Dergi Yayın Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 41
  • Öğe
    Low velocity impact response of CFRP and Al2024-T3 helicopter blade
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Kurtar, Sakine; Yaman, Gamze; Bektaş, Dilara Nur; Özsunar, Seda Nur; Uyaner, Mesut
    A high level of safety is demanded in response to the foreign object damage (FOD) problem frequently encountered in aviation. For this reason, in this study, the effect of stone impact on a helicopter blade performed within the scope of FOD is investigated. Considering the actual size of the propeller, a stone impact is applied to a certain section and the mechanical behavior of the propeller is examined according to the material type. In this direction, the Bo-105 helicopter blade with the NACA-23012 profile is taken as a reference, and a 3D drawing of the blade is made in the SolidWorks program. The behavioral properties of metal and composite materials frequently preferred in aviation against stone impact are compared. For this purpose, Al2024-T3 and carbon fiber reinforced polymer (CFRP) are selected. These materials are frequently preferred in aviation. To observe the difference between the materials, low-velocity impact analysis is performed on two blade sections with span dimensions of 140 mm and chord dimensions of 310 mm under the same geometry and conditions. The analysis of the simulated action is obtained using the LS-DYNA program. Because it is a mechanical action, the Arbitrary Lagrangian (ALE) method was used accordingly. Within the scope of this method, the stone to be hit by the blade was modeled as a 5 mm solid structure and hit the blade surface with a speed of 3500 mm/s. While the blade with Al2024-T3 material was modeled as a shell, the CFRP blade was modeled as a composite part consisting of six layers at [0-90-0-90-0-90] degrees. Material properties were defined on the blade using 018 Law Plasticity and 54/55 Enhanced Composite Damage material cards for Al2024-T3 and CFRP, respectively. As a result of this analysis, the time-dependent changes in displacement, kinetic energy, and force parameters were acquired. Then, the low-velocity impact responses of the CFRP and the Al2024-T3 blades were compared.
  • Öğe
    Havacılık alanında çevreye duyarlı hizmet üretimi: Türkiye’de yapılmış akademik çalışmalar
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Yılmaz, İlkay; Karakuş, Güzide
    İklim değişikliğinin sonuçlarının giderek daha fazla hissedildiği günümüz şartlarında çevreye duyarlı üretim kavramının da önemi artmaktadır. Nüfus artışı ile birlikte mal ve hizmetlere yönelik ihtiyaçlar üretim kaynaklı çevresel etkileri arttırırken, çevresel tahribat geriye dönülmez bir hal alarak sürdürülebilirliğin tüm boyutlarını olumsuz etkilemeye devam etmektedir. Havacılık sektörü küresel turizm ve ticaretin gelişmesine katkı sunan en önemli hizmet endüstrilerinden biri olmak ile birlikte çevresel etkileri de en yüksek olan sektörlerden biridir. Sektör paydaşları, çevresel etkileri azaltmak doğrultusunda çeşitli alanlarda çalışmalar yürütüldüğünü beyan ederken akademik çalışmalarda da konunun önemine dikkat çekilerek araştırmaların geliştirilmesi tavsiye edilmektedir. Bu çalışmada Türkiye’de havacılık alanında çevreye duyarlı hizmet üretimi kapsamında hayata geçirilen akademik çalışmaların incelenmesi hedeflenmiştir. Bu kapsamda yapılan incelemelerde belirlenen akademik yayınlar, içerik analizine tabi tutulmuştur. 2014-2023 yılları arasında yayımlanmış 14 makale ve 11 lisansüstü tez, toplam 25 çalışma ile araştırmanın örneklemi oluşturulmuştur. Örneklem kapsamındaki akademik çalışmalar; araştırmacıların üniversiteleri ve akademik birimlerine, yayın yıllarına, anabilim dallarına, anahtar kelimelerine, araştırma yöntemlerine ve araştırma kategorisine göre tasnif edilmiştir. Araştırma sonucunda söz konusu çalışmaların ağırlıklı olarak sosyal bilimler alanında, havacılık yönetimi anabilim dalında hazırlandığı ve yıllar içerisinde çalışmaların sayısında artış olduğu, kirliliğin önlenmesi ve insan kaynaklarının gelişimi kategorilerinde çok sınırlı sayıda araştırma yapıldığı görülmüştür.
