Yazar "Çelik, Adnan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 12 / 12
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çokkültürlü gavur mahallesinden gettolaşan Hançepek'e bir mahallenin sosyal dönüşüm: Diyarbakır-Hasırlı Mahallesi örneği(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010) Çelik, Adnan; Aktay, YasinBu çalışmada, 20. yüzyıl Türkiyesinde bir büyük sosyal dönüşüm örneği olan Hasırlı, halk arasındaki deyişle Gavur ya da Hançepek Mahallesi'nin çokkültürlülük deneyiminden gettolaşmaya doğru evrilen dönüşüm serüveni incelenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın amacı, özellikle 1950'ler öncesinde mahallede bir çokkültürlülük deneyimi yaşandığını, ardından birtakım yerel ve ulusal dinamikler sebebiyle mahallenin çokkültürlü dokusunu yitirdiğini, özellikle 1980'ler sonrasında ise çevreden yoğun göç alarak bir gettolaşma süreci yaşadığını çeşitli kaynaklar ve sözlü tarih görüşmeleri aracılığıyla göstermeye çalışmaktır. Yapılan sözlü tarih görüşmeleri ve faydalanılan kaynaklar sonucunda mahallede özellikle 1950'ler öncesinde başta Ermeniler olmak üzere Süryaniler, Keldaniler, Yezidiler ve Yahudilerin yaşadığı gözlemlenmiştir. Ermeniler ve Süryanilerin başını çektiği zanaatkar zümre, mahallenin o dönemde sosyoekonomik düzeyinin yüksek olmasını sağlamıştır. Buna bağlı olarak toplumsal ilişkiler üst düzeyde tutulabilmiş, başta ekonomik dolaşım sebebiyle de şehrin kalan bölümleriyle sıkı ilişkiler sağlanmıştır. Tüm bu süreç içerisinde Hasırlı Mahallesinde bir çokkültürlülük deneyimi yaşanmıştır. Nitekim görüşmecilerin aktardığı deneyimlerde de bu paylaşımın yüksek miktarda olduğu gözlemlenmiştir. Ancak, Tehcir , Varlık Vergisi, 6-7 Eylül Olayları ve Kıbrıs Olayları gibi ulusal dinamikler ile kırdan kente göç, ekonomik sebepler, eğitim olanakları gibi yerel dinamiklere bağlı olarak Gayrimüslimlerin büyük bir çoğunluğu ülkenin batısına ya da başka ülkelere göç etmeye başlamıştır. Gidenlerin sayısının artmasıyla birlikte, 1990'lı yıllara gelindiğinde mahalle çokkültürlü dokusunu tamamen kaybetmiştir. 1990 sonrasında Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgesinde yaşanan şiddet olayları neticesinde köyü boşaltılan, kendi isteğiyle göç eden ya da göç etmek zorunda kalan insanlar akın akın Diyarbakır şehir merkezine göç etmeye başlamıştır. Malsız mülksüz şehre göç eden bu zümreler için özellikle Suriçi'nde kalan Hasırlı Mahallesi gibi yerleşim yerleri adeta bir sığınak vazifesi görmüştür. Sonuçta şu an Hasırlı Mahallesi'nde yaşayan ailelerin büyük bir çoğunluğunun zorunlu göç sonrası mahalleye yerleştiğini ve sosyo-ekonomik düzeylerinin düşüklüğü nedeniyle hareketlilik imkânlarının sınırlı olduğunu göz ününde bulundurursak; mahallede yoksulluğun yoğun bir biçimde yaşanması, etnik ve sınıfsal konumları birbirine çok yakın homojen bir kesimin mahallede yoğunlaşması, suç ve madde kullanım oranlarının diğer mahallelere oranla oldukça yüksek olması, mahallenin kentteki mekânsal ayrışmanın en uç örneklerinden birini oluşturması ve buna bağlı olarak kendi içine kapanması gibi olgular bize bir gettolaşma deneyiminin yaşanmakta olduğunu göstermektedir.