Turizm Rehberliği/Makale Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 7 / 7
  • Öğe
    Nostaljik Bölge Pazarlaması: Sille Örneği
    (Selçuk Üniversitesi, 2019) Bilge, Fahrettin Atıl; Aktaş, Emine
    Geçmişten günümüze pek çok medeniyete ev sahipliği yapmış, tarihi ve doğal güzellikleriyle Konya’nın turizm merkezlerinden biri olmaya aday olan Sille’nin ekonomik ve kültürel olarak hak ettiği yere gelebilmesi, bölgeye sağlayacağı katkılar açısından çok önemlidir. Her bölge ve işletme, kendi gelirini artırıcı tedbirler ve stratejiler geliştirmeye çalışmaktadır. Bizde bu çalışmada, tarihi özellikleri nedeniyle, turizm cazibe bölgesi olmaya aday olan Sille bölgesini nostalji (retro) pazarlaması ile birleştirdik. Nostalji (retro) pazarlamasının bölge insanına ve bölgede faaliyette bulunan işletmelere sağlayacağı ekonomik faydayı incelemek istedik. Bu nedenle de Sille bölgesinin geçmişten gelen doğallığı ile nostalji pazarlaması anlayışını, literatür taraması ve kendi gözlemlerimizle birleştirerek, bölge adına yapılabilecekleri ortaya çıkarmayı hedefledik.
  • Öğe
    Çalışanlarda Kariyer Tatmini ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi
    (Selçuk Üniversitesi, 2009) İleri, Hüseyin; Karaman, Abdullah; Engiz, Gülsüm
    Örgütlerde, verimliliği etkileyen en büyük faktörün insan olduğunun anlaşılması üzerine, insanın motivasyonuna yönelik yaklaşımlar her geçen gün artmakta ve yenilenmektedir. İşte bu yaklaşımlardan en güncel ve uygulamada en popüler olanlardan bir tanesi de kariyer planlaması ve yönetimidir. İnsanlar, günümüzde işletmeler tarafından ilk etapta ücret ve sosyal imkânlardan ziyade, kariyerlerinin gelişimlerini sağlayacak bir pozisyon ve buna uygun bir ortam talep etmektedir. Kariyerle ilgili kazançlar, bireylerin kariyer hedeflerine ulaşmasına ve farklı kariyer yolları izlemesine olanak sağlamanın yanı sıra ilginç ve harekete geçirici görevleri, daha iyi ücret, terfi veya benzeri ödülleri içermektedir. Kariyer planları ve hedefler, çalışanları gelişimleri için motive eder ve çalışanların gelecekteki pozisyonlara hazırlanmalarının yanı sıra bulundukları pozisyonlarda da maksimum performans ile çalışmalarını sağlar. Bireysel kariyer planları ve kurumun çalışanlarına gösterdiği ilgi kuruma bağlılığı artırır. Bu çalışma da çalışanlarda kariyer yönetimi, örgütsel bağlılık ve kariyer yönetiminin örgütsel bağlılığa etkisi konuları incelenmiştir. Çalışma kapsamında sağlık sektöründe örnek olay çalışması yapılmış ve kariyer yönetiminin örgütsel bağlılığa etkisi analiz edilmiştir
  • Öğe
    Turist Rehberlerinin Hizmet Kalitesinin Destinasyon İmajına Etkisi
    (Selçuk Üniversitesi, 2019) Aksaray, Mustafa; Ateş, Alper
    Turist rehberlerinin ve onların hizmet kalitesinin, turistlerin tecrübe yaşadığı destinasyonda büyük rol oynadığı açıkça gözlemlenmektedir. Etkileşim içinde bulunduğu turistlerin zihninde kalıcı bir izlenim bırakmaktadırlar. Bu çalışmanın esas amacı, turist rehberlerinin hizmet kalitesinin destinasyon imajına olan etkilerini incelemektir. Ayrıca, hizmet kalitesinin destinasyon ile ilişkileri irdelenmiştir. Buna ek olarak, ziyaretçilerin demografik değişkenleri de, araştırmamızın iki temel konusu olan hizmet kalitesi ve destinasyon imajı üzerinde istatistikî olarak nasıl sonuçlar ortaya çıkardığı araştırılmıştır. Çalışmanın bir diğer amacı da, rehberlerden ne yapması beklendiğini anlamak için farklı görüşleri değerlendirmektir. Çalışmada, tur rehberlerinin eğitimi ve karşılaştığı zorlukları analiz eden araştırmalara da değinilmiştir. Araştırma kapsamında, Türkiye'nin en çok ziyaret edilen müzelerinden biri olan Mevlana Müzesi'ne ev sahipliği yapması nedeniyle birçok ziyaretçiyi ağırlayan Konya, uygulama alanı olarak seçilmiştir. Örneklemi oluşturan 400 yerli turiste yapılandırılmış veri toplama tekniği olan anketimiz uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, turist rehberlerinin hizmet kalitesinin destinasyon imajı üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu gözlemlenmiştir.
