Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • DSpace İçeriği
  • Analiz
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Saban, Ahmet" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 12 / 12
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Çoklu zekâ kuramı ile ilgili Türkçe çalışmaların içerik analizi
    (2009) Saban, Ahmet
    Son yıllarda ülkemizde çoklu zekâ kuramının (ÇZK) okullardaki uygulanmasını ele alan çalışmalar artış göstermiştir. Bu çalışmaların periyodik olarak ve sistematik bir şekilde analiz edilmesi büyük önem arz etmektedir. Bu sayede, ÇZKnın Türk eğitim sistemine yansıması hakkında kapsamlı bir fikir edinilmiş olacak, ÇZKya ilgi duyan yeni veya deneyimli araştırmacıların var olan çalışmalardan haberdar olmaları sağlanacak ve eğitim bilimcilerin bu yayınlara ilişkin bilimsel tartışma ve sorgulama yapmalarına ışık tutulmuş olunacaktır. Bu araştırmada, ÇZK ile ilgili 1999-2007 yılları arasında Yüksek Öğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezinde indekslenen yüksek lisans ve doktora tezleri ile ULAKBİM Sosyal Bilimler Veri Tabanında indekslenen ulusal dergilerdeki araştırma makaleleri çeşitli değişkenler açısından içeriksel olarak analiz edilmiştir. İçerik analizi, basılı, görsel vb. materyallerin sistematik bir şekilde taranarak belli kategoriler bakımından tematik olarak analiz edilmesini kapsar. Çalışma kapsamına dâhil edilen yüksek lisans tezleri (n71), doktora tezleri (n8) ve araştırma makaleleri (n18) toplam 25 tema çerçevesinde analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, çalışmaların büyük bir bölümü 2006 yılında (% 44,3) Ankara ilinde (% 28,9) bayan araştırmacılar (% 60,8) tarafından ÇZKnın fen bilgisi dersindeki (% 25,8) kullanımının ilköğretim öğrencilerinin başarılarına ve tutumlarına etkisini (% 56,7) incelemek üzere yüksek lisans düzeyinde (% 73,2) ve deneysel desende (% 63,9) gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, Çocukların çoklu zekâ alanları nasıl geliştirilebilir? sorusuna yönelik olarak daha fazla sayıda nitel çalışmaya gereksinim vardır.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Content Analysis of Turkish Studies about the Multiple Intelligences Theory
    (EDAM, 2009) Saban, Ahmet
    Recently, there has been a significant increase in the number of multiple intelligences (MI) studies in Turkey. Consequently, a systematic analysis of these studies is crucial in order to be able to see the present situation and future trends in the field of education. By this way, it is also hoped that the current analysis will off er an avenue for experienced educators to start dialogues about the use of the MI theory and will provide some guidance to especially new researchers interested in conducting a study on the application of the MI theory in schools. In this research, studies of the multiple intelligences (MI) theory (i.e., master's theses and doctoral dissertations that are indexed by the Higher Education Council's National Thesis Center as well as research articles that are published in the journals indexed by the ULAKBIM Social Sciences Database) between the years of 1999 and 2007 were analyzed with regard to various variables in terms of their content. The studies that were included in this research (i.e., 71 master's theses, 8 doctoral dissertations, and 18 research articles) were analyzed based on 25 themes. According to the results, most studies were conducted in the form of master's theses (73.2%) during the year of 2006 (44.3%) in Ankara (28.9%) by female researchers (60.8%) empirically (63.9%) with the aim of finding out the effect of the MI theory on elementary students' (56.7%) academic achievement in and attitudes towards science (25.8%). The study concludes that more qualitative studies are needed concerning the question of "how can children's multiple intelligences be developed?"
