Yazar "Meler, Sibel" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Cerrahi birimlerde çalışan hemşirelerin hasta güvenliğine yönelik tutumları(Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2019) Meler, Sibel; Kurşun, ŞerifeBu çalışma, cerrahi birimlerde (cerrahi klinik, yoğun bakım ve ameliyathane) çalışan hemşirelerin hasta güvenliği tutumlarını belirlemek amacıyla yapıldı. Tanımlayıcı türdeki bu çalışma, 01-31 Ocak 2017 tarihleri arasında Konya il merkezinde bulunan iki kamu hastanesi ve iki tıp fakültesi hastanesi cerrahi birimlerinde çalışan toplam 380 hemşire ile gerçekleştirildi. Verilerin toplanmasında "Tanıtıcı Bilgi Formu" ve "Hasta Güvenliği Tutum Ölçeği (HGTÖ)" kullanıldı. Veriler sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma ile özetlendi. Karşılaştırma analizlerinde, t testi, F testi, Kruskall Wallis, Mann Whitney U testi ve regresyon analizi kullanıldı. Araştırmaya alınan hemşirelerin HGTÖ toplam puan ortalamalarının 137,06 ± 26,23, alt boyut puan ortalamalarının ise iş doyumu alt boyutunda 31,23 ± 10,10, ekip çalışması alt boyutunda 41,09 ± 8,97, güvenlik iklimi alt boyutunda 17,247 ± 4,29, yönetim anlayışı alt boyutunda 23,93 ± 6,05 stres tanımlama alt boyutunda 16,05 ± 5,84 ve çalışma koşulları alt boyutunda 7,49 ± 3,15 puan arasında olduğu belirlendi. Cerrahi birimlerde çalışan hemşirelerin eğitim durumu, kurumdaki çalışma statüsü, mesleki çalışma yılı, çalışılan cerrahi birim, haftalık çalışma saati, çalışılan birimdeki ekip içi iletişimin ve hasta güvenliği konusunda birimin değerlendirilmesi gibi değişkenlere göre hasta güvenliği tutumlarının değiştiği belirlendi. Hasta güvenliğini etkileyen faktörleri belirlemek için yapılan regresyon analizinde tüm alt boyutlar ve toplam ölçek için belirleyici değişkeninin çalışılan birimdeki ekip içi iletişimin değerlendirilmesi olduğu tespit edildi. Sonuç olarak, hemşirelerin hasta güvenliği tutumlarının orta düzeyde olduğu belirlendi. Hasta güvenliği tutumunun bireysel, mesleki/çalışma özellikleri ve ekip içi iletişimine yönelik faktörlerden etkilendiği görüldüÖğe Yönetici hemşirelerin iletişim becerilerine ilişkin hemşire görüşlerinin nitel olarak incelenmesi ve Yönetici Hemşire İletişim Becerileri Ölçeği'nin geliştirilmesi(Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024) Meler, Sibel; Altınel, Büşra; Korkmaz, Ayşe ÇiçekBu araştırma; yönetici hemşirelerin iletişim becerilerine ilişkin hemşire görüşlerinin derinlemesine belirlenmesi ve yönetici hemşire iletişim becerilerini ölçmeye yönelik bir aracın geliştirilmesi amacıyla, nitel ve nicel tasarım olarak iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın birinci aşamasında nitel çalışma ile 60 hemşire, nicel aşamasında ise 1230 hemşire katılmıştır. Nitel aşama verileri 'Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu' kullanılarak bireysel derinlemesine görüşme yöntemiyle, nicel veriler ise " Yönetici Hemşire İletişim Becerileri Ölçeği" ile toplanmıştır. Nitel verilerin analizinde MAXQDA 2022 programı kullanılarak içerik analizi yapılmıştır. Çalışmanın raporlanmasında COREQ 32 yönergesi uygulanmıştır. Nicel veriler ise SPSS 26.0 ve programlarında analiz edilmiştir. Nitel aşamadaki bulgular, 'yönetici hemşirelerin iletişim becerileri, yönetici hemşirelerde iletişim sürecinde karşılaşılan sorunlar ve yönetici hemşirelerin iletişim becerilerini geliştirmeye yönelik çözüm önerileri' olmak üzere üç ana tema ve etkili iletişim becerileri, temel iletişim becerileri, sosyokültürel farklara duyarlılık, etkili iletişim sürecindeki sorunları, temel iletişim sürecindeki sorunlar, kültürel iletişim sürecindeki sorunlar, etkili iletişim becerilerini geliştirmeye yönelik çözüm önerileri ve temel iletişim becerilerini geliştirmeye yönelik çözüm önerileri olmak üzere sekiz alt tema ve toplam 31 kod olarak sınıflandırılmıştır. Hemşireler ile yapılan bireysel derinlemesine görüşmeler ve literatür doğrultusunda 74 maddelik soru havuzu oluşturulmuş, sekiz madde yönetim becerilerine yönelik olmasından dolayı çıkarılmış 66 maddelik taslak ölçek oluşturularak uzman görüşüne sunulmuştur. 30 madde uzman görüşü sonrası çıkarılmış ve beş madde eklenerek 41 maddelik taslak ölçeğin kapsam geçerliliği 0,87 olarak hesaplanmıştır. Taslak ölçeğe açıklayıcı faktör analizi uygulanarak, üç boyutlu (etkili iletişim becerileri, iletişimde temel beceriler, sosyokültürel duyarlı iletişim becerileri) 34 maddelik bir yapı elde edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve sonucuna göre uyum iyiliği değerleri Chi-square/df (CMIN/DF)=4,916, GFI=0,86, CFI=0,916, SRMR=0,83, RMSEA=0,078 olduğu belirlenmiştir. Ölçek 60 hemşire ile test tekrar test yöntemiyle zamana karşı güvenirliği değerlendirilmiş ve anlamlı bir fark olmadığı (t=1,577; p=0,120, p˃0,5) tespit edilmiştir. Ölçek ve alt boyutları arasında pozitif yönlü, güçlü ve anlamlı bir ilişki olduğu (r:,93, p<0,001) bulunmuştur. Ölçeğin Cronbach's Alpha değeri 0,990, alt boyutları ise 0,916-0,968 arasında saptanmıştır. Bu çalışma sonucunda yönetici hemşirelerin iletişim becerilerini geçerli ve güvenilir bir şekilde belirleyen bir ölçme aracı geliştirilmiştir. Anahtar kelimeler: İletişim Becerileri; Geçerlilik ve Güvenilirlik; Ölçek Geliştirme; Yönetici Hemşire.