Yazar "Orçan, Maide" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Anaokuluna devam eden 6 yaş grubu çocukların sosyal gelişimlerinin algılanan anne-baba tutumları ve bazı değişkenlere göre incelenmesi(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2004) Orçan, Maide; Turcan, Ali İhsanBu araştırmada, anaokuluna devam eden 6 yaş grubu çocukların sosyal gelişimleri algılanan ana baba tutumları ve bazı değişkenlere göre incelenmiştir. Araştırma, genel tarama modelindedir. Araştırmanın bağımsız ve bağımlı değişkenleri arasında ilişkisel tarama yapılmıştır. 6 yaş çocuklarının sosyal gelişimlerinin, algılanan anne-baba tutumları ve bazı değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla veriler toplanmıştır. Araştırmanın evrenini 2002-2003öğretim yılında Konya İl Merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden altı yaşındaki çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise evreni oluşturan Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğü' ne merkeze bağlı özel ve resmi okulöncesi eğitim kurumlan arasından tesadüfi küme örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Belirlenmesinde aşağıdaki yol izlenmiştir: - Yansız atama (örnekleme) ile yapılmıştır. -Tesadüfi küme örnekleme yöntemi ile anaokuluna devam eden 6 yaş çocukları araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmanın örneklemi, evrenden tesadüfi yöntemle seçilen 43 'ü kız, 57 'si erkek toplam 100 çocuk oluşturmaktadır. Örnekleme alınan çocukların %57'si Hazım Uluşahin İlköğretim okulundan, %20'si İbrahim Yapıcı İlköğretim Okulundan, %11'i Ayşe Tümer İlköğretim Okulundan, %4'ü Prof. Dr. İhsan Doğramacı Uygulama Okulundan örneklemi oluşturmaktadır. Annelere çocukların sosyal gezimlerini belirlemek için sosyal uyum skalası ve çocukların özlük niteliklerini belirlemek için kişisel bilgi formu uygulanmış; algılanan anne baba tutumlarını belirlemek için ise çocuklara aile tutumları testi uygulanmıştır. Verilerin analizinde anlam düzeyi 0.05 olarak benimsenmiştir. Araştırma bulguları aşağıda özetlenmiştir. 163 1. Resimdeki sahnede çocuğu mutlu olarak algılayan çocuklar ile çocuğu mutsuz olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. 2. Resimdeki çocuğu uslu, yaramaz ve bazen uslu bazen yaramaz olarak algılayan çocuklar ile çocuğu mutsuz olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır 3. Çocuğun yaptığı kötü şeyler ve aldığı cezalan yorumlama biçimine göre zaten uslu cezalandırılmıyor, normal yaramazlık hafif ceza, normal yaramazlık dayak ve yaramazlık cezası belli değil olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farkhlaşmamaktadır. 4. Çocuğun anne babanın çocuğa karşı sevgisini yorumlama biçimine göre daima severler, sevmezler, bazen severler yaramazlık yapınca sevmezler olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farldılaşmamaktadır. 5. Çocuğun anne babasma karşı sevgisini algılama biçimine göre daima sever, sevmez, bazen sever, birini sever diğerini sevmez olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farldılaşmamaktadır. 6. Kapıdaki adamı yorumlama biçimine göre arkadaş-akraba-komşu-misafir, iyi bir yabancı, kötü bir yabancı ve belirtilmemiş olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farldılaşmamaktadır. 7. adam çocuk ilişkisini algılama biçimine göre çocuk sever-adam çocuğu sever, çocuk sever-adam çocuğu sevmez, çocuk sevmez-adam çocuğu sever ve çocuk sevmez-adam çocuğu sevmez olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farldılaşmamaktadır. 8. Çocuk niye yalnızı algılama biçimine göre yaramazlık yaptı cezalı, onu evde bıraktılar, evde kimse yok çocuk kapıda, çocuk yalnız kalmak istedi ve anne baba doktorda olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farldılaşmamaktadır. 9. Çocuk ne düşünüyoru algılama biçimine göre yaramazlık yaptı pişman, yaramazlık yapmayı düşünüyor. Arkadaşına kızmış, ağlıyor üzgün yalnız olduğu 164 için düşünüyor, anne babayı bekliyor ve anne babaya kızgın olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. 10. Anne baba nerede ile ilgili algılama biçimine göre evde, evde değiller ve doktorda olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. 11. Kapı ile ilgili algılama biçimine göre kapalı, kilitli ve çocuk dışarıda olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. 12. Çocuğun yalnızlık süresi ile ilgili algılama biçimine göre kısa süre, uzun süre ve belli değil olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. 13. Hikayenin sonu ile ilgili algılama biçimine göre barışıyorlar çocuk affediliyor, yine cezalandırılıyor ve belli değil olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. 