  • Öğe
    Dijital varlıklar çağına seyahat: Blockchain teknolojisiyle uçak biletleri
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2024) Soydan, Mutlu Can; Rodoplu, Hakan
    Blockchain (Blok zincir) teknolojisi, kusursuz bir seyahat deneyimi ve dünyaya fayda sağlama potansiyeli ile havacılık endüstrisinde giderek daha popüler hale gelmektedir. Çalışmanın temel amacı da, bu tipten dijital varlıkların kapsamlı bir şekilde anlaşılması ve havayolu işletmelerinin olası aksiyonlarının önceliklendirilmesidir. Bu anlamda çalışma, keşifsel bir araştırma paradigmasına sahiptir. Çalışma, “Dijital varlıklar, havayolu sektöründe bir uçak bileti olarak kullanılabilecek mi; kullanılabilecekse uygulaması ne şekilde yürütülecek?” sorusuna cevap aramaktadır. VentureRadar adlı veritabanı da çalışmanın yöntemine kaynaklık edecektir. Bu anlamda işletmelerin harekete geçmeleri için bu çalışmada ilk kez ortaya atılacak olan ‘’TBC Modeli’’ önerilecektir. Model, “Transition to Blockchain” kavramının baş harflerinden oluşan bir kısaltmayı anlatmaktadır. Havayolu işletmeleri, “TBC Modeli”ni bir silsile halinde uygulamalıdır. İlk adım, işletmelerin bu tipten bir teknolojiyi, mümkün olduğunca yeni bir arayüzle beraber keşfetmeleri esasına dayanmaktadır. İkinci adımda işletmeler; rezervasyon sürecini yönetecek akıllı sözleşmeler planlamalıdır. Üçüncü adım ise destekleme adımıdır. Burada işletmeler, kripto para ödemelerini destekleyen bir ağ geçidi seçmeli/geliştirmelidir, şayet mekanizma doğru çalışıyorsa yolculara sunulmalıdır. Son adımda ise işletmeler; sistemin güvenli olarak kalmasını sağlamak amacıyla sistemi düzenli olarak korumalı ve güncellemelidir. Söz konusu sektörün bu tipten önerilerle ülkemizde ilk kez incelenmesi; bilimsel literatüre katkıları bakımından çalışmayı diğerlerinden ayırmaktadır.
  • Öğe
    Non-destructive testing methods commonly used in aviation
    (Selçuk Üniversitesi, 30.06.2024) Ulus, Özlem; Davarcı, Furkan Eren; Gültekin, Elif Eren
    Non-Destructive Testing (NDT) methods play a pivotal role in ensuring the safety and reliability of aircraft in the aviation industry. This article provides a comprehensive overview of the NDT techniques commonly employed in aviation to assess the structural integrity and performance of aircraft components and materials without causing any damage. The article discusses the significance of NDT in aviation, highlighting the importance of early defect detection, maintenance cost reduction, and enhanced operational safety. It delves into various NDT methods, such as ultrasonic testing, eddy current testing, radiographic inspection, magnetic particle testing, and dye penetrant testing, explaining their principles and applications. In addition, in this article, the advantages and disadvantages of NDT methods and which methods are used in which part of the aircraft are mentioned. Understanding these NDT methods is crucial for aviation professionals, as they contribute to the continued airworthiness of aircraft, ensuring that passengers and crew can travel safely and confidently.