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının "Öğretmen" Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar
    (2004) Saban, Ahmet
    Bu araştırmanın temel amacı, giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının "öğretmen" kavramına ilişkin sahip oldukları algıları, metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi ilköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı'nda 2003-2004 eğitim ve öğretim yılı güz döneminde "Öğretmenlik Mesleğine Giriş" dersini alan 74'ü normal öğretim ve 77'si de ikinci öğretim olmak üzere toplam 151 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, her öğrencinin "Öğretmen . . . gibidir; çünkü, ..." veya "Öğretmen .. . benzer; çünkü, ..." cümlesini tamamlamasıyla elde edildi. Verilerin analiz edilmesi ve yorumlanmasında, içerik analizi tekniği kullanıldı. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının yaklaşık üçte ikiye yakın bir kısmının, (%64) öğretmeni "bilginin kaynağı ve aktarıcısı", "öğrencileri şekillendirici ve biçimlendirici" ve "öğrencileri tedavi edici" olarak algıladığı görülmektedir. Geriye kalan üçte birlik bir kısmı (%36) da öğretmenlerin "öğretirken eğlendirmesi"."öğrencilerin bireysel gelişimlerini desteklemesi" ve "öğrencilere öğrenme sürecinde rehber olması" gerektiğini savunmaktadır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Li?sansüstü Öğrenci?leri?n Ni?tel Araştırma Metodoloji?si?ne I?li?şki?n Algıları
    (Selçuk Üniversitesi, 2007) Saban, Ahmet
    Ülkemizde “eğitim bilimleri” ve “öğretmen eğitimi” alanlarında gerçekleştirilen bilimsel çalışmaların ancak çok az bir kısmı nitel araştırma geleneği içinde yürütülmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, “Nitel araştırma Yöntemleri” dersini alan 21 yüksek lisans öğrencisinin nitel araştırma metodolojisine ve bu metodolojinin öğretimine ilişkin algılarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın verileri, “açık-uçlu sorulardan oluşan bir anket” vasıtasıyla toplanmış ve “içerik analizi tekniği” kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre: (1) Öğrenciler dersin projeler yoluyla işlenmesi hakkında “olumlu görüş” bildirmişlerdir. (2) Öğrenciler “nitel araştırmacı” hakkında 18 adet farklı metafor üretmiştir (“dedektif”, vb). (3) Öğrenciler nitel araştırmaya ilişkin bir dersin öğretmen yetiştirme programlarında yer almasının “önemli” olduğunu düşünmektedir. (4) Nitel araştırma metodolojisinin öğretimini amaçlayan bir ders, ilki “teori” ikincisi de “uygulama” ağırlıklı olacak şekilde en az iki dönemden oluşmalıdır.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler
    (2009) Saban, Ahmet
    Bu araştırma, öğretmen adaylarının (N2847) öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleri (metaforları) inceledi. Bu amaç için katılımcılar “Öğrenci . . . gibidir; çünkü . . .” ibaresini tamamlamadı. Veriler, nitel (içerik analizi) ve nicel (ki-kare) veri çözümleme teknikleri kullanılarak analiz edildi. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmen adayları öğrenci kavramına ilişkin toplam 156 adet geçerli metafor üretti. Bu metaforlar ortak özellikleri bakımından 11 farklı kavramsal kategori altında toplandı. Kavramsal kategoriler öğretmen adaylarının program türü, cinsiyeti ve sınıf düzeyi bakımından önemli derecede farklılık gösterdi. Metaforlar öğretmen adaylarının belli eğitimsel olgulara ilişkin sahip oldukları kişisel algılarını anlamada güçlü bir araştırma aracı olarak kullanılabilir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi
    (2006) Saban, Ahmet; Koçbeker, Beyhan Nazlı; Saban, Aslıhan
