Dergi Yayın Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 39
  • Öğe
    Sivil Havacılıkta Toplumsal Cinsiyet Dengesi Geliştirme: Havacı Kadın Sicili Örneği
    (Selçuk Üniversitesi, 2023 Aralık) Damgacı, Tuğba
    Toplumsal cinsiyet kavramı doğuştan olmayan, toplum tarafından sonradan kazandırılan bir kavramdır. Toplum tarafından yapılan bu ayrım, taraflardan birinin diğerine üstün olması ya da eşitsizlikler yaratılmasına sebebiyet vermektedir. Ülkeler kadın erkek eşitliğini başta modern, demokratik ve çağdaş devlet göstergesi olarak, daha sonra ise beşerî bir kaynağı güçlendirmek adına kabul etmektedir. Bu kabul doğrultusunda toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamak üzere kamu politikaları gerçekleştirmektedir. Türkiye’de de eğitimden sağlığa, istihdamdan siyasal katılıma kamu hizmetlerinde eşitlik adına toplumsal cinsiyet eşitliği politikaları üretilmektedir. Toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamak ve kadın erkek dengesini kurmak adına kamu politikaları üreten kamu kurumlarından biri de Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’dür. Toplumsal cinsiyet eşitliğini oluşturma amacı ile Sivil Havacılıkta Toplumsal Cinsiyet Dengesi Geliştirme adına bir talimatname hazırlanmıştır. Bu talimatnameden yola çıkılarak birden fazla faaliyet ve proje gerçekleştirilmiştir. Bunlardan biri de “Havacı Kadın Sicili” projesidir. Türk kadınının havacılıktaki katkılarını tespit etmek, rol model oluşturmak adına gerçekleştirilen bu proje ile Türk havacılık tarihinde ilkleri gerçekleştiren kadınlar tescillendirilmiştir. Çalışmanın temel amacı toplumsal cinsiyet eşitliği üzerinden SHGM tarafından yapılan çalışmaların neler olduğuna bakmak, Havacı Kadın Sicilinin oluşumu ile yarattığı etkiyi gözler önüne sermektir.
  • Öğe
    Fractional Time Derivative on Fluid Flow Through Horizontal Microchannel Filled with Porous Material
    (Selçuk Üniversitesi, 2023 Aralık) Kaurangini, Muhammad Lawan; Abdulmumini, Isyaku Shu’aibu; Abubakar, Umar Muhammad
    Fractional time derivative is considered in the description of the unsteady fluid flow through a horizontal microchannel filled with porous material. The resultant governing equations were solved using the Laplace transform technique and the method of undetermined coefficient in the Laplace domain. The Riemann-sum approximation approach was then utilized to obtain the solution in the time domain. The results were then simulated and presented as line graphs utilizing MATLAB (R2015b) to study the effects of the parameters involved in the fluid flow.
  • Öğe
    Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmini Üzerine Nitel Bir Araştırma: Yer Hizmetleri İşletmesi Çalışanları Örneği
    (Selçuk Üniversitesi, 2023 Aralık) Çini, Mehmet Akif; Akgün, Vasviye Özlem
    İş tatmini, çalışanların işyerindeki deneyimlerine yönelik hissettiği memnuniyeti, örgütsel bağlılık ise yine çalışanın bağlı bulunduğu kurumuna karşı duyduğu sadakat ve bağlılık düzeyini ifade etmektedir. İş tatmini ve örgütsel bağlılık arsında doğrusal bir ilişki mevcuttur. İş tatmini çalışanların işle ilgili beklentilerinin arzu ettiği şekilde karşılanması sonucunda ortaya çıkmakta ve bu durum çalışanın kurumuna karşı güvenini artırarak örgütsel bağlılığının oluşmasını sağlamaktadır. Ayrıca, artan iş tatmini ve bağlılık seviyesi, bireyin daha pozitif tutumlar sergilemesine ve verimliliğini artırmasına katkıda bulunmaktadır. Bu bağlamda çalışanların iş tatmininin ve örgütsel bağlılığının artırılması, işletmenin sürdürülebilir başarısında kritik bir öneme sahiptir. Havacılık sektörü de yapısı gereği dinamiklerin her an değiştiği, yoğun ve stresli çalışma koşulları olan bir yapıya sahiptir. Diğer sektörlerde olduğu gibi, bu sektörde de çalışanların daha verimli olabilmeleri için, işletmelerin çalışanlarının iş tatminini sağlanması ve çalışanlarıyla örgütsel bağ kurması önem arz etmektedir. Bu çalışma, havacılık sektöründe faaliyet gösteren yer hizmetleri işletmelerinde çalışanların iş tatmini unsurlarını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, her bir iş tatmini unsurunun etkisi ve örgütsel bağlılık alt boyutlarıyla (duygusal, devamlılık ve normatif) ilişkisi incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda tatmini olumlu veya olumsuz etkileyen oniki unsur tespit edilmiştir. Bu unsurlar; ayrıcalıklar, çalışma koşulları, iletişim, çalışma arkadaşları, ödül ve ceza, yetki ve sorumluluk, iş yeri kuralları ve prosedürler, terfi politikaları, çalışma süresi (mesai), çatışmalar, amirler ve ücrettir.