14. Anne baba ne yapıyor ile ilgili algılama biçimine göre kavga, tartışma ve konuşma-münakaşa olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. 15. Çatışma konusu nedir ile ilgili algılama biçimine göre genel, çocuk hakkında ve maddi durum olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. 16. Çocuk söylenilenleri anlıyor mu? ile ilgili algılama biçimine göre anlıyor ve anlamıyor olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. 17. Çocuk ne yapıyor? ile ilgili algılama biçimine göre çocuk endişeli anne babayı düşünüyor, çocuk onları eleştiriyor kızıyor, dinliyor, düşünüyor tepki yok ve anlamıyor konuşulanı merak ediyor olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. 18. Hikayenin sonu ile ilgili algılama biçimine göre iyi, kötü ve belli değil olarak algılayan çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. 165 19. Çocukların cinsiyetlerine göre okul öncesi eğitime devam eden kız çocukları ile erkek çocukların sosyal gelişim puan ortalamaları anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. 20. Doğum sırasına göre okul öncesi eğitime devam eden çocukların, sosyal gelişim puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. 21. Kardeş sayısına göre okul öncesi eğitime devam eden çocukların, sosyal gelişim puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. 22. Annenin eğitim durumuna göre okul öncesi eğitime devam eden çocukların sosyal gelişim puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. 23. Annenin çalışma durumuna göre okul öncesi eğitime devam eden çocukların sosyal gelişim puan ortalamalarının anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Bulgularda elde edilen sonuçlar tartışılmış ve buna bağlı öneriler geliştirilmiştir.Öğe Anasınıfına devam eden 60-72 aylık çocukların erken öğrenme becerilerine destekleyici eğitim programlarının etkisinin incelenmesi(Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009) Orçan, Maide; Kandır, AdaletBu araştırma anasınıfına devam eden altı yaş çocuklarına uygulanan Erken Öğrenme Becerileri Destekleyici Eğitim Programı'nın çocukların erken öğrenme becerilerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma deneme modelinde olup kontrol gruplu ön-test/son-test modeli uygulanmıştır. Araştırma örneklemini tesadüfî örnekleme ile seçilmiş olan Mustafa Necati İlköğretim Okulu Anasınıflarına devam eden 60-72 aylık çocuklar oluşturmuştur. Tesadüfî küme örnekleme yöntemi ile deneme ve kontrol grubu olarak 30'u kontrol ve 32'si deneme olmak üzere toplam 62 çocuk araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Erken Öğrenme Becerileri Ölçeği (EÖBÖ) uygulanmıştır. Erken Öğrenme Becerileri Ölçeği ön-test olarak örneklem dâhilindeki çocuklara uygulanmış ve elde edilen veriler analiz edildiğinde grupların ön-test puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılığın olmadığı bulunmuştur. Araştırmada çocukların Erken Öğrenme Becerileri'ne (EÖB) Erken Öğrenme Becerileri Destekleyici Eğitim Programı'nın (EÖBDEP) etkisini ve bunun çocukların cinsiyetine göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek amacıyla araştırmacı tarafından EÖBDEP hazırlanmış ve uygulanmıştır. EÖBDEP örnekleme alınan deneme grubundaki çocuklara haftada üç gün (pazartesi, çarşamba ve cuma) günde en az yarımşar saat olmak üzere 13 hafta uygulanmıştır. Uygulamanın ardından deneme ve kontrol gruplarına EÖBÖ son-test olarak uygulanmıştır. Son-testlerin uygulanmasından dört hafta sonra deneme grubuna EÖBDEP'nın etkiliğini izlemek amacıyla EÖBÖ tekrar uygulanmıştır. Ön-test, son-test ve izleme testlerinden elde edilen veriler bağımsız gruplar için t testi, bağımlı gruplar için t testi, tek yönlü varyans analizi (Anova), Bonferroni testi ile karşılaştırılmıştır. Araştırma sonucunda EÖBDEP uygulanan deneme grubundaki çocukların EÖB (Düşünme, Dil, Sayı Becerileri ve Erken Öğrenme Becerileri Toplam Puan) ön-test ve son-test puan farklarının ortalaması arasında anlamlı düzeyde fark bulunmuştur. Ayrıca deneme grubundaki kız ve erkek çocukların EÖB (Düşünme, Dil, Sayı Becerileri ve Erken Öğrenme Becerileri Toplam Puan) son-test puan ortalamaları arasında anlamlı düzeyde fark bulunmamıştır.Öğe A comparative study into early learning skills of five- six-year old children and their social adaptation and skills(2011) Kandır, Adalet; Orçan, MaideBu araştırma beş-altı yaş çocuklarının erken öğrenme becerileri ile sosyal uyum ve becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Konya ili Selçuklu İlçesi Milli Eğitim Bakanlığı ilköğretim okulu anasınıflarına devam eden beş-altı yaşlarındaki 97 çocuk ve bu çocukların anne babaları oluşturmuştur. Araştırma verilerinin analizinde; çocuklara ve anne babalara ilişkin demografik bilgilere ilişkin frekans ve yüzdelik dağılımlar verilmiş, ayrıca erken öğrenme becerileri ve sosyal uyum ve becerileri arasındaki ilişkiye ait korelasyon değerleri hesaplanarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, çocukların erken öğrenme beceri puanları ile sosyal uyum ve beceri puanları arasında pozitif yönde ilişki olduğu tespit edilmiştir.