Yazar "Ayhan, Bünyamin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 17 / 17
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 1960’dan Günümüze Konya’da Yerel Gazetecilik(Selçuk Üniversitesi, 2005) Ayhan, Bünyamin; Demirsoy, AdemBu çalışma Türk basınının kırılma noktalarından biri olan 1960’dan bugüne Konya yerel basını hakkında bilgi vermeyi amaçlamaktadır. Ulusal basının aksine yerel basın yapılanma ve içerik olarak oldukça zayıf ve geridir. Aynı zamanda yerel basın ülkenin içinde bulunduğu demokratik gelişmişlik düzeyi ile doğrudan ilintilidir. Diğer taraftan ulusal ve küresel basın araştırmalarının yanında yerel basın hakkında özellikle belirlenmiş ve tarihsel kökenleri geçmişe dayalı çalışmalar oldukça azdır. Özellikle basının 1960’lı yıllara kadar geçirdiği evreler üzerine yapılan çalışmalar genel bir yaklaşım içerinde ele alınarak mikro düzeyde incelemeler bulunmamakta, bundan sonraki süreçte ise yerel basının geçirdiği evreler üzerinde yeterince durulmamaktadır. Araştırmada, Konya örnekleminden yola çıkarak yerel basının içinde bulunduğu durum tarihsel bir bakış açısıyla ele alınmak istenmektedir. Konya yerel basını, aynı zamanda diğer yerel basınların bir örneği durumundadır.Öğe Bilgisayar Oyunları ve Bağımlılık:Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Alan Araştırması(2016) Çavuş, Selahattin; Ayhan, Bünyamin; Tuncer, MehmetGeride kalan birkaç on yıl içerisinde yaşanan teknolojik gelişmeler, kitle iletişim araçlarının yapısı ve işleyişinde önemli değişiklikler meydana getirmiştir. İnternetle artan sanal uzam etkileşimleri ve yoğun enformasyon bombardımanı, yeni tür toplum-medya ilişkisi inşa etmiştir. Bilgisayar oyunları sektörü bu süreçte gelişmiş, tüm dünyada özellikle gençlerin gündelik pratiklerinin adeta vazgeçilmezi haline gelen bir endüstriye dönüşmüştür. Bu doğrultuda üniversite gençliğinin bilgisayar oyun bağımlılıklarını inceleme amacı taşıyan bu araştırma, Aksaray Üniversitesi örneğinde yürütülmüştür. Çalışmada, Young'ın (1998) bağımlılık ölçeğinin bilgisayar oyunlarına uyarlanmasıyla hazırlanan anket, amaçlı örneklem yoluyla seçilen 435 öğrenciye uygulanmış, her 5 öğrenciden 1'inin oyun bağımlılığı tehdidi altında bulunduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte erkek öğrencilerin bağımlılık düzeyinin kızlardan daha yüksek olduğu, anne eğitim düzeyi ve aile gelir seviyesi arttıkça bağımlılık düzeyinin arttığı tespit edilmiştir. Oyun için yapılan harcama ve şiddet içerikli oyunlara duyulan ilginin bağımlılığı tetiklediği, oyun oynama sürelerinin kontrol edilememesinin de, bağımlılık riskini arttırdığı bulgulanmıştır.Öğe İzleyici araştırmalarında değişim: kullanımlar ve doyumlardan bağımlılığa(Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2014) Ayhan, Bünyamin; Çavuş, Selahattin20. yüzyılın ilk yarısında etkili olan siyasi kriz yıllarında oluşmaya başlayan iletişim geleneği, yeni iletişim teknolojileriyle birlikte içerik ve uygulama alanlarını geliştirmiştir. İlk dönem araştırmalarda büyük savaşların da etkisiyle propaganda kavramı üzerinden medya etkilerinin boyutları tartışılırken, 1960’lı yıllarda izleyici öne alınmış, medya etkileri sınırlı biçimde işlenmiştir. Kullanımlar ve Doyumlar Modeli (K&D) ile izleyici ihtiyaç ve beğenilerine atfedilen önemin zamanla eleştiriye