Öğe Comparison of traditional and learning organization in terms of learning dimension(2017) Çelik, Adnan; Gözen, AhmetThe concept of learning has an undeniable importance interms of both individuals and organizations. It is generally acceptedphenomenon that proportional development can be achieved fromlearning individuals to learning organizations and towards to learningsociety. In this study, traditional and learning organizations arecompared in terms of learning dimension. In the title of traditionalorganizations covers; The place of traditional organizations in theoriesof management, the assumptions of traditional management theorieson human and organization, the common features of traditionalmanagement approaches and the general evaluation of traditionalmanagement theories. The second main topic is related to learningorganizations. In this title, the definition and the character of thelearning organizations are introduced first. Then, the features anddevelopment process and dimensions of the learning organizations arediscussed. In the sub-headings of features of learning organizations, thesystem has been clarified in terms of thought, personel mastery, mentalmodels, shared vision, team learning. Eventually, the basic elementsof the organizations learning have been emphasized. At the end of thestudy, traditional and learning organizations are compared.Öğe Denizli Büyükşehir Belediyesinin 2016-2017 Yılı Sosyal Sorumluluk Projeleri Üzerine Bir Araştırma(Selçuk Üniversitesi, 2019) Korkmaz, Emine Vasfiye; Çelik, Adnan; Korkmaz, Yaşar; Efe, EmelSosyal sorumluluk kavramı kurum imajı açısından son derece güncel ve önemli bir kavram, aynı zamanda örgütler ve müşteriler arasında önemli bir iletişim aracıdır. Kurumsal sosyal sorumluluk kavramı, literatüre yeni girmiş olmasına karşın konuya duyulan ilgi önemlidir. Bu çalışma; sosyal sorumluluk, yerel yönetimler ve yerel yönetimlerde sosyal sorumluluk bağlamında sosyal belediyecilik kavramları ele alınmıştır. Çalışmada Denizli belediyesi hakkında bilgi verilip, Denizli Belediyesi’nin 2016 ve 2017 yılları arasında yürütülen ve tamamlanan projeleri ve faaliyetleri sosyal sorumluluk bakış açısı altında incelenmiştir. Çalışmanın amacı belediyelerin yürüttüğü sosyal sorumluluk faaliyetlerine yönelik araştırmalara farklı bakış açısı geliştirmeyi ve kurumsal sosyal sorumluluk konusunda akademik yazına fayda sağlayacak bilgiler sunmayı amaçlamıştır.Öğe Etik iklimin örgütsel bağlılık üzerine etkisi: konya küçük ve orta büyüklükteki işletmeler örneği(2017) Tekin, İlknur Çevik; Çelik, AdnanÖrgüt içinde en önemli sermayenin insan unsuru olduğunun anlaşılması ile birlikte nitelikli çalışanı seçmek ve o çalışanı örgüte bağlamak önemli hale gelmiştir. Günümüz bilgi toplumunda çalışan maliyet unsuru olarak görülmekten ziyade entelektüel sermaye birikimi olarak görülmektedir. Etik ilkeler ve davranışlardan oluşan etik iklim, örgütte bulunan iş görenlerden beklenen davranışları gösterir. Dolayısıyla bir örgütün etik iklimi işletmenin dıştan görünüşü için önemli olduğu kadar çalışanlar içinde önemlidir. Çalışmanın temel amacı, KOBİ'lerde etik iklimin örgütsel bağlılık üzerinde ne derece belirleyici ve katkı sağlayıcı olduğunun alt boyutlarıyla incelenmesidir. Örgütsel bağlılığın boyutlarını değerlendirmek amacıyla Meyer ve Allen (1990) tarafından