Yazar "Deniz, Mehmet Engin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe The Effects of an Emotional Education Program on the Emotional Skills of Six-year-old Children Attending Preschool(Edam, 2010) Durmuşoğlu Saltalı, Neslihan; Deniz, Mehmet EnginThe aim of this study is to examine the effects of an Emotional Education Program, which is based on the PATHS (Promoting Alternative Thinking Strategy) developed by Domitrovich, Greenberg, Cortes and Kusche, on six year old children's emotional skills (identification of emotions, understanding emotions and expression of emotions). In this study, pre-test post-test control group design was used. The sample group of the study consists of 64 students, including 32 in the experimental group and 32 in the control group studying in two public schools of the Konya Provincial Directorate of National Education. Data were collected by the Assessment of Children's Emotion Skills (ACES) which was developed by Shultz and Izard and adopted into Turkish by Durmusoglu Saltali, Deniz, Celikoz, and Ari. In order to analyze the data, dependent and independent groups t-tests were used. Results show that the Emotional Teaching Program increased children's emotional skills at a significant level and have permanent effects on children's emotional skills.Öğe Üniversite öğrencilerin karar verme stratejileri ve sosyal beceri düzeylerinin TA-baskın ben durumları ve bazı özlük niteliklerine göre karşılaştırmalı olarak incelenmesi(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2002) Deniz, Mehmet Engin; Arı, RamazanBu araştırmada bazı değişkenlerin üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeyleri ve karar verme stratejileri üzerindeki etkisi incelenmiş ve karar verme stratejileri ile sosyal beceri düzeyleri arasında ilişki var mıdır? Sorusuna cevap aranmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkenleri baskın ben durumları, cinsiyet, sınıf ve üniversiteye giriş puan türüdür. Bağımlı değişkenleri ise sosyal beceri ve karar verme stratejileridir. Araştırmanın genel evrenini Selçuk Üniversitesinin farklı fakültelerinde öğrenim görmekte olan birinci sınıf ve dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma evreni tesadüfi küme örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Sayısal ağırlıklı puan türüyle öğrenci alan fakültelerden 2, sözel ağırlıklı puan türüyle öğrenci alan fakültelerden 2, eşit ağırlıklı puan türüyle öğrenci alan fakültelerden 1 fakülte tesadüfi küme örnekleme yoluyla seçilmiştir. Araştırma örneklemi, çalışma evrenini oluşturan fakültelerin 1. sınıf ve 4. sınıf öğrencileri arasından tesadüfi küme örnekleme yoluyla seçilmiştir, örnekleme alınan toplam öğrenci sayısı 486 dır. Öğrencilerin ben durumları "Ben Durumları ölçeği" ile, sosyal beceri düzeyleri "Kendini Tanımlama Envanteri" ile ve karar verme stratejileri ise "Karar Stratejileri ölçeği" ile ölçülmüştür. Sosyal beceri düzeyleri ve karar verme stratejilerinin puan ortalamalarının, cinsiyet ve sınıf değişkenlerine göre grupların ortalamaları arasındaki farkın önem kontrolü t testi ile yapılmıştır. Sosyal beceri düzeyleri ve karar verme stratejileri puanlarının üniversiteye giriş puan türü ve baskın ben durumları değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı tek yönlü varyans analizi ile kontrol edilmiştir. Farklılaşmanın gözlendiği durumlarda, farklılaşmanın kaynağını bulmak için ortalamalar arasındaki farkın önem kontrolü Tukey testi ile yapılmıştır. Sosyal beceri ve karar verme stratejileri puanları m arasındaki ilişkinin analizi ise Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı tekniğinden yararlanılarak hesaplanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular aşağıda özetlenmiştir: TA-Baskın ben durumları ve karar verme stratejileri ile ilgili olarak; karar verme stratejilerinden kararsız karar verme ve içtepisel karar verme stratejisi baskın ben