uğraması, ampirik gelenek içerisinden izleyici tutumlarını yeni bir tür ilişki ile açıklama girişimini ortaya çıkarmıştır. Bir taraftan K&D araştırmaları devam ederken, diğer taraftan medya-izleyici ilişkisi simetrik olmayan bağımlılık kavramı etrafında kendine yeni bir alan açmıştır. K&D geleneğini kullanan Medya Bağımlılığı Modeli, teknolojik ilerlemeye paralel olarak iletişim sistemlerindeki dönüşümle birlikte kendi geleneğini oluşturmuştur. Etki ve K&D araştırmaları, bir süre sonra medya bağımlılığı perspektifinde ele alınmaya başlanmıştır. Dolayısıyla bu çalışma, toplumsal sistemlerdeki dönüşüm ile teknolojik ilerlemeye bağlı olarak gelişen medya araştırmalarının seyrine ışık tutmaklaÖğe Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Seçim Dönemlerinde Gazete Okuma Alışkanlıkları ve Motivasyonlar: Konya Örneği(2010) Balcı, Şükrü; Akar, Hüsamettin; Ayhan, Bünyaminİnsanların gerek yakın çevrelerinde gerekse uzak coğrafyalarda olup bitenler hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlayan en eski kitle iletişim araçlarının başında gazeteler gelmektedir. Gerek kamuoyunun oluşmasında, gerekse de toplumsal yaşam hakkında insanların bilgilenmesi, eğlenmesi ve meraklarını gidermede gazeteler, gündelik hayatımızın ayrılmaz bir parçası olarak önemini günümüzde de devam ettirmektedir. Özellikle partiler ya da adaylar arasında kıyasıya mücadelelerin yaşandığı ve dolayısıyla insanların enformasyona olan ilgilerinin arttığı bir süreç olarak seçim dönemlerinde de gazeteler insanların tercih ettiği bir araçtır. İşte bu çalışmada 29 Mart 2009 Yerel Seçimlerinde insanların gazete okuma alışkanlıkları ve motivasyonları incelenmiştir. Konya merkezde yaşayan 948 katılımcıdan elde edilen verilere göre; insanların gazete okumalarında etkili olan 4 motivasyon belirlenmiştir. Bunlar önem sırasına göre; rehberlik, boş zamanları değerlendirme-kaçış, bilgi arama- kolaylık ve eğlencerahatlama’dır. Çalışmada seçim dönemlerinde gazete okuma süresine etki eden değişkenler olarak; yaş, aylık gelir, günlük televizyon izleme süresi, haftalık gazete okuma sıklığı ve gazete okuma motivasyonları tespit edilmiştirÖğe Küreselleşme sürecinde kitle iletişim araçlarının rolü(Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2003) Ayhan, BünyaminBu çalışma küreselleşme sürecinde kitle iletişim araçlarının rolünü çözümlemeye çalışmaktadır. Küreselleşme ve iletişimin temel özellikleri ele alınarak bu iki olgunun birbiriyle yakından ilişkili olduğu ve bu ilişkinin en çok kültürel alanda görüldüğü vurgulanmaktadır. Kitle toplumlarında, iletişim olgusu kitle kültürünün taşıyıcıları olan kitle iletişim araçları tarafından belirlenmektedir. Bilginin ve enformasyon teknolojilerinin gelişmesi ile toplum enformasyon toplumu-nun özelliklerine sahip olmaya başlamıştır. Küreselleşme farklı tarihlerin ve kültürlerin deneyimlerinin üst üste gelmesi olarak değerlendirilmektedir. Toplumlar küreselleşirken, bireyler farklılaşmakta ve modern dünyaya dahil olmaktadırlar. Kitle iletişim araçları tarafından zaman ve mekanın tek bir çerçevede kullanılması ve coğrafyanın öneminin azalması dünyanın her tarafında geçerli olan bir süreçtir. Kitle iletişim araçları "küresel köy " olarak adlandırılan olgunun gelişmesine katkıda bulunmaktadırlar.