geliştirilen 23 soruluk "Üç Boyutlu Örgütsel Bağlılık Ölçeği", Etik İklim için ise Victor ve Cullen'in 1993 yılında geliştirdiği 36 maddelik "Etik İklim Ölçeği" kullanılmıştır. Basit tesadüfi örneklem yöntemi ile belirlenen 220 kişiye anket formu gönderilmiştir. Geçerli anket formlarındaki cevaplar (183) SPSS istatistik analiz programına uygun olarak kodlanmış ve analiz edilmiştir. Analiz kapsamında demografik soruların frekans dağılımları ele alınmıştır daha sonra verilerin geçerlilik analizi yapılmış, güvenilirliği (Cronbach Alpha) test edilmistir. Faktörlerin etkilesimlerini ortaya koymak amacıyla Pearson Correlation Matrix' ten yararlanılmıstır. Son olarak değiskenlerin anlamlılığını belirleyebilmek için, regresyon analizi kullanılmıştırÖğe Hastane Yönetim Etkinliğinde Yerleşim Planının Önemi ve Bir Model Çalışması(Selçuk Üniversitesi, 2018) İleri, Yusuf Yalçın; Çelik, AdnanGünümüzde talebin gittikçe arttığı ve her gün daha fazla insanın sağlık hizmeti alabilmek için başvurduğu sağlık kuruluşları, fiziksel olarak çok geniş alanları kaplamakta ve çoğalan uzmanlık alanları sebebiyle gittikçe artan sayıda poliklinik ve laboratuar birimleri ile hizmet vermektedirler. Niteliksel olarak önemli gelişme gösteren ve başvuru sayılarının hızla arttığı hastanelerde, hastaların hastane içindeki birimlere ulaşımları büyük ve beklenmeyen sorunlar oluşturmaya başlamış ve hastanelerde biriken yoğun kalabalıklar bu durumu kronik bir sorun haline getirmiştir. Geçmiş dönemlerde hastaların muayene sonrası tanı birimlerine yönlendirilme oranları çok yüksek değil iken, günümüzde teşhis amaçlı yapılan birçok muayene, tanı birimlerinden alınan sonuçlarla desteklenmektedir. Benzer şekilde poliklinikler arası konsültasyon istem sayıları da fazlalaşmış, sağlık kurumları içerisinde birimler arası ulaşım ve etkileşim sıklıkla yapılır hale gelmiştir. Bu durum, hastane yöneticilerini, hastane mekân organizasyonu ve özellikle poliklinik, laboratuar ve radyoloji birimlerinin hastane içerisindeki yerleşim düzenleri üzerinde planlama yapmaya sevk etmiştir. Bu çalışmada, en uygun hastane yerleşim planlarını oluşturarak hastane içi ulaşım problemlerini en aza indirebilmek amacıyla karınca kolonisi algoritması temelinde bir yazılım geliştirilmiş ve bu yazılım vasıtasıyla en uygun hastane yerleşim planlarının oluşturulabilmesi için bir model önerisi yapılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre, örnek modelde, poliklinik hastalarının ilk başvuru yapabilmek için gerçekleştirdikleri hastane içi sirkülasyonda %62, konsültasyon istemlerinde gerçekleşen hastane içi sirkülasyonda %78, polikliniklerden laboratuarlara gönderilen hastaların ulaşımında %23, polikliniklerden radyoloji birimlerine gönderilen hastaların ulaşımında ise %53 oranlarında kazanım sağlanmıştır. Çalışma kapsamında geliştirlen model önerisi, özellikle mekansal olarak çok geniş alanlarda hizmet veren, çok sayıda uzmanlaşmış poliklinik ve labaratuvara sahip ve her gün binlerce hastanın başvurduğu sağlık kurumlarının poliklinik, labaratuvar ve radyoloji birimlerinin mümkün olan en doğru şekilde konumlandırılabilmesi için yön gösterici olabilecektir. Çalışmada geliştirlen sistem, hastanede hizmet veren birimlerin tercih edilen fiziksel büyüklüklerini, poliklinik konsültasyon sayılarını ve polikliniklerden labaratuvar ve radyoloji birimlerine parametrik olarak aldığı için farklı çalışma ve iş düzenine veya farklı fiziksel tasarıma sahip olan sağlık kurumlarında kolaylıkla uygulanabilecektir.