Yazar "Bakar, Nur" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ankara Roma Hamamı ve hamamda ele geçen sütun başlıkları(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009) Bakar, Nur; Tırpan, A. AhmetHamamlar büyük şehirler için önemli yapılardır antik devirde. Çünkü bu şehirlerde oturan ve konuk olan insanlar bu hamamlardan faydalanmaktaydı. Bu binalar eğlenme, temizlenme ve tedavi amaçlı kullanılıyordu. Özellikle Roma dönemi şehirlerinin önemli yapıları arasına girmiştir. Roma'nın Galatia eyaletine merkezlik yapan Ankara da anıtsal boyutta bir hamama sahipti. Ankara Roma Hamamı döneminin ünlü yapıları arasında olup, ihtişamlı mimarisiyle dikkat çekmektedir. Büyük mimari bir kompleks olarak tasarlanan hamam yapısı, İS. 3. yy'da Roma İmparatoru Caracalla döneminde (İS. 212-217), tanrı Asklepion adına yaptırılmıştır. Günümüzde Ulus meydanından kuzeye çıkan Çankırı caddesi üzerindedir. Araştırmada, hamam bahçesinde sergilenen 64 adet sütun başlığı incelenmiştir. Yapılan incelemeler ve karşılaştırmalar sonucunda başlıklara tarihlendirme yapılmıştır. Sadece 1 adet İon Başlığı vardır, geriye kalan eserler Korinth Başlığı'dır. Sadece 1 adet İon Başlığı vardır, geriye kalan eserler Korinth Başlığı'dır. Buna göre, Geç Hadrian döneminden (İS.140) başlamak üzere, İS. 230 yılına kadar tarihlenen eserler mevcuttur. Ayrıca, tahribattan dolayı 7 adet esere tarihlendirme yapılamamıştır. Belirlenen ters çan biçimli yalın kalathos formu, bazı değişiklikle her evrede kullanılmıştır. Başta birbirlerine belli bir aralıkla işlenen ilk sıra akanthus yaprakları, İS.150'lerde birbirlerine yaklaşmaya başlamış ve 2. yy'ın sonlarından itibaren bitişik işlenmiştir. Buna bağlı olarak, ilk başlarda yaprak uçlarında yüzük formu görülürken, yapraklar birleştikten sonra bu form üçgen bir hal almıştır. Bunun içindir ki, başlık, doğallıktan uzaklaşıp, basma kalıp bir düzene oturtulmuştur. Matkabın yoğun kullanımıyla, başlıklarda sert bir görünüm olmuştur. Metalliğe doğru uzanan bu görünüm, Caracalla döneminin sert ve tutucu yönünü vurgular gibidir.Öğe Silifke yörüklerinde doğum, evlenme ve ölüm gelenekleri üzerine bir araştırma(Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2014) Demir, Özkan; Bakar, NurYörükler, atlı?göçebe Türk kültürüne uygun yaşantılarını diğer birçok Türk topluluğuna göre daha uzun süre devam ettiren ve yerleşik düzene yakın zamanlarda geçen Türk topluluklarından birisidir. Silifke yöresinde de hâkim olan yaşayış Yörük kültürünün ürünüdür ve bu kültür birçok yerleşim birimine göre daha canlı olarak yaşatılmaktadır. Burada tabiat, bollukbereket, hayvanlar, türbeler, ocaklar, nazar, kurban?adak, uğur, büyü gibi konularda çok çeşitli inanış ve doğum, evlenme ve ölüm gibi geleneklere rastlanmaktadır. Doğum, evlenme ve ölüm, insan yaşamının başlıca üç geçiş dönemini oluşturmaktadır. Bu dönemlerdeki uygulamalar, bağlı bulundukları kültürel yapının özelliklerine göre şekillenir. Bu nedenle doğum, evlenme ve ölüm içerisinde yer alan gelenekler, görenekler ve uygulamalar bu bölgenin geleneksel kültürünün önemli bölümünü oluşturmaktadır. Bu çalışmada, Silifke çevresindeki yörük kültürünün bu geleneklerinden bahsedilmiştir Araştırma sonucunda bu geleneklerden bazıları devam ederken, çoğu unutulmuştur.Öğe Silifke yörüklerinde doğum, evlenme ve ölüm gelenekleri üzerine bir araştırma(2014) Demir, Özkan; Bakar, NurYörükler, atlı?göçebe Türk kültürüne uygun yaşantılarını diğer birçok Türk topluluğuna göre daha uzun süre devam ettiren ve yerleşik düzene yakın zamanlarda geçen Türk topluluklarından birisidir. Silifke yöresinde de hâkim olan yaşayış Yörük kültürünün ürünüdür ve bu kültür birçok yerleşim birimine göre daha canlı olarak yaşatılmaktadır. Burada tabiat, bolluk? bereket, hayvanlar, türbeler, ocaklar, nazar, kurban?adak, uğur, büyü gibi konularda çok çeşitli inanış ve doğum, evlenme ve ölüm gibi geleneklere rastlanmaktadır. Doğum, evlenme ve ölüm, insan yaşamının başlıca üç geçiş dönemini oluşturmaktadır. Bu dönemlerdeki uygulamalar, bağlı bulundukları kültürel yapının özelliklerine göre şekillenir. Bu nedenle doğum, evlenme ve ölüm içerisinde yer alan gelenekler, görenekler ve uygulamalar bu bölgenin geleneksel kültürünün önemli bölümünü oluşturmaktadır. Bu çalışmada, Silifke çevresindeki yörük kültürünün bu geleneklerinden bahsedilmiştir Araştırma sonucunda bu geleneklerden bazıları devam ederken, çoğu unutulmuştur.