Yazar "Onurcan, Erdal" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Açık Formlu Selçuklu Seramiklerinin Süsleme Tasarımı Tipolojisi(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Onurcan, Erdal; Avşar, LaleSelçuklu seramik sanatı uygulama ve süsleme alanlarında geçirdiği evreler ile seramik sanatı adına önemli bir konuma sahiptir. Her ne kadar önemi günümüzde farklı disiplinlerde araştırmacıların konusu olmuş ve vurgulanmış olsa da bu dönemin seramikleri detaylı bir değerlendirme ve inceleme sürecinden uzak kalmış ve hak ettiği değeri bulamamıştır. Çalışmada zengin süsleme çeşitliliğine sahip dönemin lüks olarak nitelendirilen Selçuklu açık formlu seramiklerinin süsleme tasarımları ele alınmıştır. Çalışma altı bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm, tezin içeriği, amacı, önemi, konu ile ilgili yayınları ve araştırmanın yöntemini içeren giriş bölümüdür. Bu bölümde araştırmanın seramik tarihi ve sanatındaki yeri tanımlanmaya çalışılmıştır. Materyal ve yöntem kısmında araştırmanın modeli, evren ve örneklem, kapsam ve sınırlılıklar, veri toplama ve analiz yöntemi başlıkları yer almaktadır. İlgili kısımlarda konunun neden seçildiğine, araştırmanın ne şekilde yapıldığına, verilerin nasıl elde edildiğine ve kullanıldığına, araştırmada karşılaşılan problemlere değinilmiştir. İkinci bölüm, Selçuklu Devleti’nin kısa tarihçesini, genel sanat ortamını ve seramik sanatını içermektedir. İlgili bölümde sanatın siyasal, bölgesel ve tarihsel değişimlerden etkilenmesine rağmen, kaynağından beslenmeye nasıl devam ettiği, bir gelenek olarak nasıl icra edildiği ve belirli üslupsal değerlerin ne şekilde korunduğu açıklanmaya çalışılmıştır. Ayrıca dönemin seramik üretimi malzeme, teknik ve üslup açısından değerlendirilmiştir. Kap kacak seramiklerinde form ve süsleme başlıklı üçüncü bölümde, süslemenin tanımı ve amacı, formun niteliği, süsleme tasarımında çerçeve ve kompozisyon kavramları, form-süsleme ilişkisi konuları yer almaktadır. Açık formlu Selçuklu seramiklerinin süsleme tasarımlarının incelendiği dördüncü bölüm katalog niteliğindedir. Bu bölüm çalışma sırasında sınıflandırılan gruplardaki her nesnenin tarihi ve bölgesel kaynağını, mevcut sergilendiği yeri, boyutunu, yapım ve süsleme tekniğini ve bu bilgilerin bilindiği kadarını veren katalog verilerinden oluşur. Tanımlama verileri ilgili yerlerde belirli bibliyografik referanslar ile desteklenmiştir. Bu bölümde, güvenilir veriler elde edebilmek adına daha çok envanter bilgilerine ulaşılabilen, üzerinde üretim tarihi/ustanın adı yazılı olan veya imzalanmış lüks üretim seramikler çalışılmıştır. Çalışılan örneklerin tamamı Büyük Selçuklu kültürüne ait ve İran’da üretilmiş eserlerden oluşmaktadır. Seramiklerin süsleme tasarımları mümkün olduğunca tam bir çerçeve oluşturmak için detaylı, ayrı ayrı ve ardışık olarak değerlendirilmiştir. Beşinci bölümde, üzerinde çalışılmış veri ve görsellerden elde edilen çıktılar teknik açıdan ve tasarım bağlamında değerlendirilmiştir. Tezin altıncı ve sonuç bölümünde araştırmanın temel soruları gözden geçirilmiş, araştırma bulgularına dayalı önermelerde bulunulmuştur.