Yazar "Erdem, Mine" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Architectural tiles of the Karamanids decorated with animal figüres(2017) Erdem, MineAnadolu topraklarında, toplumsal refahın tam olarak sağlanamadığı 12-15. yy. kapsayan dönemde, birlik ve bütünlüğü sağlama çabasıyla mücadele eden Beyliklerin başında Karamanoğulları gelmektedir. Böyle bir dönemde, Beyliğin çini sanatına verdiği önem mimari yapılarını bezemede kullanmış oldukları çinili örneklerle anlaşılmaktadır. Bitkisel, geometrik ve yazı motifleriyle bezenmiş Karamanoğlu Beyliği mimari çinilerinde, hayvan figürleriyle bezeli olanların az miktarda olduğu anlaşılmıştır. Bu nedenle bu çiniler, Beyliğin çinileri içinde farklılık oluşturan örneklerin temsilcileri olmuştur. Çinilerde kullanılan hayvan figürlü motiflerin; kuş, kuğu ve ceylan (geyik) olduğu belirlenmiştir. Hayvan figürleri; dikdörtgen, altıgen ve üçgen formlu plaka çiniler üzerine; lüster, mavi beyaz ve sır altı tekniklerinde uygulanmıştır. Karamanoğlu Beyliği mimari iç ve dış cephe bezemesinde kullanılmış olan figürlü çinilerde büyük oranda Selçuklu dönemi Saray çinilerinin etkisi görülmüştür. Osmanlı dönemine ait çinilerin izleri ise daha az orandadır. Doğadaki halleriyle tasvir edilmiş olan figürlü çiniler uygulanmış oldukları mimari yapılardaki diğer çiniler içinde farklı teknik ve formlarda olmaları nedeniyle farklılık oluşturmuşlardır. Bu da bizlere figürlü çinilerin bulundukları mimari yapıya aitliğini sorgulatmıştır. Her biri farklı sembolik değerlere sahip olan hayvan figürleri, Karamanoğlu Beyliği çinileri içinde önem teşkil etmektedir. Sahip oldukları teknik ve formlarla Karamanoğlu Beyliği çinilerine zenginlik ve çeşitlilik kazandıran hayvan figürlü çiniler Türk çini sanatı içindeki yerinin belirlenmesi ve değerini gösterebilmesi için incelenmesi gereken önemli bir araştırma konusudur. Beyliğin hayvan figürleriyle bezeli çinileriyle ilgili detaylı çalışmanın yapılmamış olması, bu konuyu seçmemizde temel etken olmuşturÖğe ARCHITECTURAL TILES OF THE KARAMANIDS DECORATED WITH ANIMAL FIGURES(ISTANBUL UNIV, RESEARCH INST TURKOLOGY, DEPT ART HISTORY, 2017) Erdem, MineThe Karamanids were the most important principality among the Anatolian principalities (beyliks). They attempted to promote integrity and solidarity during the period between the 12th and 15th centuries, when social welfare was not ensured in these territories. The importance placed by the principality on the tile art during this period is clearly apparent from the examples of tiles which they used to decorate buildings of Karamanid architectural design. It was also observed that the tiles decorated with animal figures are limited. More so than animal figures, the architectural tiles of the Karamanids were decorated with floral, geometric and writing patterns. Therefore, these tiles represent the varied examples and the differences among the tiles of the principality. The tiles with animal figures were found to have pictures of birds, including swans, and gazelle (deer). The animal figures were applied on the hexagonal and triangular plate-type tiles, using the techniques of luster, blue-white and under-glaze. The artwork of the tiles which were used for the interior and exterior decoration of the buildings of Karamanid architectural design are observed to be highly influenced by the Palace tiles of the Seljuk period. It was discovered that the Ottoman-period tiles were less influential. The tiles with figures in which animals are portrayed in their natural setting are different from the other tiles found in the buildings of