Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • DSpace İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Gezen, Mehmet Cihan" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Çağdaş Sanatta Dinamik Beden İmgeleri
    (Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Gezen, Mehmet Cihan; Elmas, Hüseyin
    İnsan ilk çağlardan itibaren, kendi bedenini ya da içinde bulunduğu toplumun beden olgusunu merak etmiş, fiziksel ve tinsel varlığını sorgulamıştır. Bu sorgulama süreci bilimsel, toplumsal alanlarda olduğu gibi sanat alanına da yansımıştır. Gerek dinin hizmetinde, gerek bir siyasi gücün hizmetinde sanat işlevsel bir görev edinerek, toplumu biçimlendirmiş, topluma yön vermiştir. İnsan elinden çıkan sanat, yine merkezine insanı almış, modernleşme sürecinde işlevsellikten çok kişinin duygu, düşünce aktarımını sağlamıştır. Çağlar boyunca değişen toplum, kültür yapısıyla birlikte sanatta da değişim göstermiş, adapte olmuştur. Ama bu süreçte insana dair konuları anlatmayı bırakmamıştır. Çünkü toplum içindeki sanatçı etrafındaki değişimlere, gelişmelere kayıtsız kalmamış bunları yine insanı betimleyerek anlatmıştır. Bu nedenle toplum, kültür, bilim gibi insan bedeni de anlam olarak, sanat nesnesi olarak sürekli değişim göstermiştir. Özellikle 20. yüzyıldan itibaren yaşanan bilimsel gelişmeler, toplumsal değişimler, siyasi olaylar ve savaşlar, sanat nesnesi olan bedenin hareketlerini de etkileyerek, bedene dinamiklik kazandırmıştır. Söz konusu dinamik bedenlerin alt yapısında toplumu şekillendiren birçok olayın yansımaları da görülmektedir. Bu nedenle çağdaş sanatta dinamik bedenin Batı ve Türk sanatındaki örneklerinin incelenmesi, farklı dönemlerde bedene olan bakış açılarının incelenerek, bunların sanattaki yansımalarının araştırılarak yorumlanması önemli görülmüştür.Araştırma, 1800-2020 yılları arasında Batı ve Türk sanatında eser üretmiş sanatçılardan; Henri Matisse, Edgar Degas, Umberto Boccioni, Marc Chagall, Yves Klein, Cemal Tollu, Ömer Uluç, Alaattin Aksoy, Adnan Turani, Neşe Erdok’a ait dinamik beden yorumlamalarının görüldüğü eser örnekleri ile sınırlıdır. Genel tarama modelinin esas alındığı araştırmada, nitel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılmıştır. Nitel verileri elde edebilmek için araştırma sürecinde “döküman incelemesi” yöntemi kullanılmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Cumhuriyetten günümüze Türk resminde eşzamanlı devinim
    (Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016-01-04) Gezen, Mehmet Cihan; Dalkıran, Ahmet
    Einstein'ın 1905'te izafiyet kuramını ortaya atmasından bu yana, fizikçiler dünya üzerinde dört boyut bulunduğunu kabul ederler. Madde dünyasındaki üç boyut; yani en, boy ve derinlik dördüncü boyut olarak kabul edilen 'zaman'la birlikte doğadaki bütün varlıklar arasındaki ilişkileri sürdürür. Eşzamanlılık ise, aynı ya da benzer kavram içeren ve nedensel ilişkileri bulunmayan iki ya da daha çok olayın zamandaki rastlaşmasını ifade etmede kullanılır. Resim sanatında, özellikle Kübizm akımında biçimlerin parçalanmasıyla oluşturulan eşzamanlı alanlar, daha sonra hareketin (devinim) gösterilmesi amacıyla Fütürist ressamlar tarafından kullanılmıştır. Eşzamanlı devinim kavramı Türk resminde ise Cumhuriyet sonrası dönemde D Grubu sanatçıları tarafından, Avrupa da edindikleri birikimin de etkisi ile Cumhuriyetin çağdaşlaşma hedeflerine daha uygun görüldüğü için analitik olarak bozma ve eş anları aynı yüzeyde gösterme eğilimi ile ortaya çıkmıştır. Araştırma kapsamında eşzamanlı devinimi çalışmalarında ifade biçimi olarak kullanan Türk sanatçılarından 1923-2015 yılları arasında eser üretenler incelenmiş ve tez sınırlılığı içerisinde, eşzamanlı devinimin çalışmalarında istikrarlı şekilde görülebildiği, Ergin İnan, Ferruh Başağa, Mehmet Özer, Yüksel Arslan, Mustafa Albayrak, Lale Altınkurt ve Ayhan Taşkıran'ın çalışma örnekleri ele alınmıştır. Yapılan araştırmayla, daha önce bu alanda araştırma yapılmadığı tespit edildiğinden, ilgili araştırmacılar için literatüre katkı sağlamak amaçlanmıştır. Genel tarama modelinin esas alındığı araştırma da nitel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılmıştır. Nitel verileri toplamak için "doküman incelemesi ve görüşme" yöntemi kullanılmıştır. Görüşmelerde veri toplama aracı olarak, "sanatçı görüşme formu" ve ses kayıt cihazı ile fotoğraf makinası kullanılmıştır.

| Selçuk Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Selçuk Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Konya, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim