Yazar "Budak, Maya" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe The Effect of Aerobic Endurance on Agility and Speed in Amateur Soccer Players(Selçuk Üniversitesi, 2023 Nisan) Şahin, İbrahim Halil; Kahraman, Ömer; Budak, Maya; Kaplan, TurgutThe aim of this study is to examine the effect of aerobic endurance on speed and agility performance in amateur soccer players. 18 male soccer players at the Türkiye regional amateur league voluntarily participated in the research. The means age of the soccer players participating in the research; 24.61 ± 4.434 years, means height; 181.50 ± 0.041 cm and means body weight; 73.17 ± 6.364 kg. In the study, the yo-yo test was used to determine VO2Max levels, the 30-meter sprint test to determine sprint performance, and the pro-agility test to determine agility performance. The results of this study were that high VO2max levels in soccer players had a significant effect on agility and speed performance. Additionally, when the effect size was examined, it was seen that VO2max level was more effective in speed performance than agility. Also, it was found that the VO2max level explained the speed performance by 37% and a 1-unit change in the VO2max level affected the speed by 0.16, while the VO2max level explained the agility performance by 40.2% and a 1-unit change in the VO2max level affected the agility performance by 0.11. In conclusion, It has been observed that aerobic endurance affects sprint performance more than agility. Considering the distances related to agility (18.28 m) and sprint test (30 m), it is thought that the effect level of aerobic endurance increases as the running distance increases. Therefore, aerobic endurance levels should also be considered when applying agility and speed exercises.Öğe Geleneksel çocuk oyunlarının oryantasyon ve ritim yeteneği üzerine etkisi(Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2016) Budak, Maya; Kılıç, MehmetBu çalışmada, geleneksel çocuk oyunlarından kaleli yakan top ve mendil kapmacanın oryantasyon ve ritim yeteneği üzerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya, yaşları ortalaması 8.50±0.51 yıl, boyları ortalaması 1.28±0.07 metre ve vücut ağırlığı ortalamaları 28.83±6.68 kg olan 18 erkek çocuk, yaşları ortalaması 8.42±0.52 yıl, boyları ortalaması 1.28±0.06 metre ve vücut ağırlığı ortalamaları 27.86±3.54 kg olan 12 kız çocuğu olmak üzere toplam 30 çocuk deney gurubu olarak katılmıştır. Aynı zamanda, araştırmaya, yaşları ortalaması 8.58±0.52 yıl, boyları ortalaması 1.29±0.07 metre ve vücut ağırlığı ortalamaları 29.12±4.65 kg olan 12 erkek çocuk, yaşları ortalaması, 8.39±0.51 yıl, boyları ortalaması 1.24±0.06 metre ve vücut ağırlığı ortalamaları 26.66±8.99 kg olan 18 kız çocuğu olmak üzere toplam 30 çocuk kontrol gurubu olarak katılmıştır. Deney gurubunu oluşturan çocuklara 8 hafta süreyle haftada 3 gün geleneksel çocuk oyunlarından mendil kapmaca ve kaleli yakan top oyunu oynatılmıştır. Kontrol gurubunda yer alan çocuklar ise geleneksel çocuk oyunlarıyla ilgili bir oyunun içerisinde bulunmamış olup sadece beden eğitimi derslerine katılmıştır. Araştırmaya katılan çocukların oryantasyon ve ritim yetenekleri saha testleri ile ölçülmüştür. Araştırmada elde edilen veriler öntest – sontest modeline göre elde edilmiştir. Okullarda oynatılan geleneksel çocuk oyunlarının ritim yeteneği üzerine istatistiksel olarak anlamlı etkisinin olduğu (P<0.05), oryantasyon yeteneği üzerine ise istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin (P>0.05) olmadığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak, geleneksel çocuk oyunlarının, 8-9 yaş çocuklarda ritim yeteneğini %16 geliştirdiği fakat oryantasyon yeteneği açısından bir etkisinin olmadığı düşünülmektedir. Bu çalışmanın bulguları ve literatür dikkate alındığında, ilköğretim dönemindeki çocukların hareketlerinin düzenlenmesi, yönlendirilmesi ve ileriki süreçte hazır bulunuşluğu sağlamak bakımından koordinatif yeteneklerin, 7-10 yaş çocuklarda geleneksel oyunlar oynatarak geliştirilmesi gerektiği kanaatine varılmıştır.