  • Öğe
    Stratejik Yönetim Sürecinde Ürün Stratejilerinin Kullanımı ve Önemi
    (Selçuk Üniversitesi, 2010) Sağır, Mehmet
    Toplam kalite yönetiminin işletmelerde yaygın olarak kullanılması, aynı sektörlerde kaliteleri pek de farklı olmayan bir sürü rakibi ortaya çıkarmıştır. Böylece sorun yeni bir boyut kazanmıştır. Bundan sonra sorun, toplam kalite felsefesinin rekabette pazar payını artırmaya tek başına yeterli olup olamayacağıdır. Mesela, bankanıza toplam kalite hizmeti veren danışmanlık firması, aynı hizmeti neden rakip bankaya da vermesin? Rakipler de kaliteli hizmet veren bankalar olduklarına göre, müşterinin rakibe değil, size gitmesi için onlardan ne gibi üstünlüğünüz kalır? Böylece, yepyeni şeyler yapmak zorunluluğu ortaya çıkmaktadır. Bu durumda, ya mevcut pazar payını artıracak yada pazar payı yerine farklı çalışmalarla işletmeyi hedefine ulaştıracak yöntemler bulmak bir zorunluluk olarak ortaya çıkmaktadır. Bu da günümüzde strateji sayesinde elde edilmektedir. Strateji, geleceğe dönük öngörüler yapmak değil, sağlıklı öngörüler doğrultusunda geleceği yönlendirebilmektir. Rekabet ortamının etkili bir şekilde hüküm sürdüğü pazarlarda, işletmelerin başarısı şüphesiz kendilerini, ürün ve hizmetlerini rakiplerinden farklılaştırmalarına ve tüketici gözünde farklılık yaratarak talep edilebilirliklerin artırmalarına bağlıdır. İşletmelerin üretmiş oldukları ürünler, rekabet koşullarına uyum sağlamada son derece önemlidir. Ürün, işletme yöneticileri ile tüketiciler ve potansiyel tüketiciler arasında köprü vazifesi yapmaktadır. Başarılı bir ürün geliştirme süreci ise, müşteriyi anlamaktan, onun durumunu, ihtiyaçlarını ve isteklerini bilmekten geçmektedir İşletmelerde üretim faaliyetleri, seçilen temel ve rekabetçi stratejilerin uygulanmasına destek veren alt stratejilere sahip olmalıdır. Amaç, işletmenin yaşamını sürdürmesine ve rekabet üstünlüğü sağlamasına yöneliktir. Üretim ve operasyon bölümü de, işletmenin varlığını sürdürebilmesi rekabet üstünlüğü elde edebilmesi için kendi alt, işlevsel stratejilerini geliştirmek zorundadır İşletmenin, iş çevresi rekabet stratejileri olan maliyet liderliği, farklılaştırma ve odaklanmış stratejilerinin uygulanmasında başarılı olabilmesi için, üretim bölümünde kalite, tasarım, kapasite, kuruluş yeri ve işyeri planlanması, stok kontrol sistemi, üretim ve iş akışı planlaması, bakım onarım gibi konularda etkili kararların alınması ve işlevsel alt grup stratejilerinin geliştirilmesi gerekir. Rekabetçi stratejilerin uygulanmasına olanak veren, işletmenin yaşamını sürdürmesine rekabet üstünlüğü elde etmesine yönelik kendi alt stratejilerinin olması işletmeler için bir zorunluluk olarak ortaya çıkmaktadır.