  • Öğe
    Preliminary Design and Analysis of An Afterburner Module
    (Selçuk Üniversitesi, 2023 Aralık) Sönmez, Muhammed Cuma; Karabacak, Mustafa; Özgören, Muammer
    Bu çalışmada, jet motorlarında kullanılan art yakıcının tasarım hesapları ve hesaplamaları analitik ve hesaplamalı analiz sonuçları değerlendirilerek sunulmuştur. Art yakıcı giriş değerleri olarak 1050 K sıcaklık, 300 kPa basınç ve 3,6 kg/s kütlesel debi tasarım şartları olarak alınmıştır. Kavramsal tasarım kapsamında uzunluk kısıtı olarak tasarlanacak kesitler için maksimum uzunluk ve çap sırasıyla 500 mm ve 200 mm'dir. İki halkalı oluk 1,33 cm çapında ve 4,25 cm yüksekliğindedir. Jet A yakıtının püskürtme çubuklarından çekirdek akışına (90 derece) enjekte edildiği varsayılmaktadır. Sprey, akışın karışımını optimize etmek için damar oluğu ile aynı hizada monte edilmiştir. Analizler püskürtme çubuğu ile oluk arasındaki 4 cm için gerçekleştirilmiştir. Çalışma için GE J79 motoru literatürden incelenmiş ve aerodinamik geçiş kesiti tasarımı için temel alınmıştır. TEKNOFEST 2023 Jet Motoru Tasarım Yarışması kapsamında tasarım gereksinimleri ve kısıtları doğrultusunda 700 libre itki üretebilen ve 25 saat ömür kapasitesine sahip bir art yakıcı modülün ön tasarımının gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Geometrik kısıtlar ışığında modülün tek boyutlu yanma hesapları yapılarak ilgili SolidWorks CAD programı kullanılarak parçalar modellenir ve modellenen bu parçalar daha sonra ANSYS™ ortamına aktarılarak sonuçlar ve analizler doğrulanır. Art yakıcı modülü akış analizi yazılım programı ANSYS™, sıkıştırılabilir, viskoz ve standart k-epsilon türbülans modeli kullanılarak her iki soğuk çalışma aralığında (yani yanma olmadan) art yakıcı çalışmasını analiz etmek için kullanılmıştır. Sonuç olarak, art yakıcı uzunluğunun yanma performansı üzerindeki etkisinin önemli olduğu bulunmuştur. Hesaplamalar sonucunda art yakıcı uzunluğu 28,14 cm olarak bulunmuştur. Yanma veriminin %81,5 olduğu ve sıcaklığın 1050 K'den 2044 K'ye çıkarılabileceği bulunmuştur. Geometrik parametreler ve ısı ilavesi nedeniyle basınç düşüşü olarak toplam basınç kaybı %14,96'dır. Damar-oluk geometrisinin kullanımına bağlı olarak hesaplanan blokaj oranı basınç düşüşündeki en önemli parametredir. Art yakıcı çalışmadığında 670 lbs (2981 N) itki üreten jet motorunun, art yakıcı aktif olduğunda özgül yakıt tüketiminde %50'lik bir artış pahasına önemli miktarda güç artışı sağlayabildiği ve %10,1'lik bir itki artışı ile 738 lbs (3238 N) itki sağladığı tespit edilmiştir. Bu artışın nedeni, esas olarak damar oluğunun akış yapısı üzerindeki karıştırma etkisinden kaynaklanmaktadır.