Öğe Etkili Annelik Eğitim Programının Annelerin Benlik Saygısına ve Anne Çocuk İlişkisine Etkisinin İncelenmesi(2010) Çağdaş, Aysel; Arslan, Emel; Erbay, Filiz; Orçan, MaideBu araştırmada annelere verilen etkili annelik eğitiminin annelerin benlik saygılarına ve anne çocuk ilişkilerine etkisi araştırılmıştır. Bu araştırmanın bağımsız değişkeni etkili annelik eğitim programı, bağımlı değişkeni annelerin benlik saygısı ve aile çocuk ilişkileridir. Bu çalışmada bağımsız değişkenin bağımlı değişkenler üzerinde etkisini ortaya koymak amacıyla öntest-son test kontrol gruplu deneme modeli ile çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 6 yaşında çocuğu olan 25–35 yaş aralığında bulunan 32 ev hanımı anneler oluşturmuştur. Deney grubunda 16, kontrol grubunda 16 anne bulunmaktadır. Deney grubundaki annelere 13 hafta anne eğitimi verilmiştir. Kontrol grubundaki annelere araştırma süresinde ise hiçbir eğitim verilmemiştir. Deney ve kontrol grubunu oluşturan annelere deneme öncesi ve deneme sonrası “Aile Çocuk İlişkileri Ölçeği” ve “Benlik Saygısı” ölçekleri uygulanmıştır. Elde edilen veriler araştırmacılar tarafından puanlanarak SPSS’e aktarılmış ve verilerin analizinde, deney ve kontrol gruplarına ilişkin tanımlayıcı istatistikler, Mann Whitney U Testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre eğitim öncesinde deney ve kontrol gruplarının aile çocuk ilişkisi ve benlik saygıları puanlarının birbirine yakın oldukları görülmüş ve grupların birbirine denk oldukları saptanmıştır. Deney grubunun benlik saygıları ve aile çocuk ilişkileri ön test ve son test puan ortalamaları karşılaştırıldığında verilen eğitimin annelere olumlu düzeyde katkılar sağladığı bulunmuştur. Eğitim programına katılmayan kontrol grubu annelerin benlik saygısı ve aile çocuk ilişkileri ölçeklerinden aldıkları ön test ve son test puanları arasında da anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.Öğe An examination of the effect of Supportive Educational Programs on Early Learning Skills of 61 to72-month-old Turkish children(2011) Orçan, Maide; Kandır, AdaletBu araştırma anasınıfına devam eden altı yaş çocuklarına uygulanan Erken Öğrenme Becerilerini Destekleyici Eğitim Programı’nın çocukların erken öğrenme becerilerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma deneme modelinde olup kontrol gruplu ön-test/son-test modeli uygulanmıştır. Araştırma örneklemini tesadüfî örnekleme ile seçilmiş olan ilköğretim okulu anasınıflarına devam eden 61–72 aylık çocuklar oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Test of Eraly Learning Skills (TELS) uygulanmıştır. Araştırmada çocukların Erken Öğrenme Becerileri’ne Erken Öğrenme Becerileri Destekleyici Eğitim Programı’nın etkisini incelemek amacıyla araştırmacı tarafından Erken Öğrenme Becerilerini Destekleyici Eğitim Programı (EÖBDEP) hazırlanmış ve uygulanmıştır. Araştırma sonucunda deneme grubu çocuklarının Erken Öğrenme Becerileri (Düşünme, Dil, Sayı Alt Becerileri ve Erken Öğrenme Becerileri Toplam Puan) puan ortalamaları kontrol grubundakilerden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur.Öğe Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Dil Etkinliklerini Uygulama Biçimlerinin İncelenmesi(2010) Gönen, Mübeccel; Ünüvar, Perihan; Bıçakçı, Müdüriye; Koçyiğit, Sezai; Yazıcı, Zeliha; Orçan, Maide; Aslan, Durmuş; Güven, Gülhan; Özyürek, ArzuBu çalışmanın amacı; öğretmenlerin dil etkinliklerini uygulama biçimlerini belirlemektir. Çalışma grubunu Adana, Ankara, Antalya, Karabük ve Konya il merkezlerinde görev yapan toplam 175 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan anket formu ile toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin çoğunluğu dil etkinliklerine günlük programlarında yarım saate kadar yer ayırmaktadır. Yine öğretmenlerin çoğunluğu bu etkinliklere çocukların dil gelişimini desteklemede etkili olduğunu düşündüğü için yer vermektedir. Öğretmenler dil etkinlikleri öncesinde genellikle öğrencilerle sohbet etmeyi tercih etmektedir. Öğretmenler dil etkinlikleri sonrasında ‘olay sıralaması ve kahramanlarının özellikleri ile ilgili sorular sorma’ etkinliğini sıklıkla yapmaktadır. Öğretmenler dil etkinliklerinde araç olarak çoğunlukla kitaplar ve kuklaları kullanmaktadırlar. Data show ve slaytlar ise en az kullanılan araçlardır.