsuz etkilemektedir.Öğe Prekonsepsiyonel Dönemdeki Kadınların Sağlık Davranışları Değişim Aşamaları (Transteoretik Model): Randomize Kontrollü Çalışma(Selçuk Üniversitesi, 2021) Aksoy, Yasemin Erkal; Özentürk, Melek GülsünAmaç: Prekonsepsiyonel bakım, gebelik planlayan ya da gebelik düşünmeyen bir kadının sağlığını, sağlık davranışlarını ve bilgilerini optimize etmek olarak tanımlanabilir. Bu çalışmanın amacı; hiç gebelik yaşamamış, gebelik düşünen kadınlara verilen eğitimin kadınlardaki sağlık davranışları değişim aşamalarına (transteoretik model) etkisinin incelenmesidir. Gereç ve Yöntem: Araştırma, randomize kontrollü eğitim müdahale çalışmasıdır. Örneklem büyüklüğü G*Power 3.1.7 programı ile her grupta en az 88 kadın olarak hesaplanmıştır. Çalışma 180 kadın ile sonlandırılmıştır. Merkeze gelen kadınlar örneklem kriterleri açısından değerlendirilmiş ve randomize örnekleme yöntemi ile iki gruba ayrılmıştır. İlk görüşmede tüm kadınlara: Tanıtıcı Bilgi Formu, Prekonsepsiyonel Risk Değerlendirme Formu, Değişim Aşamalarını Değerlendirme Formu, Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği-II, Genel Öz-Yeterlilik Ölçeği doldurtulmuştur. Girişim grubundaki kadınlara gebeliğe hazırlık eğitimi ve Prekonsepsiyonel Bakım Rehberi adlı bir rehber kitap verilmiştir. Kontrol grubundaki kadınlara eğitim verilmemiştir. Bulgular: Girişim grubunda yer alan kadınların; folik asit kullanma, düzenli fiziksel aktivite uygulama, yeterli ve dengeli beslenme açısından değişim aşamaları ön-son test sonuçlarına göre aralarında bulunan farkın istatistiksel olarak da anlamlı olduğu saptanmıştır. Sonuç: Prekonsepsiyonel dönemde verilen gebeliğe hazırlık eğitiminin, folik asit kullanımı, düzenli fiziksel aktivite, yeterli ve dengeli beslenme değişim aşamaları açısından etkili olduğu, ölçek puan ortalamalarında anlamlı artış sağladığı belirlenmiştir.