Yazar "Haşimoğlu, Can" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Dizel motorlarında azot oksit (NOx) kontrol yöntemleri(Selçuk Üniversitesi Teknoloji Fakültesi, 2000) Haşimoğlu, Can; İçingür, Yakupİçten yanmalı motorlarda yanma odasındaki maksimum sıcaklık 1800 K’in üzerine çıktığında, havanın içindeki azot ve oksijen kimyasal olarak birleşerek, azot oksit (NOx) denilen, insan sağlığına ve çevreye zararlı bir gaz haline dönüşür. Dizel motorlarının hava fazlalığı ile çalışması, benzin motorlarına göre NOx oluşturma potansiyelini arttırır. Bu çalışmada dizel motorlarından kaynaklanan NOx emisyonlarının azaltılması ele alınarak, günümüz dizel motorlarında kullanılan NOx kontrol yöntemleri incelenmiştir.Öğe Dizel Motorlarında Egzoz Gazları Resirkülasyonunun (EGR) Motor Performansı ve Egzoz Emisyonlarına Etkisinin Deneysel Analizi(2002) Haşimoğlu, Can; İçingür, Yakup; Öğüt, Hüseyinİçten yanmalı motorlarda yanma odasındaki sıcaklık 1800 K'nin üzerine çıktığında, havanım içerisindeki azot ve oksijen kimyasal olarak birleşerek, insan sağlığına ve çevreye zararlı azot oksitlere dönüşür. Azot oksitler akciğerde, nemle birleşip nitrik asit oluşturarak, solunum hastalıklarına yol açmaktadırlar. Dizel motorlarının hava fazlalığı ile çalışması, azot oksit oluşturma potansiyellerini artırmaktadır. Bu çalışmada, dizel motorlarından kaynaklanan azot oksit emisyonlarının azaltılması üzerinde durulmuş, bu amaçla tek silindirli bir dizel motorunun egzoz gazları belirli oranlarda (% 10, 20, 30) motorun emme hattına geri gönderilerek motor performansı ve egzoz emisyonlarındaki değişim izlenmiştir. Yapılan deneyler sonucunda EGR uygulaması ile azot oksit emisyonlarında önemli ölçüde düşüş olurken, duman emisyonu ve özgül yakıt tüketiminin kötüleştiği görülmüştür.Öğe Dizel Motorlarında Egzoz Gazları Resirkülasyonunun (EGR) Motor Performansı ve Egzoz Emisyonlarına Etkisinin Deneysel Analizi(2002) Haşimoğlu, Can; İçingür, Yakup; Öğüt, Hüseyinİçten yanmalı motorlarda yanma odasındaki sıcaklık 1800 K'nin üzerine çıktığında, havanın içerisindeki azot ve oksijen kimyasal olarak birleşerek, insan sağlığına ve çevreye zararlı azot oksitlere dönüşür. Azot oksitler akciğerde, nemle birleşip nitrik asit oluşturarak, solunum hastalıklarına yol açmaktadırlar. Dizel motorlarının hava fazlalığı ile çalışması, azot oksit oluşturma potansiyellerini artırmaktadır. Bu çalışmada, dizel motorlarından kaynaklanan azot oksit emisyonlarının azaltılması üzerinde durulmuş, bu amaçla tek silindirli bir dizel motorunun egzoz gazları belirli oranlarda (% 10, 20, 30) motorun emme hattına geri gönderilerek motor performansı ve egzoz emisyonlarındaki değişim izlenmiştir. Yapılan deneyler sonucunda EGR uygulaması ile azot oksit emisyonlarında önemli ölçüde düşüş olurken, duman emisyonu ve özgül yakıt tüketiminin kötüleştiği görülmüştür.Öğe Effect of Comprex Supercharging on Diesel Emissions(Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2003) İçingür, Yakup; Haşimoğlu, Can; Salman, M. S.Diesel engine emissions are highly complex mixtures. They consist of a wide range of organic and inorganic compounds distributed among the gaseous and particulate phases. Particulates and NOx emissions are the important components of the Diesel exhaust. The composition of Diesel exhaust varies considerably, depending on engine type, operating conditions, fuel, and lubricating oil. In this research, the effects of supercharging, which is one of the engine operational parameters, on Diesel emissions have been investigated. For this purpose, a comprex, CX (pressure wave supercharger) was designed and manufactured and then matched to an indirect injection Diesel engine. During the engine tests, the emission parameters (CO, SOx, NOx and smoke density) have been observed and measured for different pulley ratios at full load conditions. The results showed that CX supercharging may be an alternative way of NOx reduction with some modifications. (C) 2002 Elsevier Science Ltd. All rights reserved.Öğe The effects of dual fuel operation on exhaust emissions in diesel engines(2004) Salman, Sahir; Çınar, Can; Haşimoğlu, Can; Topgül, Tolga; Ciniviz, Muratİçten yanmalı motorlarda enerji kaynağı olarak genellikle fosil kökenli yakıtlar kullanılmaktadır. Fosil kökenli yakıtların mevcut rezervlerinin azalması ve şehirlerdeki hava kirliliğinin hızla artması, mevcut rezervlerin verimli bir şekilde kullanılması ve/veya çevre dostu yeni alternatif yakıtların geliştirilmesinin önemini artırmaktadır. Alternatif yakıt kullanımı emisyon kontrolünde kullanılan yöntemlerden biridir. Bu çalışmada, çift yakıtla (Ağırlık olarak %30 LPG ve %70 dizel yakıtı) çalışmamn tek silindirli, direkt püskürtmeli bir dizel motorunda egzoz emisyonlarına etkileri araştırılmıştır. Deneyler sırasında motor hızı (1650 d/d) sabit tutulmuştur. Deney sonuçları çift yakıtlı çalışmada NO_x ve duman emisyonlarının azaldığını göstermiştir.Öğe Günümüzde içten yanmalı motorlarda hidrojen yakıtının kullanılması(Selçuk Üniversitesi Teknoloji Fakültesi, 2000) Haşimoğlu, Can; Ciniviz, Murat; Uçar, GürolFosil kökenli yakıtların teknolojinin gelişmesi ve aşırı kulanım sonucu hızla tükenmesi, araştırmacıları alternatif yakıt arayışına itmiştir. Sudan elde edilebilirliği sayesinde sonsuz bir enerji kaynağı olan hidrojen günümüz teknolojisi ile motorlu taşıtlarda yakıt olarak kullanılabilme sınırına gelmiştir. Hidrojenin çevre dostu olması ve geleneksel yakıtlara göre avantajlarının bulunması, yakın gelecekte en gözde enerji kaynağı olmasını sağlamaktadır. Bir takım işletim problemleri bulunsa da yapılacak çalışmalarla bu problemler giderilebilir.Öğe Performance Evaluation of A Low Heat Rejection Diesel Engine for Different Insulation Levels(2010) Haşimoğlu, Can; Ciniviz, Murat; Salman, M SahirBu deneysel çalışma bir dizel motoruna farklı izolasyon seviyelerindeki düşük ısı kayıplı motor uygulamasının etkilerinin incelenmesine yöneliktir. Bu amaçla ilk aşamada deney motorunun silindir kapağı ve supapları termal bariyer oluşturmak için yitriya ile stabilize zirkonya (YO-ZrO) ile kaplanmıştır. Daha sonra silindir kapağı ve supaplara ilaveten deney motorunun pistonları da aynı malzeme ile kaplanmıştır. Deney motorunun özgül yakıt tüketimi, egzoz gaz sıcaklığı, fren ısıl verimi ve hacimsel verimi iki farklı izolasyon durumu için incelenmiştir. Düşük ısı kayıplı motor uygulaması ile motor testlerinin sonucunda özgül yakıt tüketiminde % 4-7,1 iyileşme, egzoz gazı sıcaklıklarında % 3,5-6,8 artış, fren ısıl verimde % 4,1-7,9 iyileşme ve hacimsel verimde % 0,9-2,6 artış tespit edilmiştir. Ayrıca motor performansındaki bu iyileşmelerin deney motorunun izolasyon seviyesi ile orantılı olduğu belirlenmiştir