Yazar "Erkan, Mustafa" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Ali Rifat Çağatay ve Şarkılarında Kullandığı Güfteler(Selçuk Üniversitesi, 2015) Erkan, MustafaİTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı, Osmanlı Türk Müziği Araştırma Grubu (OTMAG) olarak, Ali Rifat Çağatay (1869- 1935)’ın özel arşivinden bazı yazmalar üzerinde çalışmamız sonucu ortaya muhteşem bir envanter çıktı. Bu yazmalarda çağının pek çok bestekârının eserleri birinci elden tespit edilmiştir. Bunlar arasında Çağatay’ın da 60 kadar bestesi mevcuttur. Bu bestelerin söz tespiti, vezin ve açıklamaları benim payıma düştü. Klasik musikimizin ustaları güfte olarak, yine içerisinde vezinleri, ses ahengi, kafiyeleri, redifleri ile bir ritim, bir müzik barındıran şiirleri seçmişlerdir. Bu bakımdan güfteler de şarkılar için son derece önemli ve üzerinde durulmaya değer söz varlıklarıdır. Çalışmamızda Ali Rifat Çağatay’ın bestelediği güftelerin yazarları, vezinleri, bunlara uygun olarak kullanılan makam ve usuller üzerinde duruldu. Daha önce Cinuçen Tanrıkorur’un yaptığı araştırma ile Çağatay’ın tercih ettiği vezin ve usuller karşılaştırıldı. Farklı olanlar belirtildi. Şarkıların şairleri araştırıldı, doğum ve ölüm tarihleri belirlendi. Edebiyat dönemlerine göre sınıflandı ve bir edebî gruba ait olmayanlar ayrıca belirtildi. Ali Rifat Çağatay’ın bestekârlık hayatı, güftelerden hareketle klasik ve modern dönem olmak üzere iki devreye ayrılır. Birinci devrede Fuzuli, Neylî, Mihrî, Şeyhülislam Yahya gibi klasik dönem şairlerinden, ikinci dönemde ise daha güncel ve toplumsal konulara yönelmiş Mehmet Akif, Süleyman Nazif, Orhan Seyfi, Nazım Hikmet gibi şairlerden güfteler almıştır. Bilindiği üzere güftelerin anlamları gerek icracılar, gerekse dinleyiciler için son derece önemlidir. Bu itibarla burada aşağıda sunulan Çağatay’ın bestelediği güfteler de açıklandı. a) Kıl sabâ gönlüm perîşân olduğum cânana arz (Fuzulî) b) Anlayan yok nâr-ı aşkın şiddet-i buhrânını (Samih Rifat) c) Dâussıla (Süleyman Nazif) d) Ordunun Duası (Mehmet Akif) e) Zâr oludu gönül nazra-i sûziş eserinden (Ali Rıfat Çağatay) f) Gördüm yine bir âfet-i nâdîde edâyı (Enderunlu Vasıf) g) Bana bak hey avanak (Nazım Hikmet) Çağatay’ın; “Bülbül, Dâüssıla gibi uzun şiir besteleri; marşları, “Köse İmam” opereti, Ud Triosu (üç ud bestesi) gibi, Batı tarzı besteleri çağdaşlarına göre önemli yeniliklerdir. Batı’dan getirdiği bir başka yenilik de bazı şarkılarına Ana Türküsü, Bülbül, Dâüssıla, Kâğıthane Havası, Kız Türküsü, Yadigâr gibi özel isimler vermesidir.Öğe Bir Tabu: Taşınmazın Aynına İlişkin Davalarda Münhasır Yetki(Selçuk Üniversitesi, 2012 Haziran) Erkan, MustafaTaşınmazın aynına ilişkin davalarda münhasır yetki dünyanın birçok hukuk sisteminde olduğu gibi Türkiye'de de kabul edilmiştir. Ancak, münhasır yetkinin katı uygulanması bazı sıkıntıları beraberinde getirmektedir. Özellikle kişi hallerine ilişkin yabancı devlet mahkemelerinde görülen davaların kararlarının muhtevasında Türkiye'deki taşınmazlara ilişkin hükümler yer alabilmektedir. Türk mahkemelerinin münhasır yetkisine girdiğinden dolayı taşınmazların aynına ilişkin olarak verilmiş bu yabancı mahkeme ilâmlarının tanınması ve tenfizi mümkün değildir. Bu gerçek, yurt dışından alınmış mahkeme ilâmının bütünlüğüne etki edecek ve ilâmı sınırlı etkili bir hüküm haline getirecektir. Bu bağlamda taşınmazların aynına ilişkin davalarda taşınmazın bulunduğu yer mahkemesinin yetkisinin münhasır yetki olması yeniden değerlendirilmelidir.Öğe Erzurumlu Mustafa Darîr’in edebiyat ve kültürümüze tesirleri(Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 2014) Erkan, MustafaTürk edebiyatında siyer yazma geleneği ve özellikle manzum ve mensur anlatım tarzında ilk olan Darîr, aynı zamanda mevlit yazma ve seçme hadis derleme geleneğini de başlatarak söz konusu türlerde telif edilen eserlere önderlik etmiştir. Makalede XIV. yüzyıl Türk dili, kültürü ve edebiyatının öncülerinden Erzurumlu Mustafa Darîr’in kısaca hayatı ve eserleri verildikten sonra Darîr’in, meşhur mevlit yazarı Süleyman Çelebi’ye, mevlit geleneğine ve seçme hadis derlemelerine, özellikle Ferahname yazarı Hatiboğlu’na etkisi üzerinde duruldu. Ayrıca Memlük Türkçesi ile Eski Anadolu Türkçesi arasında bağ kurulmasına da vesile olan bu mütevazi yazarın eserleriyle Türk diline, edebiyatına ve kültürüne katkısı ve model oluşu konusu işlendi.Öğe Long-Term Effects of Rapid Maxillary Expansion Followed by Fixed Appliances(E H ANGLE EDUCATION RESEARCH FOUNDATION, INC, 2010) Gürel, Hakan Gürcan; Memili, Badel; Erkan, Mustafa; Sukurica, YusufObjective: To evaluate the long-term changes in maxillary arch widths, overjet, and overbite in patients who were treated with rapid maxillary expansion (RME) followed by edgewise appliances. Materials and Methods: The material for the study consisted of study casts taken from 41 patients (19 males, 22 females) on four different occasions (before treatment, T1; after RME, T2; after treatment, T3; and during follow-up period, T4). The upper intercanine, interpremolar, and intermolar widths and overjet and overbite were measured on each set of study casts. Mean age of the subjects was 13.2 +/- 1.3 years (range, 11.2-16.9 years) at T1, 13.3 +/- 1.3 years (range, 11.3-17 years) at T2, 15.5 +/- 1.4 years (range, 13.1-18.8 years) at T3, and 20.4 +/- 1.6 years (range, 17.9-24.8 years) at T4. Results: The net increase in intercanine width, interpremolar width, intermolar width, overjet, and overbite was 1.4 +/- 2.4 mm, 4.6 +/- 2.6 mm, 4.3 +/- 2.5 mm, 0.1 +/- 0.6 mm, and 0.2 +/- 0.6 mm, respectively, and the relapse rates were 37% for intercanine width, 19% for interpremolar width, and 17% for intermolar width at the end of the follow-up period. Conclusions: A significant amount of relapse occurred in maxillary arch widths at the postretention assessment, the greatest being in intercanine width. RIME significantly decreased overbite and increased overjet, and a statistically significant decrease was observed in both overbite and overjet at the postretention assessment.Öğe Türkiye’ye verilen derecelendirme notlarının doğrudan yabancı yatırım girişine etkisinin yıllar itibariyle incelenmesi(2011) Erkan, Mustafa; Demircioğlu, Yaşar MustafaDoğrudan yabancı yatırımlar bir ülkenin ekonomisinin gelişmesinde önemli rol oynarlar. Bundan dolayı devletler yabancı yatırımcıyı ülkelerine çekebilmek istemektedir. Yabancı yatırımcı ülkeye yatırım yapmadan önce ülkenin hukuki, politik ve ekonomik yapısı hakkında bilgiye ihtiyaç duymaktadır. Yatırımcı tarafından ihtiyaç duyulan bu bilgiler uluslararası kredi derecelendirme kuruluşları tarafından verilen kredi derecelendirme notları ile sağlanmaktadır. Bu yüzden ülkelere verilen bu notların doğrudan yabancı yatırım akışı üzerinde ciddi etkisinin olduğuna inanılmaktadır. Uluslararası kredi derecelendirme kuruluşları tarafından Türkiye’ye verilen kredi derecelendirme notlarının doğrudan yabancı yatırım girişine etki edip etmediği bu makalede incelenecektir.Öğe Ülke Derecelendirmesinin Ekonomik Kamu Düzeni Üzerindeki Etkisi(2010) Erkan, Mustafa; Demircioğlu, Mustafa YaşarYabancı bir hükümete borç vermekle ilgili risklerin genel adı “ülke riski” dir. Diğer bir ifadeyle, ülke riski bir devletin borçlarını ve yükümlülüklerini yerine getirebilme isteği ve kabiliyetidir2. Ülke riski analizi ilk olarak 1970’li yıllardaki petrol krizlerinin neden olduğu borç krizleriyle gündeme gelmiştir. 1980’li yılların başlarında, ağır dış borç yükü altındaki birçok gelişmekte olan ülke borçlarını ödeyemez duruma düşmüş ve özellikle de 1982 yılında Meksika’nın borçlarını erteleme (monotoryum) talebi sonucunda ortaya çıkan borç krizi, bu dönemde, uluslararası borç vermede ihtisaslaşan finans kuruluşları, ülke riski kavramı üzerinde durmaya iten en önemli etken olmuştur.