durumlarına göre anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Baskın uymuş çocuk ben durumu, baskın koruyucu anababa ben durumu ve baskın doğal çocuk ben durumu özelliği gösteren öğrencilerin kararsız karar verme puanları, bakın yetişkin ben durumu özelliği gösteren öğrencilerin puanlarından önemli düzeyde yüksek bulunmuştur, içtepisel karar verme stratejisinde ise doğal çocuk ben durumu özelliği gösteren öğrencilerin, içtepisel karar verme stratejisi puanları; baskın koruyucu anababa ben durumu, baskın yetişkin ben durumu ve baskın uymuş çocuk ben durumu özelliği gösteren öğrencilerin puanlarından anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. TA-Baskın ben durumları ve Sosyal Beceri düzeyleri ile ilgili olarak, üniversite öğrencilerinin sosyal beceri duyuşsal anlatımcılık, duyuşsal duyarlık, duyuşsal kontrol, sosyal anlatımcılık, sosyal duyarlık ve sosyal kontrol alt ölçek puanlarının baskın ben durumlarına göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Üniversite öğrencilerinin özlük nitelikleri ile ilgili olarak, kızların mantıklı karar verme stratejisi puanları erkeklerin puanlarından önemli düzeyde yüksektir. Birinci sınıf öğrencilerinin kararsız karar verme stratejisi puan ortalamaları dördüncü sınıf öğrencilerine göre anlamlı düzeyde yüksektir. Sözel puan türü ile üniversiteye giren öğrencilerin mantıklı karar verme stratejisi puan ortalamaları sayısal puan türü ile üniversiteye giren öğrencilerin puan ortalamalarından önemli düzeyde yüksek bulunmuştur. Kız öğrencilerin duyuşsal anlatımcılık, duyuşsal IV duyarlık, sosyal kontrol ve sosyal beceri toplam puanları erkek öğrencilerin puanlarından yüksek bulunurken, erkek öğrencilerin duyuşsal kontrol puan ortalamaları da kız öğrencilerin puan ortalamalarından önemli düzeyde yüksektir. Dördüncü sınıf öğrencilerinin duyuşsal anlatımcılık puan ortalamaları birinci sınıf öğrencilerinden önemli düzeyde yüksektir. Birinci sınıfların sosyal duyarlık alt ölçek puan ortalamaları dördüncü sınıf öğrencilerinden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin sosyal beceri duyuşsal anlatımcılık, duyuşsal kontrol alt ölçek puanları üniversiteye giriş puan türüne göre anlamlı düzeyde farklılaştığı bulunmuştur. Bağımlı değişkenler açısından, öğrencilerin bağımsız karar stratejisi ile sosyal beceri duyuşsal duyarlık, sosyal anlatımcılık, sosyal duyarlık ve toplam sosyal beceri puanları arasında aynı yönde (+); sosyal kontrol arasında ters yönde (-) anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Mantıklı karar verme stratejisi ille sosyal beceri duyuşsal duyarlık, duyuşsal kontrol, sosyal anlatımcılık, sosyal duyarlık, sosyal kontrol ve toplam sosyal beceri düzeyi puanları arasında aynı yönde (+) anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Kararsız karar verme stratejisi ile sosyal beceri duyuşsal anlatımcılık ve sosyal duyarlık arasında aynı yönde (+); sosyal kontrol arasında ters yönde (-) anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Içtepisel karar verme stratejisi ile sosyal beceri duyuşsal duyarlık ve sosyal anlatımcılık arasında aynı yönde (+); sosyal kontrol arasında ters yönde (-) anlamlı bir ilişki bulunmuştur.Öğe Üniversite Öğrencilerinin Karar Verme Stratejilerinin İncelenmesi(2002) Deniz, Mehmet EnginIn this study, the effect of some variables on university student's strategies of decision-making is researched. The case study is composed of total 486 students chosen by random set sampling method among the students who are studying in different faculties of Selçuk University. The decision making strategies of the students have been measured by The Questionnaire of Decision Strategies'. SPSS 10.0 statistical package was used to analyze data. Results show that with regard to the university students' self qualities, the strategy of reasonable decision making of girls is higher than that of boys in a considerable level. The average scores of first class students strategy of decision-making in indecisive way is higher than the fourth-class students in a meaningful level. The average scores of the students making reasonable decision who entered the university according to their verbal scores were found considerably higher than the students who entered the university according to their quantitative scores.