Yazar "Damar, Arif" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Girişimci kişilik özelliklerinin öğrencilerin girişimcilik eğilimlerine etkisi: Sannio Üniversitesi ve Selçuk Üniversitesi'nde karşılaştırmalı bir araştırma(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015) Damar, Arif; Çelik, Adnanİnsan; gelişen, büyüyen ve gelişen teknoloji içinde yer alan örgütler için vaz-geçilmez bir unsurdur. İnsan aldığı eğitimle çevresindeki fırsatları görebilir, risklere katlanabilir ve yaratacağı yeniliklerle kendisine, ailesine, topluma, çevresine ve içinde bulunduğu örgüte katkı sağlar. İnsan faktörünün gelişmesinde eğitim ve öğretimin yanı sıra doğup büyüdüğü çevre, ailesi ve ailesinin eğitim durumu, kültürel yapısı, model aldığı kişilerin yetenek ve yaşam tarzları da etkilidir. Ayrıca kişinin doğuştan gelen karakter özellikleri, haya-ta bakış tarzı, hayal gücü, benlik duygusu ve duygusal yapısı da bireyin girişimci kişilik özellikler kazanmasında önemli rol oynamaktadır. İnsanı insan yapan ve diğer canlılardan ayıran en önemli özellik akıl ve bunu kullanım yeteneğidir. Bireyin yaşamı boyunca aldığı eğitim ve bu eğitim sonucunda elde ettiği bilgi birikimi gelişmesini etkilerken, yaşadığı sorunlar ürettiği çözüm yolları, sevinçleri, hayal kırıklıkları yaşanan olumlu ve olumsuz tecrübelerle birleşerek yaşam gücünü bulmasına yardım etmektedir. Karakterini geliştirmesini, örgütsel yapılar içinde yer edinmesi sağlayacak davranışlar kazanmasını ve kendine olan özgüvenini arttırarak bireyin girişimcilik eğilimde bulunarak başarılı olmasını da sağlayacaktır. Bu çalışmamızda Sannio ve Selçuk Üniversitesi'nde yükseköğrenim öğrencilerinin girişimci kişilik özellikleri ve girişimcilik eğilimleri araştırılmakta ve girişimci kişilik özelliklerinin girişimcilik eğilimine etkisi incelenmektedir. Ayrıca öne çıkan demografik özelliklerin bu faktörlere olan etkisi araştırılmaktadır. Bu bağlamda Sannio Üniversitesi (Benevento) ile Selçuk Üniversitesi'nde yükseköğrenim gören öğrencilere yönelik yüz yüze bir anket çalışması gerçekleştirilmiş ve sağlanan veriler istatiksel olarak değerlendirilmiştir. Elde edilen verilerin istatiksel analizleri sonucunda, başarı isteği, yenilikçilik, belirsizlik toleransı, kontrol odağı, duygusallık, aile, cinsiyet, anne-babanın mesleği, öğrenim görülen bölüm İtalyan ve Türk öğrencilerinin girişimcilik eğilimini etkilediği tespit edilmiştir. Araştırmanın örneklemini her iki üniversitenin İktisadi ve İdari Bilimler, Mühendislik, Fen ve Hukuk Fakültelerinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır.Öğe KOBİ’lerde Örgütsel Maharet ve Çeviklik: Kültürlerarası Karşılaştırma(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Damar, Arif; İraz,RifatKüreselleşme ve artan rekabet ortamı ile birlikte, öğrenmek ve bilmek işletmelerin rekabet güçlerini arttırmalarını ve rekabet avantajı yakalamalarını kolaylaştırmaktadır. Bu bağlamda öğrenen, sahip oldukları bilgiyi derleyen, işleyen örgütler, dış çevre şartlarına ve müşterilerin değişen talep ve beklentilerine uyum sağlamakta, mevcut ve yeni üretim faaliyetlerinde farklı süreç ve yöntemleri kullanmaktadırlar. Çünkü öğrenmeyle birlikte işletmeler bugünü ve geleceği değerlendirip çevresel değişimlere, belirsizliklere karşı doğru, zamanında ve etkin cevap verebilme yeteneğine sahip olmaktadırlar. KOBİ’lerin deneyimlerini, entelektüel sermayelerini ve sahip oldukları teknik bilgilerini amaç ve hedefleri doğrultusunda kullanabilmeleri, işletmelerin geliştirici ve keşfedici faaliyetleriyle ve çevresel belirsizliklere, çalkantılı piyasalarda hızlı, yetkin, esnek, cevap verebilir becerileriyle mümkündür. Bu bilgiler ışığında araştırmanın sorunsalını “KOBİ’lerin örgütsel maharet, örgütsel çeviklik ve entelektüel sermaye düzeylerinin rekabet avantajına etkisi var mıdır?” ve “Türkiye (TR) ve Birleşik Krallık (BK)’ta faaliyet gösteren KOBİ’ler arasında araştırma değişkenleri açısından farklılıklar var mıdır?” şeklinde belirlenmiştir. Çalışma, ampirik bir araştırma niteliğindedir. