Yazar "Arslan, Aynur" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Türkiye'de ve Amerika'da Halkla İlişkiler Mesleğine Bakış Açısının İş İlanları Üzerinden Karşılaştırılması(Selçuk Üniversitesi, 2019) Arslan, Aynur; Duğan, ÖzlemHalkla ilişkilerin bir meslek olup olmadığı konusunda tartışmalar devam etmektedir. Bir uğraşın meslek olması için belirli bir eğitimin tamamlanması, alanla ilgili sistemli bilgi sahibi olunması, uzmanlaşmış bir uygulama alanının olması, mesleğin uygulanmasında belirli standartların bulunması, meslek ahlak kurallarına uyulması, sosyal sorumluluk sahibi olunması ve kendi kendini denetimin sağlanması gibi kriterlere uygun olması beklenmektedir. Bu kriterler aynı zamanda bir meslek elemanında bulunması gereken nitelikleri de belirlemektedir. Bu bağlamda halkla ilişkilere bakış açısı mesleğin gelişimi açısından da önemlidir. Bu bakış açısıyla halkla ilişkiler mesleğinin doğduğu yer olarak kabul edilen Amerika ile mesleğin gelişimini sürdürdüğü Türkiye arasında karşılaştırma yapılması meslekten beklentileri ortaya koyması açısından önemli görülmektedir. Bu çalışma, Türkiye'den ve Amerika Birleşik Devletleri’nden (ABD) 3’er iş ilanı sitesinden elde edilen verilerle yapılmıştır. Çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda Türkiye'deki ilanların % 27,7'sinde ilan başlığının ve aranan pozisyonun "Halkla ilişkiler Personeli/Elemanı/Görevlisi" olduğu ve bu pozisyondaki bir çalışandan iletişim becerisi gelişmiş, iyi görünümlü, iyi konuşan ve bilgisayar becerisine sahip olma gibi spesifik olmayan niteliklerin arandığı; ABD ilanlarında ise % 53,3 "Halkla İlişkiler Kooridinatörü/Müdürü" başlığında iletişim becerisi gelişmiş, takım çalışmasına uygun, çalışkan, yazma ve sunum becerisi gelişmiş, medya ilişkilerini yürütebilen, stratejik planlama becerisine sahip olma gibi özelliklerin arandığı görülmektedir. Türkiye'deki ilanların % 60'ında aranan eğitim kriterlerinde herhangi bir alan mezunu olma şartı aranmazken, ABD'de % 63,3 oranındaki ilanda gazetecilik, radyo ve televizyon gibi iletişim alanları ile birlikte halkla ilişkiler alanı varken, % 32,2 ilanda herhangi bir alan şartı belirtilmemiştir. Türkiye'de aranan niteliklerin profesyonel nitelikler olmadığı, çoğunlukla dış görünüşe yönelik olduğu görülürken, ABD'de bunun tam tersi profesyonel nitelikler aranmaktadır. Mesleki özelliklerde ise, Türkiye'deki ilanlarda, % 36,6 MS Office Bilgisi, % 20 yabancı dil aranırken, ABD ilanlarında, % 96,7 rapor yazma becerisi, % 91,1 yazma becerisi, % 88,9 ilanda sunum becerisi, % 87,8 medya takibi yapmak, % 85,6 sosyal medya kullanma becerisi, % 83,3 PR takibi yapmak, % 81,1 organizasyon yapabilme becerisi, % 81,1 medya ilişkilerini yönetebilmek, % 62,2 metin yazarlığı, % 60,0 MS Office bilgisi, % 41,1 stratejik planlama yapabilmek, % 22,2 kriz yönetim becerisi gibi mesleki özelliklerin arandığı tespit edilmiştir. Bu bağlamda sonuç olarak ABD’deki ilanlarda halkla ilişkilerden profesyonel niteliklerin beklendiği ve bir meslek olarak görüldüğü ancak Türkiye’deki halkla ilişkiler başlıklı ilanlarda profesyonel niteliklerin aranmadığı saptanmıştır.Öğe Türkiye’de Halkla İlişkiler Lisans Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme(Selçuk Üniversitesi, 2012) Solmaz,Başak; Arslan, Aynur; Aydın, B.Oğuz; Duğan, ÖzlemHalkla ilişkilerin kamu ve özel sektörde giderek önemli hale gelmesiyle halkla ilişkiler eğitimi sorgulanmaya başlamış, eğitim programı ve içeriği hakkında ulusal ve uluslararası birçok dernek, akademisyen ve uygulayıcı görüş bildirmiş ancak halen bir uzlaşıya varılamamıştır. Devlet ve vakıf üniversitelerinde eğitimi devam eden 31 halkla ilişkiler bölümü vardır. Bunların 14’ü İstanbul’daki çeşitli üniversite kurumlarındadır. Bu veri alanın sektörle işbirliğini açıklamak için anlamlı bulunmuştur. Uygulama birimlerinin devlet üniversitelerinde sayıca fazla olması, vakıf üniversitelerinin sektöre yakınlığı nedeniyle uygulamalarını burada yapmalarıyla açıklanabilir. Lisansüstü programlar alana akademisyen yetiştirilmesi açısından önemlidir. Türkiye’de halka ilişkiler dalında 18 adet yüksek lisans ve 9 adet doktora programı vardır.18 devlet üniversitesinin sadece 7 adedinde profesör düzeyinde akademik personel olduğu görülmektedir. Vakıf üniversitelerinin 12 tanesinde profesör olmasına rağmen bu kadroların çoğu yarı zamanlı çalışmaktadır. Bu çalışmayla Türkiye’deki halkla ilişkiler lisans eğitimi hakkında genel bir değerlendirme yapılması amaçlanmıştır. Çalışma, alana ilişkin toplu bir veri sağlaması bakımından önemlidir. Araştırma kapsamında halkla ilişkiler bölümü olan 31 devlet ve vakıf üniversitesinin web sayfaları 01.10.2011- 15.12.2011 tarihleri arasında incelenmiştir Çalışmanın web siteleri üzerinden yapılması ve bazı bölümlerin bilgilerine ulaşılamaması çalışmanın sınırlılığıdır. Araştırmada bölümlerin; kuruldukları bölgeler, yüksek lisans ve doktora programları, uygulama atölyeleri, eğitim kadroları ve lisans programlarının müfredatlarında zorunlu/seçmeli, teori/uygulama dersleri incelenmiştir. Çalışmamızda halkla ilişkiler lisans bölümlerinde zorunlu derslerin seçmeli derslere göre daha fazla olduğu görülmüştür. Lisans eğitimi boyunca bir öğrencinin alması gereken seçmeli ders sayısı, devlet üniversitelerinde vakıf üniversitelerinden daha fazladır. Formasyon derslerinin devlet üniversitelerinde ağırlıklı olduğu, vakıf üniversitelerinde ise sektöre yönelik ve piyasanın talep ettiği derslerin ağırlıklı olduğu görülmektedir. Anadolu, Ankara, Ege ve Selçuk üniversitelerinde formasyon derslerinin halen önemli olduğu tespit edilmiştir. Teorik ve uygulama derslerinin oranlarına bakıldığında aralarında bir denge olmadığı görülmüştür. Araştırma sonunda; iletişim fakültesi kurulmasına bazı kriterler getirilmesi, kadro ve teknik alt yapı tamamlanmadan bu bölümün açılmasına izin verilmemesi, ders içeriklerinin halkla ilişkilerin çok yönlü olduğu göz önünde bulundurularak zenginleştirilmesi önerilmiştir.