Yazar "Boz, Selman Sacit" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Fahiş Fiyat Artışı Özelinde, Haksız Fiyat Değerlendirme Kurulu(Selçuk Üniversitesi, 2023 Aralık) Boz, Selman Sacit; Paşaoğlu, ÖzgeÜretici, tedarikçi ve perakende işletmeler bakımından fahiş fiyat artışı yapmak yasaklanmış ve bu yasağa aykırı davrananlara idari para cezası verme görev ve yetkisi Haksız Fiyat Değerlendirme Kuruluna verilmiştir. Bu çalışmada Haksız Fiyat Değerlendirme Kurulunun, Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ve Haksız Fiyat Değerlendirme Kurulu Yönetmeliği çerçevesinde incelenecektir. Kurulun yeni bir müessese olarak ihdas edilmesi; faaliyet alanının kapsamının belirlenmesi, çalışma koşulları, karar alma usulleri gibi çeşitli konuların incelenmesini gerektirmektedir. Özellikle Kurulun fahiş fiyat artışı yasağına aykırılığın tespitinde nasıl bir yol izlediği veya ceza miktarını alt ve üst sınırlara göre belirlerken nelere dikkat ettiği belirsizliğini sürdürmektedir. Fahiş fiyat artışının gerek işletmeler gerekse tüketiciler aleyhine sonuçları bulunmaktadır. Ayrıca fahiş fiyat artışında başka kanunların da tatbiki söz konusudur. Bu açıdan Haksız Fiyat Değerlendirme Kurulu incelenirken ilgili konularda Rekabet Kurulu ile Reklam Kurulu da kıyaslama yöntemiyle ele alınmıştır.Öğe İdare Hukuku Boyutuyla İyi Yönetişim İlkesi: İyi İdare(Selçuk Üniversitesi, 2019 Aralık) Boz, Selman Sacit; Yurdaer, Cihat; Eraslan, YunusBu çalışmada, temelde kamu yönetimi teorisine ilişkin olan iyi yönetişim ilkesinin idare hukukundaki yansımaları incelenmiştir. İyi yönetişim kavramının idare hukuku boyutuyla karşılığı, iyi idaredir. Avrupa Birliği Hukuku çerçevesinde iyi idare ise; açıklığın, katılımcılığın, etkinlik ve tutarlığının tesis edildiği, tasarrufları ile ilgili olarak kendisinden hesap sorulabilen idaredir. İyi idarenin unsurları, Kamu Yönetimi Temel Kanunu Tasarısı olarak gündeme gelen ancak kanunlaşamayan düzenlemeden faydalanılarak açıklanmaya çalışılmıştır. Böylece söz konusu kavramlara, kanun koyucunun nasıl bir anlam yüklediği/yükleyeceği ortaya konulmaya çalışmıştır. Çalışma kapsamında ulaştığımız sonuçlara göre; "hukuka uygun davranan", "ayrımcılık yapmayan", "usuli güvencelere uyan", "şeffaf, katılımcı, hesap veren, etkin, tutarlı olan" ve "nezaket, ahlak, dürüstlük, titizlik gibi etik ilkelere riayet eden" idare, iyi idaredir.Öğe İdarî Yargıda Kanun Yararına Bozma(Selçuk Üniversitesi, 2013 Haziran) Gürkan, Mehmet Fatih; Deniz, Yusuf; Boz, Selman Sacitİdari yargıda kanun yolu; ilk derece mahkemelerinin verdiği kararlara karşı bir üst denetim olarak bölge idare mahkemelerince veya Danıştay dava dairesi veya konusuna göre İdari veya Vergi Dava Daireleri Kurulları'nca yapılan denetimdir. Çalışmamızda olağanüstü kanun yollarından kanun yararına bozma kurumu üzerinde detaylı bir şekilde durulacaktır. İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 51. maddesinde düzenlenen kanun yararına bozma kurumu öncelikle, kavramsal açıdan incelenecektir. Daha sonra kanun yararına bozma kurumunun hukuki niteliği, hizmet ettiği amaç, şartları ve kanun yararına bozma usulü diğer kanun yolları ile karşılaştırılarak incelenecektir. Türk idari yargı sisteminde olağanüstü kanun yolu olarak kanun yararına bozma kurumunun aksayan yönleri ve bu aksayan yönler bakımından çözüm önerileri ele alınacaktır. Ayrıca hukuk devletinin gerekleri bağlamında idari yargıda kanun yararına bozma kurumunun hukuka ve hakkaniyete daha iyi hizmet verebilmesi için ne tür düzenlemeler yapılması gerektiği üzerinde durulacaktır.