  • Öğe
    Inspection of Aircraft Parts by Eddy Current Method
    (Selçuk Üniversitesi, 2023 Haziran) Karanfiloğlu, Büşra; Erden, Neşet Vefa; Gültekin, Elif Eren
    Aviation technologies are developing due to the need for advancements at military field and the increase in commercial air transportation. The development of aviation technology also forces the development of NonDestructive Testing (NDT) Standards. The accuracy of these inspections, their fast results and their applicability on many materials is one of the important issues to be studied. Eddy current testing, which has a significant advantage in terms of test speed and accuracy, is one of the main methods used in the nondestructive testing of aircraft parts. The test is used not only in metal and metal alloy materials, but also in composite materials with high conductivity such as carbon fiber to detect failures. Also, improvements at the eddy current test system and probes play a major role in the failure assessment of aircraft parts. In this article, comprehensive technical information about the eddy current testing method is given and the case studies are presented.
  • Öğe
    Improvement of Ultrasonic Sensor-Based Obstacle Avoidance System in Drones
    (Selçuk Üniversitesi, 2023 Haziran) Kazan, Fatih Alpaslan; Solak, Haydar
    Although drone users have received the necessary training, the reflexes of making decisions against a sudden natural event such as wind and avoiding a nearby obstacle may not be sufficient. Therefore, whether drones fly autonomously or under user control, they must sense and act accordingly for an uninterrupted mission. In this study, a drone design and application for obstacle detection and obstacle avoidance were carried out. In the designed drone, Pixhawk was used as the flight control board, ultrasonic sensors were used to detect obstacles, and Arduino Uno was used as a microcontroller to obtain avoidance commands. The sensors used in obstacle detection and their performance are the most decisive factors in achieving the targeted goal. Because obstacle detection sensors are affected by electrical noises, the success of detecting obstacles decreases. For this reason, first of all, the integration of these sensors into the system was investigated and the drone was developed accordingly. Then, an algorithm was developed using a software filtering method both to minimize communication instabilities and to increase the clarity of detection. Finally, the ability to evade obstacles both while the drone is suspended in the air and while it is in motion has been investigated. In the experiments carried out, it was found that the drone was able to successfully avoid obstacles up to a flight speed of 3.94 m/s.
  • Öğe
    Investigation of the Effect of CNT Reinforcement on Low-Velocity Impact Behavior of Wooden Plate Honeycomb Aircraft Structures
    (Selçuk Üniversitesi, 2023 Haziran) Taşyürek, Mustafa; Ödemiş, Okan
    In this study, with different thicknesses honeycomb aircraft structures and the application of multi walled carbon nanotube reinforcement (MWCNT) to their out surfaces the low-velocity impact behavior of with the effects of core height on the damage to the plates were investigated. In addition, it is aimed to determine the effects of nano composite coating on the surface structure and to investigate its usability in aircraft. In the research, an equal to two different samples number of samples taken from the wing structure of the aerobatic aircraft, 10 and 30mm thick, 100x150mm in size, one surface coated with wood and the other surface covered with %1 carbon nanotube (CNT), were applied impact test at 5 J energy level and analyzed comparatively with graphics. The tests were carried out at an impact speed of 1.2549 m/s. Because of the research, it was concluded that while the reinforcement of CNT in aircraft structures did not affect the weight increase within the limitations, it gave positive results in the increase of strength without disturbing the aerodynamic structure and increased the mechanical properties. The data obtained from the force-time, force-displacement and energy-time changes obtained from the experiments are explained with the help of graphics.