  • Öğe
    Elektromanyetik girişim koruması için termoplastik poliüretan kompozitler
    (Selçuk Üniversitesi, 30.06.2024) Kaya, Ümmühan; Odabaşı, Hülya Kaftelen
    Gelişen teknoloji ile birlikte elektronik cihazlara olan ilginin olumsuz bir etkisi elektromanyetik kirlilik olmuştur. Bu yüzden elektromanyetik girişim (EMI) kalkanlama malzemeleri önemli hale gelmiştir. Yüksek yoğunluklu ve düşük korozyon direncine sahip metaller çoğunlukla iletkenlik özellikleri nedeni ile tercih edilse de bu dezavantajlarından dolayı, hafif, yüksek mukavemet ve yüksek korozyon direncine sahip polimerler kompozitlere ilgi artmıştır. Termoplastik kompozitler hafif, kolay işlenebilir ve geri dönüştürülebilir olmaları nedeni ile geniş bir uygulama alanlarında kullanılmaktadır. Elektromanyetik girişim kalkanlama prensibine dayalı olarak, birçok karmaşık faktör, iletken polimer kompozitler için istenen kalkanlama verimini elde etmede etkili bir role sahip olduğu görülmüştür. Bunlar, iletken polimer kompozitlerin iletkenlik özelliklerini büyük ölçüde etkileyen nanopartiküllerin türü, morfolojisi, miktarı ve dağılımını içerir. Yüzey iletken tabakası veya yüksek içerikli metal dolgulu ürünler, esas olarak yansıma yoluyla iyi elektromanyetik girişim koruması sağlar, ancak genellikle yüksek yansımaya yol açarak güçlü ikincil elektromanyetik radyasyona neden olabilirler. Dolayısı ile yansıma tabanlı EMI koruma, yalnızca kalkanlama malzemesiyle girişimi önleyebilir, ancak kayıp elektromanyetik dalgaları etkili bir şekilde kontrol edemez ve ortadan kaldıramaz. Bu nedenle, ikincil elektromanyetik dalga kirliliğini ortadan kaldırmak manyetik nanopartiküller ile karbon esaslı (karbon fiber gibi) hibrit malzemelerinin iletken polimer kompozitlerin absorpsiyon özelliğini desteklemek için ilave edilmesi ile sağlanabilir. Burada, manyetik nanoparçacıklar manyetik kayıp sağlarken karbon nano dolgu maddeleri, soğurma yoluyla elektromanyetik dalgaları daha etkili bir şekilde dağıtabilen dielektrik kaybına katkıda bulunur. Kalkanlama verimini etkileyen bir diğer önemli faktör ise, polimer kompozitlerin yapısal özelliklerinin (yığın veya 3 boyutlu gözenekli yapıya sahip olması) etkisidir. Poliüretan termoplastikler, esnek, hafif, ekonomik olmaları ve üç boyutta gözenek yapılı şekilde üretilebilmeleri nedeniyle EMI koruması açısından önemlidir. Grafen, karbon siyahı, karbon fiber gibi karbon esaslı malzemelerin polimer matrisine ilave edilmesi ile mekanik, elektriksel iletkenlik ve termal özelliklerinde iyileşme sağlanır. Bu nedenle, karbon esaslı malzemeler, elektronik cihazlarda elektromanyetik girişimi engellemek için potansiyel olarak etkili bir seçenek olarak kabul edilebilir.
  • Öğe
    [Book Review]: “Aviation investment: Economic appraisal for airports, air traffic management, airlines and aeronautics”
    (Selçuk Üniversitesi, 31.08.2021) Rodrigues, Antonio
    Covid-19 caused the biggest crisis in the history of commercial aviation. In the article “An early assessment of the impact of COVID-19 on air transport: Just another crisis or the end of aviation as we know it?” published in the Journal of Transport Geography, a number of aspects to be considered in the future of air transport are identified.
  • Öğe
    Evaluation of digital solutions for passenger attitudes towards health measures at Dalaman airport during COVID-19 period
    (Selçuk Üniversitesi, 30.06.2024) Kaplan, Şeyma; Yener, Emine Seher; Yılmaz, Zeynep; Öztürk, Ozan
    During the COVID-19 pandemic, the Ministry of Transport and Infrastructure and airline companies implemented various measures to prevent the spread of the virus and reduce the risk of transmission. Among the various measures implemented, those utilizing digital technologies to minimize contact between passengers at airport terminals and ground services personnel have been particularly noteworthy. Self-service technologies not only enhance time and space efficiency but also minimize interpersonal contact. This research aims to evaluate the positive impact of COVID-19 measures implemented at Dalaman Airport on passenger satisfaction and to examine the role of digital technologies in this effect. To this end, face-to-face surveys were conducted with at least 415 passengers at Dalaman Airport between October and November 2023. The data obtained were analyzed using the SPSS program to determine the effects of COVID-19 measures and digital technologies on passenger satisfaction. The research factor analysis, reliability analysis, correlation, and regression analyses to examine the relationships between satisfaction, digitization, and measures reducing discomfort, revealing significantly positive relationships. As a result, this research recommends airport management to realign technology investments and customer service policies centered on passenger satisfaction. Digitalisation efforts can facilitate passengers to better adapt to new norms and provide a safer and more comfortable travel experience. The research also highlights that future studies with generalized findings across a wider range of airports and passenger demographics will develop a more comprehensive understanding of how digital technologies can be used more effectively in the aviation sector.