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmaktadır. Kolayda örnekleme yöntemiyle Türkiye ve Birleşik Krallık’ta faaliyet gösteren KOBİ’lerde yönetici pozisyonunda çalışan toplam 792 kişiye anket uygulanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, t-testi, doğrulayıcı faktör analizleri ve önerilen modelin yapısal geçerliliğini sınamak amacıyla yapısal eşitlik modellemesi (YEM) kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, rekabet avantajının entelektüel sermaye, örgütsel maharet, örgütsel çeviklik tarafından açıklanan varyansı Türkiye için 0,62 ve Birleşik Krallık için 0,73 olarak tespit edilmiştir. Bu bağlamda Türkiye’de faaliyet gösteren KOBİ’lere kıyasla, Birleşik Krallık’ta faaliyet gösteren KOBİ’lerin sahip oldukları entelektüel sermayeyi kullanarak, mevcut kaynakları geliştirirken yeni kaynaklar keşfederek, bugünü ve geleceği eş zamanlı planlayıp, yöneterek ve çevresel değişikliklere esnek, doğru, hızlı bir şekilde uyum sağlayarak rekabet avantajı elde etmeleri daha kolaydır. Ayrıca entelektüel sermaye, örgütsel maharet, örgütsel çeviklik ve rekabet avantajı arasında pozitif ilişkiler olduğu ancak örgütsel maharetin rekabet avantajına doğrudan etkisinin her iki ülke açısından istatistiksel olarak anlamsız olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Psikolojik sözleşme algısının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindeki etkisinde örgütsel güvenin aracılık rolü(2018) Öztürk, Mehtap; Eryeşil, Kemalettin; Damar, ArifÇalışanlar ve örgüt arasında ifade edilmeyen karşılıklı vaatlerinolduğu, dinamik olarak tarafların yerine getirmesi beklenen taahhütlereolan inanç ve sorumluluk olarak tanımlanan psikolojik sözleşme,çalışanların işletmenin amaçlarını ve hedeflerini gerçekleştirmesineyardımcıolacaktır.Dolayısıylaçalışanlarıngörevtanımlarıdoğrultusunda hukuki anlamda yapması gereken yükümlülükler vesorumlulukları bulunmaktadır. Ancak, bu yükümlülükler işletmeninsadece varlığını sürdürme faaliyetine yardımcı olacaktır. İşletmeninortalamanın üzerinde kar elde edebilmesi ve rekabet avantajıyakalayabilmesi çalışanların yükümlülüklerinin ötesinde, ekstra rololarak ifade edilen örgütsel yurttaş olmalarını zorunlu kılmaktadır.Çalışanların işlerini benimsemeleri, yaptıkları işin karşılığınıalacaklarını bilmeleri, örgüt faaliyetlerine karşı olumlu duygularbeslemeleri karşılık güveni oluşturarak çalışanların motivasyonlarını,yaptıkları işten aldıkları doyumu arttıracaktır. Bu bağlamda, çalışanlarve örgüt arasında herhangi yazılı sözleşme olmamasına karşın işletmeçalışanlarının örgütsel güven içerisinde fazladan sorumluluk almadavranışındabulunmalarısözkonusuolacaktır.Yukarıdaki değerlendirme çerçevesinde araştırmanın sorunsalı“Psikolojiksözleşme algısının örgütsel vatandaşlık davranışı ve örgütsel güvenüzerinde etkisi var mıdır?” şeklinde tasarlanmıştır. Bu kapsamdaaraştırmanın amacı, Konya ilinde eğitim kurumlarında çeşitlikademelerde görev yapan çalışanların psikolojik sözleşme, örgütselgüven ve örgütsel vatandaşlık davranışı düzeyleri arasındaki ilişkileribelirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, eğitim kurumları çalışanlarınakolayda örnekleme yolu ile anket uygulanmıştır. Araştırmanınsonuçlarına göre psikolojik sözleşme algısı, örgütsel güven ve örgütselvatandaşlık davranışı arasında pozitif yönlü ve istatistiksel bakımdananlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çalışma kapsamında,psikolojik sözleşme algısının örgütsel vatandaşlık davranışı üzerindekietkisinde örgütsel güvenin tam aracılık rolü olduğu sonucunaulaşılmıştır.Öğe Psychological Resilience on Career Anchors(Selçuk Üniversitesi, 2019 Nisan) Çetinkaya, Ali Şükrü; Damar, ArifGlobalization and rapid evolution in technology have brought about intense competition among organizations to meet their customers’ ever-changing demands. Attitudes and behaviors that employees exhibit in a stressful competitive environment are extremely important, it influences both their own career planning and the growth of their organization. Indispensable for the enterprises, the moods of individuals determine their resilience and directly affect the efficiency, effectiveness and competitive power of the organization. This quantitative research investigated the effects of psychological resilience on the career anchors of employees in organizations. Data were collected from 359 randomly selected employees of private security service providing companies and analyzed by using the Structural Equation Modelling technique. It was determined that there was a significant and positive relationship between psychological resilience and career anchors. Results revealed that employees’ family, social environment, friendship, self-confidence and future perception are very influential on their own career anchors.