Öğe İdarî Yargılama Usûlü Kanunu’nun 11. Maddesine Göre Yapılan İdarî Başvurular(Selçuk Üniversitesi, 2013 Aralık) Deniz, Yusuf; Boz, Selman Sacit; Gürkan, Mehmet Fatihİdarî Yargılama Usûlü Kanunu?nun 11.maddesi, İdare Hukuku?nun asli unsurları olan idare edilen ve idare edenler açısından büyük bir öneme sahiptir. Şöyle ki idare edilen bu başvuru usûlünü kullanarak durumu kendi lehine çevirme yollarını arar. Aynı şekilde bu hüküm, idarenin tesis etmiş olduğu işlemini bir kez daha gözden geçirmesini sağlar. Bu çalışmada bu önemli hüküm değerlendirme konusu yapılacaktır.Öğe Kamu özel işbirliği (PPP:) modeli(2013) Boz, Selman SacitDevlet klasik kamu hizmetlerini özel hukuk kişilerine gördürme noktasında, bulunulan döneme göre bir tercih yapıp o dönemin durum ve şartlarına göre yeni sözleşme tipleri belirlemektedir. Zamanla gelişen ve değişen sözleşme tiplerinin son formu karşımıza “kamu özel işbirliği” olarak çıkmaktadır. Doktrinde, bu yeni modelin hukuksal çerçevesinin belirlenebilmesi ve söz konusu modelin getirdiği ve götürdüklerinin tayini noktasında geniş tartışmalar yapıldığı görülmektedir. Bu tartışmaları incelemek, irdelemek, çözüm bulabilmek açısından bir katkıda bulunabilmek noktasında bu çalışma kaleme alınmıştır.Öğe Memur Disiplin Hukukuna Hakim Olan Temel İlkeler(Selçuk Üniversitesi, 2017 Aralık) Boz, Selman SacitHukuka aykırı olarak kamu görevlileri tarafından işlenen fiiller; kimi durumlarda idari, kimi durumlarda cezai, kimi durumlarda ise hem idari hem de cezai yaptırım gerektirir. İdari ve cezai soruşturmalarda çoğu zaman benzer ilkelerden faydalanılsa da bazı farklılıklar bulunmaktadır. Memur disiplin rejiminin genel çerçevesi yasal düzenleme ile belirlenmiştir. Ayrıca ilgili yönetmeliklerle de memur disiplin hukukunun usul ve esasları düzenleme altına alınmıştır. Diğer taraftan mevzuat ve genellikle yargı kararları ile ortaya çıkan temel ilkelere uyulması da son derece önemlidir. Nitekim bozulan kurum düzeninin yeniden tesisi için yapılan disiplin soruşturmalarında ve tayin edilecek cezalarda temel ilkelere riayet edilmesi hukuk devletinin bir gereğidir.Öğe Memur yargılanmasında izin ve itiraz süreci(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013-09-23) Boz, Selman Sacit; Yıldırım, RamazanMemur yargılanmasında izin ve itiraz süreci başlıklı bu çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun?da yer alan izin süreci incelenmiştir. İkinci bölümde ise yetkili idari merciler tarafından verilen kararların kaldırılmasına yönelik itiraz süreci, öğreti ve uygulamaya muhalif kalınarak farklı bir şekilde ele alınmıştır.Kamu hizmetlerinin düzenli, hızlı, verimli ve kesintiye uğramadan yürütülebilmesi memurların ve diğer kamu görevlilerinin kendilerini güvende hissetmelerine bağlıdır. Bu amaçla kamu personeli tarafından işlenen görevsel niteliği haiz suçların soruşturulması ve kovuşturulmasında özel yargılama usulü benimsenmiştir. Anayasal bir koruma sağlayan bu sistemin usul ve esaslarını belirlemek adına, 1999 yılında Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun yürürlüğe girmiştir. Söz konusu Kanun kapsamında memurlar ve diğer kamu görevlilerinin görevleri sebebiyle işledikleri suçlardan dolayı yargılanabilmeleri izin şartına bağlanmıştır. Bu çalışma kapsamında soruşturma izni konusunda karar vermeye yetkili