Öğe Kırgızistan’da Üniversite Gençliği ve İnternet: Bir Kullanımlar ve Doyumlar Araştırması(Ahmet Yesevi Univ, 2009) Ayhan, Bünyamin; Balcı, ŞükrüIn this age of communication, the internet as a new tool for communication is continuing to grow and develop with astonishing speed. The internet, therefore, has become more than just a tool, turning into a phenomenon contributing to social organization and surrounding the daily life of individuals. The internet serves humanity in many regards, from the social activities and development of the individual to public security, from academic studies to providing minority communities with a platform for expression. This study aims to assess the Internet usage habits and motives of university students in Bishkek, the capital of Kyrgyzstan, from the perspective of the uses and gratifications approach. On a randomly chosen sample of 308 students from four universities, four factors have been found as mainly effective on students' internet usage habits. These factors are, in order of Importance, information/interaction seeking, social escape, economic benefits, and entertainment. Besides these, it has also been found out that the basic variables affecting the level of importance attached to the uses and gratifications sought over the internet are skills in internet use, time spent over the internet, trust for the internet, the universities the participants study at, the place of access to the internet, and the participants' nationality and gender.Öğe Kırgızistan’da Üniversite Gençliği ve İnternet: Bir Kullanımlar ve Doyumlar Araştırması(2009) Ayhan, Bünyamin; Balcı, ŞükrüBilgi çağı olarak tanımlanan bu çağda yeni iletişim aracı olarak internetin, hızla büyüyerek geliştiği dikkat çekmektedir. Öyle ki internet, bir medya aracı olmaktan öte, toplumu örgütleyen ve bireylerin gündelik hayatını çepeçevre saran bir olgu olmaya başlamıştır. İnternet, bireyin sosyal aktiviteleri ve gelişiminden devlet güvenliğine, akademik çalışmalardan azınlık toplulukların kendini ifade ettikleri bir platform olmaya kadar farklı alanlarda insanlığa hizmet etmektedir. Bu çalışma, kullanımlar ve doyumlar perspektifinden hareket ederek, Kırgızistan’ın Başkenti Bişkek’te eğitimlerine devam eden üniversite öğrencilerinin, internet kullanım alışkanlıklarını ve motivasyon düzeylerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Dört farklı üniversiteden basit tesadüfî örneklem yoluyla seçilen 308 denek üzerinde yapılan araştırmada, üniversite öğrencilerinin internet kullanımında etkili olan dört faktör tespit edilmiştir. Bu faktörler önem sırasına göre; bilgilenme/etkileşim, sosyal kaçış, ekonomik fayda ve eğlencedir. Bununla birlikte deneklerin internet kullanma becerisi, internet kullanım süreleri, internete duyulan güven, deneklerin okudukları üniversite, internete bağlanılan yer, deneklerin ulusu ve cinsiyeti, internet kullanım ve doyum motivasyonlarına verilen önem düzeyini etkileyen temel değişkenler olarak ortaya çıkmaktadır.