  • Öğe
    Sivil havacılıkta toplumsal cinsiyet dengesi geliştirme: Havacı kadın sicili örneği
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2023) Damgacı, Tuğba
    Toplumsal cinsiyet kavramı doğuştan olmayan, toplum tarafından sonradan kazandırılan bir kavramdır. Toplum tarafından yapılan bu ayrım, taraflardan birinin diğerine üstün olması ya da eşitsizlikler yaratılmasına sebebiyet vermektedir. Ülkeler kadın erkek eşitliğini başta modern, demokratik ve çağdaş devlet göstergesi olarak, daha sonra ise beşerî bir kaynağı güçlendirmek adına kabul etmektedir. Bu kabul doğrultusunda toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamak üzere kamu politikaları gerçekleştirmektedir. Türkiye’de de eğitimden sağlığa, istihdamdan siyasal katılıma kamu hizmetlerinde eşitlik adına toplumsal cinsiyet eşitliği politikaları üretilmektedir. Toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamak ve kadın erkek dengesini kurmak adına kamu politikaları üreten kamu kurumlarından biri de Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’dür. Toplumsal cinsiyet eşitliğini oluşturma amacı ile Sivil Havacılıkta Toplumsal Cinsiyet Dengesi Geliştirme adına bir talimatname hazırlanmıştır. Bu talimatnameden yola çıkılarak birden fazla faaliyet ve proje gerçekleştirilmiştir. Bunlardan biri de “Havacı Kadın Sicili” projesidir. Türk kadınının havacılıktaki katkılarını tespit etmek, rol model oluşturmak adına gerçekleştirilen bu proje ile Türk havacılık tarihinde ilkleri gerçekleştiren kadınlar tescillendirilmiştir. Çalışmanın temel amacı toplumsal cinsiyet eşitliği üzerinden SHGM tarafından yapılan çalışmaların neler olduğuna bakmak, Havacı Kadın Sicilinin oluşumu ile yarattığı etkiyi gözler önüne sermektir.
  • Öğe
    Fractional time derivative on fluid flow through horizontal microchannel filled with porous material
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2023) Kaurangini, Muhammad Lawan; Abdulmumini, Isyaku Shu’aibu; Abubakar, Umar Muhammad
    Fractional time derivative is considered in the description of the unsteady fluid flow through a horizontal microchannel filled with porous material. The resultant governing equations were solved using the Laplace transform technique and the method of undetermined coefficient in the Laplace domain. The Riemann-sum approximation approach was then utilized to obtain the solution in the time domain. The results were then simulated and presented as line graphs utilizing MATLAB (R2015b) to study the effects of the parameters involved in the fluid flow.
  • Öğe
    Örgütsel bağlılık ve iş tatmini üzerine nitel bir araştırma: Yer hizmetleri işletmesi çalışanları örneği
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2023) Çini, Mehmet Akif; Akgün, Vasviye Özlem
    İş tatmini, çalışanların işyerindeki deneyimlerine yönelik hissettiği memnuniyeti, örgütsel bağlılık ise yine çalışanın bağlı bulunduğu kurumuna karşı duyduğu sadakat ve bağlılık düzeyini ifade etmektedir. İş tatmini ve örgütsel bağlılık arsında doğrusal bir ilişki mevcuttur. İş tatmini çalışanların işle ilgili beklentilerinin arzu ettiği şekilde karşılanması sonucunda ortaya çıkmakta ve bu durum çalışanın kurumuna karşı güvenini artırarak örgütsel bağlılığının oluşmasını sağlamaktadır. Ayrıca, artan iş tatmini ve bağlılık seviyesi, bireyin daha pozitif tutumlar sergilemesine ve verimliliğini artırmasına katkıda bulunmaktadır. Bu bağlamda çalışanların iş tatmininin ve örgütsel bağlılığının artırılması, işletmenin sürdürülebilir başarısında kritik bir öneme sahiptir. Havacılık sektörü de yapısı gereği dinamiklerin her an değiştiği, yoğun ve stresli çalışma koşulları olan bir yapıya sahiptir. Diğer sektörlerde olduğu gibi, bu sektörde de çalışanların daha verimli olabilmeleri için, işletmelerin çalışanlarının iş tatminini sağlanması ve çalışanlarıyla örgütsel bağ kurması önem arz etmektedir. Bu çalışma, havacılık sektöründe faaliyet gösteren yer hizmetleri işletmelerinde çalışanların iş tatmini unsurlarını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, her bir iş tatmini unsurunun etkisi ve örgütsel bağlılık alt boyutlarıyla (duygusal, devamlılık ve normatif) ilişkisi incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda tatmini olumlu veya olumsuz etkileyen oniki unsur tespit edilmiştir. Bu unsurlar; ayrıcalıklar, çalışma koşulları, iletişim, çalışma arkadaşları, ödül ve ceza, yetki ve sorumluluk, iş yeri kuralları ve prosedürler, terfi politikaları, çalışma süresi (mesai), çatışmalar, amirler ve ücrettir.