Karamanid architectural design. Their forms are different, as well as the techniques used for their application. This has created serious questions regarding whether the tiles with figures found in the Karamanid buildings actually originated there. The animal figures, each of which has a different symbolic value, are also very important among the tiles of the Karamanids. Among the tiles of the Karamanids, the tiles with animal figures enriched and offered variety by means of their forms and application techniques. It is important to conduct research on this topic, in order to examine their importance in Turkish tile art, and determine their value. The main factor in the selection of this topic is the fact that no detailed research has been conducted on the Karamanid principality's tiles with animal figures.Öğe Karamanoğlu Beyliği mimarisinde çini(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2017-06-13) Erdem, Mine; Çaycı, AhmetKaramanoğulları Beyliği'nin tarihsel gelişimine baktığımızda, Moğol baskısıyla Anadolu'ya göç ederek bu toprakları mesken tutmuş, güçlü ve uzun süre ayakta kalmayı başarmış bir Anadolu Türk Beyliği görmekteyiz. Tarihi süreç içerisinde Karaman Beyliği, Moğol, Memluk, Venedik, Selçuk, Anadolu beylikleri gibi farklı coğrafyalarda yaşamış egemen güçlerle siyasi münasebetler içinde bulunmuştur. Bunun neticesinde oluşan sanat eğilimi ve etkisi Karamanoğulları Beyliği'nin eserlerine ve mimari yapıtlarındaki çinilerine yansımıştır. Anadolu coğrafyasında geniş topraklara hakim olan Karamanoğulları Beyliği, yerleştikleri bölgelere kendi kimliklerini yansıtacak farklı işlevsel ve ebatlarda mimari yapıtlar inşa etmişlerdir. Beyliğe ait, farklı fonksiyonlardaki mimari yapılar farklı form, teknik ve motifli çinilerle kaplanmıştır. Çinilerde görülen bu farklılık mimari yapılardaki uygulama alanlarını genişletmiş, beyliğin çini sanatını zenginleştirmiştir. Bu nedenle, beyliğin mimarisinde uygulanan çinilerin belirlenmesi ve detaylıca incelenmesi araştırmamızın temelini oluşturmuştur. Karamanoğlu Beyliği mimarisinde çini başlıklı tez araştırmamızın ilk bölümünde; konumuz, amaç ve yöntemimiz belirtilmiş, konumuzun sınırları tespit edilmiştir. Bu konuyla ilgili yapılmış önemli kaynaklar incelenerek bilgi verilmiştir. İkinci bölümünde; Karamanoğlu Beyliği'nin tarihsel gelişimi ve coğrafyasından kısaca bahsedilmiştir. Üçüncü bölümünde; Türk çini sanatının tarihi gelişimi ve tekniklerine değinilerek, çini sanatı hakkında bilgi edinilmiş, böylece Karamanoğulları Beyliği'ne ait mimari çinilerin daha iyi anlaşılması sağlanmıştır. Dördüncü ve beşinci bölümünde; Beyliğe ait çini ihtiva eden mimari yapılar ve çinileri günümüze ulaşamayan mimari yapılar belirlenerek alt başlıklarıyla birlikte incelenmiştir. Mimari yapılar sırasıyla; Cami, medrese, imaret, darulhuffaz, türbe, zaviye, köşk başlıklarında yapım tarihlerine göre gruplandırılarak araştırılmıştır. Çinili mimari eserler anlatılırken, yapıların plan ve tanımlarına da yer verilmiştir. Çinilerin, mimarideki kullanım yerleri, teknikleri, renkleri, form ve desen gibi özellikleri belirlenerek bu bölümde ortaya konulmuştur. Tezimizin altıncı bölümünde; Anadolu coğrafyasındaki tüm Müzeler incelenerek, Karamanoğlu Beyliği'ne ait mimari çinilerin bulunduğu Müzeler tespit edilmiştir. Müzelerde bulunan Karaman Beyliği'ne ait mimari çinilerin de tez çalışmamıza dahil edilmesiyle dönemin tüm çinileri belirlenmiş ve belgelenmiştir. Değerlendirme bölümünde; Karaman Beyliği mimari çinilerinde uygulanmış olan teknikler, süslemeler ve sırların renkleri ayrı alt başlıklar altında