Öğe İşgörenlerin prososyal davranışları ve örgütsel verimlilik etkileşimi: Kuramsal bir değerlendirme(Selçuk Üniversitesi, 30.06.2024) Efeoğlu, Melek Sermin; Çelik, Adnanİnsan davranışları, genelde psikolojinin temel konuları arasında sıralanır. Bu olgunun iş örgütlerine yönelik boyutu ise örgütsel davranışı gündeme getirir. Prososyal davranışlar ise pozitif örgütsel davranışlar perspektifinde değerlendirilen bir unsurdur. Bu kavram, iş yaşamında arzu edilen davranış biçimlerini kapsar. Bu çalışma, işgörenlerin prososyal davranışları ve örgütsel verimlilik etkileşimine yöneliktir. Bu konudaki değerlendirmeler için, öncelikle alanyazın incelemesi tercih edilmiştir. Bu amaçla, ulusal ve uluslararası literatür taranmıştır. Önce, prososyal davranışlar ve örgütsel verimlilik açıklanmıştır. Sonra, prososyallik ve örgütsel verimlilik alanına yönelik seçilmiş araştırmalara yer verilmiştir. Sonuçta, işgörenlerin prososyal davranışları ve örgütsel verimlilik etkileşimi değerlendirilmiştir. Bu sahadaki teorik ve uygulamalı çalışmaların sayı ve nitelik olarak artmaya başlaması kayda değerdir. Prososyal davranışlar, kültürden kültüre veya sektörden sektöre kısmi değişiklikler gösterebilir. Önemli olan temel kabullerdir. İş örgütlerinin, pozitif örgütsel davranışlara olan ihtiyacının içselleştirilmesidir. Bu çalışma, söz edilen hususlara yönelik öneriler ile sonlandırılmıştır.Öğe Kayıp Krizi Nasıl Fırsat Krizine Dönüştü? Türkiye, ABD ve AB Ülkelerinden Seçilmiş İşletmeler Örneği(Selçuk Üniversitesi, 2015) Çakır, Beyhan Özgü; Çelik, AdnanOrganizasyonları birer sosyo-teknik sistem hatta birer canlı organizma gibi görecek olursak, son yıllarda yaşanan hızlı değişimleri kavramak, sorunları tespit etmek, çözüm yolları bulmak, bu yollardan en makulünü denemek ve sorunları tamamen ortadan kaldırmak için işletmelerin çok da fazla vakti bulunmamaktadır. Durumsallık yaklaşımının ışığı altında işletmeler birer açık sistem olmakla birlikte çevreleriyle sürekli iletişim halindelerdir ve bunun gereği olarak etkileşim ve değişim kaçınılmaz olmakta ve kimi zaman da bu etkileşimin sonucu kriz gibi işletme için hayati sorunlara yol açabilmektedir. Krizler en genel anlamıyla atlatılması gereken zor zamanlar olarak tanımlanabilir. Organizasyonları tüm fonksiyonel faaliyetlerin durmasına kadar sürükleyebilecek bu gibi durumlara hazırlıklı olmak onu kısa yoldan atlatmanın veya ondan karla çıkmanın bir yolu olarak kullanılabilir. Öte yandan yönetim perspektifinden bakıldığında ise krizler yöneticinin her zaman göz önünde bulundurması gereken olgular olarak değerlendirilmektedir. Günümüz rekabetçi iş ortamında yönetici, bir yandan geleceği düzgün planlamanın peşindeyken, bir yandan da olası tehlikelere karşı işletmenin hayatını sürdürebilmesi için gerekli önlemleri almakla yükümlüdür. Kriz anları bu tehlikelere bir örnek olarak gösterilebilecekken, var olan önlemler sayesinde ve krizlerin dinamik ve değişken yapısı itibariyle yöneticiler bu zamanları birer fırsat