Öğe Lisanslı taraftar ürünlerinin kullanım motivasyonları: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma(2017) Ayhan, Bünyamin; Aktaş, Hasret; Çelik, FatihSpor endüstrisi dünyada büyük bir hızla büyümeye devam etmektedir. Bu endüstri içerisinde lisanslı ürünler önemli bir yer tutmaktadır. Tüketiciler bu lisanslı ürünleri kimi zaman kendi için kimi zaman da çevresindeki insanlara hediye etmek için satın alıp kullanmakta, bu sayede spor kulüpleri lisanslı ürün satışından milyarlarca dolarlık gelir elde etmektedir. Bu çalışma, kullanımlar ve doyumlar perspektifinden hareket ederek, Konya Selçuk Üniversitesi'nde eğitim-öğretimlerine devam eden üniversite öğrencilerinin destekledikleri takımın lisanslı ürünlerini kullanma motivasyon düzeylerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Üniversitenin Alâeddin Keykubat Kampüsü'nde yer alan bölümlerden (sosyal, fen ve sağlık) tesadüfi örneklem yoluyla seçilen 412 katılımcı üzerinde yapılan araştırmada, üniversite öğrencilerinin lisanslı ürün kullanımında etkili olan beş motivasyon tespit edilmiştir. Bu motivasyonlar önem sırasına göre; "takıma destek, takımla özdeşleşme, kullanım hazzı, sosyal cazibe ve alışveriş hazzı"dırÖğe Olağanüstü durumlarda toplumsal dayanışma ve bütünleşmeye basının katkısı: Milli Mücadele dönemi Türk basını(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2005) Ayhan, Bünyamin; Hülür, HimmetMillû Mücadele dönemi toplumsal yapısı olağanüstü bir durum arz etmektedir. Olağanüstü durum toplumda eskinin bitmek ve yok olmaz üzere olduğu ve yerine yenisinin konamadığı durumlardan biridir. Uzun savaş dönemleri zorunlu olarak toplumda olağanüstü durumlara neden olmaktadır. Basının ulus devlet ve modernleşme olgusuyla ilişkisi vardır. Toplumsal değişim ve toplumun yeniden yapılanmasında basın önemli işlevlerde bulunmaktadır. Aynı zamanda basın, olağanüstü durumlarda toplumsal bütünleşme ve toplumsal dayanışma olgusunu sağlayan öğelerden biridir. Milli Mücadele basınının temel özelliklerine bakıldığında aynı durum görülür. Basın bir propaganda aracı olarak toplumda yer almaktadır. Anadolu'da yayınlanan bütün gazeteler, Matbuat ve İstihbarat Umum Müdüriyeti'nin kontrolü altındadır. Bu müdüriyet doğrudan Meclis Başkanlığı'na (aynı zamanda Ordu Komutanlığına) bağlıdır. Bu bağlılık haber ve bilgi kaynaklarına sahip olma, gazete çıkarma yetkisi, gazete ile ilgili diğer düzenlemeler ve maddû olanaklarla ilişkilidir. Gazetelerde resmû tebliğlerin yayınlanma zorunluluğu vardır. Aykırı hareket edenler ve yardım alamayan gazeteler ya baskı sayısını azaltmak yada bir zaman sonra yayın hayatına ara vermek zorunda kalmışlardır. Olağanüstü bir durum olarak savaşlarda halk, gerekli bilgiyi cephe ve cephelerde harekâtları gazetelerden öğrenmek istemiş böylece gazete tirajları artmıştır. Savaş neticesini bekleyen halkta, bilgi açlığını gidermek için gazeteler normal baskılarına ilâveten el ilanı, ikinci baskı, akşam baskısı gibi baskılar yapmışlardır. Millû Mücadele gazetelerinin dünya görüşü, belirlenmiş bir amaca yöneliktir. O da Milû Mücadele'ye katkıdır. Gazetelerdeki haber ve yazı dağılımı, bize Millû Mücadele toplumunda öne çıkan olayların neler olduğunu gösterir. Gazetelerde en çok yer alan haber % 30'larla dış dünya ile ilgili haberlerdir, gazetelerin birlik ve beraberlik ile ilgili haberleri % 20'lerdedir, Yunanlılar ile ilgili haberler ise gazete haberlerinin ortalama % 25'ini oluşturmaktadır. Ordu ve cephe haberleri % 20'ye tekabül ederken yerel haberler daha düşük olmaktadır. Gazeteler toplumun üyeleri arasında ortak bir duygunun gelişmesine katkıda bulunmuştur. Özellikle olağanüstü durumda, gazeteler ortak düşmana karşı sembol ve anlamları temsil ederek ve taşıyıcılığını yaparak toplumsal dayanışma ve bütünleşmenin yaratılmasında önemli bir rol oynamışlardır.