Yazar "Türkoğlu, Gözde" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Fibromiyalji hastalarında miyokin seviyelerinin fiziksel performans ve kognitif fonksiyonlarla ilişkisi(Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2024) Türkoğlu, Gözde; Belviranlı, MuazFibromiyalji sendromu (FMS) yaygın vücut ağrısı, anksiyete, uyku bozukluğu, yorgunluk ve kognitif işlevlerde bozulma ile seyreden, yaşam kalitesini bozan, etyolojisi henüz net olarak açıklanamamış kronik bir hastalıktır. Miyokinlerin hipokampal nörogenezde, nörotrofin seviyelerinde, kognitif ve ruhsal durumda önemli rolü olduğu bilinmektedir. Fiziksel egzersizin kişilerin kognitif fonksiyonlarına olumlu etkileri olduğu da kanıtlanmıştır. Literatürde FMS'li hastalarda bu konuda yeterince çalışma yoktur. Çalışmada FMS'li hastaların en çok yakındığı semptomlar olan fibrofog, kas yorgunluğu ve güçsüzlüğünün etyopatogenezinde miyokinlerin etkilerinin araştırılması amaçlandı. Çalışmaya 40 FMS'li hasta ve 40 sağlıklı katılımcı alındı. Açlık kan örneklerinde irisin, PGC-1α, BDNF, CTSB, IL-6, IL-8 ve TNF-α seviyeleri analiz edildi. Depresyon, ansiyete ve uyku bozuklukları için Beck Depresyon ve Beck Anksiyete Ölçeği ve Pittsburg Uyku Kalite Ölçeği, yaşam kalitesi için Kısa Form 36 (SF36), bilişsel fonksiyonlar için Mini Mental Durum Testi ve Isaac'ın Sözel Akıcılık Testi, fiziksel aktivite düzeyi için Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi ve hastalık şiddeti için Fibromiyalji Etki Anketi dolduruldu. Fiziksel performansı değerlendirmek için Astrand Bisiklet Ergometresi Testi, 6 Dakika Yürüme Testi (6DYT), El Kavrama Gücü Ölçüm Testi (EKGÖT) ve İzokinetik Test uygulandı. Hasta grubunda tüm miyokinlerde belirgin düşüklük saptandı. Fiziksel performans testlerinden EKGÖT, 6 DYT ve fleksör kaslar için PT/VA değerleri hasta grubunda düşük bulundu. Mini Mental Durum Testi ile IL-8, SF36-fiziksel fonksiyon ölçeği ile IL-6 ve IL-8, SF36-fiziksel rol güçlüğü ile CTSB, 6 DYT ile PGC-1α ve dirsek ekstansör kaslar pik tork değerleri ile irisin ve CTSB arasında ilişki saptandı. FMS olmaya etki eden faktörler arasında irisin ve IL-8 anlamlı bulundu. Sonuç olarak, miyokinler FMS hastalığında tanısal biyobelirteç olma, semptom ve bulguların etyopatolojisini açıklamada umut vericidir.Öğe Serebral Palsili Çocuklarda Entelektüel Gelişim ve İlişkili Faktörler(2017) Türkoğlu, Gözde; Türkoğlu, Serhat; Çelik, Canan; Uçan, HalilAmaç: Serebral Palsi (SP) çocukluk çağında en sık görülen ciddi motor bozukluktur. SP'li çocuklarda her ne kadar entelektüel bozukluk yaygın olsa da, SP primer olarak postür ve hareket bozukluğu olarak tanımlanır. Bu çalışmanın amacı, epilepsi gibi eşlik eden komorbid durumların varlığı, SP tipi ve kaba motor fonksiyon ve el fonksiyonu ile ilişkili entelektüel düzeyi incelemektirYöntem: SP'li 107 çocuk çalışmaya alındı. Tüm hastaların yaş, cinsiyet, prenatal/natal/postnatal risk faktörleri, SP tipi, diğer nörogelişimsel bozuklukları kaydedildi. Çocukların entelektüel fonksiyon düzeyleri; klinik muayene, günlük yaşamda uyumsal işlevselliğin değerlendirilmesi ve bireye uygulanan, kabul gören bir zeka ölçümü ile doğrulamayla belirlendi. Çocukların kaba motor fonksiyon ve el fonksiyonları "Kaba Motor Fonksiyon Sınıflama Sistemi (KMFSS)" ve "Bimanuel İnce Motor Fonksiyon (BİMF)" ölçümü kullanılarak sınıflandırılmıştır. Bulgular: Yaş ortalamaları 8,103,43 yıl (2-16 yaş) olan 107 olgu çalışmaya alındı. Olguların 63'ü (%58,9) erkek, 44'ü (%41,1) kızdı. Klinik tiplendirmede, spastik tip %80,4, mikst tip %11,2, diskinetik tip %4,7 ve ataksik tip %3,7 olarak bulundu. Çocukların %26,2'si normal entelektü- el gelişim düzeyine sahip iken, %10'unda sınır, %16'sında hafif, %17'sinde orta ve %30,8'sinde ağır düzeyde entelektüel yetiyitimi saptandı. SP tipi ile entelektüel düzey arasında anlamlı ilişki bulunmadı (p0,05). Entelektüel düzey, el fonksiyonları ve motor düzeyin ikisi ile de korele bulundu (p0,001). Konvülsiyon, epilepsi ve konuşma bozukluğu varlığının, entelektüel kapasite ile ilişkili olduğu bulundu. Sonuç: Entelektüel değerlendirme, SP ile ilişkili değerlendirmenin ve araştırmaların temel parçasıdır. SP'li çocuklarda entelektüel düzeyi değerlendirmek için güvenilir ve fikir birliği sağlanmış geçerli veriler ve toplumlara spesifik normlar yeterli değildir. SP'li çocuklarda entellektüel değerlendirmenin doğru yapılmasına yönelik araştırmalara gereksinim vardır.