Öğe Yalnız mısın? Selçuk Üniversitesi öğrencilerinde yalnızlık düzeyi ile ilgili bir çalışma(2009) Karaoğlu, Nazan; Avşaroğlu, Selahattin; Deniz, Mehmet EnginGiriş: İnsanlar yaratılış itibariyle sosyal varlıklardır. Kişiler arası pozitif ve özel ilişkiler kurmaya ve sürdürmeye çalışırlar. Yalnızlık, kişinin duygu durumunu, sosyal becerilerini ve sosyalleşmesini etkileyebilir. Akıl sağlığı problemlerinin yanı sıra yalnızlığın beden sağlığı üzerine de belirgin negatif etkisi vardır. Yaklaşık olarak insanların % 15-30'u bir yalnızlık duygusunu deneyimlemektedir. Amaç: Bu çalışmanın amacı bir grup üniversite öğrencisinde yalnızlık duygusu ile cinsiyet, yaş ve bazı sosyo-demografik verilerin arasındaki ilişkiyi değerlendirmektir. Metot: Hastalık dışı bir nedenle sağlık merkezine başvurup çalışmaya katılmayı kabul eden öğrencilere genel yalnızlık duygusu ölçeği olan R-UCLA ölçeği uygulandı. Bağımsız değişkenler bu ölçeğe ilave edilen sorularla toplandı. Ki-kare, korelasyon, t-testi ve Tukey analizi kullanıldı. Bulgular: Çalışmaya katılan 446 öğrencinin (244 kız, 202 erkek) ortalama yaşı 20.841.97 yıldı. Yalnızlık prevalansı %43.3 olarak saptandı. Erkek öğrencilerin yalnızlık düzeyleri kızlardan istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksekti(p0.05). Diğer sosyo-demografik değişkenler yalnızlık düzeyi üzerine etkili bulunmadığı halde (p0.05) yaşadığı çevreden memnun olma durumu yalnızlık düzeyini olumlu yönde etkilemekteydi(p0.05). Sonuç: Yalnızlık ile organik hastalıklar arasındaki bağlantı halen tartışmalı olmasına karşın yalnız kişilerin sağlık sistemini daha fazla kullandıkları belirlenmiştir. Yalnızlığın tespiti ve düzeyinin değerlendirilmesi özellikle birinci basamak hekimleri için kişinin yaşam kalitesini ve beden sağlığını artırmak için anahtar rolü oynayabilir.Öğe Yalnız Mısın? Selçuk Üniversitesi Öğrencilerinde Yalnızlık Düzeyi ile Ilgili Bir Çalışma(2009) Karaoğlu, Nazan; Avşaroğlu, Selahattin; Deniz, Mehmet EnginObjective: Human beings arc social by nature. They desire to form and maintain positive and significant interpersonal relationships. Loneliness may affect mood, social skills and sociability. In addition to mental health problems, an obvious negative influence on physical wellbeing has been linked lo loneliness. Approximately 15-30% of people experience loneliness. The aim of this study was to evaluate the relationship of loneliness with gender, age and socio-demographic variables in a group of university students. Methods: R-L'CLA scale was applied to the voluntary university students who admitted to community-health center for any reason except illness. Independent variables were collected by a questionnaire. Chisquare, correlation, t-test and Tukcy analysis were employed. Results: The participants were 446 students (244 women, 202 men) whose mean age was 20.84 ±1.97 years. The overall prevalence of feeling lonely was 43.3%. The loneliness levels of male students were significantly higher than female students (p<0.05). Although, other variables were not effecting loneliness levels (p>0.05), satisfaction with current environment had a significant positive effect (p<0.05). Conclusion: Although association of loneliness and organic illnesses is still in debate, more frequent use of health care systems by lonely individuals was documented. The recognition and assessment of loneliness should be a key especially for primary care physicians lo enhance life satisfaction and physical health of individuals.