Öğe Olağanüstü Durumlarda Toplumsal Dayanışma ve Bütünleşmeye Basının Katkısı: Milli Mücadele Dönemi Türk Basını(Selçuk Üniversitesi, 2008) Ayhan, BünyaminMillî Mücadele dönemi toplumsal yapı olağanüstü bir durum görünümdedir. Olağanüstü durum toplumda eskinin bitmek ve yok olmaz üzere olduğu ve yerine yenisinin konamadığı durumlardan biridir. Uzun savaş dönemleri zorunlu olarak toplumda olağanüstü durumlara neden olmaktadır. Basının ulus devlet ve modernleşme olgularıyla ilişkisi vardır. Toplumsal değişim ve toplumun yeniden yapılanmasında basın önemli işlevlerde bulunmaktadır. Aynı zamanda basın, olağanüstü durumlarda toplumsal bütünleşme ve toplumsal dayanışma olgusunu sağlayan öğelerden biridir. Olağanüstü bir durum olan savaşlarda halk, gerekli bilgiyi cephe ve cephelerde harekâtları gazetelerden öğrenmek istemi, gazete tirajları artırmıştır. Savaş neticesini bekleyen halkta bilgi açlığını gidermek için gazeteler, normal baskılarına ilâveten el ilanı, ikinci baskı, akşam baskısı gibi baskılar yapmışlardır. Gazeteler toplumun üyeleri arasında ortak bir duygunun gelişmesine katkıda bulunmuş ve özellikle olağanüstü durumda, gazeteler ortak düşmana karşı sembol ve anlamları temsil ederek ve taşıyıcılığını yaparak toplumsal dayanışma ve bütünleşmenin yaratılmasında önemli bir rol oynamışlardır.Öğe Patterns of Television Viewing Behavior in Kyrgyzstan: A Perspective of Uses and Gratifications(2015) Balcı, Şükrü; Ayhan, BünyaminTelevizyon toplumsal yaşam içerisinde oldukça güçlü ve zamanla önemi daha da artan bir kitle iletişim aracı olarak dikkat çekmektedir. Televizyon, diğer kitle iletişim araçlarıyla kıyaslandığında, insanlara mesajları etkili ve inandırıcı bir şekilde sunan ve kullanımı için herhangi bir eğitim gerektirmeyen bir araç olma özelliğini korumaktadır. Gerek görsel ve işitsel unsurları birlikte kullanması; gerekse de sahte bir katılım duygusu yaratması onu diğer kitle iletişim araçları arasında ön plana çıkarmaktadır. Televizyon, eğlendirirken bilgilendirmektedir.Ayrıca insanlara günlük hayatın baskıcı temposundan kurtulmak, başkalarının yaşam deneyimlerini paylaşmak ve hayaller dünyasını tanımak adına çeşitli alternatifler sunmaktadır. İşte Kırgızistanda yürütülen bu araştırmada; insanların televizyon izleme alışkanlıkları ve motivasyonları tespit edilmeye çalışılmıştır. 583 katılımcıdan elde edilen verilere göre; insanların televizyon izlemelerinde etkili olan 5 motivasyon belirlenmiştir. Bunlar önem sırasına göre; eğlence-rahatlama, sosyal kaçış-etkileşim, arkadaşlık, bilgi arama ve boş zamanları değerlendirmedir. Katılımcıların cinsiyeti, evdeki televizyon sayısı, televizyon izleme sıklığı ve televizyon izleme motivasyonları, televizyon izleme süresini belirleyen temel değişkenler konumundadır.