Yazar "Uyaroğlu, Arzu Koçak" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Hemşirelik öğrencilerinin öğrenilmiş güçlülük düzeyi ve ilişkili faktörler(Selçuk Üniversitesi, 2021) Çiçeksoy, Gizem; Uyaroğlu, Arzu KoçakAmaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin öğrenilmiş güçlülük düzeyini ve sosyodemografik değişkenler ile ilişkisini belirlemek amacıyla yapıldı. Yöntem: Çalışma tanımlayıcı ilişki arayıcı türde yapılmış olup Konya il merkezinde bulunan bir üniversitenin hemşirelik fakültesinde öğrenim gören öğrenciler çalışmanın evrenini oluşturmuştur. Evreni bilinen örneklem sayısı hesaplamasına göre minimum 261 öğrenci çalışma örneklemini oluşturmuştur. Çalışmaya katılmayı kabul eden 289 öğrenci ile çalışma tamamlandı. Verilerin toplanmasında "Kişisel Bilgi Formu" ve "Rosenbaum Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği" kullanıldı. İstatistiksel analizler için ortalama, standart sapma, bağımsız gruplarda t testi, tek yönlü varyans analizi ve pearson korelasyon analizi kullanıldı. Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin öğrenilmiş güçlülük puan ortalaması 117,50±17,75 olarak bulundu. Öğrencilerin sosyodemografik değişkenler ile öğrenilmiş güçlülük puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmamıştır (p>0,05). Uygulamada Kullanım: Hemşirelik öğrencilerinin öğrenilmiş güçlülük puan ortalamasının orta düzeyde olduğu ve sosyodemografik özellikler ile öğrenilmiş güçlülük düzeyi arasında anlamlı bir ilişki olmadığı bulundu. Hemşirelik öğrencilerinin öğrenilmiş güçlülük düzeyini yükseltmeye yönelik önleyici programlar ve derslerin müfredata eklenmesi önerilmektedir.Öğe Psikiyatri kliniğinde çalışan hemşirelerin şizofreni hastalarına yönelik damgalamaya ilişkin görüşleri ve önerileri(2018) Ceylan, Burcu; Uyaroğlu, Arzu KoçakAmaç: Bu araştırmada psikiyatri kliniğinde çalışan hemşirelerin şizofreniye yönelik damgalamaya ilişkinsüreçleri anlaşılmaya çalışılmış; damgalamanın önlenmesine yönelik önerilerini ortaya koymak amaçlanmıştır.Yöntem: Araştırmada nitel araştırma deseni kullanılmış ve 15 hemşire ile görüşülmüştür. Araştırmadayarı yapılandırılmış soru formu kullanılmış ve toplanan veriler veri indirgeme yöntemi ile analiz edilmiş vekodlamalar kullanılmıştır.Bulgular: Katılımcıların çoğunluğu şizofreniyi gerçeklik algısında değişim ile karakterize bir bozuklukolarak tanımlamış, tamamı damgalama sürecinde şizofreni tanısının büyük bir rolünün olduğunu ifade etmiş vedamgalama sürecinin tanının konmasıyla birlikte başladığını eklemişlerdir. Hemşireler hastalara yönelik en çoktedirginlik ve şefkat duygularını yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Katılımcıların yarıdan fazlası şizofrenihastalarının psikiyatrik tanısı olmayan bireylerle aynı kalitede sağlık hizmeti almadıklarını, bunun nedenininönyargı ve damgalama sürecinin olduğunu, bu süreçlerde ise eğitim eksikliğinin etkisi olduğunu belirtmişlerdir.Bu çalışmaya katılan hemşirelerin tamamına yakını damgalamayla mücadelede eğitimin etkili olacağını ve bueğitimin aile, toplum ve sağlık çalışanlarına yönelik olması gerektiğini ifade etmişlerdir. Çalışmanın önemli birbulgusu da küçük de olsa şizofreniye yönelik damgalama ile mücadele edilse de bunun mümkün olmayacağınınifade edilmesidir.Sonuçlar: Ruhsal hastalıklara yönelik olumsuz tutum, önyargı ve damgalamanın azaltılabilmesineyönelik; hemşirelik ders müfredatının yeniden değerlendirilmesi, klinik hemşirelerine yönelik hizmetiçieğitimlerin planlanması ve deneysel çalışmalar yapılarak sonuçlarının değerlendirilmesi önerilmektedir.Anahtar Sözcükler: damgalama; şizofreni; tutumÖğe Zihinsel yetersizliği olan çocukların anne-babalarında kaygı düzeyi ve bilgilendirmenin kaygı düzeyine etkisi(2009) Uyaroğlu, Arzu Koçak; Bodur, SaidAMAÇ: Çalışma, zihinsel yetersizliği olan çocukların anne-babalarında kaygı düzeyini ve bilgilendirme ile ilişkisini belirlemek amacıyla yapıldı. YÖNTEM: Bu yarı-deneysel saha araştırması Karaman il merkezinde yaşayan ve zihinsel yetersizliği olan ilköğretim çağı çocukların anne-babalarında yapıldı. İlköğretim alt özel sınıflarına devam edenler hariç, kurumsal hizmet alan ve almayan zihinsel yetersizliği olan çocuk annelerinin tümü (n91), babalarının ise 13’ü çalışmaya katıldı. Bilgilendirme öncesi ve sonrasında durumluk ve sürekli kaygı ölçeği uygulandı. BULGULAR: Annelerin yaş ortalaması 36,57,2, durumluk kaygı puanı 47,213,4, sürekli kaygı puanı 51,910,1; babalarının yaş ortalaması 40,28,6, durumluk kaygı puanı 35,96,5, sürekli kaygı puanı 41,36,2 idi. Annelerde kaygı puanları daha yüksekti. Annelerden 35 yaşın altında, ilkokul mezunu, çocuğu erkek veya 12 yaşından küçük, sosyal güvencesi olan, yetersizliği olan çocuğu kurumsal hizmet almayan, ilk ya da son çocuğunda yetersizlik olan, aile geliri düşük ve çocuğun bakımında eşinden yardım alamayanlarda bilgilendirme sonrasında kaygı puanlarındaki azalma anlamlı idi. Babalarda ise sadece sürekli kaygı puanındaki azalma anlamlı idi. SONUÇ: Bilgilendirilme zihinsel yetersizlikli çocukların hem anne hem de babalarında kaygı puanını azaltmaktadır. Buna göre, kurumsal hizmet zihinsel yetersizlikli çocukların tümünü kapsamalı ve anne-babalarına hemşire tarafından belli aralıklar ile eğitim ve danışmanlık hizmeti verilerek bilinçlenmelerine ve kaygılarının azaltılmasına yardımcı olunmalıdır.