merciler, bu mercilere ilişkin özel durumlar, suç isnadının yetkili mercilerce öğrenilme yolları, soruşturmacı tayini, soruşturmacıya ilişkin özel durumlar, ön inceleme aşamasının usul ve esasları, soruşturmacının yetkileri ve ön inceleme aşamasının tamamlanıp karar verme süreci ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir. Bu inceleme esnasında uygulamada karşılaşılan sorunların çözümüne ilişkin tespitler yapılmıştır. Ayrıca yetkili idari merciler tarafından verilen izin verilmesi/verilmemesi kararlarına karşı Danıştay?ın 1. Dairesi?nde ve bölge idare mahkemelerinde itiraz edilebileceği düzenleme altına alınmıştır. Söz konusu itiraz dış görünüş itibariyle izin verilmesi/verilmemesi idari işleminin kaldırılmasını sağlayan ve bu suretle bir tür iptal davasına benzeyen bir müessese olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu itirazın eksik iptal davası olarak telakkisine yönelik çıkarımlarda bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun, Memur Yargılaması, Görevsel Niteliği Haiz Suç, Kamu Personelinin Yargılanmasında İzin ve İtiraz Süreci, Soruşturma İzni.Öğe Türk idare hukukunda estoppel kuramının uygulanabilirliği(2018) Boz, Selman SacitKazanılmış hak, müesses durum, fiili memur ve haklı beklenti kavramlarının kesişim kümesi olan estoppel kuramı, idarenin davranışları sonucunda ortaya çıkan ve idarenin önceki davranışlarına aykırı bir tasarrufta bulunmasını yasaklayan bir ilkedir. Bir kamu idaresinin davranışına güvenen bireyin bulunduğu konumu değiştirmesi veya konumunu değiştirecek iken idarenin beyanı doğrultusunda aynı konumunu korumayı sürdürmesi sonucunda ortaya çıkan zararın tazmini estoppel ile sağlanır. Estoppelin Türk idare hukukunda tatbiki şu gerekçelerle gereksizdir: i. Estoppel ile beklenen hukuki koruma diğer yerleşmiş ilkelerle sağlanmaktadır. ii. Estoppel kamu yararı kavramını işlevsiz hale getirir. iii. Estoppel özel hukuk kaidelerinin kamu hukukuna girmesine sebep olur. iv. Estoppelin idare hukukunda kabulü, idarenin takdir yetkisini kaldırarak yetki aşımı yapılmasına sebebiyet verebilir. v. Estoppelin kamu hukukunda tatbiki, haklı beklentinin korunması ilkesinin gerektiği gibi özümsenememesine sebep olur. vi. Estoppelin yargı ayrılığı sisteminin uygulandığı Türk hukuk sisteminde sağlıklı uygulaması sağlanamaz.Öğe Yargı kararları ışığında müesses durum(2018) Boz, Selman SacitHukuk devleti ve idarenin kanuniliği ilkeleri idarenin işlemlerinin hukukauygun olmasını gerektirir. İdare, tasarruflarında hukuk dışına çıkarsa bu tasarruflaryargı müdahalesi ile hukuka uygun hâle getirilir.İdare, hukuka aykırı işlem yaptığını işlem tesisinden sonra kendisi farkınavaracak olursa; geri alma ve kaldırma yöntemiyle hukuka aykırılığı ortadankaldırabilir. Geri alma, işlemi ilk tesis edildiği ana götürür. Başka bir ifadeylegeri alma, geri alma işleminden ilk işlemin tesis edildiği zaman dilimi arasındakidurumları hukuk dünyasından kaldırır. Kaldırma işleminin etkisi isegeleceğe yöneliktir. Ancak bazı durumlarda idarenin hukuka aykırı işlem tesisettiğini bilemeyecek durumda olan ve işlemin hukukiliğine güvenen bireylerbulunabilir.İşlemin hukuka aykırılığında bir etkisi bulunmayan bireylerin, işlemin gerialınması ve kaldırılmasının olumsuz sonuçlarından da korunması gerekir. İştegeri alma ve kaldırma işlemlerinin olumsuz sonuçlarının hukuki istikrar ilkesigereğince bertaraf edilebilmesini sağlayan korumalardan biri de, müessesdurumdur.