Öğe Rus Medyasının Sahiplik Yapısı(Selçuk Üniversitesi, 2019) Ayhan, Bünyamin; Temir, ErkamHaber ve iktidar ilişkisi tarihsel bir olgudur. İktidarlar bilginin üretiminden, dağıtımına ve istenmeyen bilgilerin kontrolüne kadar her alanda denetim ve gözetleme ile ilgilenirler. Bilgi üretimi, dağıtımı ve arzu edilmeyen bilgilerin engellemesi ile ilgili süreçler ise ancak medya ile mümkün olabilmektedir. Nitekim günümüzde toplumsal süreçlerin inşası başta olmak üzere, haber ve bilgi merkezli ilişkiler medya ile sağlanmaktadır. Bu nedenle ülkelerin iktidar örgütlenmesi ile medya yapılanması arasında paralel bir ilişki bulunmaktadır. Devletler medya yayıncılığının düzenlenmesi ve denetlenmesi ile doğrudan ilgilenmektedir. Oysa demokrasilerde siyasi meşruiyetin kaynağı vatandaşlara ve onların tercihlerine dayanır. Vatandaşların çoğu ise siyasi tercihlerini medyadan aldıkları bilgiler ile şekillendirirler. Medyanın kamuoyu etkileme özelliği, yönetimi, dönüştürme ve şekillendirme kapasitesine dönüşebilmektedir. Böylelikle medya sahipliği yapısı ve medya sahipliği araştırmaları hegemonya, devlet, demokrasi gibi kavramlar açısından önemli bir faktör olarak ortaya çıkmaktadır. Keza demokratik olmayan birçok ülkede medya sahipliğinin ve medya kontrolünün iktidarın elinde birleşmesi tesadüf değildir. Diğer taraftan iktidarın sürekliliğini sağlama ve kendini ifade etmesi açısından da medya bir zorunluluk oluşturmaktadır. Bu açıdan günümüzde medya ve iktidar simbiyotik bir ilişki içermektedir. Çalışmada Rusya’nın mevcut medya sahipliği yapısı ele alınmıştır. Öncelikle Rus medyasının sahiplik açısından tarihsel süreci irdelenmiş, sonrasında ise tiraj, reyting ve dinlenme oranına göre en büyük on gazete (İzvestiya, Kommersant,Vedomosti, Rossiyskaya Gazete, Novaya Gazeta, Komsomolskaya Pravda, Moskovskiy Komsomolets, Parlamentskaya Gazeta, Argumentı i Faktı ve Argumentı Nedeli), televizyon (Rossiya 1, Pervıy Kanal, NTV, Pyatıy Kanal, TNT, REN TV, STS, Domaşniy, TV Tsentr ve TV-3) ve radyo kanalı (Avtoradio, Evropa Plyus, Retro FM, Russkoye Radio, Vesti FM, Dorojnoye Radio, Eho Moskvı, Radio Şanson, Radio Energy ve Radio Daça) medya sahipliği açısından değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Medya sahipliği yapısının tek merkezli bir görünüm sergilediği sonucuna ulaşılmıştır. Rus medyası kronizm ve nepotizm karışımı bir yaklaşımla yönetilmektedir. Sancılı bir demokratikleşme sürecinin ve kronik bir katı otorite hevesinin izlerini taşıyan medya sistemi “Post-Sovyet Rusya Kuramı” olarak tanımlanmıştır.Öğe Seçmen Tercihlerinin Belirlenmesine Yönelik Yapılan Kamuoyu Araştırmalarında Güvenilirlik ve Geçerlilik Problemleri: “28 Mart 2004 Yerel Seçimleri Örneği”(Selçuk Üniversitesi, 2004) Balcı, Şükrü; Ayhan, BünyaminSiyasal nitelikli kamuoyu araştırmaları, çağdaş demokratik toplumlarda yönetimle halk arasında bilgi akışını sağlayan, partilere kampanya stratejilerini oluşturmak için gerekli verileri toplamasına yardımcı olan bir siyasal öğe olarak kabul edilmektedir. Kamuoyu araştırmalarının insanların çeşitli konular hakkındaki tutumlarını ve psikolojik durumlarını ortaya çıkarmaları ve özellikle de seçim dönemlerinde seçmen davranışı üzerinde büyük etkiye sahip olmaları sebebiyle araştırmanın her safhasının güvenilirlik ve geçerlilik kriterlerine uygun yürütülmesi çok önemlidir. Bu bağlamda 28 Mart 2004 Yerel Seçimleri öncesinde yapılan kamuoyu araştırmaları ilginç bir örnek oluşturmaktadır. Çünkü söz konusu seçimler, halkın önceki seçimlerde geniş ölçüde takdir toplayan anketlere olan ilgisini azaltmış ve onların güvenilirliğini tartışılır hale getirmiştir. İşte bu çalışmada, 28 Mart Yerel Seçimleri ile ilgili olarak seçim öncesinde yapılan ve çeşitli ulusal gazetelerde yayınlanan kamuoyu araştırmaları, güvenilirlik ve geçerlilik açısından incelenmiş; araştırma sonuçları, kesin sonuçlarla karşılaştırılarak farklar ortaya konulmuştur.