incelenmiştir. Teknikler bölümünde; Karaman Beyliği mimari çinilerinde kullanılan, sırlı tuğla, tek renk sırlı, kabartma, sır altı, mavi beyaz, lüster, çini mozaik ve renkli sır tekniklerinin özellikleri ele alınarak benzer teknikli diğer çini örnekleriyle kıyaslamalar yapılmıştır. Süsleme bölümünde; Beyliğin çinilerinde kullanılan süslemeler; geometrik, bitkisel, figür, yazı ve damga alt başlıklarında incelenmiştir. Belirlenen süslemelerin diğer çiniler ve farklı malzemeler üzerine uygulanan örnekleri belirlenmiştir. Renkler bölümünde; Karaman Beyliği çinilerinde kullanılan mavi, beyaz, yeşil, sarı, kırmızı, mor ve siyah renkli sırlar ve boyalar ayrı alt başlıklar halinde incelenmiştir. Çinilerde kullanılan bu renklerin anlam ve etkilerine de değinilerek araştırmamız tamamlanmıştır. Sonuç olarak yapmış olduğumuz tez çalışmasıyla Karamanoğlu Beyliği'ne ait mimari yapıların çinileri detaylı bir araştırma sonucunda bir bütün olarak belgelenmiştir. Çinilerin mimarideki kullanım yerleri, teknik ve motif gibi özellikleri belirlenerek ortaya konulmuştur. Fotoğraf çekimleri, alınan ölçüler ve yapılan çizimlerle beyliğin çini eserleri hakkında detaylı bilgiler elde edilmiştir. Karamanoğlu Beyliği'ne ait mimari çiniler diğer dönemlerde uygulanmış çini örnekleriyle kıyaslanarak, beyliğin çinilerinde görülen etkiler ve etkilenmeler belirlenmiş, bu sayede detaylı bir çalışma oluşturulmuştur. Karamanoğlu Beyliği Mimarisinde Çini başlıklı tez araştırması, beyliğin çinilerinin Türk çini sanatı tarihindeki yerini, sahip olduğu değerini ve Türk çini sanatına getirmiş olduğu yeniliklerle ilgili bilgi sahibi olabileceğimiz önemli bir belge niteliğinde hazırlanmıştır.Öğe Kubad-Abad Saray çinilerindeki hayvan motiflerinin ikonografisi, simgesel anlamı ve günümüz seraminde yorumları(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011-05-12) Erdem, Mine; Avşar, MezahirKubad-Abad Sarayı bünyesinde yer alan Büyük Saray ve Küçük Saray çinileri, ilginç resim üslubuyla, Selçukluların simgeler dünyasını yansıtmakta, ikonografi ile birlikte farklı bir atmosfer oluşturmaktadır. Kubad-Abad Sarayındaki çinilerin yapımında; kuş, aslan başta olmak üzere geyik, dağ keçisi, köpek, at, tilki, eşek, tavşan gibi tabiatta yer alan hayvanların dışında, çift başlı kartal, grifon, simurg, siren, ejderha gibi mitolojik hayvanlar ile yarı insan yarı hayvan tasvirlerinden de faydalanılmıştır. Hayvan figürlerinin, Türk mimari süsleme sanatlarında uygulama alanlarını inceleyebilmek için öncelikli olarak, hayvan üslubunun çıkış noktasını ve özelliklerini bilmek gerekmektedir. İslamiyet öncesi göçebe toplumun özelliklerini yansıtan hayvan figürlerinin uygulandığı örnekler, İslamiyet'in kabulünden sonra da kesintiye uğramadan devam etmiştir. Bu örnekler, Anadolu Selçuklu sanatında başta çift başlı kartal olmak üzere geniş bir uygulama alanı bulmuş, Beylikler sanatında önemini kaybetmiş, Osmanlı sanatında ise adeta yok olmuştur. Bu figürlerin en sık kullanıldığı dönem, Orta Asya'dan Anadolu Selçuklu sanatı sonuna kadar olan süreçtir. Yine çalışmada hayvan üslubuyla bağlantılı olarak Şamanizm ve şaman toplumlarındaki hayvan kültü hakkında bilgi edinilmesi amaçlanmıştır. Tez çalışmasında, Kubad Abad Sarayının duvarlarını kaplayan hayvan motifli çiniler, duvar dekoru olmaktan çıkarılarak, kullanışlı ve aynı zamanda sanatsal, üç boyutlu seramik formlara dönüştürülmüştür. Hayvan motifleri arasından, çift başlı kartal ve kuş figürü seçilerek, seramik formlar bezenmiştir. İzlenilen bu yöntemle Kubad Abad Saray çinileri günümüz seramiklerine uyarlanmış ve tezde varılmak istenen amaca ulaşılmıştır.