  • Öğe
    Preliminary design and analysis of an afterburner module
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2023) Sönmez, Muhammed Cuma; Karabacak, Mustafa; Özgören, Muammer
    Bu çalışmada, jet motorlarında kullanılan art yakıcının tasarım hesapları ve hesaplamaları analitik ve hesaplamalı analiz sonuçları değerlendirilerek sunulmuştur. Art yakıcı giriş değerleri olarak 1050 K sıcaklık, 300 kPa basınç ve 3,6 kg/s kütlesel debi tasarım şartları olarak alınmıştır. Kavramsal tasarım kapsamında uzunluk kısıtı olarak tasarlanacak kesitler için maksimum uzunluk ve çap sırasıyla 500 mm ve 200 mm'dir. İki halkalı oluk 1,33 cm çapında ve 4,25 cm yüksekliğindedir. Jet A yakıtının püskürtme çubuklarından çekirdek akışına (90 derece) enjekte edildiği varsayılmaktadır. Sprey, akışın karışımını optimize etmek için damar oluğu ile aynı hizada monte edilmiştir. Analizler püskürtme çubuğu ile oluk arasındaki 4 cm için gerçekleştirilmiştir. Çalışma için GE J79 motoru literatürden incelenmiş ve aerodinamik geçiş kesiti tasarımı için temel alınmıştır. TEKNOFEST 2023 Jet Motoru Tasarım Yarışması kapsamında tasarım gereksinimleri ve kısıtları doğrultusunda 700 libre itki üretebilen ve 25 saat ömür kapasitesine sahip bir art yakıcı modülün ön tasarımının gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Geometrik kısıtlar ışığında modülün tek boyutlu yanma hesapları yapılarak ilgili SolidWorks CAD programı kullanılarak parçalar modellenir ve modellenen bu parçalar daha sonra ANSYS™ ortamına aktarılarak sonuçlar ve analizler doğrulanır. Art yakıcı modülü akış analizi yazılım programı ANSYS™, sıkıştırılabilir, viskoz ve standart k-epsilon türbülans modeli kullanılarak her iki soğuk çalışma aralığında (yani yanma olmadan) art yakıcı çalışmasını analiz etmek için kullanılmıştır. Sonuç olarak, art yakıcı uzunluğunun yanma performansı üzerindeki etkisinin önemli olduğu bulunmuştur. Hesaplamalar sonucunda art yakıcı uzunluğu 28,14 cm olarak bulunmuştur. Yanma veriminin %81,5 olduğu ve sıcaklığın 1050 K'den 2044 K'ye çıkarılabileceği bulunmuştur. Geometrik parametreler ve ısı ilavesi nedeniyle basınç düşüşü olarak toplam basınç kaybı %14,96'dır. Damar-oluk geometrisinin kullanımına bağlı olarak hesaplanan blokaj oranı basınç düşüşündeki en önemli parametredir. Art yakıcı çalışmadığında 670 lbs (2981 N) itki üreten jet motorunun, art yakıcı aktif olduğunda özgül yakıt tüketiminde %50'lik bir artış pahasına önemli miktarda güç artışı sağlayabildiği ve %10,1'lik bir itki artışı ile 738 lbs (3238 N) itki sağladığı tespit edilmiştir. Bu artışın nedeni, esas olarak damar oluğunun akış yapısı üzerindeki karıştırma etkisinden kaynaklanmaktadır.
  • Öğe
    Inspection of aircraft parts by eddy current method
    (Selçuk Üniversitesi, 30.06.2023) Karanfiloğlu, Büşra; Erden, Neşet Vefa; Gültekin, Elif Eren
    Aviation technologies are developing due to the need for advancements at military field and the increase in commercial air transportation. The development of aviation technology also forces the development of NonDestructive Testing (NDT) Standards. The accuracy of these inspections, their fast results and their applicability on many materials is one of the important issues to be studied. Eddy current testing, which has a significant advantage in terms of test speed and accuracy, is one of the main methods used in the nondestructive testing of aircraft parts. The test is used not only in metal and metal alloy materials, but also in composite materials with high conductivity such as carbon fiber to detect failures. Also, improvements at the eddy current test system and probes play a major role in the failure assessment of aircraft parts. In this article, comprehensive technical information about the eddy current testing method is given and the case studies are presented.