  • Öğe
    Havacılık Güvenliği ve İnsan Hakları Bağlamında Hak-Güvenlik Paradoksu
    (Selçuk Üniversitesi, 2022 Aralık) Ateş, Ahmet
    Devletler, havacılık sektöründe yaşanan terör ve diğer yasadışı eylemler sonucunda birtakım güvenlikleştirme stratejileri izlemek zorunda kalmışlardır. Havacılık güvenliği çalışmaları altında şekillenen bu stratejiler, başta devletlerin ulusal güvenliği olmak üzere yolcuların can ve mal güvenliğini sağlamaya yönelik birtakım mekanizmaların gelişmesine katkı sağlamıştır. Bu mekanizmalar içerisinde ortaya çıkan ve profilleme olarak adlandırılan yapay zekâ destekli sistemler, yolcuların mahremiyet haklarını ihlal edecek ya da ikinci plana itecek birtakım uygulamalar ortaya çıkarmıştır. Profilleme sistemleri bu tür güvenlik uygulamalarına örnek olarak verilebilir. Bu sistemler yolcuların mahremiyet haklarını ihlal ederek izinsiz şekilde onların kişisel bilgilerine erişmekte ve bunları kullanılarak birtakım puanlamalar ve sınıflandırmalar yapmaktadır. İnsan hakları savunucuları bu uygulamalar sonucunda harekete geçmiş ve böylece hak-güvenlik paradoksu olarak tanımlanabilecek bir tartışma başlamıştır. Bu tartışma özelinde şekillenen çalışmada, uluslararası anlaşmalar, ulusal güvenlik, insan hakları, güvenlik prosedürleri ve profilleme konuları hak-güvenlik paradoksu bağlamında analiz edilmiştir. Böylece profilleme süreçlerinde hak ihlallerinin ne düzeyde yaşandığı tespit edilmeye çalışılmış ve öneride bulunulmuştur.
  • Öğe
    Investigation of Thermal Behavior and Orifice Flow Characteristics of Aeronautic Hydraulic Servoproportional Valve Spool-Sleeve Structure with Numerical Simulations
    (Selçuk Üniversitesi, 2022 Aralık) Şen, Soner; Şimşek, Rıza Deniz
    In this study, the mechanical behavior under highest thermal conditions and flow characteristics of the hydraulic fluid of the servo-characterized proportional valve, which is one of the indispensable components of the aviation industry and used for hydraulic flow control, were investigated numerically. In the simulations, 50, 75 and 100 °C were selected as temperatures, and 0.2 mm, 0.6 mm and 1.2 mm spool stroke openings were used for hydrodynamic flow. Simulations were carried out for a pressure difference of 35 bar. As a result of the analysis, it was observed that there was no restriction in the movement of the spool-sleeve structure for a temperature of 75°C, excessive friction occurred in the spool-sleeve structure at 100°C and the movement was restricted. In addition, it can be said that hydraulic turbulences are effective in dispersing polluting particulate matter for all three spool strokes at a pressure difference of 35 bar.
