Yazar "Sekmen, Yakup" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Buji ile ateşlemeli değişken sıkıştırma oranlı motorların egzoz emisyonları açısından incelenmesi(Selçuk Üniversitesi Teknoloji Fakültesi, 2001) Erduranlı, Perihan; Sekmen, Yakup; Çınar, CanMotorlu taşıtlarda petrol kökenli yakıt kullanımının bir sonucu olarak ortaya çıkan bir sorun da hava kirliliğidir. Motorlu taşıtlardan kaynaklanan hava kirliliği ve gürültü düzeyi özellikle büyük şehirlerimizde ciddi bir problem olarak insan sağlığını tehdit edecek boyutlara ulaşmıştır. Bilim ve teknolojideki gelişmelerle motorların tasarım ve işletme parametrelerinin iyileştirilmesine ve yakıtın en verimli şekilde yakılmasına çalışılmakta; gerek yanma esnasında gerekse yanmadan sonra alınan tedbirlerle egzoz emisyon seviyelerinin azaltılması sağlanmaktadır. Taşıt egzozundan çıkan kirleticilerin (CO, HC, NOX, CO2) hava kirliliğini önemli ölçüde artırdığı bilinmektedir. Bu çalışmada sıkıştırma oranı değişiminin buji ile ateşlemeli motorların egzoz emisyonlarına etkileri araştırılmıştır. Sıkıştırma oranı artışıyla NOx ve CO emisyonlarında azalma gözlenirken, yüzey/hacim oranının artmasından dolayı HC emisyonlarında artış gözlenmiştir.Öğe Hava kirliliğinin doğal gaz kullanımı ile değişimi, Denizli ili örneği(Selçuk Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu, 2010) Yazıcı, Hilmi; Akçay, Mehmet; Çay, Yusuf; Sekmen, Yakup; Yılmaz, İ. Turgut; Gölcü, MustafaGünümüz hava kirliliğinin en önemli nedenlerinden bir tanesi, fosil kökenli yakıtlardır. Bu yakıtların yakılması ile açığa çıkan emisyonlar hava kalitesini önemli derecede bozmakta ve insan sağlığına olumsuz etkilerde bulunmaktadır. Yapılan bu çalışmada, Denizli İli’nin doğalgaz kullanmaya başlamadan önceki ve doğalgaza geçiş ile hava kirlilik parametreleri (SO2 ve PM10) incelenmiştir. Doğal gaz kullanımının hava kalitesine etkisi araştırılmıştır. İlde ısınma ihtiyacını karşılamak için kömür, fuel-oil ve mazot kullanılırken 2007 yılı sonu itibariyle doğal gaza geçilmiştir. Doğal gazın kullanılmaya başlanmasıyla diğer fosil yakıtların kullanımı azalmıştır. Çalışmanın sonunda, Hava Kalitesi Değerlendirme ve Yönetimi Yönetmeliği’nde (HKDYY) belirtilen, SO2 için 250 ?g/m3 değerinin doğal gaz kullanımına geçilmeden ve doğal gaz kullanılmaya başlanmasından sonra hiçbir dönemde aşılmadığı görülmüştür. PM10 için yönetmelikte belirtilen 200 ?g/m3 değerinin 2006-2007 kış sezonunda aşılarak 224 ?g/m3’e ulaştığı tespit edilmiştir. 2007 yılı sonunda doğal gaz kullanımına geçiş ile birlikte bu değerde bir düşüş gözlenmiştir.