  • Öğe
    Improvement of ultrasonic sensor-based obstacle avoidance system in drones
    (Selçuk Üniversitesi, 30.06.2023) Kazan, Fatih Alpaslan; Solak, Haydar
    Although drone users have received the necessary training, the reflexes of making decisions against a sudden natural event such as wind and avoiding a nearby obstacle may not be sufficient. Therefore, whether drones fly autonomously or under user control, they must sense and act accordingly for an uninterrupted mission. In this study, a drone design and application for obstacle detection and obstacle avoidance were carried out. In the designed drone, Pixhawk was used as the flight control board, ultrasonic sensors were used to detect obstacles, and Arduino Uno was used as a microcontroller to obtain avoidance commands. The sensors used in obstacle detection and their performance are the most decisive factors in achieving the targeted goal. Because obstacle detection sensors are affected by electrical noises, the success of detecting obstacles decreases. For this reason, first of all, the integration of these sensors into the system was investigated and the drone was developed accordingly. Then, an algorithm was developed using a software filtering method both to minimize communication instabilities and to increase the clarity of detection. Finally, the ability to evade obstacles both while the drone is suspended in the air and while it is in motion has been investigated. In the experiments carried out, it was found that the drone was able to successfully avoid obstacles up to a flight speed of 3.94 m/s.
  • Öğe
    Investigation of the effect of CNT reinforcement on low-velocity impact behavior of wooden plate honeycomb aircraft structures
    (Selçuk Üniversitesi, 30.06.2023) Taşyürek, Mustafa; Ödemiş, Okan
    In this study, with different thicknesses honeycomb aircraft structures and the application of multi walled carbon nanotube reinforcement (MWCNT) to their out surfaces the low-velocity impact behavior of with the effects of core height on the damage to the plates were investigated. In addition, it is aimed to determine the effects of nano composite coating on the surface structure and to investigate its usability in aircraft. In the research, an equal to two different samples number of samples taken from the wing structure of the aerobatic aircraft, 10 and 30mm thick, 100x150mm in size, one surface coated with wood and the other surface covered with %1 carbon nanotube (CNT), were applied impact test at 5 J energy level and analyzed comparatively with graphics. The tests were carried out at an impact speed of 1.2549 m/s. Because of the research, it was concluded that while the reinforcement of CNT in aircraft structures did not affect the weight increase within the limitations, it gave positive results in the increase of strength without disturbing the aerodynamic structure and increased the mechanical properties. The data obtained from the force-time, force-displacement and energy-time changes obtained from the experiments are explained with the help of graphics.
  • Öğe
    Havacılık güvenliği ve insan hakları bağlamında hak-güvenlik paradoksu
    (Selçuk Üniversitesi, 31.12.2022) Ateş, Ahmet
    Devletler, havacılık sektöründe yaşanan terör ve diğer yasadışı eylemler sonucunda birtakım güvenlikleştirme stratejileri izlemek zorunda kalmışlardır. Havacılık güvenliği çalışmaları altında şekillenen bu stratejiler, başta devletlerin ulusal güvenliği olmak üzere yolcuların can ve mal güvenliğini sağlamaya yönelik birtakım mekanizmaların gelişmesine katkı sağlamıştır. Bu mekanizmalar içerisinde ortaya çıkan ve profilleme olarak adlandırılan yapay zekâ destekli sistemler, yolcuların mahremiyet haklarını ihlal edecek ya da ikinci plana itecek birtakım uygulamalar ortaya çıkarmıştır. Profilleme sistemleri bu tür güvenlik uygulamalarına örnek olarak verilebilir. Bu sistemler yolcuların mahremiyet haklarını ihlal ederek izinsiz şekilde onların kişisel bilgilerine erişmekte ve bunları kullanılarak birtakım puanlamalar ve sınıflandırmalar yapmaktadır. İnsan hakları savunucuları bu uygulamalar sonucunda harekete geçmiş ve böylece hak-güvenlik paradoksu olarak tanımlanabilecek bir tartışma başlamıştır. Bu tartışma özelinde şekillenen çalışmada, uluslararası anlaşmalar, ulusal güvenlik, insan hakları, güvenlik prosedürleri ve profilleme konuları hak-güvenlik paradoksu bağlamında analiz edilmiştir. Böylece profilleme süreçlerinde hak ihlallerinin ne düzeyde yaşandığı tespit edilmeye çalışılmış ve öneride bulunulmuştur.