  • Öğe
    Afet Yönetimi Bağlamında Havacılığın Orman Yangınlarıyla Mücadeledeki Rolü Üzerine Bir Değerlendirme
    (Selçuk Üniversitesi, 2022 Eylül) Sunar, Osman Nuri; Kurnaz, Salim
    Mitolojiden beri insanlığın büyük bir hayali, günümüzde en modern örneklerini gökyüzünde gördüğümüz, bir yüzyılı henüz yeni aşmış tarihi geçmişi ve artık günlük hayatta yaşantımızın doğal bir parçası olan uçmak ya da uçuş ve bunun sağlanması için yapılan tüm faaliyetlerin ortak ifadesi havacılık; bugün hayatın neredeyse her alanına etkisi olan vazgeçilmez bir olgudur. Havacılık geçmişten günümüze teknolojinin en iyi uygulamalarının kullanılmasıyla; bugün hız, emniyet, güvenlik, konfor ve verimlilik gibi terimlerle birlikte sıklıkla ifade edilmektedir. Bu niteliği ile havacılık, insanlar üzerinde büyük ölçüde fiziksel, sosyal ve ekonomik kayıplara neden olan afetlerde de en etkin müdahalelerin sağlanmasında son derece önemlidir. Orman yangınları Türkiye’de yaz ayları boyunca özellikle Akdeniz ve Ege bölgesinde sık görülen bir olay olup yakın bir geçmişte ulaştığı boyut açısından değerlendirildiğinde afet yönetimi kapsamında dikkatle ele alınması gerekmektedir. Bu çalışmada genel olarak orman yangınları ile mücadelede havacılığın yeri ve kullanımına yönelik uygulamaların incelenmesi amaçlanmış ve bu amaç doğrultusunda havacılığın orman yangınlarındaki rolü, afet yönetimi çerçevesinde ele alınarak değerlendirmelerde bulunulmuştur. Çalışma kapsamında, afet yönetimi yanında orman yangınlarına yönelik akademik yayımlar ile ilgili otorite, kurum ve kuruluşların yayımları ikincil veri kaynağı olarak ele alınmıştır. Elde edilen veriler literatür taraması yöntemi kullanılarak değerlendirilmiştir. Çalışmada çeşitli özelliklere sahip hava araçlarının orman yangınları ile mücadelede etkin bir şekilde kullanılmasının, gerek yangınların önlenmesi ve büyümeden müdahale edilmesi safhasında ve gerekse yangınla mücadele ederken taktik koordineden, söndürme faaliyetlerine, yaralıların süratle tahliyesine, personel ve malzeme nakline kadar birçok alanda son derece faydalı olabileceği sonucuna varılmıştır.
  • Öğe
    Evaluation of Organizational Ethics in Terms of Businesses: The Case of Virgin Atlantic Airways and British Airways
    (Selçuk Üniversitesi, 2022 Eylül) Yılmaz, Rabia
    The concept of ethics, which examines the values relating to good and evil and right and wrong, has always occurred and been discussed at any time of human life from past to present. Especially after the industrial revolution, which is deemed as the beginning of globalization and industrialization, ethics has started to be a benefit for businesses with the establishment of more professional businesses. In this sense, top-level businesses of today that act within the scope of organizational ethics adopt universal moral values. In this study, a case study is carried out within the framework of a different view, using the literature review method on the dirty tricks campaign of Virgin Atlantic Airways and British Airways in relation to the universal ethical values that support organizational ethics, processes in ethical decision making and the application of organizational ethics. As a result of the case study, it was concluded that it was true to bring organizational ethical principles and rules to the forefront and act ethically by Virgin Atlantic Airways. It is concluded that British Airways harms its organizational image and completely ignores organizational ethics by acting contrary to it and not applying organizational ethical values and principles. In this context, this study aimed to emphasize the ongoing importance of organizational ethics in every stage of business life cycle and to determine the ways of the benefits obtained in businesses in which organizational ethics are applied. This study also aimed to provide theoretical benefits to businesses on organizational ethics.
