Yazar "Aktay, Yasin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 75 Years of Higher Religious Education in Modern Turkey(Blackwell Publishing Ltd, 2007) Paçacı, Mehmet; Aktay, Yasin[Abstract not Available]Öğe 75 years of higher religious education in modern Turkey(MUSLIM WORLD, 1999) Paçacı, Mehmet; Aktay, Yasin[Abstract not Available]Öğe Deconstructing Time/space for Reconstructing Drama and Dream vs Utopia and Heterotopia(Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi, 1999) Aktay, YasinModernisation has been characterised by the radical changes in the hun an experience of time and space. There has occurred almost a convention among the sociologists about the changes in both the huınan notion of time/space and in their actual interrelationships with each other. The process of modernisation is accomplished through a radical change in the interrelationships bet-ween time and space. In this article, we will initially tıy to review the views of the ınasters of so-ciology in their sociological conceptions on nıodernisation. The aim of this descriptive review is to indicate the valuelabelling nature of the time/space dualism. This article tries to show that this hierarchical dualism is elaborated in various ways by all clas-sical sociologists, such as Marx, Durkheim, Weber, Parsons etc., in behalf of time which is equa-ted to dynamism, change, evolution, development etc., and against space which, on the contraıy, is equated to stagnation, stability etc. This hierarchical dualism is elaborated through the evoluti-onist discourse of modernity in association with soıne other ideological values of modernity. Actu-ally, the vocabulaıy associating time is also of a modernist nature, and that which correspond to space is operated for conıpleting a hierarchy in behalf of modernism. On the other hand, especially with the increasing globalisation, this giyen hierarchy seems to be overthrown and reconstructed reversely, because of the geographical, so spatial, nature of the process. Globalisation has been promoting a spatial vocabulaıy over a temporaıy one, since a few decades, which can be seen also the era of postmoderrıisırı. Of course, all these serial changes in the conceptions of time and space should have much to do with the religious cosmological and ontological conceptions and practices. This relationship is a mutual one, and it is at the focus in this article.Öğe Eğitimde Küresel İmkânlar Küreselleşen Dünyada Eğitimde Fırsat Eşitliği ve Özgürleşim Fırsatları Üzerine(2002) Aktay, YasinBu yazıda küreselleştiği varsayılan dünyamızda, eğitimdeki yeni gelişmelerin sınıfsal ayrımları ve toplumsal eşitsizlikleri üretmeye veya bertaraf etmeye katkıları sınanıyor. Bunun yanı sıra bu gelişmelerin ne tür özgürleşim imkanları yaratmış olduğuna dair eleştirel mülahazalarda bulunulmaktadır. Bu mülahazalar da sanayi toplumunda eğitimin mahiyeti ve işlevleri hakkında sosyolojik literatürde klasikjeşmiş sağ ve sol görüşlerin yeniden tartımına dayandırılmaktadır. Bunun için öncelikle küreselleşme-öncesi sanayi veya modern çağda bu görüşler açısından eğitimin bir hikâyesi kısaca gözden geçiriliyor. Sonuçta küresel çağda internet ve serbest dolaşım şartlarının eğitimde yeni imkânlar yarattığı, ancak yine de eğitimin en önemli rollerinden birinin toplumsal tabakalaşmayı yeniden üretmek olmaya devam ettiği, küresel dünyada eğitimin sanılanın aksine ideolojik işlevinden soyutlanmamış olduğu, yeni ideolojik işlevler kazandığı ve bunların neo-liberal pazar ideolojisinin gerektirdigi türden relativist ve performans yüceltimi ve teknokratizmle ifade ilebilecek değişik kompozisyonlar ürettiği gibi çıkarımlara ulaşılıp tartışılmaktadır.Öğe European values and the Muslim world: Turkish cases at the European Court of Human Rights(Routledge, 2008) Aktay, Yasin'Europe' is supposed to be an Enlightenment project that embodies the accumulated experiences of modernity. This project declares that secularism and human rights are the basic conditions for creating an ideal world that is expected to be embodied within the institution of the European Union. The integration of Europe has been based above all on the acceptance of standardized human rights that are the expression of the heritage of the Enlightenment. The realization of human rights requires political neutrality towards all religions, which in turn guarantees the legal equality of all citizens. It is only if secularism can be made the social and legal foundation of Europe that Turkey's accession to the EU as a Muslim country might be made possible. Otherwise the EU is likely to remain as a Christian-oriented union inspired by a non-secular reference. However, there seems to be some resistance to accepting Turkey on religious grounds. This in turn undermines the so-called 'European values' (at the top of which is secularism) and revives the religious memory of Europe. The cases investigated in the European Court of Human Rights demonstrate that religious differences are still taken into account within the European project and that this has become a new barrier to the true realization of 'European values'. This paper aims to analyze the causes and effects of this encounter and the ways in which it is viewed within the Turkish-Islamic world with special references to its role in shaping a nationalist or Islamist identity that may work to counter Turkey's integration with Europe. © 2008 Taylor & Francis.