  • Öğe
    Investigation of thermal behavior and orifice flow characteristics of aeronautic hydraulic servoproportional valve spool-sleeve structure with numerical simulations
    (Selçuk Üniversitesi, 2022 Aralık) Şen, Soner; Şimşek, Rıza Deniz
    In this study, the mechanical behavior under highest thermal conditions and flow characteristics of the hydraulic fluid of the servo-characterized proportional valve, which is one of the indispensable components of the aviation industry and used for hydraulic flow control, were investigated numerically. In the simulations, 50, 75 and 100 °C were selected as temperatures, and 0.2 mm, 0.6 mm and 1.2 mm spool stroke openings were used for hydrodynamic flow. Simulations were carried out for a pressure difference of 35 bar. As a result of the analysis, it was observed that there was no restriction in the movement of the spool-sleeve structure for a temperature of 75°C, excessive friction occurred in the spool-sleeve structure at 100°C and the movement was restricted. In addition, it can be said that hydraulic turbulences are effective in dispersing polluting particulate matter for all three spool strokes at a pressure difference of 35 bar.
  • Öğe
    Afet yönetimi bağlamında havacılığın orman yangınlarıyla mücadeledeki rolü üzerine bir değerlendirme
    (Selçuk Üniversitesi, 01.09.2022) Sunar, Osman Nuri; Kurnaz, Salim
    Mitolojiden beri insanlığın büyük bir hayali, günümüzde en modern örneklerini gökyüzünde gördüğümüz, bir yüzyılı henüz yeni aşmış tarihi geçmişi ve artık günlük hayatta yaşantımızın doğal bir parçası olan uçmak ya da uçuş ve bunun sağlanması için yapılan tüm faaliyetlerin ortak ifadesi havacılık; bugün hayatın neredeyse her alanına etkisi olan vazgeçilmez bir olgudur. Havacılık geçmişten günümüze teknolojinin en iyi uygulamalarının kullanılmasıyla; bugün hız, emniyet, güvenlik, konfor ve verimlilik gibi terimlerle birlikte sıklıkla ifade edilmektedir. Bu niteliği ile havacılık, insanlar üzerinde büyük ölçüde fiziksel, sosyal ve ekonomik kayıplara neden olan afetlerde de en etkin müdahalelerin sağlanmasında son derece önemlidir. Orman yangınları Türkiye’de yaz ayları boyunca özellikle Akdeniz ve Ege bölgesinde sık görülen bir olay olup yakın bir geçmişte ulaştığı boyut açısından değerlendirildiğinde afet yönetimi kapsamında dikkatle ele alınması gerekmektedir. Bu çalışmada genel olarak orman yangınları ile mücadelede havacılığın yeri ve kullanımına yönelik uygulamaların incelenmesi amaçlanmış ve bu amaç doğrultusunda havacılığın orman yangınlarındaki rolü, afet yönetimi çerçevesinde ele alınarak değerlendirmelerde bulunulmuştur. Çalışma kapsamında, afet yönetimi yanında orman yangınlarına yönelik akademik yayımlar ile ilgili otorite, kurum ve kuruluşların yayımları ikincil veri kaynağı olarak ele alınmıştır. Elde edilen veriler literatür taraması yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir. Çalışmada çeşitli özelliklere sahip hava araçlarının orman yangınları ile mücadelede etkin bir şekilde kullanılmasının, gerek yangınların önlenmesi ve büyümeden müdahale edilmesi safhasında ve gerekse yangınla mücadele ederken taktik koordineden, söndürme faaliyetlerine, yaralıların süratle tahliyesine, personel ve malzeme nakline kadar birçok alanda son derece faydalı olabileceği sonucuna varılmıştır.