    Bu araştırma, öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarma amacına yönelik olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 485’i erkek (%39,7) ve 737’si de kız (%60,3) olmak üzere toplam 1.222 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: (1) Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar nelerdir? (2) Bu metaforlar ortak özellikleri bakımından hangi kavramsal kategoriler altında toplanabilir? (3) Başat kavramsal kategoriler öğretmen adaylarının program türü ve cinsiyeti bakımından farklılık göstermekte midir? Araştırma verilerinin toplanması için katılımcıların her birinden “Öğretmen . . . gibidir, çünkü . . .” ibaresini tamamlaması istendi. Elde edilen veriler hem nitel (içerik analizi) hem de nicel (chi-square) veriçözümleme teknikleri kullanılarak analiz edildi. Araştırmanın bulgularına göre: (1)Öğretmen adayları toplam 111 adet geçerli metafor üretmiştir. (2) Öğretmen adaylarıtarafından üretilen metaforlar ortak özellikleri bakımından on farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. (3) Başat olan ilk altı kavramsal kategori öğretmen adaylarının program türü ve cinsiyeti bakımından önemli derecede farklılık göstermektedir. Sonuç olarak, metaforlar öğretmen adaylarının öğrenme ve öğretme gibi olgulara ilişkin sahip oldukları kişisel algıları ortaya çıkarmada, anlamada ve açıklamada güçlü bir araştırma aracı olarak kullanılabilir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin algıları ve uygulamaları: Özel esentepe ilköğretim okulu örneği
    (2009) Balkı, Erdal; Saban, Ahmet
    Bu araştırmada, öğretmenlerinin bilişim teknolojilerini (BT) nasıl algıladıkları ve uyguladıkları incelenmiştir. Çalışma, 2006-2007 öğretim yılında Konya ili Özel Esentepe İlköğretim Okulunda görev yapan öğretmenlerle (n29) yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, katılımlı gözlem, yarı-yapılandırılmış görüşme ve doküman analizi teknikleri kullanılarak elde edilmiş ve betimsel analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, Esentepe'deki öğretmenler bilişim teknolojilerini farklı amaçlar için uygulamışlardır. Bilişim teknolojilerinin öğretmen ve öğrenciler açısından sahip olduğu avantajlarının yanı sıra, özellikle aşırı kullanımı söz konusu olduğu durumlarda bazı dezavantajları da görülebilmektedir. Öğretmenlerin bilişim teknolojilerine ilişkin yaşadıkları sorunlar, okulun teknik donanımından, sınıflardaki araç-gereç ve materyal eksikliğinden ve öğretmenlerin teknoloji kullanımına ilişkin bilgi ve beceri yetersizliğinden kaynaklanabilmektedir. Öğretmenler yaşadıkları teknolojik sorunları, okuldaki bilişim teknolojileri öğretmenine danışarak veya kendi kişisel çözüm yöntemlerini üreterek çözmeye çalışmaktadırlar.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Okula İlişkin Meteforlar
    (2008) Saban, Ahmet
    Bu araştırma, ilköğretim birinci kademe öğrenci (n1,204), öğretmen (n85) ve öğretmen adaylarının (n420) okul kavramına ilişkin sahip oldukları metaforları ortaya çıkarma amacına yönelik olarak gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların her birinin “Okul ... gibidir, çünkü ...” ibaresini tamamlamasıyla elde edilen ham veriler, hem nitel hem de nicel veri çözümleme teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, katılımcılar okul kavramına ilişkin olarak toplam 74 adet geçerli metafor üretmiştir. Bu metaforlar daha sonra ortak özellikleri bakımından irdelenerek 10 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Söz konusu bu 10 kavramsal kategori katılımcı türü (öğrenci, öğretmen ve öğretmen adayı) bakımından önemli derecede farklılık göstermiştir. Kavramsal kategoriler, ayrıca, öğrencilerin sınıf düzeyleri (3, 4 ve 5. sınıf) bakımından da önemli derecede farklılık göstermiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Oti?sti?k Bi?r Çocuğun Yabancı Di?l Öğreni?mi?ne I?li?şki?n Örnek Olay I?ncelemesi?