Öğe Televizyon ve seçmen ilişkisini yeniden düşünmek: 2009 Yerel Seçimleri’nde izleyici motivasyonları(Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2011) Balcı, Şükrü; Akar, Hüsamettin; Ayhan, BünyaminYarım yüzyıla yaklaşan bir zamandır hayatımızın önemli bir parçasını oluşturan televizyon, diğer kitle iletişim araçlarıyla kıyaslandığında, insanlara mesajları etkili ve inandırıcı bir şekilde sunan ve kullanımı için herhangi bir eğitim gerektirmeyen bir araç olma özelliğini korumaktadır. Gerek görsel ve işitsel unsurları birlikte kullanması; gerekse de sahte bir katılım duygusu yaratması onu diğer kitle iletişim araçları arasında ön plana çıkarmaktadır. Bireye ulaşmada en etkili araç olarak görülen televizyon; tüm dünyada hem siyasal adayların hem de seçmenlerin seçim dönemlerinde yoğun olarak kullandığı bir araçtır. İşte bu çalışmada 29 Mart 2009 Yerel Seçimlerinde insanların televizyon izleme alışkanlıkları ve motivasyonları araştırılmıştır. Konya merkezde yaşayan 948 katılımcıdan elde edilen verilere göre; insanların televizyon izlemelerinde etkili olan 5 motivasyon belirlenmiştir. Bunlar önem sırasına göre; eğlence-rahatlama, rehberlik, boş zamanları değerlendirme-kaçış, bilgi arama ve alışkanlık-sosyal etkileşimdir. Katılımcıların yaşı, eğitim durumu, siyasal bilgilenmede televizyona duyulan güven, seçim döneminde televizyon yayınlarına verilen önem ve televizyon izleme motivasyonları, televizyon izleme süresini belirleyen temel değişkenler konumundadır.Öğe TRANSFORMATION OF SECRECY AND PRIVACY: SOCIAL MEDIA BEHAVIOR OF TURKISH AND KYRGYZ STUDENTS(SELCUK UNIV, INST TURKISH STUDIES, 2018) Çavuş, Selahattin; Akman, Erdoğan; Ayhan, BünyaminIn this study, an effort will be made to show how social network users manage the issue of personal secrecy and privacy, how they view the matter of others' personal secrecy and privacy, and especially the issue of one's privacy being learned by someone else with the help of social networks in the digitalizing society. In the study, a survey was used as the data collection tool based on the quantitative approach. Survey questions consisted of the measures of individuals' social networking behaviors and attitudes, the demographics category, and the level of privacy and secrecy scale. The data obtained from participating university students in Kyrgyzstan and Turkey were analyzed statistically. Accordingly, the biggest sources of anxiety for students on the Internet were viruses, identity theft and hackers. Females' level of anxiety and concern in social media was higher than that of male students. Turkish students were observed to pay more respect for personal information, legal privacy and security of Internet sites on social media platforms than Kyrgyz students. In terms of privacy behavior, Turkish students were found to be more open than Kyrgyz students. On the other hand, Kyrgyz students tended to hide their true identity more in social media.