  • Öğe
    Dönüşümcü Liderliğin Örgütsel Güven Üzerindeki Etkisi: Havacılık Sektöründe Bir Çalışma
    (Selçuk Üniversitesi, 2022 Eylül) Bükeç, Cengiz Mesut; Dalmış, Alper Bahadır
    Bu araştırma, Türkiye’deki havalimanlarında havayolu işletmelerinin farklı iş kollarında çalışanların faaliyetlerinde öne çıkan ve örgütsel iletişim, örgüt verimliliği, performansı, örgütsel bağlılık gibi beklentileri doğrudan etkileyen örgütsel güven kavramına odaklanmıştır. Bu bağlamda güven kavramı çalışanın örgütün vaatlerine ve eylemlerine olan inancı ve beklentisi olarak görülür. Araştırmada havalimanlarında, zaman ve iş yükü baskısına rağmen operasyonların eksiksiz ve emniyetle gerçekleştirilmesinde etkili olan çalışanların sorumlu yöneticilerden beklenen dönüşümcü liderlik becerilerinin güven kavramı ile ilişkisi konu olarak alınmıştır. Çalışmanın amacı, dönüşümcü liderliğin örgütsel güven üzerindeki etkisi olarak belirlenmiştir. Araştırmanın evreni Ankara Esenboğa Havalimanı’nda faaliyet gösteren 3 farklı özel havayolu işletmesinde çalışanlarından oluşmaktadır. Dönüşümcü liderliğin ölçülebilmesi için Carless v.d. tarafından geliştirilen “Dönüşümcü Liderlik Ölçeği” kullanılmıştır [1]. Örgütsel güvenin ölçülebilmesi için ise Tokgöz ve Seymen tarafından hastane personeli ile yürüttükleri çalışmada farklı ölçeklerden faydalanarak geliştirdikleri “Örgütsel Güven Ölçeği” kullanılmıştır [2]. 270 anket verisinin değerlendirildiği çalışmada dönüşümcü liderlik ve örgütsel güven arasında pozitif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir (r=0,642, p<0,05). Bulgulara göre dönüşümcü liderlik davranışının çalışanların örgütsel güven algısını %52,3 oranında etkilediği ortaya çıkarılmıştır (R2=0,523). Bu doğrultuda örgütlerdeki liderlerin dönüşümcü liderlik davranışları hakkında bilgilendirilmesi, bu doğrultuda çeşitli eğitimler alması önerilmektedir. Böylelikle liderler çalışanların örgütsel güven algısını iyileştirerek örgütün genel verimliliği ve performansı üzerinde olumlu bir etki yaratılabilmesini sağlayabileceklerdir.
  • Öğe
    Aerodynamic Efficiency Analysis of Variable Morphing Wings
    (Selçuk Üniversitesi, 2022 Eylül) Kaygan, Erdoğan; Köroğlu, Aslıhan Tuğçe; Başak, Melisa
    In this paper, variable wing and/or winglet concepts are investigated. The impetus for the work was to identify and optimize wing and winglets to enhance the aerodynamic efficiency of a morphing aircraft. The analysis is based on changing sweep angle and wing-tip twist together with cant angle morphing (? = 0° - 45° ? = ?10°- 10° and ? = 0° - 30°). A variety of cases are examined through an aerodynamic analysis tool (VLM) comparing with baseline sweep wing configuration. As a result, significant improvements in flight characteristics are observed by adapting the required angle to receive optimum performance benefits.
  • Öğe
    An Investigation on the Relationship Between Mineral Nutrition of Lemon and Rumple
    (Selçuk Üniversitesi, 2023) Kocamaz, Cengiz; Eşitken, Ahmet
    This study investigated the relationship between Rumple and tree crown parts regarding direction, fruit development stages and fruit rind nutrient content. A Lemon orchard on which Rumple disorders have shown severely were chosen among Erdemli and Silifke region where the majority of grown lemon cultivar is Kütdiken. In this orchard, from healthy and contaminated trees samples were taken from the South and West half parts of crown and the North and East parts of the crown separately. Also, fruit samples were taken at four fruit development stages which were hazelnut-sized fruit, end of fruit enlargement, the beginning of maturation and fully mature fruit stages. The rind of samples fruit was analyzed, and their content of N, P, K, Ca, Mg, S, Mn, Fe, Zn, B, Cl and Na was determined. PCA was used to analyze these data. Biplot scheme of the 2nd Sampling from the part one-half of the trees which includes the South and West directions, that is, from the Healthy (G2S) and Rumple signed trees (G2B) taken were examined. The increase in K, Zn, Fe, Ca, and Mg is associated with Na, P and Cl concentration reduction. Besides this, in this period, it was observed that fruit rind has higher N, S, Mn and B content which were taken from part one, that is, the South and West sides, of healthy plants. The relationship identified here is important because Rumple’s symptoms become visible after this stage.
