Yazar "Solmaz, Özgür" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Güneş enerjisi destekli (PV) çalışan taşıt klima sisteminin dinamik performansının araştırılması(Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013-03-22) Solmaz, Özgür; Özgören, MuammerBu çalışmada, güneş enerjisi destekli çalışan taşıt klima sisteminin dinamik performansı araştırılmıştır. Tez teorik ve deneysel olmak üzere 2 ana çalışmadan oluşmaktadır. Teorik çalışmada binek taşıt ve midibüs için Antalya, Konya, Mersin, Muğla, Şanlıurfa gibi güneş alma kapasitesi yüksek olan illere ait meteorolojiden temin edilen 1997-2008 yılları arasındaki 12 yıllık sıcaklık ve ışınım şiddeti verileri kullanılarak taşıt soğutma yükü, soğutma sezonu boyunca (1 Mayıs-30 Eylül) saatlik olarak hesaplanmıştır. Daha sonra soğutma ihtiyacını karşılamak için Türkiye?nin çeşitli iklim şartlarında, buhar sıkıştırmalı soğutma çevrimine göre çalışan soğutma sisteminin termodinamik analizi yapılmıştır. Kompresörün elektrik ihtiyacının temiz enerji kaynağı olan güneş enerjisinden elektrik enerjisi üretilmesi ile karşılanması durumları farklı fotovoltaik verim değerleri kabul edilerek değerlendirilmiştir. Saatlik evaporatör ve kondenser kapasiteleri, kompresör gücü, soğutma tesir katsayılarını kapsayan performans parametreleri MATLAB?da geliştirilen programlar ile hesaplatılmıştır. Seçilen iller için meteorolojik veriler kullanılarak, farklı soğutucu akışkanlar (R134a, R410A ve R407C), -5°C, 0°C ve 5°C buharlaşma ve dış ortam sıcaklığından 10oC, 15oC ve 20oC yüksek yoğuşma sıcaklıkları olması durumları, kompresör izentropik verimi, 5°C aşırı ısıtma, 5°C aşırı soğutma, evaporatördeki ve kondenserderki basınç kayıpları da incelenmiştir. Ayrıca, Yapay Sinir Ağları (YSA) metodu kullanılarak güneş ışınım şiddeti, sıcaklığa ve coğrafik değişkenlere bağlı olarak tahmin edilmiştir. Daha sonra coğrafik ve meteorolojik değişkenlere bağlı olarak bir binek taşıtın soğutma yükü YSA metodu ile tahmin edilerek istatistiksel sonuçları sunulmuştur. Deneysel çalışmada güneye doğru yönlendirilmiş park halindeki bir taşıt kabini üzerine, gerçek klima elemanlarından oluşan deney düzeneği kurularak sistemin dinamik performansı deneysel olarak 2012 yılı ağustos ayı içerisinde belirlenmiştir. Deney taşıtının soğutma ihtiyacının, PV destekli taşıt klima sistemi ile karşılanması durumları için de analizler yapılmıştır. Deneysel verilere göre sistemin enerji ve ekserji analizleri yapılmıştır. Elde edilen deneysel sonuçlardan sistemin Konya ilinde çalıştırılması ile taşıt yüzeyine yerleştirilen PV sisteminden günlük 5.82 kWh?lik enerji üretildiği ve bu enerjinin evaporatör hava hızına bağlı olarak günlük klimanın çektiği gücün 2-3 saatlik kısmının PV sistemi ile karşılanabileceği görülmüştür.Öğe Investigation of Absorption Cooling Application Powered by Solar Energy in the South Coast Region of Turkey(E D P SCIENCES, 2013) Babayiğit, Osman; Aksoy, Muharrem Hilmi; Özgören, Muammer; Solmaz, ÖzgürIn this study, an absorption system using ammonia-water (NH3-H2O) solution has been theoretically examined in order to meet the cooling need of a detached building having 150 m(2) floor area for Antalya, Mersin and Mugla provinces in Turkey. Hourly dynamic cooling load capacities of the building were determined by using Radiant Time Series (RTS) method in the chosen cities. For the analysis, hourly average meteorological data such as atmospheric air temperature and solar radiation belonging to the years 1998-2008 are used for performance prediction of the proposed system. Thermodynamic relations for each component of absorption cooling system is explained and coefficients of performance of the system are calculated. The maximum daily total radiation data were calculated as 7173 W/m(2)day on July 15, 7277 W/m(2) day on July 19 and 7231 W/m(2)day on July 19 for Mersin, Antalya and Mugla, respectively on the 23 toward to south oriented panels from horizontal surface. The generator operating temperatures are considered between 90-130 degrees C and the best result for 110 degrees C is found the optimum degree for maximum coefficient of performance (COP) values at the highest solar radiation occurred time during the considered days for each province. The COP values varies between 0.521 and 0.530 for the provinces. In addition, absorber and condenser capacities and thermal efficiency for the absorption cooling system were calculated. The necessary evacuated tube collector area for the different provinces were found in the range of 45 m(2) to 47 m(2). It is shown that although the initial investment cost is higher for the proposed absorption cooling system, it is economically feasible because of its lower annual operation costs and can successfully be operated for the considered provinces.Öğe LPG dönüşümü yapılmış bir motorun soğukta ilk hareketini kolaylaştırıcı sistemin tasarımı ve imalatı(Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2006-01-05) Solmaz, Özgür; Işık, HakanBu çalışmada LPG dönüşümü yapılmış bir motorun soğukta ilk hareketim kolaylaştırıcı sistemin tasarımı ve imalatı yapılmıştır. Deneylerde LPG'yi yakıt olarak kullanan taşıtların soğukta ilk hareketini kolaylaştırmak için geliştirilen ısıtma sisteminin performansı araştırılmış ve LPG sisteminde dolaşan motor soğutma suyu ve LPG'nin sıcaklıklarındaki değişimler izlenilmiş ve değerlendirilmiştir. Bu amaçla, 4 silindirli su soğutmalı bir benzinli motor LPG yakıtı ile çalışabilecek şekilde modifiye edilmiştir. Çalışmada farklı çevre sıcaklıklarında ve ısıtma sistemi devrede / devrede değil iken olmak üzere toplam 25 adet deney yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, tasarlanan ısıtma sistemi devrede değil iken 0 °C'nin altındaki çevre sıcacıklarında motorun LPG ile ilk harekete geçmediği görülmüştür. Fakat ısıtma sistemi devrede olduğunda, sıcaklık kontrol cihazının ayan 50 °C'ye ayarlı olduğunda ve çevre sıcaklığı -10 °C olduğu durumda motorun 5 sn'lik süre sonunda ilk harekete geçtiği gözlenmiştir.