  • Öğe
    Evaluation of organizational ethics in terms of businesses: The case of Virgin Atlantic Airways and British Airways
    (Selçuk Üniversitesi, 01.09.2022) Yılmaz, Rabia
    The concept of ethics, which examines the values relating to good and evil and right and wrong, has always occurred and been discussed at any time of human life from past to present. Especially after the industrial revolution, which is deemed as the beginning of globalization and industrialization, ethics has started to be a benefit for businesses with the establishment of more professional businesses. In this sense, top-level businesses of today that act within the scope of organizational ethics adopt universal moral values. In this study, a case study is carried out within the framework of a different view, using the literature review method on the dirty tricks campaign of Virgin Atlantic Airways and British Airways in relation to the universal ethical values that support organizational ethics, processes in ethical decision making and the application of organizational ethics. As a result of the case study, it was concluded that it was true to bring organizational ethical principles and rules to the forefront and act ethically by Virgin Atlantic Airways. It is concluded that British Airways harms its organizational image and completely ignores organizational ethics by acting contrary to it and not applying organizational ethical values and principles. In this context, this study aimed to emphasize the ongoing importance of organizational ethics in every stage of business life cycle and to determine the ways of the benefits obtained in businesses in which organizational ethics are applied. This study also aimed to provide theoretical benefits to businesses on organizational ethics.
  • Öğe
    Dönüşümcü liderliğin örgütsel güven üzerindeki etkisi: Havacılık sektöründe bir çalışma
    (Selçuk Üniversitesi, 01.09.2022) Bükeç, Cengiz Mesut; Dalmış, Alper Bahadır
    Bu araştırma, Türkiye’deki havalimanlarında havayolu işletmelerinin farklı iş kollarında çalışanların faaliyetlerinde öne çıkan ve örgütsel iletişim, örgüt verimliliği, performansı, örgütsel bağlılık gibi beklentileri doğrudan etkileyen örgütsel güven kavramına odaklanmıştır. Bu bağlamda güven kavramı çalışanın örgütün vaatlerine ve eylemlerine olan inancı ve beklentisi olarak görülür. Araştırmada havalimanlarında, zaman ve iş yükü baskısına rağmen operasyonların eksiksiz ve emniyetle gerçekleştirilmesinde etkili olan çalışanların sorumlu yöneticilerden beklenen dönüşümcü liderlik becerilerinin güven kavramı ile ilişkisi konu olarak alınmıştır. Çalışmanın amacı, dönüşümcü liderliğin örgütsel güven üzerindeki etkisi olarak belirlenmiştir. Araştırmanın evreni Ankara Esenboğa Havalimanı’nda faaliyet gösteren 3 farklı özel havayolu işletmesinde çalışanlarından oluşmaktadır. Dönüşümcü liderliğin ölçülebilmesi için Carless v.d. tarafından geliştirilen “Dönüşümcü Liderlik Ölçeği” kullanılmıştır [1]. Örgütsel güvenin ölçülebilmesi için ise Tokgöz ve Seymen tarafından hastane personeli ile yürüttükleri çalışmada farklı ölçeklerden faydalanarak geliştirdikleri “Örgütsel Güven Ölçeği” kullanılmıştır [2]. 270 anket verisinin değerlendirildiği çalışmada dönüşümcü liderlik ve örgütsel güven arasında pozitif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir (r=0,642, p<0,05). Bulgulara göre dönüşümcü liderlik davranışının çalışanların örgütsel güven algısını %52,3 oranında etkilediği ortaya çıkarılmıştır (R2=0,523). Bu doğrultuda örgütlerdeki liderlerin dönüşümcü liderlik davranışları hakkında bilgilendirilmesi, bu doğrultuda çeşitli eğitimler alması önerilmektedir. Böylelikle liderler çalışanların örgütsel güven algısını iyileştirerek örgütün genel verimliliği ve performansı üzerinde olumlu bir etki yaratılabilmesini sağlayabileceklerdir.
  • Öğe
    Aerodynamic efficiency analysis of variable morphing wings
    (Selçuk Üniversitesi, 01.09.2022) Kaygan, Erdoğan; Köroğlu, Aslıhan Tuğçe; Başak, Melisa
    In this paper, variable wing and/or winglet concepts are investigated. The impetus for the work was to identify and optimize wing and winglets to enhance the aerodynamic efficiency of a morphing aircraft. The analysis is based on changing sweep angle and wing-tip twist together with cant angle morphing (? = 0° - 45° ? = ?10°- 10° and ? = 0° - 30°). A variety of cases are examined through an aerodynamic analysis tool (VLM) comparing with baseline sweep wing configuration. As a result, significant improvements in flight characteristics are observed by adapting the required angle to receive optimum performance benefits.