  • Öğe
    The Effects of Growth Regulatory Agents in Varying Doses on Lavandula Angustifolia and Lavandula × Intermedia Species in Different Rooting Media
    (Selçuk Üniversitesi, 2023) Karakoyun, Merve; Ural, Muhammed; Arıkan, Şeyma
    Lavender is a valuable ornamental and aromatic plant species with several applications, including food additives, cosmetics, perfumes, medicine, and aromatherapy, owing to its antimicrobial, antibacterial, antiviral, and antioxidant properties, as well as its pleasant odor. The purpose of this study was to determine the rooting capability of lavender species (Lavandula angustifolia and Lavandula × intermedia) in different media (peat, perlite, peat+perlite) and different doses of indole-3-butyric acid (IBA) (1000, 1500, and 2000 ppm) on cuttings. After 5 seconds in the (IBA) solution, the cuttings were planted in various rooting media in the greenhouse environment. The highest rooting rate, 93%, was obtained from 2000 ppm IBA application in peat+perlite (1:1) medium, whereas the lowest rooting rate, 13%, was obtained from Lavandula angustifolia species from control application in peat media. In a peat+perlite (1:1) medium with 1500 ppm, the longest root length was 13.16 cm. IBA application Lavandula angustifolia species, the lowest root length in Lavandula × intermedia cuttings were 2.7 cm from control application in perlite medium. Lavandula × intermedia cuttings in peat medium produced the best results in terms of root number (3.36 pcs/cuttings), while Lavandula × intermedia cuttings in perlite medium produced the lowest root number in the control application. In terms of viability rate, both species received high values, with the lowest viability rate obtained from the control application in perlite medium with 80% in Lavandula angustifolia species.
  • Öğe
    The Effects of Some Organic Compounds on Yield and Fruit Quality in Albion Strawberry (Fragaria x ananassa Duch) Cultivar
    (Selçuk Üniversitesi, 2023) Cankurt, Kasım; İpek, Muzaffer
    Strawberry is one of the most popular fruits in Türkiye, and its cultivation is increasing due to its high adaptability to different climatic and soil conditions. Greenhouses and conventional agriculture are preferred in strawberry cultivation in terms of both growing conditions and the applicability of good agriculture and organic agriculture. Good agriculture and organic agriculture have increased their importance in achieving reliable and quality food, according to the World Health Organization (WHO). For these reasons, the application compounds are increasing day by day. Accordingly, the types and varieties of organic compounds have increased. Albion strawberry cultivars were grown under calcareous soil conditions, and the effects of various organic component levels on yield and fruit quality were examined. In the experiment, vinasse, molasses, and vermicompost (liquid) were each employed at quantities of 2.5%, 5%, 7%, and 10%. Because of the treatments, a vinasse concentration of 2.5 % was shown to be more beneficial than the others on yield metrics such as yield per decare (1664.89 kg) and yield per plant (332.98 g) (332.98 g). There was a marked improvement in fruit quality between the molasses treatments and the other organic compound treatments. It was discovered that the treatment with molasses at a concentration of 2.5 % (15.94 %) had a greater TSS than the other treatments, whereas the treatment with molasses at a concentration of 5.0 % had to have a higher TAC of 1.058 %. Based on the results, strawberry farmers can be told that using vinas and molasses together is an effective way to increase strawberry yield and improve the quality of the fruit.
  • Öğe
    Determination of Agricultural Mechanization Level of Azerbaijan in Plant Production
    (Selçuk Üniversitesi, 2023) Hakhiyev, Javanshir; Şeflek, Ali Yavuz
    Agricultural mechanization characteristics of Azerbaijan were investigated in this study. Based on the statistical data of Azerbaijan, number of tractors, number of agricultural tools and machines and agricultural mechanization level indicators were calculated and summarized. Respectively in the years 2010 and 2021, average tractor power was identified as 68.2 and 74.7 HP, tractor power per cultivated area as 916 and 1672.2 HP/ha, number of tractors per 1000 hectares as 13.4 and 22.2, number of combine harvesters per 1000 hectares as 1.2 and 2.1, cultivated area per tractor as 75 and 45 ha, cultivated area per combine harvester as 821.5 and 458.3 ha, agricultural field per capita as 0.52 and 0.47 ha and finally number of people per unit area as 1910 and 2120.