Öğe Transformation of secrecy and privacy: social media behavior of Turkish and Kyrgyz students(Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, 2018) Çavuş, Selahattin; Akman, Erdoğan; Ayhan, BünyaminIn this study, an effort will be made to show how social network users manage the issue of personal secrecy and privacy, how they view the matter of others’ personal secrecy and privacy, and especially the issue of one’s privacy being learned by someone else with the help of social networks in the digitalizing society. In the study, a survey was used as the data collection tool based on the quantitative approach. Survey questions consisted of the measures of individuals’ social networking behaviors and attitudes, the demographics category, and the level of privacy and secrecy scale. The data obtained from participating university students in Kyrgyzstan and Turkey were analyzed statistically. Accordingly, the biggest sources of anxiety for students on the Internet were viruses, identity theft and hackers. Females’ level of anxiety and concern in social media was higher than that of male students. Turkish students were observed to pay more respect for personal information, legal privacy and security of Internet sites on social media platforms than Kyrgyz students. In terms of privacy behavior, Turkish students were found to be more open than Kyrgyz students. On the other hand, Kyrgyz students tended to hide their true identity more in social media.Öğe Üniversite öğrencilerinin internet kullanım ve doyumları üzerine bir saha araştırması(Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2007) Balcı, Şükrü; Ayhan, BünyaminDünya çapında binlerce bilgisayar ağını birbirine bağlayan bir ağ olarak kavramlaştırılan internet, iletişim teknolojilerindeki gelişme ve değişmeler sonucunda toplumsal yaşamımızdaki yerini almıştır. Özellikle 1990’lı yılların ikinci yarısından itibaren gerek dünyada gerekse de ülkemizde kullanımı yaygınlaşan internet, etkileşimlilik özelliğiyle geleneksel kitle iletişim araçlarından farklı olarak, edilgen durumdaki izler kitleyi etken konuma taşımıştır. Artık internet kullanıcıları yüzyüze iletişimde olduğu gibi karşılıklı ileti alış-verişinde bulunabilmektedirler. Yine bireyler bilgisayarlarının birkaç tuşuna basmak suretiyle ihtiyaç duyduğu her türlü bilgiye hızlı bir şekilde ulaşabilmekte; dünyada meydana gelen gelişmelerden anında haberdar olmakta; eğlenceli ve hoşça vakitler geçirebilmekte; sevdikleriyle ve tanıdıklarıyla sohbet edebilmekte, bankacılık işlemlerini yerine getirebilmekte ve hatta alış-veriş yapabilmektedirler. İşte bu araştırmada gündelik yaşantımızın artık her alanında yansımalarını hissettiğimiz internetin kullanım özellikleri ve alışkanlıklarımız üzerindeki etkileri; Selçuk Üniversitesi’nden basit tesadüfî örneklem yoluyla seçilen 487 öğrenci üzerinde yapılan anket çalışmasıyla ortaya konulmuştur. Araştırma sonucuna göre deneklerin internet kullanımında etkili olan 6 faktör tespit edilmiştir. Bu faktörler önem sırasına göre sosyal kaçış, bilgilenme, boş zamanları değerlendirme, ekonomik fayda, sosyal etkileşim ve chat ve eğlencedir. Deneklerin ne zamandan beri internet kullandığı, deneklerin internet kullanma becerisi, haftalık internet kullanım süresi, günlük internet kullanım süresi, internete duyulan güven, cinsiyet ve öğrencilerin aylık harcama miktarı internet kullanım ve doyum motivasyonlarına verilen önem düzeyini etkileyen en temel değişkenler konumundadır.