Öğe Politics at home, politics in the world: The return of the political in Turkish foreign policy(2010) Aktay, YasinYasin Aktay focuses on the return of the political in Turkish foreign policy. Conservative and dogmatic considerations of limits in political life are typical obstacles to change. They play a role in the closing of areas to political action that might change one's given situation, which has been established through habitus that could be called the status quo. Turkey was founded on the remains of an empire after paying heavy prices for its salvation in the form of long-standing war conditions. The most important lesson that was derived was to be extremely meticulousness in conserving what remained at hand. The process that transformed this principle into an official ideology also transformed Anatolia into a prison surrounded by enemies on all sides. The neighbors, all former parts of the Ottoman commonwealth, became enemies. Adopting an official posture of freezing problems, relationships, and enterprises is the main reason for the international situation.Öğe The Question of Justification in the History of Art(Selçuk Üniversitesi, 1999) Aktay, YasinI want to make some general remarks on the question of justification of art as it was put by Gadamer, and to try to prepare a ground for treating the position of art in Islam. For, the question of justification of art would be quite fruitful in treating the position of art in Islam. That is because of the fact that, as I shall try to show, in almost most of its forms art has always been subjected to a serious problem of justification. It might be concluded that the reason have been the well-known iconoclastic attitude from the very beginning. But as I shall try, again to show, it is not just the fact that Islam was an anti-paganist religion that caused the interruption of the development of pictorial arts in Islam. There can be found almost for every sect of the artistic activities some negative discourses in the original scriptures. That is, for poetry, music, painting. architecture etc. But the negative discourses don't always eliminate the all possibilities of participating any artistic activity. For example, to know that there is no forbidding command about neither poetry nor painting and nor the architecture in the Quran, had created a relatively tolerant condition for the arising of the so-called 'Islamic Art'. My intention in this study is to catch the point that although there is not literally a forbidding discourse on the artistic activities. the dominant discourse of Islamic message marks the artistic activities in secondary values. On the other hand, applying Gadamer's characterisation of art with the three elements as 'play', 'symbol' and 'festival', my contention will be that Islamic life is already an artistic life because of the play every Muslim is charged to take and the everyday symbolical activities that has within and together with his community that creates the conditions of a festival. Although such application of the word is unique, there are many positive connotations that an Islamic point of view could appropriate.Öğe The reflexivity of modernity and social sciences(Selçuk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, 1998) Aktay, YasinBu yazı, sosyal bilimlerin doğası üzerine son zamanlarda özellikle sosyolog Anthony Giddens ve Ulrich Beck tarafından gündeme getirilen bir tartışmaya katılmayı ve bu konuda bazı kat.kılarda bulunmayı hedefliyor. Modernliğin Sonuçları isimli eserinde Giddens, modernliği karakterize eden şeyin, bilhassa gelişmesine yol açtığı sosyal bilimlerin doğasındaki bir özellikten dolayı, "düşünümsellik" olduğunu ileri sürdü. Onun bu iddiası, son zamanlarda sosyal bilimleri ve modernliğin kazanımlarını tartışma konusu yapan yeni Fransız düşüncesi veya postmodernistlere bir cevap niteliği taşıyor. Giddens ve sonradan tartışmaya onun tarafından katılan bir çok sosyologa göre, modernleşme sürecine paralel olarak sosyal bilimler gündelik hayata daha fazla nüfuz etmeye başlıyor: Örneğin, artık en sıradan insanlar bile sosyal bilimlerin her alanından bir çok terimle gündelik hayatlarında konuşup düşünmeye başlıyorlar. Herkesin asgari bir miktar ekonomi, bir miktar sosyoloji, bir miktar psikoloji bilgisi var ve bu bilgiler insanların öz-bilinç seviyelerine olumlu bir katkı olarak gitgide artmaktadır. Bunu modernliğin sosyal bilimlerden bir çeşit "Düşünümsellik" (yani kendi kendisi üzerinde düşünüp kendini kontrol edebilme yeteneği} transferi olarak· algılayan Giddens ve arkadaşları, bu özelliğin, yani bu bilinç seviyesinin ağyarını mani anlamıyla sadece batılı toplumlara ait olduğunu söylemektedir. Diğer yandan muhalifleri ise sosyal bilimlerin birer bilgi disiplini olarak insanları bilinçlendirmekten ziyade kapalı bir bilgi ve bilinç söylemini dayattıkları noktasından bir itiraz başlatıyorlar. Örneğin Foucault, her bilim disiplininin zaten insanlara bir söylemi anlatıp kapatmak üzere çalışan doğasına dikkat çekmekte, bunun da düşünümselliği artırmak bir yana kendine kapalılığın son derecede meşrulaştırılmış, dolayısıyla pekiştirilmiş bir versiyonunu üretmekten başka bir işe yaramadığını savunmuştur. Tartışmaya bu taraftan katılan Deleuze, Guattari ve Derrida gibi yeni Fransız düşünürleri , sosyal bilimlere ve modernliğe atfedilen bu düşünümselliğin sınırlarını göstermeye çalışıyorlar. Bu yazıda bu tartışmalar aktarıldıktan sonra, modernliğin, tanımından başlayan ciddi bir zihinsel inşa süreci olarak kökenlerine dikkat çekiliyor. Bu kökenlere dikkat edildiği taktirde modernlik üzerine yapılan tartışmaların önemli bir kısmının fenomenolojik bir çıkış noktasına ihtiyaç duyacakları gösteriliyor.Öğe Some remarks on Martin Heidegger's path of questioning technology and phenomenology(Selçuk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, 1998) Aktay, Yasin[Abstract not Available]