  • Öğe
    Investigation of the Efficiency of Occupational Health and Safety Education of Agriculture Department Students in Vocational High Schools
    (Selçuk Üniversitesi, 2023) Sarıcan, Sena Yaren; Fırlarer, Arzu; Eyidoğan, Füsun
    The basis of occupational hazards and risks in agriculture, which is a high-risk sector, is due to the behavior of farmers based on a lack of knowledge. In this sense, farmers are required to have knowledge of occupational health and safety (OHS) in agriculture and to carry out their work with the following health and safety measures. The easiest way to achieve this is to implement these measures by making a habit of them together with technical experts working with the farmers in the field. In this context, it is important that agricultural, food, and laboratory technicians, who play an important role in ensuring soil and animal health and safety, acquire this information during their training. This study aims to investigate the effectiveness of occupational health and safety training prepared for students studying in the relevant departments of vocational high schools. Occupational health and safety training in agriculture was given to students from the agriculture and laboratory department of İstanbul Mehmet Akif Ersoy Vocational and Technical Anatolian High School, which was determined as a pilot school in Ankara, and the awareness of high school students in the field of occupational health and safety was measured and especially on OHS in pesticide use. The tests applied at the beginning and end of the training were analyzed at the end of the study and it was concluded that they gained the awareness to a large extent. While the awareness score was 55 in the test performed at the beginning of the training, the awareness score increased to 95 after the training.
  • Öğe
    Havacılık İşletmelerinde Sponsorluk Uygulamalarının Kurum İmajına ve Tanıtımına Etkisi: Türk Hava Yolları Örneği
    (Selçuk Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksekokulu, 2022) Arpacı, Ezgi; Tosun, Merve Nur; Küçükcivil, Gamze
    With the change and development in the field of sponsorship, institutions make long-term and high-priced investments in various fields to create and promote their own identity and image. Thanks to its corporate image and sponsorship activities, businesses reach an honest, reliable, socially sensitive and participatory profile in the eyes of the target audience. Businesses operating in various fields carry out sponsorship activities in branches that will contribute to the institution in every sense. Sponsorship activities applied in aviation also provide benefits for both the business and the sponsored counterparty and meet the expectations of both parties. Turkish Airlines is considered among the brands that strengthen its corporate image with sponsorship activities in the field of aviation. THY sacrifices an important budget both locally and globally in its sponsorship activities and maintains an active sponsorship policy in order to increase its permanence in the minds. The aim of this study is to investigate the effect of sponsorship practices in aviation businesses on the corporate image and promotion and to examine the examples of Turkish Airlines in this context. While conducting this research, literature review method was used. As a result of the research, it has been measured that THY contributes to the corporate image and promotional activities in the eyes of the target audience, thanks to its sponsorship activities.
  • Öğe
    Fault Tolerant Control of a Quadrotor Based on Incremental Nonlinear Dynamic Inversion
    (Selçuk Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksekokulu, 2022) Ahmadi, Karim; Asadi, Davood; Nabavi-Chashmi, Seyed-Yaser
    The multirotor unmanned aerial vehicles (UAVs) have rapidly attracted interest of the researchers since they play a unique role in a variety of areas including the military, agriculture, rescue, and mining. Actuator fault or failure is inevitable during multi-rotor’s operations, which can endanger humans on the ground in addition to costly damage to the system itself. Therefore, this paper introduces a nonlinear controller algorithm for fault-tolerant control of a quadcopter with partial loss of actuator effectiveness. The introduced controller includes a cascade structure of the fast inner-loop dynamics and slow outer-loop dynamics. In the inner-loop part of the controller, an incremental nonlinear dynamic inversion controller is applied and a modified PID control algorithm is used in the outer-loop of the controller. Simulation results for different fault scenarios demonstrate that the proposed fault-tolerant controller approach can quickly adapt itself to the abrupt change due to the motor faults and tracks the desired inputs satisfactorily.