  • Öğe
    Google Trends Verilerine Göre Turizmde Tanınmışlık Ve Talep Tahmini
    (Selçuk Üniversitesi, 2021) Çiçekdağı, Münevver
    Teknolojinin hayatımıza girmesiyle birlikte arama motorları, tatil planları yaparken en çok kullanılan araçlardan biri haline gelmiştir. Karar vericiler, turizm destinasyonlarının talep tahminlerini yapmak ve etkili bir tanıtım faaliyeti gerçekleştirmek için arama motoru sorgu verilerini kullanabilir. Bu çalışmanın amacı, insanların seyahatlerine çıkmadan önce yaptıkları internet aramalarını analiz ederek seyahat edebilecekleri turizm destinasyonlarını tahmin etmeye çalışmaktır. Bunun için talep tahmin yöntemlerinden biri olan trend analizinden faydalanılmıştır. Türkiye'den 18 farklı lokasyon UNESCO Dünya Miras Listesi'nde yer almaktadır. Bu liste, son beş yılın Google Trends verileri kullanılarak analiz edilmiştir. Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı (2020) verilerine göre Türkiye'ye turist gönderen ilk beş ülke Rusya, Bulgaristan, Almanya, Ukrayna ve İngiltere'dir. Çalışmada beş ülke ayrı ayrı taranmıştır. Elde edilen sonuçlar listelendiğinde İstanbul ili beş ülkenin de arama sonucunda ilk sırada yer almıştır. Diğer miras alanlarının aranması ise ülkelere göre farklılık göstermiştir. Divriği Ulu Camii ve Darüşşifası (Sivas), Hattuşa (Boğazköy)- Hitit Başkenti (Çorum), Troya Antik Kenti (Çanakkale) ve Ani Arkeolojik Alanı (Kars) ise beş ülkenin hiçbirinde yeterli arama seviyesine ulaşmadığından Google Trends analizinde sonuç vermemiştir. Analiz neticesinde ülkelerin farklı turistik tercihleri olabileceği görülmüştür. Bu kapsamda UNESCO listesindeki değerlerin tanıtımı ve pazarlanması için yapılabilecek faaliyetler konusunda önerilerde bulunulmuştur.
  • Öğe
    Visual Pollution’s Effect on Distorting the Touristic and Historical Cities: Old Sana'a /Yemen Case
    (Selçuk Üniversitesi, 2021) Ünüvar, Şafak; Yıldırım, Şeyda Sarı; Yazeed, Ahmed
    Visual pollution is a big problem faced by many societies, and it is a type of pollution that is no less dangerous than other pollution (such as noise pollution, air pollution, etc.). Many Yemeni cities have a civilized, cultural, and touristic character, but they still suffer from a serious problem, which is visual pollution that distorts their landmarks and cultural context. The study found that the manifestations of this pollution increased as a result of the low level of public awareness and the limited income per capita. This study discussed the manifestations of visual pollution of the old city of Sana'a (OCS), according to other studies, and work to restore its historical and tourist identity through the reuse and restoration of buildings, according to accurate scientific standards and in a civilized manner. There is a great loss of aesthetics in the study area due to visual pollution, and the people of the area feel the loss of common values and the preservation of the single community fabric. The proposed strategies and recommendations focused on limiting the spread of visual distortions and working to address the current imbalances of the old city of Sana'a as a result of visual distortions.
  • Öğe
    Yavaş Şehirlerde Sosyal Değişme ve Yaşam Kalitesi İlişkisi Üzerine Bir Araştırma: Gerze Örneği
    (Selçuk Üniversitesi, 2020) Yapıcı, Olcay Özışık; Ünüvar, Şafak
    Dünyada ve ülkemizde her geçen gün yavaş şehirlerin sayısı artış göstermektedir. Günümüzde insanlar alternatif tatil türlerine katılmayı tercih etmektedir. Alternatif tatil rotaları arasında yavaş şehirler de yer almaktadır. Doğa ile içiçe, yöresel lezzetlerin tadıldığı ve gürültüden uzak, kimliklerinin korunduğu yerler olarak yavaş şehirler karşımıza çıkmaktadır. Türkiye’de yavaş şehirlerin turistik destinasyon olarak kullanılmasında lider konumda Seferihisar yer almaktadır. Türkiye’deki ilk yavaş şehir olma özelliğine sahip olan Seferihisar yavaş şehir kimliğini etkin bir şekilde kullanarak turizmden kazanç sağlamaktadır. Yavaş şehirler zamanla turistlerin yoğun olma nedeninden ötürü bir takım olumlu ve olumsuz değişmelere maruz kalabilmektedir. Özellikle sosyal değişmelerin yavaş şehirlerde olumlu yönde yaşanması, yerel halkın yaşam kalitesini olumlu yönde etkileyebilir. Yaşam kalitesinin gerek toplumsal gerekse bireysel olarak yükselmesi ile birlikte, yerel halkın yavaş şehire yönelik tutumu da olumlu yönde olabilecektir. Bu çalışma, Türkiye’deki yavaş şehirlerden biri olan Sinop’un Gerze ilçesinde sosyal değişmenin yaşam kalitesi algısı üzerinde etkilerinin olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Gerze yerel halkına yönelik anket uygulanmış ve 410 tanesi değerlendirmeye uygun bulunmuştur. Elde edilen sonuçlara göre sosyal değişmenin toplumsal ve bireysel yaşam kalitesi üzerinde istatiksel olarak anlamlı ve pozitif etkileri söz konusudur.