olarak da kullanabilirler. İş dünyasındaki gelişmeleri takip ederek ve bu gelişmelere adapte olma sürecini minimuma indirerek yola devam edebilmek bugün tüm organizasyonların temel sorunu halindedir. Zira günümüz iş dünyasında ayakta kalmanın yolu sadece birkaç değil birçok koşulun bir araya gelmesi ile mümkün bir hale gelmiştir. Dolayısıyla işletmeleri zor duruma sokacak ekonomik, finansal, küresel her türlü olumsuz değişiklik durumuna hazırlıklı olmak günümüz iş dünyasında tutunabilmenin olmazsa olmaz şartıdır. Her ne kadar krizleri bu olumsuz gelişmelere örnek olarak verebilsek de incelenen gerçek vakalarda kriz ortamında doğan fırsatlarla karşılaşılmış ve hatta bu zamanları kar ile atlatan işletme örneklerine rastlanmıştır. Kriz ortamında var olan konjonktürü iyi değerlendiren işletmelerden bazıları kişilerin alım gücünün azalmasına istinaden geliştirdikleri yeni marka ile müşterilerine daha ucuz mal sunarak büyümüşlerdir. Hatta bazıları ise bu kriz ortamlarında ortaya çıkmış ve var olan boşluğu doldurarak müşterilerin ihtiyaçlarını karşılamışlardır. Türkiye açısından örnek verecek olursak indirim perakendeciliğinin doğuşu ve gelişimi kriz ile başlayan bir sürecin ürünüdür. Krizlerin ortaya çıkış sebepleri ne olursa olsun, işletmeler adına bir etki yarattıkları aşikârdır. Bu etkiden olumlu kazanımlar çıkartabilmenin yollarından biri de doğru bir kriz yönetim planı ve yerinde bir iletişimden geçmektedir. Tüm bu açıklamalardan beslenerek bu çalışmanın amacı, teorik açıdan krizlerin fırsata dönüşmesi olgusunu açıklamaya çalışmak olup bu durumu bazı kriz ortamlarındaki işletme örnekleriyle pekiştirmektir. Aynı zamanda bu çalışma, krizlerin kayıp yerine kazanç olarak algılanma kültürünün gelişimine katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Bütün bunları doğru bir şekilde aktarabilmek adına çalışmada krizin detaylı tanımlamalarına, kriz yönetimine ilişkin görüşlere ve krizlerin fırsat olarak algılanması gerekliliğinden hareketle çeşitli yaşanmış kriz örneklerine yer verilmektedir. Daha geniş bir perspektiften değerlendirebilmek için verilen işletme örnekleri hem Türkiye’yi, hem de ABD ve AB Ülkelerini kapsamaktadır. Bu örneklerden varılan ortak sonuç, krizlerin sahip olduğu dinamik ve değişken yapısı sayesinde bünyesinden bazı fırsatları barındırdığı yönünde olmuştur.Öğe Kobi’lerde Yeniden Yapılanma Stratejileri Araştırması: Kahramanmaraş Örneği(Selçuk Üniversitesi, 2006) Çelik, Adnan; Ozan, ErkanBu araştırmanın temel amacı, Kahramanmaraş ilinde faaliyet gösteren Küçük ve Orta Boy İşletmelerin (KOBİ’ler) yeniden yapılanma stratejilerine olan bakışlarının ne yönde olduğunun, düşünce ve uygulama anlamında bu stratejilerin neresinde bulunduklarının, yeniden yapılanmanın gerekli olup olmadığına ilişkin düşüncelerinin ve strateji araçları hakkındaki bilgilerinin ne düzeyde olduğunun belirlenmesidir. Çalışmanın teorik boyutunda, KOBİ kavramı ve kapsamı ile KOBİ’lerde yeniden yapılanma stratejileri kapsamlı olarak ele alınmıştır. “KOBİ’lerde Yeniden Yapılanma Stratejileri Araştırması: Kahramanmaraş Örneği” başlığı adı altında ise araştırmanın amacı, kapsamı ve sınırları, yöntemi ve bulgularına yer verilmiştir. Araştırma bulguları ise ankete katılan yöneticiler, işletmeye