Yazar "Tefek, Mehmet Fatih" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe DTMF tabanlı, gömülü sistem üzerinden kablosuz tarla sulama sisteminin kontrolü(Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010-08-23) Tefek, Mehmet Fatih; Işık, HakanBu tez çalışmasında gömülü sistem ile uzaktan kontrol edilebilen bir tarla sulama sistemi tasarlanmıştır. Uzaktan kontrol mobil telefon ile sağlanmıştır. Mobil telefonların bilgisayar ile iletişime geçmesini sağlayan AT (Attention Telephone) komutlarından arama işlemi gerçekleştirilmiş ve DTMF (Dual Tone Multi Frequency) sinyalleri ile tarla sulama cihazı kontrol edilmiştir. Geri bildirim olarak da bu komutlar kullanılmıştır. Bu çalışma donanım ve yazılım olarak iki aşamadan oluşmuştur. Donanım aşamasında gömülü sistem ve bağlı bulunduğu cep telefonu, cihaz kontrol ve cihazın bağlı bulunduğu cep telefonu, yazılım aşamasında gömülü sisteme yazılan program ve cihaz kontrolde bulunan mikrodenetleyicilere yazılan programlardır.Öğe Metasezgisel algoritmalar kullanılarak elektrik güç sistemlerinin optimizasyonu(Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2019) Tefek, Mehmet Fatih; Uğuz, HarunBu çalışmada güç sistemleri optimizasyonu için metasezgisel algoritmalar temelli Yerçekimi Arama Algoritması (YÇAA) ile Öğretme-Öğrenme Temelli Optimizasyon (ÖÖTO) algoritmasının birleştirilmesi ile yeni bir Hibrit Yerçekimi arama-Öğretme-öğrenme temelli HYÖ yöntemi tasarlanmıştır. Tasarlanan HYÖ yönteminde global arama ve lokal arama olmak üzere arama uzayı iki kısma ayırmaktadır. Birinci kısımda ilk arama uzayında etkili global arama yapan YÇAA ile arama yapılmakta ve ikinci arama uzayı oluşturulmaktadır. İkinci kısımda ise, ikinci arama uzayında daha az parametre içeren ve etkili hesaplama yapan ÖÖTO ile lokal arama bölgesinde optimum sonuç aranmaktadır. Kısıtlı optimizasyon problemlerinin çözümü amacıyla tasarlanan HYÖ yöntemi modifiye edilerek MHYÖ yöntemi geliştirilmiştir. Tez kapsamında standart test fonksiyonları, enerji talep tahmini (ETT) ve bara test güç sistemleri ekonomik dağıtım problemleri çözümü olmak üzere 3 konu üzerine odaklanılmıştır. Tasarlanan yöntem deneysel çalışma amaçlı ilk olarak standart test fonksiyonları ile test edilmiştir. İkinci olarak ülkelerin güç sistemi planlamasında önemli rolü olan ETT için modeller geliştirilmiş ve Türkiye'nin 2030 yılına kadarki ETT yapılmıştır. ETT için literatürdeki çalışmalar ile karşılaştırmalar yapılmıştır. Üçüncü olarak gerçek dünya problemi olan elektrik güç sistemleri optimizasyonu için çeşitli test güç sistemleri olan IEEE-30, IEEE-57, Türkiye 22 baralı test güç sistemi ve Türkiye Rüzgâr-Termik 19 bara test güç sistemi ile minimum maliyet analizi yapılmıştır ve sonuçlar literatürdeki çalışmalarla kıyaslanmıştır. Deneysel çalışmalarda tasarlanan HYÖ yönteminin standart test fonksiyon sonuçlarının başarılı olduğu ve tasarlanan yöntemin geçerli olduğu anlamlılık ve performans analizi ile karşılaştırmalı olarak gösterilmiştir. ETT için tasarlanan hibrit yöntemin standart YÇAA ve ÖÖTO yöntemlerinden daha tutarlı ve güvenilir tahminler yaptığı istatiksel ve literatürle kıyaslamalı olarak verilmiştir. Aynı şekilde güç sistemleri ile yapılan çalışmalarda tasarlanan HYÖ ve geliştirilen MHYÖ yönteminin tutarlı, hızlı ve etkili çözümler ürettiği gösterilmiştir.Öğe A new hybrid gravitational search-teaching-learning-based optimization method for energy demand estimation of Turkey(SPRINGER LONDON LTD, 2019) Tefek, Mehmet Fatih; Uguz, Harun; Gucyetmez, MehmetIn this study, energy demand estimation (EDE) was implemented by a proposed hybrid gravitational search-teaching-learning-based optimization method with developed linear, quadratic and exponential models. Five indicators: population, gross domestic product as the socio-economic indicators and installed power, gross electric generation and net electric consumption as the electrical indicators, were used in analyses between 1980 and 2014. First, the developed models were trained by the data between 1980 and 2010, and then, accuracy of the models was tested by the data between 2011 and 2014. It is found that the obtained results with the proposed method are coherent with the training data with correlation coefficients in three models as 0.9959, 0.9964 and 0.9971, respectively. Root mean square error values were computed 1.8338, 1.7193 and 1.5497, respectively, and mean absolute percentage errors were obtained as 2.1141, 2.0026 and 1.6792%, respectively, in the three models. These values calculated by the proposed method are better than the results of standard gravitational search algorithm and teaching-learning-based optimization methods and also classical regression analysis. Low, expected and high scenarios were proposed in terms of various changing rates between 0.5 and 1.5% difference in socio-economic and electrical indicators. Those scenarios were used in the EDE study of Turkey between 2015 and 2030 for a comparison with other related studies in the literature. By the proposed method, the strategy in energy importation can be regulated and thus more realistic energy policies can be made.Öğe A new hybrid gravitational search-teaching-learning-based optimization method for the solution of economic dispatch of power systems(TUBITAK SCIENTIFIC & TECHNICAL RESEARCH COUNCIL TURKEY, 2019) Tefek, Mehmet Fatih; Uguz, HarunThe economic dispatch problem (EDP) is a complex, constrained, and nonlinear optimization problem. In the EDP, the active power bus should operate between the minimum and maximum bus limits to minimize the fuel cost. In this study, a fast, efficient, and reliable hybrid gravitational search algorithm-teaching learning based optimization (GSA-TLBO) method was proposed for the purpose of solving the EDP in power systems. The proposed method separates the search space into two sections as global and local searching. In the first part, searching was carried out by GSA method effectively to form the second search space. In the second part, the optimum solution was sought in the local search space by the TLBO method. The proposed method was implemented to a constrained benchmark G01 problem. The proposed hybrid method was then applied to the constrained EDP in IEEE 30-bus and IEEE 57-bus test systems and Turkey's 22-bus power system to minimize the fuel cost. Obtained results were compared with other methods. Experimental results show that the proposed method results in shorter, more reliable, and efficient lowest fuel cost solutions. It has been found that the proposed method can be used to solve constrained optimization problems.