    (Selçuk Üniversitesi, 2005) Koçbeker, Beyhan Nazlı; Saban, Ahmet
    Bu araştırmada, otistik bir çocuk olan Hale’nin yabancı dili olan Türkçe öğrenimi incelendi. Hale’ye altı ay boyunca, bireysel özelliklerine, ihtiyaçlarına ve ilgilerine göre geliştirilen bir yabancı dil eğitim programı uygulandı ve programın Hale üzerindeki etkisi değerlendirildi. Araştırmada, “durum çalışması” modeli kullanıldı. Araştırmanın verileri gözlem, görüşme ve doküman incelemesi yöntemleriyle elde edildi. Bulgulara göre, otistik bir çocuk olan Hale’nin anadili İngilizce’nin yanı sıra yabancı bir dil olarak Türkçe’yi de öğrenebildiği gözlendi. Bu duruma Hale’nin (1) erken ve yoğun davranış ve konuşma terapisini almış olması, (2) sistemli bir eğitime tabi tutulması, (3) anadilinde konuşmayı bilmesi, (4) zihinsel bir engelinin bulunmaması ve (5) zekasının normal veya normalin üzerinde olması vb faktörler etkin oldu. Diğer taraftan, Hale’nin Türkçe’yi öğrenme sürecinde yaşadığı zorluklar, yabancı bir dili öğrenmenin otistik bir çocuk için kolay olmadığını, bu dili öğrenirken bir çok problemle karşılaşılabildiğini ortaya koydu. Sonuç olarak, Hale Türkçe’yi okula gidebilecek ve toplumda kendisini tek başına idare edebilecek kadar öğrenemedi. Ancak, uygulanan program sayesinde Hale, çeşitli kavramları ve cümleleri ve bunların telaffuzunu öğrendi; Türkçe oyun oynamayı, şarkı söylemeyi ve iletişim kurmayı başardı; davranışlarında, sosyal ilişki ve becerilerinde ve anadilini kullanmasında gelişme kaydetti; ve sosyal iletişim ve etkileşimleri kendiliğinden başlatabilecek bir düzeye erişti.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Prospective teachers' conceptions of teaching and learning revealed through metaphor analysis
    (PERGAMON-ELSEVIER SCIENCE LTD, 2007) Saban, Ahmet; Kocbeker, Beyhan Nazli; Saban, Aslihan
    This study investigated the metaphors that prospective teachers in Turkey (N = 1, 142) formulated to describe the concept of "teacher". Participants completed the prompt "A teacher is like... because..." by focusing on only one metaphor to indicate their conceptualization of teaching and learning. Altogether 64 valid personal metaphors were analyzed and 10 main conceptual themes were identified. Significant associations were detected between participants' gender and study program type and six of the conceptual themes. Metaphors seem to provide a powerful cognitive tool in gaining insight into prospective teachers' professional thinking. (c) 2007 Elsevier Ltd. All rights reserved.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Prospective Teachers' Metaphorical Conceptualizations of Learner
    (Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2010) Saban, Ahmet
    This study investigated the metaphorical images that prospective teachers in Turkey formulated to describe learners. Participants (N = 2847) completed the prompt "A student is like ... because ... " to indicate their conceptualizations of learner. Data were analyzed both qualitatively and quantitatively. Altogether 98 well-articulated metaphorical images were identified and 12 conceptual themes were developed. Significant associations were detected between teacher trainees' gender, programme type and status in programme, and the 12 conceptual themes. Metaphors provided a cognitive lens into prospective teachers' thinking and cognition. Implications for teacher education and further research are discussed.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    A Turkish Profile of Prospective Elementary School Teachers and Their Views of Teaching
    (Pergamon-Elsevier Science Ltd, 2003) Saban, Ahmet
    This study explores the characteristics and perceptions of those currently entering elementary teacher education in Turkey. A questionnaire consisting of fixed-response, Likert-style and open-ended questions was administered to all entry level elementary teacher education students (n=381) enrolled in the Faculty of Education of Selcuk University during the 2001-2002 academic year to seek information about their background characteristics, past and preferred elementary schooling experiences, reasons for choosing elementary teaching as a career, and perceptions of elementary teaching as a profession. Results indicate that significant differences exist between male and female prospective elementary teachers' preconceptions of the teaching profession. Implications for preservice teacher education and further research are discussed. (C) 2003 Elsevier Ltd. All rights reserved.

| Selçuk Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Selçuk Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Konya, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim