Yazar "Kartal, Atila" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Anadolu sahası Türk folklorunda gökyüzü varlıklarının oluşum hikâyeleri ve bunlara bağlı inanmalar(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011-08-05) Kartal, Atila; Gönen, Sinanİlkel dönemlerde ya da değişik çağlarda tabiat ile iç içe yaşamış insanoğlu, sosyal hayatını, inanışlarını gökyüzü varlıkları ve tabiat hadiselerine göre düzenlemiştir. Bu yönü ile kozmik âlemin unsurlarını doğumdan ölüme pek çok gündelik yaşamın içinde, inanışlarda görmekteyiz. İslamiyet'ten önce dini inanışlarda gök cisimlerinin önemli etkileri olmuştur. Tanrılaştırılan Güneş ve Ay gibi astral varlıklar vardır. Mani dininin kabulü ile Ay, baş Tanrı kabul edilmiştir. Türk inanç sisteminde gök cisimlerinin bu etkisini İslam'dan sonra da görebilmekteyiz. Hz. Muhammet'in Ay'ı ikiye bölme mucizesi Müslüman Türkler arasında önemli rol oynamıştır. Bugün bağımsız Türk devletlerinin birçoğunun bayrağında Ay veya Yıldızın bulunması ya da İslam'ın sembolünün Hilâl olması bu bağlamda sıradan seçilmiş tesadüfî semboller değildir. Gökyüzü varlıklarının incelenmesi açısından Türk edebiyatı, geniş bir sahayı içine alır. Bu çalışma, Türk folklorunda ve halk edebiyatındaki metinlerde yer alan gökyüzü varlıklarının incelenmesinden oluşmuştur. Çalışmamızda inanç ve geleneklerine sıkı sıkıya bağlı olan Türklerin İslam öncesi inançlarının İslam'ın etkisine rağmen bugün de devam ettirdiği bazı inanışlarını tespit etme imkânı bulduk.Öğe Çobanlıktan Ozanlığa Bir Kalem Şairi: Ozan Seyfi ve Şiirleri(Selçuk Üniversitesi, 2023 Ağustos) Kartal, AtilaÂşıklık geleneği, çeşitli aşamalardan geçmiş, etkileme ve etkilenme gibi süreçler yaşayıp değişim ve gelişim göstererek günümüze kadar gelmiştir. Ozanlar, bugün de Anadolu sahasında canlı bir şekilde yaşamaya devam eden âşıklık geleneğinin öznesi olsalar da onların içtimai alandaki işlevselliklerinin giderek azalması dikkat çekicidir. Âşık edebiyatında bu geleneğin temsilcileri sadece âşık olarak değil, başka isimlerle de anılmaktadır. Ozan, saz şairi ve âşık genellikle anlamdaş olarak kullanılmıştır. Bu bağlamda bireysel ve toplumsal temalı yazmış olduğu şiirleriyle âşıklık geleneği içinde sözlü-yazılı-elektronik kültür ortamlarında üretim, tüketim ve icra faaliyetleri gösteren Seyfettin Çoban da söz konusu âşıklardan biridir. Bu makalede; Seyfettin Çoban’ın kendisinden mülakat yöntemiyle elde edilen bilgilerden hayat hikâyesi kısaltılarak aktarıldıktan sonra, yayımlanmamış şiirlerinden örneklerle, şiirlerinde işlediği konuların yoğunluğuna göre kategori analizinin yapılması ve içerik analizi ile halk şiiri geleneğindeki yerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırmamızın kapsamını onun yayımlanmamış 241 şiiri oluşturmaktadır. Makalede ozan kime denir sorusu yazılı kaynaklar ışığında tartışılmış, Seyfettin Çoban’ın âşıklık geleneği içindeki yeri tespit edilmeye çalışılmış, şiirleri üretim, tüketim, icra ve performans teori bağlamıyla araştırılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden görüşme ve yazılı dokümanların incelenmesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmamızın Seyfettin Çoban'ın hayatı, şiirleri ve âşık tarzı şiir geleneğindeki yeri hakkında yayımlanmamış şiirleri üzerine makale boyutunda ortaya konan ilk çalışma olması açısından ileride yapılacak çalışmalara rehberlik edeceğini düşünmekteyiz.