yönelik bilgiler, işletmede karşılaşılan sorunlar ve yeniden yapılanma stratejileri ile ilgili sorunlar olarak ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Çalışma nihayet sonuç ve öneriler ile bitirilmiştirÖğe A research levels of perceived social support on the responsible persons of the hospital units(2012) Kaya, Didem; Akgemci, Tahir; Çelik, AdnanA Research Levels of Perceived Social Support on the Responsible Persons of the Hospital Units titled, the purpose of this study was to determine social support levels perceived by responsible persons working in units at a university hospital in Konya province and to propose possible suggestions to improve social supports of them. Eighty five responsible persons of the hospital units enrolled in this research. Data were collected using the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS). Data were analysed statistically by an Independent Samples t-Test, One way ANOVA and the MannWhitney U test. In correlation analysis, Pearson's Correlation Coefficient was used. A p value of <0.05 was considered as statistically significant. In conclusion, statistically significant difference was found between the Perceived social support levels of responsible persons of the hospital units and the personal variables.Öğe Toksik Liderlik Algısının Kariyer Bağlılığı ve Görev Performansıyla İlişkisine Yönelik Perakendecilik Sektöründe Bir Araştırma(Selçuk Üniversitesi, 2021) Canbolat, Mehmet Ali; Çelik, Adnan; Yılmaz, Hande UlukapıKaraman ilinde faaliyet gösteren iki farklı yerel perakende zincirinde çalışan personelin toksik liderlik algısının kariyer bağlılığı ve görev performansıyla ilişkisinin belirlenmesi amacıyla kesitsel tipte, tanımlayıcı ve ilişki arayıcıyı olarak planlanan bu araştırma 102 işgören üzerinde gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler SPSS22 programında ortalama, standart sapma, en küçük ve en büyük değerler gibi tanımlayıcı istatistikler ve korelasyon analizleri ile teste tabi tutulmuştur. Araştırma bulgularına göre; toksik liderlik algısı ile kariyer bağlılığı ve görev performansı arasında anlamlı ilişki olmadığı; kariyer bağlılığı ile görev performansı arasında pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir.Aynı zamanda toksik liderlik, kariyer bağlılığı ve görev performansı ölçeklerinin demografik özelliklerden etkilenmediği elde edilen bir diğer bulgudur.Öğe Vizyon Sahibi Örgütlerin Özellikleri: Konya Sanayi İşletmelerinde Yapılan Bir Araştırma(Selçuk Üniversitesi, 2004) Akgemci, Tahir; Çelik, Adnan; Ertuğrul, Ü. GoncaBu çalışma, teorik ve araştırma boyutu olmak üzere temelde iki kapsamda hazırlanmıştır. Teorik boyutta vizyon ve vizyon yönetimi kavramları kapsamlı biçimde ele alınmıştır. Araştırma kapsamında ise, vizyon sahibi örgütlerin özelliklerine ilişkin Konya Sanayi İşletmelerinde yapılan anket uygulaması sonuçlarına yer verilmiştir. Çalışma uygulamada karşılaşılan temel sorunlar ve taraflara sıralanan olası öneriler ile bitirilmiştir.Öğe Yönetimin işleyiş kanunlarından Parkinson kanunu ve Peter ilkesi açısından bürokratik örgütlerde örgütsel fonksiyon bozuklukları ve Tümosan A.Ş.'ndeki uygulama(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1993) Çelik, Adnan; Şimşek, M. Şerif