Yazar "Aytaç, Ahmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Başbakanlık Osmanlı arşivinde dokuma fabrikaları ve atölyeler ile alakalı belgelere dair(2012) Aytaç, AhmetBüyük Turan yurdu Orta Asya gelenekli Türk dokuma sanatında estetikle fonksiyonelliği birleştiren ürünler hep önemli olmuştur. Osmanlı dönemi dokuma sanatı ise genellikle dönemin eserlerine bakılarak değerlendirilmiştir. Fakat Başbakanlık Osmanlı Arşivinde dokumalarla alakalı pek çobelge vardır. Bu belgeler içerisinde devlet eliyle işletilen ve devletin teşvikiyle özel müteşebbis tarafından kurulan dokuma fabrikaları ya da atölyeleri ile alakalı çok sayıda belge vardır. Bu fabrikaların hammadde ve diğer araç gereç temini, üretilen dokumalar vb. pek çok konu belgelerden anlaşılmaktadır.Öğe GELENEKSEL VE KÜLTÜREL UNSURLARIN POSTMODERNİZM İLE BİRLİKTE TEKSTİL TASARIMINDA YÜKSELİŞİ(2015) Gürcüm, Banu Hatice; Aytaç, AhmetGünümüzde tekstil tasarımı yeni bir olgu olarak karşımıza çıkarken çağdaş tasarımlarda geleneksel unsurların göz ardı edildiği görülmektedir. Oysa geleneksel tasarım ile ilgili kavramsal algıları değiştiren postmodernizm kültürler arası diyalog sayılabilecek etkilenmelerin başladığı yeni bir dönem olarak 1980lerden sonra ortaya çıkarak, hiçbir toplum ya da kültürün diğerinden daha önemli olmadığını vurgulamış, farklılıkları ve kültürel çeşitlilikleri savunmuştur. Bu sayede ulusal kimliğe bağlılık azalmış ve etnik, bölgesel, dinsel yeni kimlikleri arama eğilimleri artmıştır. Bu araştırmanın amacı geleneksel tekstillerde bulunan yerel ve kült ürel unsurların postmodernizm döneminde tekstil tasarımı alanında kullanılma durumunu belirlemek 1970li yıllardan sonra 2015li yıllara gelindiğinde günümüz moda trendlerinde tekrar bir yükselme gösteren etnik, geleneksel, yerel ve kültürel unsurların özüne uygun bir biçimde kullanılması gerekliliğine dikkati çekmektir. Sonuç olarak postmodernizm ile tekstil tasarımında yeniden yer bulan geleneksel ve yerel unsurların kültürel bağlamdan koparılmadan kullanıldığı özgün tekstil koleksiyonlarının yaratılması, kültürel yabancılaşmanın önlenmesi ve kültür mirasına sahip çıkılması yönünden önemli görülmektedir.Öğe Kantaron Otu (Hypericum Sp. L.) İle Farklı Kimyasal ve Doğal Mordan Maddeleri Oranlarının Yün Halı İpliği Boyamasında Renk Oluşumuna ve Işık Haslık Derecelerine Etkisi(2002) Aytaç, Ahmet[Abstract not Available]Öğe Kırgızistan'da Çarpana ve Kolon Dokumacılığından Örnekler(2010) Aytaç, AhmetEl dokumacılığı yüz yıllarca yaylak-kışlak hayat süren Orta Asya kökenli Türk kültürünün vazgeçilmezleri arasında olmuştur. Orta Asya’da ve Anadolu’da ise çarpana ve kolon dokumacılığı, oldukça eskilere dayanan bir kültür mirası olarak sürmektedir. Kırgızistan’da el dokumacılığı günümüzde köylerde devam etmektedir. Çarpana ve kolon dokumaları ise halen bozüy denilen keçe çadırlarda sürdürülen bozkır hayatında sıklıkla kullanılmaktadır. Kırgız çarpana ve kolonları geleneksel Türk yanış karakterine uyumlu bezemeleriyle dikkati çekmektedir. Makalede Kırgızistan’da “taar”, “terme” gibi adlar verilen ve tezgâhta dokunan çarpana ve kolon dokumalarından örnekler verilecek, desen ve teknikleri hakkında bilgi verilecektir.Öğe Osmanlı dönemi'nde bursa ipekçiliği, dokumacılık ve bazı arşiv belgeleri(2015) Aytaç, AhmetBursa Osmanlı Devletine başkentlik yapmış ve tarih sayfasında siyasi anlamda önem arz eden bir şehirdir. Payitaht unvanı olan Bursa siyasi öneminin dışında kültürel yapısıyla da zengin bir varlığa sahiptir. Osmanlı döneminde dokumacılık sanatı/zenaatının son derece gelişim gösterdiği şehirlerin başında gelir. Özellikle ipekli dokumalarıyla o döne- min önemli üretim merkezlerinden biridir. Başbakanlık Osmanlı Arşivleri Bursa ipek dokuma üretimini belgeleyen arşiv kayıtları bakımından ciddi dokümanlara sahiptir. Makalede Bursa ipek dokumacılığı, üretilen ipekli kumaşlar ve bunlara dair arşiv kayıtlarına değinilmiştir.Öğe Selçukludan günümüze Konya’da halıcılık örneğinde bir Selçuklu halısında renk analizi(Selçuk Üniversitesi Selçuklu Araştırmaları Merkezi, 2016) Aytaç, AhmetOrta Asya kökenli Türk halıcılığının Anadolu’daki başlangıcı Selçuklulara dayanır. O dönemden kaldığı bilinen halılar bugün müze ve özel koleksiyonlarda yer almaktadır. Gerek üretim gerekse muhtelif müzelerde barındırdığı halılarıyla Konya ve civarı Selçuklulardan bu yana önemli bir merkezdir. Makale Konya Etnoğrafya Müzesi’nde bulunan bir Selçuklu halısının renk analiz sonuçlarını içermektedir.Öğe Yabancı ressamların (15. yüzyıl) tablolarında görülen Türk halılarında renkler(Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2018) Aytaç, AhmetYabancıların Türk halılarına olan ilgisi yüzyıllardır bilinmektedir. Özellikle XV. yüzyıldan sonra Avrupalı ressamlar tablolarında Türk halısı tasvirlemişlerdir. Tablolardaki renkler ile tasvirlenen halının renkleri arasında bir bağ olduğu düşünülmektedir. XV. ve XVI. yüzyılın başlarında resim yapmış Rönesans ressamlarının bir kısmının bazı tablolarında Türk halıları vardır. Bu halıların desen analizi ve halıdaki renklerle tablodaki diğer renkler arasındaki bağlantı bu araştırma ile tespit edilmeye çalışılmıştır.